Kasvisruokavalio – Hyvä vai paha?

Syön itse paljon kasviksia, mutta rakastan lihaa. Olen kuitenkin alkanut pitämään yhä enemmän kasvisruoasta. Tästä saan suurimmaksi osaksi kiittää ihanaa kasvisravintolaa, Zucchinia. Heillä vahvasti edustettuna on luomu ja itse valmistettu kotiruoka. Kasvisruoan maistuvuuden salaisuus piilee oikeissa raaka-aineissa ja maustamisessa. Puhumattakaan muista terveyteen ja ympäristöömme liittyvistä seikoista. Tiedän kuitenkin, ettei minusta ihan helpolla kasvisruokailijaa tehdä. Tämä on mieltymys kysymys, jotkut kokevat kasvisruoan ainoaksi vaihtoehdoksi. 

da-mo-414

 

Vaikutus elinympäristöömme

Oletko koskaan pohtinut minkälainen merkitys ruokavalinnoilla on ilmastoon. Suurimmat päästöt syntyvät eläinkunnan tuotteilla (naudanliha, juusto), pakasteilla, riisillä ja kasvihuonetuotteilla. Tässä yksi pieni syy miksi pidän viikossa ”lihattomia” päiviä! Mitäpä jos meistä jokainen pitäisi edes yhden lihattoman päivän viikossa? 😉

Ruuan osuus kotitalouksien ympäristövaikutuksista on 21 prosenttia. Joten ei ole lainkaan yhdentekevää mitä me suuhumme tungemme.  Pitää myös miettiä, mistä se ruoka on tuotu ja kasvatettu. Esimerkiksi kasvihuoneessa tuotetuilla vihanneksilla on aika isot päästöt. Kausituotteet ovat hyviä ja suosittelen suosimaan tuotteita sesonki kohtaisesti! 

Ei tämä vaadi koko ruokavalion muutosta, saatikka tarkoita sitä että älkää syökö lihaa. Rakastan lihaa ja syön sitä. Mutta ehkä ajattelen tekeväni edes pientä hyvää itselleni sekä yhteiskunnalle kun pidän muutaman kasvispäivän viikossa 🙂 Ei meidän tarvitse koko maapalloa putsata, pienetkin asiat ovat osa prosessia. Mielestäni hyvä balanssi kaikessa on paras vaihtoehto. 

 

da-mo-1023

 

Riittääkö kasvikset?

Oikein toteutetulla kasvisruokavaliolla on täysin mahdollista täyttää ihmisen ravitsemukselliset perustarpeet. Kasvisruokavaliolla on paljon terveydellisiä etuja sekaruokavalioon verrattuna, mutta väärin toteutettuna siitä saadaan epäterveellinen.

Mitä rajoitetumpi kasvisruokavalio on, sitä suurempi on ravitsemuksellisten puutteiden riski ja sitä tarkemmin ruokavalio on koostettava. Kasvisruokavalion toteuttaminen vaatii tietoa elintarvikkeista sekä taitoja valmistaa ruokaa. Se vaatii myös innostusta koota monipuolisia ja terveellisiä aterioita. Optimaalisen balanssin luominen voi siis olla haastavaa mikäli pitäytyy vain kasvisruoassa. Eläinkunnan tuotteista saamme B-12 vitaaminia, jolloin usein kasvisruokavaliota noudattavien tulee nauttia B-12 vitamiinilisää. Kasvisruokailijan tulisi kiinnittää erityistä huomiota myös raudan, D-vitamiinin, kalsiumin, sekä sinkin riittävään saantiin.

da-mo-1321

Kasvisruokavalion terveysriskit?

Kasvisruokavaliossa on myös terveysriskejä. Yleisimpiä näistä ovat luiden haurastuminen ja raudanpuuteanemia. Yksipuolinen kasvisruoka voi johtaa proteiinin puutostilaan, vaikka ravinnossa olisikin riittävästi proteiineja. Tämä johtuu siitä, että eläinkunnan tuotteissa olevat proteiinit ovat erilaisia kuin kasvikunnan tuotteista saadut. Maitovalmisteeton ruokavalio voi johtaa kalsiumin puutostilaan, jolloin elimistö ei pysty kehittämään luustoa eikä ylläpitämään sen kuntoa. Mikäli ruokavalio sisältää kasviperäisten tuotteiden lisäksi joitain eläinperäisiä tuotteita, esimerkiksi maitotuotteita, on puutostilojen kehittyminen epätodennäköisempää. 

 

da-mo-2012

Kasvisruokavalion terveyshyödyt?

Kasvissyönnin on havaittu pienentävän monien kroonisten tautien kuten sydän- ja verisuonitautien sekä kakkostyypin diabeteksen riskiä. Sydän- ja verisuonitautien riskin pieneneminen selittynee kasvissyöjien matalammalla verenpaineella sekä veren rasvojen paremmalla laadulla. 

Kakkostyypin diabeteksen riski kasvaa ylipainon lisääntyessä. Kasvissyöjien painoindeksi on usein lihansyöjiä matalampi, erityisesti vegaaneilla. Runsaskuituinen kasvisruokavalio myös parantaa elimistön sokeriaineenvaihduntaa, jolla on kakkostyypin diabetesta ehkäisevä vaikutus.

Lihansyöntiä vähentämällä ja kasvisten määrää lisäämällä saavutetaan useita terveyshyötyjä. Kasvissyöjien ruokavalio sisältää vähemmän tyydyttyneitä rasvoja ja kolesterolia, mutta enemmän kuituja. Useiden vitamiinien ja kivennäisaineiden saanti on runsaampaa. Kasvissyöjät saavatkin ruokavaliostaan lihansyöjiä enemmän enemmän C- ja E-vitamiinia, magnesiumia ja kaliumia sekä useita biokemiallisia yhdisteitä kuten flavonoideja ja karoteeneja.

da-mo-821

Näin vältät kehosi puutostilat

  • Syö täysjyväviljavalmisteita, kuten leipää, puuroa, mysliä tai viljaa sisältäviä ruokia jokaisella aterialla.
  • Päivän pääaterialle kuuluu myös perunaa tai muita kypsennettyjä kasviksia lämpimänä kasvisannoksena.
  • Tuoreannos, kasviksia salaatteina tai raasteena tai marjoja tai hedelmä, jokaisella aterialla edistää ravintoaineiden erityisesti raudan imeytymistä
  • Korvaa pääaterioiden liha pavuilla, herneillä, linsseillä, sienillä, soijavalmisteilla tai maitovalmisteilla tai mielellään myös munalla tai kalalla.
  • Käytä pieniä määriä kasviöljyjä ruoanvalmistukseen tai salaattiin. Leivän päälle voi laittaa kasvimargariinia, kasvirasvalevitettä, avokado-, siemen- tai pähkinätahnoja tai tilkka kasviöljyä.
  • Tuoreista hedelmistä ja marjoista sekä vähärasvaisista maitovalmisteista on helppo tehdä maistuvia jälkiruokia tai välipaloja.
  • Kasvisateriat ovat kooltaan suuria, koska kasvisruoassa on paljon sulamatonta kuitua ja vettä

da-mo-05

Vaihtoehtoja lihalle

  • kala, muna, juusto, rahka

  • pavut, linssit, herneet

  • siemenet esim. auringonkukka, seesam

  • tofu ja muut soijatuotteet

 

da-mo-195

Proteiinin riittävä saanti?

Eläinperäisten elintarvikkeiden jäädessä ruokavaliosta pois on proteiinin laatuun kiinnitettävä huomiota. Kasvikunnan tuotteista saatava proteiini on eläinperäisiä tuotteita yksipuolisempaa, eikä sisällä välttämättä kaikkia elimistön tarvitsemia aminohappoja. Kasvikunnan tuotteista soijaproteiinin aminohappokoostumus on ihanteellisin.

Eri proteiinilähteiden yhdistäminen parantaa ruuan proteiinilaatua. Esimerkiksi viljatuotteet yhdistettynä palkokasveihin takaa hyvälaatuisen seoksen aminohappoja. Maitotuotteita ja kananmunaa syövän kasvisruokailijan päivittäinen proteiinitarve täyttyy helposti ja saatava proteiini on myös ravitsemuksellisesti laadukasta.

Ilmasto, vyötärö ja lompakko kiittävät   😉

(osa lähteistä Ruokatieto Yhdistys ry 2013, kuvat lainattu eri lähteistä)

 

Tässä muutama lounaskuva Zucchinista haettuna! (Fabianinkatu 4)

Kasvis2

 

kasvis

 

Vegetables or meat?

Both?

You decide.

Key is the balance!

Love, Eevi

da-mo-17 (1)

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

7 vastausta artikkeliin “Kasvisruokavalio – Hyvä vai paha?”

  1. Hyvästä aiheesta kirjoitit, kiitos! (: Vähän ehkä peruskauraa, mutta kaipa niitäkin on, jotka näitä asioita eivät tiedosta vielä ollenkaan, valitettavasti. Ite olen lakto-ovo-vege ja yllätyin ihan positiivisesti, kun pari kertaa olen testannut päivän ravintoaineiden saannin ja aina proteiinit on täyttynyt, hiilareita pitäs syödä enemmän. Aika helposti rahkaa, raejuustoa ja kananmunia popsimalla saa kasvissyöjätkin ne proteiiniannokset täyteen (: Itse suosittelen jauhelihan korvaamista soijarouheella, toimii esim. makaronilaatikossa loistavasti ja proteiinia löytyy sellaset 50 %. Punasta lihaa kun muutenkaan ei tulis syödä suositusten mukaan viikossa kun 2 kertaa korkeintaan, mikä on aika vähän ajatellen sellasta perusjampan ruokavaliota

    • Moi M! Ihana saada kommentia ihmiseltä joka tätä noudattaa 🙂 Uutta näkökantaa ihmisille, se on aina hyvä juttu. Kiitos paljon vinkeistä, mukavaa juhannusta sinne! -E

    • Muistettakoon kuitenkin, että eettisessä mielessä soija ei ainakaan ole mikään unelmavaihtoehto. Soijan tuotanto on todella kyseenalaista ja vaikkei tässä koko maailmaa voi pelastaa niin itse ainakin tästä syystä sanon ei soijalle.

    • Kiitos mielipiteesi jakamisesta Katri! Hyvä pointti 🙂 -E

    • Miksi soija ei ole eettistä? On se eettisempää kuin lihantuotanto tai eläinperäiset tuotteet. Se syy, miksi soijapeltojen alta roudataan isot kasat sademetsiä, johtuu vain ja ainoastaan siitä, että sitä menee niin paljon tuotantoeläinten ruokkimiseen. Jos soijaa söisivät ihmiset suoraan ”kierrättämättä” sitä ensin lihaproteiiniksi niin ympäristökin kiittäis.

  2. Hyvin kirjoitit tästä aiheesta! 🙂 Jätin itse lihan ja kanan pois ruokavaliostani vajaa puol vuotta sitten ihan vaan sen takia ettei ne tuntuneet sopivan mun kropalle ja olo on kyl huomattavasti parantunut, treenitkin sujuu ihan eri tavalla kuin ennen 🙂
    Sä oot varmaan joku ajatustenlukija ku just eilen googlettelin hyviä vegemestoja Helsingissä ja sillon jo bongasin ton Zucchinin! Pitää suunnata sinne seuraavalla reissulla 🙂 Kiitos hyvästä infosta ja kivaa juhannusta!! 🙂

    • Moikka Essi! 🙂 Kiitos kun jaoit omat kokemuksesi aiheeseen liittyen. Minusta on todella hyvä kun ihmiset jakavat omia kokemuksiaan asioista! heh, upeeeta, ehkä en tiedä kaikista omista kyvyistäni 😉 Suosittelen kyllä lämpimästi vierailemaan niillä, tosi lämminhenkinen paikka ilmapiiriltään. Tänään he ovat viimeistä päivää auki hetkeen (jäävät kesälomalle n.kk?), itse suunnistan tänään nauttimaan papupihviä! Se on todella maukasta pakko hehkuttaa :p Kiitos Essi kovasti kommentista, ihanaa juhannusta sinne! -E

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta