Trigger Point-hieronta

4 GRIDS - Large

Trigger Point

Olet saattanut nähdä sen salillasi, mutta et varmaan tiedä mitä sillä tulisi tehdä? Tuo pötkylä, joka möllöttää yleensä venyttelytilan nurkassa. Tämän luettuasi saatat kaapata sen sieltä! Pureudun ensiksi hieman Trigger-pisteisiin kehossamme, jonka jälkeen avaan teille itse Trigger Pointtia välineenä.

Trigger-piste on solmuke lihassäikeessä, jossa useat lihassyyt ovat pysyvästi supistuneet. Yleensä trigger-piste on noin herneen kokoinen, mutta se voi myös olla yhtä pieni kuin nuppineula. Tämä pitää lihasta jatkuvasti jännittyneenä, ja useimmilla ihmisillä on kymmenittäin näitä! Yleensä niitä ei edes huomaa jokapäiväisessä elämässä…

Trigger Pointin perusidea on myofaskiaalisten pisteiden hieronta, jolla on tarkoitus pehmittää elimistön pehmytkudoksia. Välineinä käytetään hierovaa rullaa ja palloa.

 

Trigger-pisteet ja kipu

Trigger-pisteet voivat syntyä kivusta ja aiheuttaa itse kipua. Pääsääntöisesti kipu tuntuu eri paikassa kuin missä trigger-pisteet ovat. Itse trigger-pisteeseen sattuu vain, kun sitä painaa kovasti. Yleisimpiä ovat pisteet, jotka lyhentävät lihasta mutta eivät säteile kipua. On myös olemassa ns. aktiivisia pisteitä, jotka säteilevät kipua kehon eri osiin.

 GRID Mini Stacked - Orange

 

Muut trigger-pisteiden seuraukset kehossamme

Trigger-pisteet voivat myös vaikuttaa negatiivisesti kehon autonomisiin toimintoihin kuten;

  • ruoansulatukseen
  • verenkiertoon
  • hieneritykseen
  • tasapainoaistiin
  • näköaistiin

Häiritsemällä yhteisvaikuttavien lihasten keskinäistä tasopainoa, trigger-pisteet voivat johtaa myös;

  • raajojen vääriin asentoihin ja liikeratoihin, mistä seuraa nivelten kuluminen
  • trigger-pisteiden aiheuttama jännitys lihaksissa voi aiheuttaa muihin lihaksiin ylikuormitusta ja uusia trigger-pisteitä
  • trigger-pisteet voivat myös synnytää uusia pisteitä, esimerkiksi kun aivot tulkitsevat trigger-pisteen lähettämän kivun kudosvaurioksi

 

da-mo-1116 (1)

 

Miten trigger-pisteet syntyvät?

Yleisin syy trigger-pisteen syntyyn on lihaksen ylikuormitus. Myös stressi edistää pisteiden syntymistä. Trigger-piste on kehon viimeinen keino jännittää lihasta, kun energiaa ei enää ole. Toinen paljon esiintyvä syy on kudosvauriot. Jännittämällä tiettyjä lihaksia keho yrittää suojella vahingoittunutta kohtaa. Aivot päättelevät hermostosta tulevien viestien perusteella, että jokin kohta on vahingoittunut. Nämä viestit eivät ole valitettavasti aina luotettavia. Tämän vuoksi trigger-pisteet voivat johtua myös häiriöstä hermostossa. 

 

X-Factor Ball

 

Trigger Point- tunti

Satsilla on lanseerattu Trigger Point-tunti. Tunnilla lämmitellään hieman lihaksia ja tunnustellaan omaa liikkuvuutta. Tämän jälkeen alkaa eri lihasryhmien jumien vapauttaminen hieromalla niitä pallolla ja rullalla tietyin tekniikoin. Työskennellään oman kehon painolla, hampaat enemmän tai vähemmän irvessä. Ideana siis ikäänkuin rullailla pallon tai rullan päällä, mitä erilaisimmissa asennoissa.

Kärsimys kuitenkin palkitaan ensimmäisen kierroksen jälkeen. Liikkuvuusharjoitukset tehdään kierroksen päätyttyä vielä uudelleen, jonka jälkeen huomaa, että venyykin jo ihan eri tavalla! Tunti kestää puolisen tuntia, ja tämän jälkeen oloa voi verrata hierojalla käyntiin.

 (lähteitä bodybuilding.com, Sats, tptherapy.com)

Grid-2.0-629x449

 

cold-roller-exercises

 

Kenelle?

 Erilaiset release-tekniikat ja apuvälineet yhdessä dynaamisten liikkuvuusharjoitusten kanssa auttavat tehostamaan liikuntasuorituksia mutta myös vähentävät loukkaantumisen vaaraa. Monet harjoituksista tekevät hyvällä tavalla kipeää, mitä kaikki eivät välttämättä arvosta. Trigger Point kiinnostaneekin eniten niitä, jotka harrastavat liikuntaa säännöllisesti ja haluavat ehkäistä jo ennalta urheiluvammojen syntymistä. Suosittelisin tätä kuitenkin kaikille, jotka haluavat pitää kehostaan huolta! Jos kys ei ole vakavasta vammasta tai sairaudesta, joka vaatisi välitöntä lääketieteellistä hoitoa, kannattaa tätä kokeilla. Se on halpa ja turvallinen hoitomuoto ilman haitallisia sivuvaikutuksia.

 

Quadballer

 

Mistä voi ostaa?

Trigger Pointtia voi käyttää itsenäisesti myös kotona. Tuotetta voi tilata netistä tai ostaa urheilukaupoista. Ostin omani Fitnesstukun kesäkamppiksesta ( http://www.fitnesstukku.fi/5/fi/artiklar/triggerroller-pink ) Ohjeita ja videoita löytyy paljon netistä. Myös monilla saleilla on nykyään trigger pointtereita vapaasti käytettävissä, joiden käyttöä suosittelen lämpimästi! 

 

trigger point

 
 
 
 
keep-calm-and-get-a-massage-33
 
 

Muistakaa huoltaa kehoanne säännöllisesti! Treenit kulkevat paremmin ja voit kokonaisvaltaisesti paremmin. Kehonhuolto unohtuu liian usein monelta treenaajalta, joka heijastuu esimerkiksi erilaisina vammoina.

Ihanaa alkanutta viikkoa kaikille! Lomat alkavat olla kaikilla takanapäin ja paluu arkirytmiin alkaa viimeisilläkin lomailjoilla. Itselläni starttailee kovemmat treenit sekä uusi ruokavalio! Syksyn ja talven aikana olisi tarkoitus saada taas hieman lisää lihasta ja vähemmän rasvaa. Hiljaa hyvä tulee. Tulen kirjoittelemaan näistä lisää myöhemmin.

Tsemmpikset kaikille lukijoilleni!  😛

-E

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

2 vastausta artikkeliin “Trigger Point-hieronta”

  1. Hei! Kiitos mahtavasta blogista, olen uusi lukija mutta jo nyt saanut paljon irti kirjoituksistasi. Myös tämä oli kiinnostava kirjoitus, joskus osteopaatti puhui vähän samansuuntaista asiaa, mutta oli päässyt jo unohtumaan. Itse omistan ns. ”pilatespötkön” (foam roller), luuletko sen ajavan saman asian kui nuo trigger-pötköt? Onko niillä muuten mitään eroa? Osaatko kertoa kuinka usein trigger-pisteitä tulisi hieroa, jotta pysyvää hyötyä tulisi? Hyvää syksyn alkua, jatkan innokkaana blogisi lukemista. 🙂

    • Heippa Silja, kiitos paljon kommentistasi 🙂 Foam Roller on myös todella hyvä vaihtoehto, ja sillähän tehdään samanlaisia liikkeitäkin ja perusidea on myös käsittääkseni sama. Se mitä eroa niissä on, en osaa tarkasti sanoa. Foam rollerista puuttuu nuo nystyrät, joten olettaisin että sillä on jotain tekemistä eroavaisuuden kanssa. Kuitenkin sama perusperiaate niissä on ja olisi hyvä esimerkiksi ennen treeniä hieroa paikkoja läpi tai treenin jälkeen! Riippuen minkätyyppisestä treenistä on kyse. Jos salitreenistä puhutaan, kannattaa rullailla ennen treeniä. Ja luulen että tehon huomaa itse nopeasti, ainakin omalla kohdallani huomaan eron selvästi. Foam roller ei satu niin paljon kuin trigger point, ehkä se hieroo itse pisteitä paremmin tms. Mukavaa syksyn alkua sullekin Silja! 🙂 -E

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta