All about green tea

da-mo-1622

Rakastan erilaisia teelajikkeita. Olen aiemmin kertonut muutamasta hyvästä teestä, jotka auttavat makean nälkään! Yogi, Pukka ja Clipper ovat omia suosikkejani. Erityisesti eritavalla maustetut vihreät teet sekä lakritsi-teet ovat herkkuani. Nyt puhun hieman vihreästä teestä. Onko sen terveysvaikutukset turhaa hössötystä, vai kannattaako vihreää teetä juoda? 

Ihmeellinen vihreä tee

  • Tee sisältää teaniinia, jonka on todettu edistävän rentoutumista aiheuttamatta väsymystä

  • Vihreä tee sisältää paljon antioksidantteja. Ne ovat kemikaaleja, jotka ovat välttämättömiä elimistön puolustusjärjestelmälle

  • Flavonoidit ylläpitävät terveyttä. Flavonoidit ovat tärkeitä terveyden ylläpitäjiä. Jotta flavonoideista saadaan täysi hyöty, teetä tulee hauduttaa vähintään kolme minuuttia

keep-calm-and-drink-green-tea-39

  • Vihreän teen sisältämät katekiinit parantavat insuliiniherkkyyttä, suojavat auringon UV-säteiltä, estävät syöpää, pienentävät kasvaimen kokoa ja estävät mutaatioita. Lisäksi ne  alentavat kohonnutta kolesterolia, estävät verenpaineen nousua, tappavat bakteereja, parantavat pahanhajuista hengitystä ja polttavat kaloreita eli tukevat painonpudotusta.  Kun verenkierto nopeutuu teen avulla, elimistö saa tarpeeksi happea ja kuona-aineet poistuvat nopeammin

  • Kehon puhdistamisen voi aloittaa juomalla päivittäin 4–6 kupillista vihreää teetä. Teen sisältämät farmakologisesti aktiiviset ainesosat sekä puhdistavat, ravitsevat että aktivoivat elimistöä

  • Teen epigallokatekiinigallaatit suojaavat sydäntä ja verisuonia. Suomen kansanterveyslaitoksen tutkimuksen mukaan tee ehkäisee sydäninfarkteja; kuusi kuppia päivässä auttaa

green-range-HR

  • Vihreä tee sisältää paljon C-vitamiinia. C-vitamiini edistää kasvua ja vaikuttaa hampaisiin ja luustoon. Se lisää vastustuskykyä stressiä ja flunssaa vastaan. Jotta C-vitamiini säilyy teessä, tee haudutetaan 60–80-asteisessa vedessä, sillä se tuhoutuu 90 asteessa

  • B1-vitamiini tukee elimistön immuunijärjestelmää. Sillä on myös tärkeä merkitys hermoston toiminnalle: jos elimistö ei saa riittävästi B1-vitamiinia, seuraa lihasheikkoutta, hermotulehduksia sekä tasapaino- ja verenkirtohäiriöitä. Vihreä tee sisältää myös B2-vitamiinia. Se vaikuttaa muun muassa silmien hyvinvointiin ja alentaa  kohonnutta verenpainetta. Puutostila johtaa ihon kuivumiseen ja halkeileviin huuliin

da-mo-2215

  • E-vitamiini suojaa tiettyjä soluja ja kehon rasvoja hapettumiselta, eli näin vihreä tee hidastaa vanhememista

  • Vihreä tee sisältää merkittäviä kivennäisaineita: fluoria, kaliumia ja magnesiumia. Fluori suojaa hampaita bakteereilta. Kaliumin tehtävä on säädellä sydänlihaksen toimintaa. Magnesium taas on aineenvaihdunnan yleistehoaine

green-lantern-corps-mahnke

  • Vihreän teen sisältämät flavonoidit estävät rasvan kertymistä kudoksiin, nopeuttavat kalorien polttoa ja rasvan palamista energiaksi. Teen laihduttava vaikutus perustuu sen sisältämiin katekiini-polyfenoleihin

  • Kofeiini piristää ja virkistää sekä poistaa kehosta nestettä. Kahviin verrattuna teen virkistävä vaikutus tulee hitaammin ja kestää elimistössä pidempään. Kahvin kofeiinista saatava piristys on yleensä piikkimäinen: se tulee ja menee nopeasti

Lähde Pirjo Suvilehto:Vihreä Tee – Terveyttä ja hyvinvointia Atena 2007

berry-break-30-1

 

Vihreää teetä ei mielestäni kannata juoda tyhjään vatsaan, sillä siitä voi usein tulla huono olo. Sama efekti tulee usein erilaisista rasvanpolttajista ja vihreä tee kapseleista. Erilaiset ”burnerit” vaikuttavat voimakkaammin kuin tee, ja voivat aiheuttaa huonoa oloa sekä pistelyä esim. kämmenissä ja korvissa. Itse olen omalla kohdallani huomannut näiden kaikkien vaikuttavan kyseisellä tavalla, mikäli niitä nauttii tyhjään vatsaan. Burnerit suositellaan yleensä otettavaksi nimenomaan esim. aamuisin, tyhjään vatsaan. Itse en käytä näitä juurikin huonon olon vuoksi. Myös niiden toimivuudesta on vaihtelevaa tutkimusnäyttöä. Sen sijaan vihreä tee kapseleista on vahvaa näyttöä toimivuutensa puolesta. Se on myös todella edullinen vaihtoehto 🙂 

Tässä muutama oma suosikkini Clipperin maustettujen vihreä tee-vaihtoehtojen lisäksi

48549-yogi-bedtime-tea_enl_enl
Illalla ennen nukkumaanmenoa juon usein tätä. Se rauhoittaa ja maistuu ihanalta!

 

Yogi Tea Ginger Orange
Tämä on ihanan vahvan makuinen tee! Saa nenän vuotamaan ja tomii myös flunssan karkottajana

 Ihanaa ja renouttavaa viikonloppua kaikille! Ilokseni täytyy todeta että onpa taas ihanaa treenata 🙂  Tällä viikolla hinkattu huis-ojentaja, rinta-olkapäät ja jalat läpi. Aika hakattu olo tauon jälkeen  :mrgreen: ISO kiitos vielä kaikille Hustle-kisaan osallistuneille. teiltä tuli erittäin hyviä ideoita kaikilta!

”To keep the body in good health is a duty… otherwise we shall not be able to keep our mind strong and clear”

Love, Marakatti

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

2 vastausta artikkeliin “All about green tea”

  1. Moikka Eevi! Ostin tänään vahva vihreä tee kapseleita. Jos syön päivässä 2 kapselia niin tiedätkö saanko vielä juoda lisäksi vihreää teetä? Kiitos vastauksesta 🙂

    • Moikka Jenna,

      Kyllä voit 🙂 Kannattaa totutella keo vähitellen vihreään, ettei tule vastareaktioita kuten huonoa oloa tms. -E

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta