Lounas liikenteessä

Kuulee usein sanottavan ”en pysty syömään päivisin  terveellisesti kiireen vuoksi”. Tämä ei ole mikään selitys. Tässäkin on kyse siitä, mitä itse haluat ja olet valmis tekemään. 

Ennakoi, suunnittele, toteuta!

Otatko lounaan töihin mukaan? 



Tee seuraavasti:

  • Suunnittele viikko valmiiksi ruokailujen suhteen
  • Kirjaa ylös mitä aiot valmistaa ja tee kauppalista
  • Osta kaupasta VAIN tarvittava
  • Valmista ruoat etukäteen kotona muutamaksi päiväksi
  • Annostele ruoat muovirasioihin
  • Hanki kotiin elintarvikevaaka jolloin saat mitattua määrät helposti. Yleensä tiettyä ruokavaliota noudattavilla määrät on tarkkaat laskettu.
  • Jos et noudata tiettyä ruokavaliota,  perinteinen lautasmalli toimii hyvin ohjenuorana
  • Panosta kylmälaukkuun mikäli jääkaappia ei ole
Tämä salaatti on home made ja sisältää; salaattia, munaa, kurkkua, kirsikkatomaatteja, vuonankaalia, maustamatonta kanaa, raejuustoa, oliiviöljyä, balsamicoa ja mausteita


Syötkö lounaan kaupungilla?


  • Katso netistä eri lounasvaihtoehdot niin vältyt yllätyksiltä
  • Mieti ja etsi terveellisiä vaihtoehtoja
  • Tee omanlaisesi lounas ja pyydä annos ranskalaisten sijaan extra salaatilla


Itse suosin seuraavia lounaspaikkoja Helsingin keskustassa:



Cafe Picnic, hinta 8,90€

Picnic salaatti tuplalohella ilman leipää ja kastiketta
Söin tämän lisäksi myös näkkärin sulatejuustolla sekä satsuman


Heidän nettisivuiltaan näet myös kunkin tuotteen ravintosisällöt ja kalorimäärät. Tämä on varsin silmiä avartavaa, ja monet eivät varmasti tule ajatelleeksi että yksi ateria voi olla jo puolet koko päivän kaloritarpeestasi.

Heidän valikoimistaan valitsen usein Picnic salaatin, joihon saa valita 2 täytettä itse.  Otan yleensä lämminsavulohta, paahtopaistia tai kanaa tuplana jotta proteiinia olisi tarpeeksi. Annokseen kuuluu myös leipä (patonki tai ruisleipä) sekä kastike. Itse jätän  kastikkeen pois, sillä kastikkeet ovat vain kovia kaloripommeja. Niidenkin kaloripitoisuudet on ilmoitettu heidän omilla sivuillaan. Suosittelen käyttämään mieluummin öljyä (Oliiviöljy, yrttiöljy, kookosöljy) mikäli tarjolla on. 

Luch Club Bank, hinta 9,70 €


Bankin lounaslista löytyy heidän nettisivuiltaan ja heillä on aina useita vaihtoehtoja. Itse suosin yleensä salaattipöytää tai sitten kokoan annokseni päivän kalasta/lihasta ja salaatista/kasviksista. Pastaa ja riisiä käytän maltilla tai en ollenkaan,  näin vältän iltapäivän väsymyksen. Pyrinkin sijoittamaan hiilihydraatit ennen ja jälkeen treenin.

Bankin lounaslistalle 
Ainakin itseni kohdalla kiukku iskee helposti nälkäisenä!



Cran Delicato, hinta 9,00 €


Cran Delicaton kanasalaatti



Heiltä saa mielestäni parhaat salaatit! Olen syönyt heidän kanasalaattiaan ikuisuuden, mutta siihen ei ikinä kyllästy. Todella raikas ja runsas salaatti, josta jätän vaalean leivän pois. Tällä annoksella pärjää hyvin iltapäivään asti. 
Heiltä löytyy myös päivänkeitto sekä lohi-, kasvis ja mozzarellasalaatteja.


Kasvisruokaa – Zucchini, hinta 9,70 €

Zucchini

Päivän lounas Zucchinista:
Papupihviä, kasviksia, riisiä, salaatti
Mukaan saa myös heidän itsetehtyä leipää


Täällä on ehdottomasti parasta kasvisruokaa! Olen ollut todella nirso kasvisruokailija, mutta heidän ruokansa löi minut ällikällä. Todella maukasta joka kerta!
Kasvisruokaa syötäessä kannattaa kiinnittää huomiota proteiininmäärään. Kun lihaa ei käytetä täytyy proteiini saada jostakin muusta lähteestä.

 Heiltä ei valitettavasti löydy nettisivuja, joten täytyy lampsia aina paikanpäälle katsomaan mitä tänään olisi tarjolla. Itse otan alkuviikolla kuvan menusta 😉
Täällä on aina mahtava ja ystävällinen palvelu! 

Osoite Fabianinkatu 4

Stockmann, Fazer Ravintola F8, hinta 9,00 – 12,90 €

Kävin juuri ensimmäistä kertaa syömässä Stokkalla Fazerin ravintolassa, joka sijaitsee Stokkan 8. kerroksessa. Olen jostain syystä aina vähän vältellyt tätä paikkaa, mutta nyt se kyllä yllätti minut positiivisesti! Itse söin salaatin 2 täytteellä illalliseksi ja salaatti oli maukas ja raikas. Eri kombonentteja oli sopivasti ja ateriaan kuului myös leipä ja ruokajuoma. Vaihtoehtoja oli  riittävästi ja tiskiltä saattoi koota mieleisensä annoksen, vaikka vähän  kevyempi tai  runsaampi annos.
Hinta vaihtelee koon mukaan, mutta sanoisin että hinta-laatusuhde kohtaavat.

Aika herkutteluksi meni! Mikäli tavoitteenasi on pudottaa painoa, kannattaa tarkastella eri ruoka-aineiden kaloripitoisuuksia. Esimerkiksi jos tämän annoksen haluaisi pitää vähäkalorisena, jättäisin pois fetajuuston, pähkinät ja leivän 🙂
Annos 3 täytteellä;
Salaattipohja
Feta-juustoa
Lämminsavulohta
Paahtopaistia
Pähkinöitä ja yrttiöljyä
Kuivattua sipulia
2 leipää yrttivoilla

Annos 2 täytteellä;
Vuohenjuustoa ja tilkka hunajaa
Kanaa
Salaattipohja
Kuivattua sipulia ja pähkinöitä
Yrttiöljyä
Leipä yrttivoilla

Kokoa salaatti itse, S-Market hinta 5 €/annos

Töissä tehty salaatti, aikaa meni 2 minuuttia



Tänään tallustin S-markettiin tutkimaan tarjontaa. Olen monesti miettinyt miksi ihmiset ostavat kaupasta eineshyllyltä yhtään mitään. Itse en sinne juuri eksy, mutta nyt tutkailin siellä hetken. Löysin sieltä valmiiksi kypsennettyä kanaa jota tarvitsin salaattiini.
Katsoin pakkauksesta ravintosisällön ja totesin että tämä tuotehan on hyvä. Kelpo vaihtoehto jos täytyy saada valmiiksi kypsennettyä lihaa.
Sitten mukaan vielä rasvatonta raejuustoa, rucolaa, kurkkua ja salaattimix-pussi!

Ravintosisältöön pääset tästä

Kuva lainattu





Tässä muutamia hyviä lounasvinkkejä näin viikon alkuun!


”Hyvä ruoka, parempi mieli” 

-Emppu

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 3
Tykkää jutusta