Tiedätkö mitä syöt?

Olen tutustunut kirjaan, joka on varmasti osalle jo tuttu. Kirja on nimeltään  Aitoa ruokaa – Väärentämättömän ruoan opas, jonka kirjoittana on ruotsalainen Mats-Eric Nilsson. Teos on herättänyt paljon huomiota ja saanut hieman leimaakin otsaansa ”kohukirjana”. Mielestäni tämä on upeaa, että asiat nostetaan pöydälle eikä mitään kaunistella. Niin paljon meitä kuluttajia nykyään vedätetään, ruoka ei ole siltä miltä se näyttää.  Kirjoitan tästä, jotta yhä useampi meistä heräisi ajattelemaan mitä oikeasti pistää poskeensa. Tässä teille muutama ajatuksia herättävä poiminta kirjasta.

100 % – Onko oikeasti?

Esim. Elovena Täysjyvämuro 4 viljaa -pakkauksessa lukee isoin kirjaimin ”100 % täysjyvää”. Tuoteseloste kertoo kuitenkin aivan muuta: täysjyväkaurajauho (33 %), täysjyväruisjauho (19 %), täysjyvävehnäjauho (16 %), täysjyvämaissijauho (10 %), sokeri, mallassiirappi (ohrasta), riisijauho ja suola. Makeutusaineiden, riisijauhojen ja suolan yhteinen osuus on siis 22 prosenttia. Kirjan mukaan rehellinen pakkausteksti olisi ”78 prosenttia saksalaista täysviljajauhoa”.

Suomalaisten lemppari ruisleipä ei ole aina ruista. ”Reilu Täysjyväruisleipä” onkin 30-prosenttisesti vehnää ja ”Tosi Rukiinen” 29-prosenttisesti vehnää. Tsekatkaa tuotteet!

 
149468_317494618377979_913642801_n

Tuotenimi huijaa kuluttajaa

Hunaja ei aina olekaan hunajaa. Mieleinen – suomalainen kevythunajatuote, jonka nimestä kuluttaja voisi luulla, että se hunajaa ja vielä suomalaista, ei ole kumpaakaan. Siihen on sekoitettu polydekstroosia, jota elintarviketeollisuus käyttää yleisesti tuotteen laajentamiseen. Hunajaa tuotteessa on vain 53 prosenttia.

Katso tarkkaat pakasteesta löytyvien kalatuotteiden sisältö! Suurinosa sisältää vain pienen osan itse kalaa. Kalapuikosta liki 40 prosenttia on paksua kuorrutusta, joka on valmistettu vehnäjauhosta, määrittelemättömästä kasviöljystä ja tärkkelyksestä.

Lihapakkauksissa kuluttaja ymmärtää, että tuote on naudan- tai sianlihaa, MUTTA sitten kun katsoo pientä tekstiä, käykin ilmi että tuote sisältää kananlihaa ja kanannahkaa. Se on täysin harhaanjohtavaa ja taas kuluttajia vedätetään! 

4289d0e9acc3de7fbf84805c9ff03f21

 

Ostopäätöksilläsi vaikutat

Kaikki vastuu siitä, mitä syömme jääkin täysin meille kuluttajille. Mainoksiin ja pakkausten kylkiin ei ole luottamista. Kirjassa painotetaan lisäaineita, joita tungetaan nykyisin kaikkeen teolliseen ruokaan. Mats-Eric pureutuu kuitenkin kirjassaan myös hyvin siihen, kuinka mainonta ja tuotteiden esillepano vaikuttavat kuluttajan ostohalukkuuteen. Meitä on helppo hämätä, mutta ei huijata, jos olemme oikeasti kiinnostuneita siitä mitä syömme!

Mielestäni on tärkeää muistaa seuraava seikka, kaupat myyvät sitä mitä me ostamme! Kuluttajilla ON MAHDOLLISUUS VAIKUTTAA  omilla valinnoillaan. Vinkki; Osta ruokaa, jossa ei ole tuoteselostetta. 

Yhä enemmän teollisen ruoan valmistajat ovat ottaneet myös luomuvaihtoehdon valikoimiinsa. Lisäksi erilaiset ekomarketit ja luomuvalmistajat ovat lisääntyneet viime vuosina. Suosi ihmeessä luomuvaihtoehtoja!

 

tumblr_mn0548mXvf1rfwyd0o1_1280

 

Tuotteessa mainostetaan ”terveysvaikutuksia”

Oikeasti terveellisten tuotteiden kyljessä terveysvaikutuksia ei mainosteta!
Sen sijaan teollisuuden lanseeraamissa ”terveystuotteissa” kerrotaan, että tuote sisältää erilaisia terveysvaikutteisia aineita, ja on tehty ties mitä tutkimuksia. Ja tämähän on täyttä huuhaata! Itse kuluttajana jätän juurikin nämä tuotteet ostamatta.

 

Lisäaineet ja säilöntäaineet

Elintarvikkeiden lisäaineita käytetään parantamaan elintarvikkeiden ominaisuuksia sekä teollisia valmistusprosesseja. Säilyvyyttä lisätään säilöntäaineiden avulla. 

