KEHITYSKAARENI YHDESSÄ VUODESSA

Minifitness_NFE2015Olen tosiaan keskittynyt omissa salitreeneissäni erityisesti jalkatalkoisiin. Meillä tuli valmentajani Aleksin kanssa vuosi täyteen yhteistä rääkkiä. Hullun nopeasti tuo aika rientää, mutta rientäkööt – ainakin jos tuloksia tulee! Hämmennyin nähdessäni kuvan vuoden takaisesta offikunnon takalistostani. Pidin pyllystäni jo tuolloin, mutta pakko myöntää, että siinä mentiin ihan hyvillä persegeeneillä. On vähän eri juttu, jos pylly kasataan kyykyillä. On vähän erinäköistä pyrstöä nimittäin näin vuoden jälkeen. En tiennyt kovista jalkatreeneistä näköjään yhtään mitään ennen Aleksin kyykytystä. 

Oli kyseessä sitten elämäntapamuutos, laihduttaminen tai kehonmuokkaus, kuvat kertovat paljon. Ei niitä kuvia aina kovin mielellään ota, mutta ne ovat tärkeää materiaalia tulevaisuudessa. Me nimittäin unohdamme. Erityiseti unohdamme muutokset silloin, kun kyse on meistä itsestämme. Usein tuntuu että miten kaikki muut kehittyvät ja menevät eteenpäin, mutta minä en? Kyllä sinäkin. Joskus se vaatii muutaman kauniin sanan, joskus riittää että kaivaa puhelimen gallerian esiin. Myös treenivihko on oiva apuväline oman kehittymisen seuraamiseen. 

Kehittyminen ja eteenpäin meneminen motivoivat meitä kaikkia, joten sitä tosiseikkaa on turha lähteä kieltämään. Vaikka fiilistelen suuresti voimatasojen ja tekniikan kehittymistä, innostun myös fysiikkakisaajana kehon muutoksista, jotka olen omalla työllä saanut aikaan. Sama juttu painonpudottajilla ja voimannostajilla – omalla työllä saadut tulokset ovat parhaita. Niitä ei kukaan muu ole vuoksesi tehnyt, eikä kukaan niitä voi sinulta pois viedä.

Tässä kuva vuosi sitten ja kuva joka on otettu tänään. Kuvat ovat offikauden lopulta, ennen kisakaudelle siirtymistä. Erotuksena että tämä tämän päivän kuntokuva on syönyt sen 50 % enemmän hiilihydraatteja päivittäin ja varmasti myös treenannut tehokkaammin. Minifitness_muutoskuva_1vuosi_offseason

Omat valinnat ja teot ovat ohjanneet sinua tähän hetkeen. Olethan siis tyytyväinen oli kyseessä sitten kasvaneet voimatasot, muhkeammat lihakset, kevyempi olo, toimiva keho tai ihan vaan hyvä fiilis! Yksikään niistä ei ole toistaan huonompi.

Jos tänään tuntuu että et ole mennyt treeneissä haluamallasi tavalla eteenpäin, esitä itsellesi tavoitettasi vastaava kysymys ja vastaa siihen. Saatat yllättyä! Jos koet epäonnistuneesi, voit aina omalla toiminnallasi myös muuttaa kurssin parempaan. Päätä uusi kurssisi siis jo tänään! 

Minä ja perseeni vuosipäivä <3 (älä ota tätä liian vakavasti)Minifitness_kehittyminen2016

Loistavaa viikonloppua! -E

NÄIN PYSTYT TIMMINÄ HELPOSTI MYÖS KESÄLLÄ

minifitness-kesakilot_kurissa_helpostiNyt unohdetaan dieetit. Me kaikki tiedämme kuinka usein dieettien loputtua kilot palaavat salakavalasti aina takaisin. Onko mitään muuta, mukavampaa tapaa pysyä timminä kuin hotkia erilaisia (mitä typerämpiä) dieettejä läpi tai vetää miinuskaloreilla loppuelämän? On. Syöminen. Syöminen voi myös nimittäin laihduttaa!

Väittäisinkin tämän olevan se mukavin tapa heti liikkumisen jälkeen pysyä solakkana ja hyvinvoivana kesänkin yli. Syöminen on vielä usein varsin miellyttävää, eikä vaadi edes ponnisteluja – paitsi ähkytilassa ehkä. Mutta sitäkään me ei haeta, vaikka hetkellisesti sellainen olo saattaisikin syömisdieetin alkaessa yllättää. Jotta homma olisi konkreettista, haastattelin teille matkaseuranani reissannutta Siniä ja Minnaa. Tiivistettynä homma meni niin että pakotin neidit syömään enemmän ja säännöllisesti. Koekaniinien kolmen viikon tulokset olivat kannustavia ja erityisen innostavia!Minifitness_aamiainen_loma Minifitness_rennosti lomalla

Sillä on ehdottomasti väliä mitä syö. Usein ruokavaliosta löytyy sopivasti proteiinia, mutta rasvojen ja hiilihydraattien oikea suhde jää hämärän peittoon. Hyvien rasvojen lähteet saattavat jäädä a. olemattomaksi b. liian suuriksi. Hiilihydraattia syödään kyllä, mutta sitä syödään liian vähän. Niimpä tein lupauksen Sinille ja Minnalle reissun alussa. Jos syötte kaiken hiilihydraatin mitä eteenne tuon ja syötte säännöllisesti, LAIHDUTTE. Tiesin että molemmat kyllä syövät terveellisesti, mutta säännöllisyys ja hh:n niukkuus olivat omaan silmääni isoimmat kompastuskivet molemmilla.

Useimmiten törmätään siihen, että lomalla lihotaan. Se johtuu useasti alkoholin käytöstä ja ruokailurytmin puutteesta. Näiden kahden asian seurauksena saatetaan myös valita rasvaisempia, sokeripitoisempia ja epäterveellisempiä ruokia kuin arkena.

Meillä pysyi viikkojen aikana terveellinen ruokailurunko, mutta se salli viinitiloilla vierailut, juustokakut ja parit jäätelöt. Ei se muuten lomaa olisi ilman rentoutta! Pääpainon muodostaa kuitenkin mitä suuhunsa pistää 80-90 prosenttia viikosta. Eli käytännössä jos viikossa on esimerkiksi 35 ateriaa, voi niistä 7 ottaa hieman vapaammin. Vedenjuonti on tärkeää arkenakin, mutta erityisen tärkeää se on kuumalla ilmalla. Vedellä on myös tärkeä rooli aineenvaihdunnan ylläpitämisessä!

Proteiinit: liha, kala, kana, kananmuna, pavut, tofu, heraproteiini

Hiilihydraatit: kasvikset, marjat, hedelmät, riisi, kvinoa, kaura

Rasvat: rasvainen kala, avokado, pähkinät, kylmäpuristetut öljytMinifitness_sportlife_blogger Minifitness_greens_lunch

Taustaa

Hiilihydraatteja nautittiin kuumalla säällä smoothien muodossa ja maissikakkujen turvin. Iltaisin syötiin esimeskiksi sushia, jolloin hh:ta saatiin kätevästi riisistä. Aamuisin pidettiin huolta kaurapuurosta, iltapalaa unohtamatta! Päivällä kulutettiin alas viileitä salaatteja. Hiilihydraatteja tuli määrällisesti jopa tuplat aikaisempaan nähden molempien neitien osalta. Muuten ruokailurunko oli suhteellisen samanlainen kuin heillä on arkenakin. Kasviksia syötiin myös paljon ja vettä oli aina mukana. Nesteet ja kortisolitasot saatiin ulos kehosta kiitos lomamoden. Treenitkin liikkuivat siinä 3-5 viikkotasolla, jotka olivat lähinnä salitreeniä. Molemmat heistä treenaavat kotonakin samoja määriä. 

Mitä teit eri tavalla lomallasi Sini? Söin enemmän kuin arkena. Erityisesti aamulla söin enemmän mihin olen kotona tottunut. Aikaisemmin söin puolikkaan raejuustopurkin, 40 g puuroa marjoilla. Lomalla söin 70 g puuroa marjoilla ja 3 valkuaista + 1 kokonaisen munan. Aluksi tuli ähky, mutta siihen tottui nopeasti! Söin myös selvästi enemmän kasviksia ja sitten taas vastaavasti vähemmän lihaa. En syönyt kastikkeita, joita käytän kotona useammin. Huomioin välipalat jos ruokailuvälit venyivät, jolloin myös ruokailurytmi pysyi säännöllisempänä. Vaikka söin lihaa vähemmän, tuli proteiinia kuitenkin nautittua enemmän lomalla kuin arkena. Vettä tuli myös joutua enemmän!

Mitä teit eri tavalla lomallasi Minna? Yleinen aktiivisuus nousi arkeen verrattuna, sillä töissä istun usein koko päivän. Hiilihydraatteja söin tuplasti enemmän kuin kotona. Lomalla söimme kunnon annoksia napostelujen sijaan. Makeaa ei tehnyt juuri lainkaan mieli, kun ruokailurunko, säännöllisyys ja riittävät hiilarit pysyivät koko ajan tasaisena. Luulen myös että join vettä helpommin lomalla kuin kotona.

Yleiset fiilikset

S: laihduin lomalla pari kiloa ja vyötäröltä lähti selkeästi senttejä! Uskon että lepo ja ruoka yhdessä olivat avainasemassa. Olo oli tosi virkeä ja tuntui että olin koko loman ajan tehokas.

M: aineenvaihdunta lähti käyntiin, nestepöhö/turvotus katosi ja vatsa toimi normaalia paremmin. 3 kiloa lähti kokonaisuudessaan. Treeneissä huomattava energiatasojen ja jaksamisen nousu, joihin uskon puhtaan hiilarin vaikuttaneen vahvasti.Minifitness_kesakilot kuriin

Aina ei ole vain niitä kuuluisaa kahta ääripään vaihtoehtoa! Toivottavasti saitte vinkkejä kesää ja lomia varten <3 Pidetään olo virkeänä ja nautitaan – myös sen kesän jälkeenkin! -E