Lisäravinteista

Lukijani on toivonut postausta lisäravinteista ja kirjoitankin nyt hieman omasta näkemyksestäni ja suhtautumisestani niihin. Helsingin Sanomat julkaisi eilen aiheesta artikkelin joka sai taas aikaan puheensorinaa ja mielipiteiden taistelua. Juttuun pääset täältä.

Kuva lainattu


Oma näkemykseni


Lisäravinteet on omasta mielestäni ok, jos niitä käytetään täydentämään kehon varastoja, mikäli ruoasta ravintoa ei saada tarpeeksi. Omassa käytössäni ovat  lisäravinteista proteiinisheikit, palautusjuomat, aminohapot sekä  proteiinipatukat. Itse pyrin monipuoliseen ja terveelliseen ruokavalioon, ja käyttämään vain tarpeellisia lisäravinteita tarpeentullen. Omaan immuunipuollustukseen, sekä palautumiseen niillä on selvästi ollut positiivista vaikutusta. 





Proteiinijuomat



Salitreenin jälkeen nautin usein proteiinisheikin, sillä se on nopeasti saatavissa. Imeytyminen tapahtuu myös nopeammin kuin ruoasta saatavat ravintoaineet. Anabolinen ikkuna on auki n. 1h treenin lopettamisesta, jonka aikana kehon varastot tulisi tankata! Siksi varsinkin salin jälkeen proteiinishake on hyvä ja nopea ratkaisu. Näissäkin on eroja, osassa on ainoastaan proteiinia ja osassa hiilareita sekä proteiinia. Tämä yhdistelmä toimii hyvin palautumiseen, sillä hyvään palautumiseen kehomme vaatii myös hiilareita. 

Itse käytän proteiinilisää salitreenin jälkeen ja syön aterian 1-2 h tunnin päästä. Mikäli kuitenkin ruokaa on mahdollisuus tankata tunnin sisällä, valitsen oikean ruoan. Useimmin kuitenkin aerobisen treenin jälkeen pyrin syömään hyvin tunnin sisällä treenin päättämisestä (hiilareita sekä proteiinia). Hiilihydraatit painotankin päivässäni ennen treeniä ja sen jälkeen.

Oletteko maistaneet näitä? Itse otsin laivalle mukaan suklaanmakuisia, todella nannaa!

Tällä hetkellä käytän tätä. Osassa joudun käyttämään vähälaktoosisia vaihtoehtoja, mutta usein jenkkilän tuotteista ei tulle vatsaongelmia. 
kuva lainattu

Tarvitsemmeko lisäravinteita?



 Pääsääntöisesti monipuolinen ruokavalio jossa on tarpeeksi myös proteiinia, riittää kehon tarpeisiin. Ravintolisät ovat hyvä apu esimerkiksi jos halutaan kasvattaa massaa, taata treenistä palautuminen, tarvitset lisäenergiaa tai jos olet liikenteessä ja ruokaa ei ole saatavilla. Ruokavaliomme tulisi koostua kuitenkin pääasiassa oikeasta ruoasta 🙂 Ravintolisät ovat nimensä mukaan ravintolisiä.
Huippukuntoon pääsemiseksi ei vaadita lisäravinteita. Sen todistaa Fitbody lehdessä komeillut Kati Alander! 🙂 Jos ruokavalio on monipuolinen, se riittää ainakin meille naisille usein. Miehet, joiden energiantarve on suuri, on helppo paikata vajetta lisäravinteilla. Oma yhteenvetoni tähän olisi diplomaattisesti, kyllä ja ei.



Kuva lainattu


Aminohapot, osa kehoamme


 Aminohappoja on luonnostaan kehossamme noin 20. Osan näistä elimistö voi valmistaa itse toisista aminohapoista, toiset taas meidän tulisi  saada ravinnosta. Keho voi käyttää niitä tarvittaessa valmistamaan myös hiilihydraatteja ja rasvoja, mutta aminohappoja ei voi valmistaa niistä. Aminohappoja saamme ruuan sisältämistä proteiineista. Elimistössä ne pilkotaan ensin aminohapoiksi, jonka jälkeen niitä voidaan käyttää rakentamaan proteiineja kehon uusiutumiseen tai energian lähteenä.


Aminohappolisät


Aminohappoja syön ennen treeniä välttääkseni lihasten turhan kulutuksen ja hajoamisen  treenin aikana. Jos kehon energiavarastot ovat tyhjät, keho ottaa energiaa lihaksista.

Aminohappolisiä käytetään ensi sijassa nopeuttamaan palautumista, stimuloimaan lihaskasvua ja estämään lihasproteiinien hajoamista. Aminohapot tukevat kaikkien ihmiskudosten korjausta.
Aminohapot ovat ominaisuuksiltaan erilaisia. Osa niistä stimuloi lihaskasvua, toiset tehostavat suoritusta ja jotkin taas antavat paremman keskittymiskyvyn. Aminohappoja on kapseleiden muodossa sekä jauheena joka sekoitetaan veteen. Osaa suositellaan nautittavaksi ennen treeniä/treenin jälkeen, osaa myös treenin aikana.

Vaihdoin juuri tähän Star Nutritionin aminohappolisään
Kuva lainattu


Proteiinipatukat


Näitä syön esimerkiksi silloin, kun välipalaa tarvitaan ja ruokaa ei ole. Osa ihmisistä korvaa myös herkut näillä, ja useat toimivatkin siinä hyvin. Ala kehittyy koko ajan ja tuotteiden näkyvyys marketeissa kasvaa kovan kysynnän vuoksi. Kiinnittäisin huomiota näiden tuoteselosteisiin. Katsokaa paljonko siinä on sokeria, hiilareita ja proteiinia. 

Lemppari!




Lukuvinkki


Olen aina intopinkeänä kun ilmestyy uusia treenilehtiä! Eilen oli oikea megapläjäys sillä kaikki tulivat samana päivänä 🙂 
 Ei muuta kun lehtihyllylle siis! Näistä saa ihan erilaista motivaatiota omaan tekemiseen, suosittelen lämpimästi. 


Fitbody lehdessä haastattelussa Kati Alander, joka ei käytä mitään ravintolisiä! Tsekatkaa kondis!



Ihanaa viikonloppua kaikille! Minä matkaan tänään Turkuun tsekkaamaan Voice of Finlandin finaalia. Ihana vapaa viikonloppu tulossa, tämä tyttö on innoissaan!! 🙂 Ystäviä, yhdessäoloa ja varmaan vähän ruokafiilistelyäkin. 

Tässä hieman tunnelmia eilisistä kuvauksista niinkuin lupailin, myöhemmin selviää lisää!





”True healthcare reform starts in the kitchen”

-Eevi


eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

12 vastausta artikkeliin “Lisäravinteista”

  1. Mua hieman ärsyttää kun ns. ”tavikset”, eli ihmiset jotka uskovat lautasmallin olevan ratkaisu kaikkeen, tulevat tuomitsemaan ”bodareiden” lisäravinteet argumenteillä ”kyllä sitä ihminen saa riittävästi proteiinia kanasta maidosta ja juustosta”.. Joo…nii… Ei ehkä perussauvakävelijämamma sellasia prodelisiä tarviikaan mutta jos haluu maksimoida treenin tulokset on ravinnon ”macrojen” oltava optimaaliset.. Se, mitä sen päälle päättää syödä on ihan oma valinta. Ihan kun joku hannapartanen vai mitä näitä nyt oli (do you even lift??!) olis hyvä kertomaan kehoaan rakentavalle ohjeita miten lihasta kasvatetaan. Ärrrghh! 😀 Kiitos muuten hyvästä blogista!

    • Hei, kiitos mielipiteestä ja palautteesta. Tästä asiasta tosiaan kiistellään paljon, onko nykyinen lautasmalli enää edes nykypäivää?! Pitäisikö ravitsemussuosituksia muuttaa, sillä nykypäivän ihmisen elämäntavat ovat muuttuneet niin paljon? Tätä omasta mielestäni tulisi funtsia, ja varmaan tulevaisuudessa tähän tuleekin päivitystä (toivon todella). Ja oon jotakuinkin samoilla linjoilla tässä lisäravinne asiassa ja Hanna Partasessa 😀 Upee palaute, kiitos! -Eevi

  2. On kans sitä mieltä, että tarpeeks monipuolisessa ruokavaliossa lisäravinteita ei juurikaan tarvi. Oon lähipiirissäni törmännyt siihenkin, että treenataan 6-7 päivänä viikossa, aamupalaks vedetään pelkkää proteiinilisää ja muu ruoka koostuu salaateista ja maitorahkasta. Sit ihmetellään, kun on iho- ja vatsaongelmia ja kunto ei kasva. Jep jep… Onpas terveellistä! Itse treenaan kolme kertaa viikossa crosstraining-treeneillä ja pari kertaa viikossa aerobista (lenkkeilyä, ryhmäliikuntaa…). Kaks lepopäivää on ihan pakko olla, muuten ei kulje. Syön aika paljon ja monipuolisesti ja kunto on kyllä noussut tänä vuonna kohisten. Ja painoakin + 2 kg 🙂 vasta hiljattain otin käyttöön lihaskuntotreenien jälkeisen proteiinijuoman, ja toistaseks se on ihan riittävä lisäravinne. Vaikka kyllä ainakin maun/rakenteen puolesta söisin mieluummin jonku ruisleivän kunnon päällysteillä 🙂 Kiitos hyvästä blogista!

    • Tämähän kuulostaa tosi hyvältä 🙂 Ravinnon tulee koostua pääosin oikeasta ruoasta, ja lisäravinteet tuovat lähinnä vain hieman extraa. Jokainen tekee tyylillään, mutta en itsekkään usko että lähes pelkillä lisäravinteilla eläminen on kannattavaa. Oletko muuten huomannut eroa palautumisessa tms. nyt kun olet ottanut käyttöön treeninjälkeisen proden? -Eevi

    • Pakko kyllä myöntää, että treeninjälkeinen prode on nopeuttanut palautumista 🙂 nyt vaan pitää muistaa ottaa palkkarisysteemit aina mukaan, kun on lähössä treenaamaan ”kovempaa”… Siinä onkin ollut eniten opettelemista! Kevyemmistä treeneistä palaudun tarpeeksi hyvin normaalilla ruualla 🙂

  3. Haitko sinäkin mukaan fitness-mallikilpailuun? Bongasin sun blogin the climb:in kautta ja mietin kun olitte samoissa kuvauksissa.Tänä vuonna kova taso tulossa! Itsekin lähetin hakemuksen :)-Ella

    • Moi Ella, itse en hakenut kyseiseen kilpailuun. Otimme Jannin kanssa yhteiset kuvaukset hyvän yhteishengen merkeissä ainoastaan 🙂 Hän on ystäväni, ja yritän parhaani mukaan tsempata häntä. Tsemppiä sullekin kisaan, taso on todella kova! -Eevi

    • Miksi et hakenut kilpailuun mukaan?:o Todella kaunis olet ja ihana kroppa sinulla mitä oon katsonut mallikuvista! Toivottavasti sinä joskus haet mukaan! -Ahkera blogisi lukija

    • Kiitos vaan kovasti, luulen että se tie ei ole minua varten 🙂 Siellä on kyllä upeita tyttöjä mukana tänä vuonna! Saa nähdä mille tielle itse menen, se jää nähtäväksi 😉 -E

  4. Hei! Kiitos mahtavasta blogista! Olen aivan koukussa. Juttusi ovat asiaa eikä humppaa… 😀
    Kysyisin kuitenkin kuinka monta sali harjoitusta sinulla on viikossa ja teetkö miten paljon aerobista?

    • Moikka Laura ja hauska kuulla, että ei mene ihan pelkäksi hömpäksi meininki 😉 Tällähetkellä teen 3 salia, jossa työstän koko kroppaa joka kerta. 2 erilaista aerobista (tehot ja kesto vaihtelee). Ensi viikon jälkeen vaihtuukin ohjelma sitten ihan muuhun! Tulen kertomaan näistä teille hieman yksityiskohtaisemmin vielä pian. Tsemppikset! -E

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta