Tiedätkö mitä syöt?

Olen tutustunut kirjaan, joka on varmasti osalle jo tuttu. Kirja on nimeltään  Aitoa ruokaa – Väärentämättömän ruoan opas, jonka kirjoittana on ruotsalainen Mats-Eric Nilsson. Teos on herättänyt paljon huomiota ja saanut hieman leimaakin otsaansa ”kohukirjana”. Mielestäni tämä on upeaa, että asiat nostetaan pöydälle eikä mitään kaunistella. Niin paljon meitä kuluttajia nykyään vedätetään, ruoka ei ole siltä miltä se näyttää.  Kirjoitan tästä, jotta yhä useampi meistä heräisi ajattelemaan mitä oikeasti pistää poskeensa. Tässä teille muutama ajatuksia herättävä poiminta kirjasta.

100 % – Onko oikeasti?

Esim. Elovena Täysjyvämuro 4 viljaa -pakkauksessa lukee isoin kirjaimin ”100 % täysjyvää”. Tuoteseloste kertoo kuitenkin aivan muuta: täysjyväkaurajauho (33 %), täysjyväruisjauho (19 %), täysjyvävehnäjauho (16 %), täysjyvämaissijauho (10 %), sokeri, mallassiirappi (ohrasta), riisijauho ja suola. Makeutusaineiden, riisijauhojen ja suolan yhteinen osuus on siis 22 prosenttia. Kirjan mukaan rehellinen pakkausteksti olisi ”78 prosenttia saksalaista täysviljajauhoa”.

Suomalaisten lemppari ruisleipä ei ole aina ruista. ”Reilu Täysjyväruisleipä” onkin 30-prosenttisesti vehnää ja ”Tosi Rukiinen” 29-prosenttisesti vehnää. Tsekatkaa tuotteet!

 
149468_317494618377979_913642801_n

Tuotenimi huijaa kuluttajaa

Hunaja ei aina olekaan hunajaa. Mieleinen – suomalainen kevythunajatuote, jonka nimestä kuluttaja voisi luulla, että se hunajaa ja vielä suomalaista, ei ole kumpaakaan. Siihen on sekoitettu polydekstroosia, jota elintarviketeollisuus käyttää yleisesti tuotteen laajentamiseen. Hunajaa tuotteessa on vain 53 prosenttia.

Katso tarkkaat pakasteesta löytyvien kalatuotteiden sisältö! Suurinosa sisältää vain pienen osan itse kalaa. Kalapuikosta liki 40 prosenttia on paksua kuorrutusta, joka on valmistettu vehnäjauhosta, määrittelemättömästä kasviöljystä ja tärkkelyksestä.

Lihapakkauksissa kuluttaja ymmärtää, että tuote on naudan- tai sianlihaa, MUTTA sitten kun katsoo pientä tekstiä, käykin ilmi että tuote sisältää kananlihaa ja kanannahkaa. Se on täysin harhaanjohtavaa ja taas kuluttajia vedätetään! 

4289d0e9acc3de7fbf84805c9ff03f21

 

Ostopäätöksilläsi vaikutat

Kaikki vastuu siitä, mitä syömme jääkin täysin meille kuluttajille. Mainoksiin ja pakkausten kylkiin ei ole luottamista. Kirjassa painotetaan lisäaineita, joita tungetaan nykyisin kaikkeen teolliseen ruokaan. Mats-Eric pureutuu kuitenkin kirjassaan myös hyvin siihen, kuinka mainonta ja tuotteiden esillepano vaikuttavat kuluttajan ostohalukkuuteen. Meitä on helppo hämätä, mutta ei huijata, jos olemme oikeasti kiinnostuneita siitä mitä syömme!

Mielestäni on tärkeää muistaa seuraava seikka, kaupat myyvät sitä mitä me ostamme! Kuluttajilla ON MAHDOLLISUUS VAIKUTTAA  omilla valinnoillaan. Vinkki; Osta ruokaa, jossa ei ole tuoteselostetta. 

Yhä enemmän teollisen ruoan valmistajat ovat ottaneet myös luomuvaihtoehdon valikoimiinsa. Lisäksi erilaiset ekomarketit ja luomuvalmistajat ovat lisääntyneet viime vuosina. Suosi ihmeessä luomuvaihtoehtoja!

 

tumblr_mn0548mXvf1rfwyd0o1_1280

 

Tuotteessa mainostetaan ”terveysvaikutuksia”

Oikeasti terveellisten tuotteiden kyljessä terveysvaikutuksia ei mainosteta!
Sen sijaan teollisuuden lanseeraamissa ”terveystuotteissa” kerrotaan, että tuote sisältää erilaisia terveysvaikutteisia aineita, ja on tehty ties mitä tutkimuksia. Ja tämähän on täyttä huuhaata! Itse kuluttajana jätän juurikin nämä tuotteet ostamatta.

 

Lisäaineet ja säilöntäaineet

Elintarvikkeiden lisäaineita käytetään parantamaan elintarvikkeiden ominaisuuksia sekä teollisia valmistusprosesseja. Säilyvyyttä lisätään säilöntäaineiden avulla. 

 Tuoteselosteiden ilmaisuja kannattaa miettiä. Jos sanotaan, ettei tuote sisällä turhia lisäaineita, niin mitähän ovat tarpeelliset lisäaineet esimerkiksi leivässä? Kuluttajan kannalta ruoan hyvä säilyvyys on etu, mutta  ainoastaan kymmenesosa lisäaineista on säilöntäaineita – ja loput jotain muuta.

Loppujen lopuksi elintarvikkeiden lisäaineet tuskin aiheuttavat enempää terveysongelmia kuin liian yksipuolinen ruokavalio, väärät rasvahapot, ylipaino tai liikunnan puute. Mutta välttämällä tiettyjä elintarvikkeita voi vähentää lisäaineiden aiheuttamia oireita ja mahdollisia haittoja. On vaikeaa varmentaa sairauksia, jotka johtuvat ruoan lisäaineista. Ne voivat kuitenkin edesauttaa sairauksien syntymistä.

 

Omat valintani

Miten sitten itse kuluttajana käyttäydyn? Nykyään tiedän aika hyvin mitä syömäni ruoka sisältää. En osta juuri mitään valmista, vaan teemme ruoan alusta asti itse. Tuoreet raaka-aineet sekä pieni tarkkailu tuotetta ostaessa vievät pitkälle. Suosimme mahdollisimman puhdasta, käsittelemätöntä ruokaa kuten esimerkiksi lihassa valitsemme vain maustamattomia vaihtoehtoja ja hoidamme itse maustamisen. Olen päivät toimistolla, joten syön lounaan ulkona tai take awayna. Suosin lounaalla paljon salaattivaihtoehtoja sekä yhdeksi suosikikseni on noussut kasvisravintola Zucchini Fabianinkadulla. Kasvisruoassa joudun usein tarkkailemaan proteiinin määrää, mutta se on usein otettu heillä hyvin huomioon kokonaisuudessa. Heiltä saa puhdasta terveellistä ruokaa, joka on valmistettu itse. En niuhota, mutta koen kuitenkin kuluttajana olevani kohtuullisen valistunut ja en mene niin helpolla mainostajien jippoihin. 

 
tumblr_mm6fpotqPV1rfwyd0o1_1280
 
 
 

 Vaikutukset käytännössä

Kohukirja on saanut paljon vaikutusta ihan käytännössä! Ruokateollisuus on vähentänyt tai jopa poistanut lisäaineita sadoista tuotteista.  Mutta joka asiassa on kääntöpuolensa, sillä osa on lakannut käyttämästä E-koodeja ja ilmoittavat sen sijaan tuoteselosteissa niiden oikean koko nimen. Evira puolestaan on estänyt kikkailun luonnonlisäaineilla, kuten punajuuresta uutetulla nitriittimehulla. Jos sitä käyttää makkaraan, ei voi ilmoittaa, että tuote on lisäaineeton.

 

Puhdas ruoka on kallista?

Sen väitteen, että aito tai puhdas ruoka olisi kalliimpaa, ei pidä paikkaansa. Oikeilla valinnoilla se ei ole.
Etsi kaupasta puhdasta ruokaa etsimällä luomumerkkejä, sekä suosi lähituottajien vihanneksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä. Nämä ovat yleensä hyvin ilmoitettu myymälöissä. Osta tuotteita sesongin mukaan! Hinnat vaihtelevat paljon, ja tähän kannattaa kiinnittää huomiota. Kauden raaka-aineet ovat yleensä halvempia ja tällöin terveellinen, puhdas ruoka ei ole edes kallista.

 

julia-child-quote-fresh-ingredients

 

Kenellä on lopulta vastuu ruokataistelussa?

Koskaan aiemmin emme ole käyttäneet näin vähän aikaa ruoan ostamiseen ja valmistamiseen. Elämästämme on tullut erittäin hektistä ja stressaavaa, ja käytämme myös yhä vähemmän tuloistamme ruokaan. Kenen pitäisi herätä?

Elintarviketeollisuus yrittää kaiken mahdollisen, jotta se saisi voittoa, mutta kuluttajilla itsellään on vastuu ja valinta vaikuttaa! Puhdasta ruokaa on olemassa ja kuluttajilla on valinnanvapaus.

 

ada-mo-23

(Lähteet  Mats-Eric Nilssonin kirjasta Aitoa ruokaa, Atar 2010, Kuningaskuluttaja ja Elintarvikevirasto. Kuvat lainattu)

 

Ottakaa itsellenne tehtävä, ja toimikaa hyvän ruoan lähettiläinä! Seuraavalla kerralla kun menet kauppaan, mitäpä jos vaikuttaisit omilla valinnoillasi? Tutkaile tuoteselosteita, ja osta mahdollisimman paljon tuoreita, oikeita raaka-aineita. 

Ihanaa viikkoa kaikille!  😛

-E

 

 

Hauis-ojentaja – GO HARD OR GO HOME

Yleisön pyynnöstä tein teille ultimaattisen ihanan hauis-ojentaja treenin, jolla saadaan hyvä pumppi aikaiseksi. Kivulta ja kirvelyltä ei vältytä, PAIN IS TEMPORARY!

_MG_7215

Mallina toimi kollegani Timo Järvinen, jonka kanssa valmistumme pian Personal Trainereiksi! Tähän jätkään toimii kova katse ja jämäkät otteet. Timolla on todella vahva tekninen osaaminen sekä myös kovalla määrätietoisella tekemisellä hankittua lihasvoimaa, joten meikäläisen rooli oli lähinnä toimia tsempparina ja treenin sunnittelijana! Voin suositella Timoa PT:nä, mikäli haluat määrätietoista otetta tekemiseen ja varmoja tuloksia. Timon kanssa treenatessa paukkuu usein omat maximit, vaikka oma pää sanoisikin välillä vastaan  😛 

Ja eikun hommiin! Aluksi lämmiteltiin 10 minuuttia AMT:llä jonka jälkeen lähdettiin pumppaamaan hauista ja ojentajaa.

Liike 1 ja 2. Supersarjana hauis ja ojentaja: hauiskääntö istuen + ranskalainen punnerrus tangolla

Supersarja tarkoittaa kahden liikkeen tekemistä putkeen ilman taukoa. Liikkeet voivat olla molemmat joko samalle lihakselle tai esimerkiksi tässä päävaikuttaja ja vastavaikuttaja lihaksille.

1. Hauis: Hauiskääntö 3 x 10 :

Istu tukevasti selkä penkissä ja vie kädet vartalon viereen, jätä pieni kulma kyynärvarteen jotta lihaksessa pysyy jännitys koko sarjan ajan. Tuo yksi käsi kerrallaan rinnalle kääntäen, jätä rinnan ja painon väliin ilmaa. Tuo käsi vain siihen asti, että jännitys pysyy lihaksessa myös yläasennossa. Maximaalinen työ on kaiken a ja o!

_MG_7209

 

_MG_7217

 

2. Ojentaja: Ranskalainen punnerrus mutkatangolla 3 x 12:

Mene tasapenkille makaamaan ja tuo tanko kapealla myötäotteella ylös.  Jätä kyynärpäihin pieni koukku, ja lähde viemään tankoa kohti otsaa. Pidä kyynärpäät paikoillaan, liike tapahtuu kyynärvarresta suoraan alas. Kyynärpäät eivät aukea sivuille, vaan liike on hallittu. 

_MG_7251
Aloituasento ylhäältä

 

_MG_7233
Lopetusasento alhaalla. Taisin hieman naureskella Timolle, kun tekeminen näytti niin helpolta.

Liike 3. Hammer-kääntö käsipainoilla 

Hauis 3 x 10:

Aseta kädet vartalon sivuille ja lähde viemään käsiä suoraan ylöspäin koukistamalla kyynärvartta. Kyynärpäät pysyvät paikallaan koko ajan, liike tuntuu myös kyynärvarsissa eli forkuissa voimakkaasti. Voit tehdä liikkeen myös vuorokäsin, tällöin toistoja on 20 x 3.

_MG_7315
Aloitusasento

 

_MG_7338
Lopetusasento

Liike 4. Dippi punnerrukset levypainon kanssa

Ojentaja 3 x 12:

Voit tehdä liikkeen painon kanssa tai ilman. Pidä hartiat alhaalla ja kädet lähellä vartaloa, Dippaa niin alas, että kyynärvarsi on n. 90 asteen kulmassa. En suosittele menemään tätä alemmas, sillä vammariskit kasvavat huomattavasti mm. olkapäissä. Pidä vartalolinja suorana, haluammehan työn menevän ojentajiin!

_MG_7302

 

_MG_7322

 

Liike 5 ja 6. Supersarja: alataljapunnerrus pitkällä käydellä polviltaan + alataljasta hauiskääntö lyhyellä köydellä

5. Ojentaja: alataljapunnerrus ptkällä köydellä 3 x 12

Alataljasta pitkällä köydellä, jotta liikelaajuus on suuri. Avataan köysi yläasennossa ja alasviennissä viedään yhteen. Liike on raskaampi avauksen kanssa. Polviasennossa mukana työskentelee myös keskivartalo, jossa pito koko liikkeen ajan.

 

_MG_7381
Saat asennosta tukevamman kun tuot toisen jalan eteen tueksi. Keskivartalolle haastavampi on pitää molemmat polvet maassa.

 

_MG_7455
Vie liike alas asti, jotta teet työn loppuun asti!

6. Hauis: alataljasta hauiskääntö lyhyellä käydellä 3 x 12 

hauiskääntö alataljasta lyhyellä köydellä. Pidä kyynärvarressa pieni kulma koko ajan, muista pitää jännitys lihaksessa ala- sekä yläasennossa. Keskivartalo on hallittu ja selkä pysyy koko ajan suorana.

_MG_7394

 

_MG_7474
Kyynävarsi on paikallaan, lähellä kylkeä.

 

Liike 7. Hauiskääntö alataljasta kahvalla

Hauis 3 x 10:

Ota vapaalla kädellä tukea toisesta päädystä laitetta. Pumppaa hauista alhaalta ylös asti, tässä painomäärä on suhteellisen pieni verrattuna muihin liikkeisiin. 

_MG_7489

 

_MG_7519

 

Liike 8. Ojentaja – Kickback

Ojentaja: 3 x 10

Tässä työstetään ojentajan pitkää päätä, tuntuma hieman erilainen. Voit tehdä liikkeen myös polvillaan tai penkillä.

_MG_7613

 

 

_MG_7620

 

 

_MG_7578
Aloitusasento

 

_MG_7584
ja lopetus käsi suorana

 Kiitos Timolle kunnon treenimeiningistä! Kiitokset myös kuvaajallemme. Tähän treenin loppuun otimme vielä pienen loppukevennyksen! PUNNERRUSHAASTE 😀

punnerrus

Ja eikun kokeilemaan jengi! Pitäkää hyvä tahti yllä ja tehkää treeni kunnon painoilla ja hyvällä tekniikalla. Varmasti saatte tuntumaan  😆

”The pain you feel today, will be the strength you feel tomorrow”

-E.T