 Tuoteselosteiden ilmaisuja kannattaa miettiä. Jos sanotaan, ettei tuote sisällä turhia lisäaineita, niin mitähän ovat tarpeelliset lisäaineet esimerkiksi leivässä? Kuluttajan kannalta ruoan hyvä säilyvyys on etu, mutta  ainoastaan kymmenesosa lisäaineista on säilöntäaineita – ja loput jotain muuta.

Loppujen lopuksi elintarvikkeiden lisäaineet tuskin aiheuttavat enempää terveysongelmia kuin liian yksipuolinen ruokavalio, väärät rasvahapot, ylipaino tai liikunnan puute. Mutta välttämällä tiettyjä elintarvikkeita voi vähentää lisäaineiden aiheuttamia oireita ja mahdollisia haittoja. On vaikeaa varmentaa sairauksia, jotka johtuvat ruoan lisäaineista. Ne voivat kuitenkin edesauttaa sairauksien syntymistä.

 

Omat valintani

Miten sitten itse kuluttajana käyttäydyn? Nykyään tiedän aika hyvin mitä syömäni ruoka sisältää. En osta juuri mitään valmista, vaan teemme ruoan alusta asti itse. Tuoreet raaka-aineet sekä pieni tarkkailu tuotetta ostaessa vievät pitkälle. Suosimme mahdollisimman puhdasta, käsittelemätöntä ruokaa kuten esimerkiksi lihassa valitsemme vain maustamattomia vaihtoehtoja ja hoidamme itse maustamisen. Olen päivät toimistolla, joten syön lounaan ulkona tai take awayna. Suosin lounaalla paljon salaattivaihtoehtoja sekä yhdeksi suosikikseni on noussut kasvisravintola Zucchini Fabianinkadulla. Kasvisruoassa joudun usein tarkkailemaan proteiinin määrää, mutta se on usein otettu heillä hyvin huomioon kokonaisuudessa. Heiltä saa puhdasta terveellistä ruokaa, joka on valmistettu itse. En niuhota, mutta koen kuitenkin kuluttajana olevani kohtuullisen valistunut ja en mene niin helpolla mainostajien jippoihin. 

 
tumblr_mm6fpotqPV1rfwyd0o1_1280
 
 
 

 Vaikutukset käytännössä

Kohukirja on saanut paljon vaikutusta ihan käytännössä! Ruokateollisuus on vähentänyt tai jopa poistanut lisäaineita sadoista tuotteista.  Mutta joka asiassa on kääntöpuolensa, sillä osa on lakannut käyttämästä E-koodeja ja ilmoittavat sen sijaan tuoteselosteissa niiden oikean koko nimen. Evira puolestaan on estänyt kikkailun luonnonlisäaineilla, kuten punajuuresta uutetulla nitriittimehulla. Jos sitä käyttää makkaraan, ei voi ilmoittaa, että tuote on lisäaineeton.

 

Puhdas ruoka on kallista?

Sen väitteen, että aito tai puhdas ruoka olisi kalliimpaa, ei pidä paikkaansa. Oikeilla valinnoilla se ei ole.
Etsi kaupasta puhdasta ruokaa etsimällä luomumerkkejä, sekä suosi lähituottajien vihanneksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä. Nämä ovat yleensä hyvin ilmoitettu myymälöissä. Osta tuotteita sesongin mukaan! Hinnat vaihtelevat paljon, ja tähän kannattaa kiinnittää huomiota. Kauden raaka-aineet ovat yleensä halvempia ja tällöin terveellinen, puhdas ruoka ei ole edes kallista.

 

julia-child-quote-fresh-ingredients

 

Kenellä on lopulta vastuu ruokataistelussa?

Koskaan aiemmin emme ole käyttäneet näin vähän aikaa ruoan ostamiseen ja valmistamiseen. Elämästämme on tullut erittäin hektistä ja stressaavaa, ja käytämme myös yhä vähemmän tuloistamme ruokaan. Kenen pitäisi herätä?

Elintarviketeollisuus yrittää kaiken mahdollisen, jotta se saisi voittoa, mutta kuluttajilla itsellään on vastuu ja valinta vaikuttaa! Puhdasta ruokaa on olemassa ja kuluttajilla on valinnanvapaus.

 

ada-mo-23

(Lähteet  Mats-Eric Nilssonin kirjasta Aitoa ruokaa, Atar 2010, Kuningaskuluttaja ja Elintarvikevirasto. Kuvat lainattu)

 

Ottakaa itsellenne tehtävä, ja toimikaa hyvän ruoan lähettiläinä! Seuraavalla kerralla kun menet kauppaan, mitäpä jos vaikuttaisit omilla valinnoillasi? Tutkaile tuoteselosteita, ja osta mahdollisimman paljon tuoreita, oikeita raaka-aineita. 

Ihanaa viikkoa kaikille!  😛

-E

 

 

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

2 vastausta artikkeliin “Tiedätkö mitä syöt?”

  1. Ja tähän kans vinkki että ”Kurkatkaa pakastealtaaseen!” Siellä on vaikka mitä vihanneksia ja marjoja ja usein aika edullisestikin. Viime viikolla löysin jotain niinkin eksoottista kuin bataattikuutiot! Eihän se ”normibataattikaan” maksa kun jonkun euron mutta kaikkea sieltä pakkasesta voikaan löytää kun vähän tutkii 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta