Juhlat ja alkoholi

Oletko pohtinut kuinka monta ylimääräistä kaloria kerrytät iltaisin muutamalla viinilasillisella? Paljonko tästä tulee viikossa? Ei ihme, jos painonpudotus ei onnistu. Entäpä tämä glitteri marras-joulukuu, kun pippaloita riittää joka viikolle. Suosittelen tekemään valintoja, jotta elämä pysyy hallinnassa. Valitse juhlista vain muutamat, joissa annat itsellesi luvan hieman herkutella ja juoda pari lasia viiniä. Opettele sanomaan ei kiitos, ihan itsesi ja oman hyvän olosi vuoksi. Juhlissa voi käydä myös ilman tuota turvallista punaviinilasillista tai coctailpaloja. Syö hyvin ennen kotoa lähtöäsi. Pyydä juhlissa itsellesi vettä sitruunalla, jolloin et joudu piinaavien silmien uhriksi. Sulaudu joukkoon, tämä on paras neuvoni. Olen selvinnyt tällä konstilla todella monista karkeloista! Itse pystyn nauttimaan juhlista myös ilman alkoholia – Uskonkin siemailun olevan vain monelle tapa.

IMG_0838
Viikonloppuna olimme Indiedaysin Inspiration Blog Awardseissa, jossa palkittiin upeita bloggareita. Kuva Julia T

Oletteko ikinä kiinnittäneet huomiota, mitä lihasryhmää usein lauantaisin käydään salilla harjoittamassa? Ei ainakaan jalkoja. Varsinkin miehet, käyvät usein ennen lihastiskille menoa vetämässä salilla hyvät  discopumpit hauiksiin. Voivat sitten hyvällä mielellä vetäistä päälle V-aukkoisen, kahta kokoa liian pienen t-paidan – Tai pahimmassa tapauksessa vaimarin, eli hihattoman. Mitä veikkaatte kuinka suuren hyödyn he tästä treenistä saavat? (Jos unohdetaan ne mimmit ja paidat). Ainoastaan kalorikulutuksen, jonka he tasoittavatkin hyvin  nopeasti baaritiskillä.

Alkoholi estää lihaksen kehittymisen siksi, että se laskee testosteronitasoja kehossamme. Myös kehon palautuminen treenistä jää kokonaan väliin – Levossahan se kehitys tapahtui.  Kaiken tämän lisäksi, alkoholi sekoittaa aineenvaihdunnan aivan totaalisesti. Elimistön lepitiinitasot nousevat, joka taas estää vuorostaan rasvan palamisen kehossaHormoonitoiminnalla voi kestää jopa viikko palautua yhdestä illasta!

Syksy3 226

 Yleensä itselläni fiilis on normalisoitunut 2 päivän jälkeen, mutta todellisuudessa kroppa tekee edelleen korjaustyötä. Nykyään kun nautin alkoholia, on se usein viiniä tai kuohuvaa. Erityisesti illallisilla, viininmaistelu kuuluu asiaan. Henkilökohtaisesti en käy bailaamassa kovinkaan usein, vaan nautin paljon enemmän dinnereistä ja illanistujaisista. Pidän juhlimisesta silloin, kun siihen on jokin erityinen syy. Alkoholinkäyttö on mielestäni jokaisen oma asia, joten en lähde tuomitsemaan ketään sen suhteen. Haluan kuitenkin avata hieman muutamia seikkoja siitä, kuinka se vaikuttaa esimerkiksi treeniin – Varsinkin jos tavoitellaan tuloksia.

Lasillinen (12 cl) puolikuivaa valkoviiniä 100kcal

Pullollinen (0,33 l) kuivaa omenasiideriä 117kcal

Pullollinen (0,33 l) keskiolutta 132kcal

Syksy3 062
Dinnerillä Gaijinissä maistui heidän ihan mahtava granaattiomena drinkki!

Syksy3 064

Alkoholijuomat nostavat rajusti insuliinitasoja. Verensokeri heilahtelee ja seuraavana päivänä toipuessasi tuosta kaikesta, se laskee hyvin alas. Siksi saatatkin olla hieman masentunut tai kiukkuinen. Itseäni ärsyttää juomisessa ehkä eniten se, kuinka se huonontaa unen laatua! Olen varsinainen mörrimöykky huonojen unien jälkeen. Myös normaali ruokavalio ei välttämättä maita vielä päivänkään jälkeen. 

Mikäli on kuitenkin ihan pakko päästä treenaamaan ennen niitä pikkujouluja, suosittelen mieluummin kevyempää aerobista liikuntaa. Alkoholi kumoaa  osittain liikunnan vaikutukset, varsinkin salitreenin hyödyt. Laihduttajalle sanon suoraan, että alkoholin tulee jäädä projektin ajaksi. Kalorimäärät jotka juot kurkusta alas, ovat huomattavia. Kannattaa siis pohtia  A. Haluanko juoda extra-kaloreita? B. Hyödynkö tästä treenistä mitenkään, koska juon myöhemmin?

Tarvitseeko siitä treenaamisesta pikkujoulujen jälkeen edes mainita? – Älkää treenatko, vaikka huono olo ei olisikaan saavuttanut teitä. Kehonne yrittää kovasti vielä toipua edellisillasta.

IMG_0845
Kuva JuliaT, Paikka Kalus K

Juhliminen silloin tällöin, on mielestäni hauskaa ja joskus jopa varsin suotavaakin! Tavoitteellisille treenaajille, se ei kuitenkaan vain yksinkertaisesti tule toimimaan – Tuloksia on aivan turha odottaa, vaikka kuinka viikot noudattaisikin ruokavaliota ja treeniohjelmaa. Tässä hieman asioita, joita kannattaa puntaroida ja pohtia. 

 Hauskoja juhlia kaikille, ottakaahan iisisti 😛  

-E

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

26 vastausta artikkeliin “Juhlat ja alkoholi”

  1. Mua ahdistaa tosi paljon kun rytmi menee ihan sekaisin juhliessa. Joskus kun perjantaina lähtenyt baariin niin koko lauantai ja sunnuntai rytmi ihan sekaisin ja tosi väsynyt olo. Siinä menee sitten päivät vähän hukkaan kun ei jaksa tehdä yhtään mitään täysillä. No, nyt alkoi enemmän tai vähemmän ”pakollinen” puolen vuoden alkoholilakko, ja ei kyl haittaa yhtään.

    • Kiitos Sabrina kommentista ja olen samoilla linjoilla kanssasi 🙂 Itseänikin ärsyttää juuri tuo rytmin kadottaminen. Olen itse usein täysin huomaamatta pitkiäkin aikoja ilman alkoholia – Sitä ei osaa kaivata bailaamista, kun elämässä on niin paljon parempia juttuja 🙂 Tsemppiä lakkoosi, tekee varmasti hyvää! -E

  2. Harvemmin itse kärsin pikkujoulukaudesta, kun on ehkä 1-2 kemut. Mutta tänä vuonna niitä sitten onkin! Mua ei alkoholi viehätä yhtään, eli harvemmin tulee otettua ja silloinkin todella kohtuudella. Yleensä tyydynkin jääveteen tai light-colaan, ja jos jotakuta asia häiritsee, niin ihan sama. Käyn yleensä muutenkin vain ns. tärkeämmissä pippaloissa ja jos pienet kännit tuntuvat hyvältä idealta, niin sitten niin. Mutta tosiaan, kuten edellinenkin kommentoi, ärsyttää, kun rytmi menee sekaisin. Ja seuraavana päivänä ei jumpata.

    P.S. Näytit ihanalta Inspiration Blog Awardseissa!

    • Moikka Kissis ja mukavaa että jaoit mielipiteesi tänne meille. Asenteesi tuntuu olevan kohdallaan, propsit siitä! Niinkuin itse sanoit, aivan sama mitä muut ajattelevat. Kukin tavallaan, niin juomattomat kuin juomalliset 😉 Ps. Kiitos kovasti. Tuntuu että noi pikalaittautumiset toimii paremmin aina 😉 -E

  3. Ihan rupee alahuulta väpättämään, tässä on jo hyvän aikaa tullu treenattua salilla, ja vastaavasti 3/4 viikonloppuna kuussa käytyä baarissa. En oo koskaan ajatellutkaan alkoholin vaikutusta reenaamiseen krapulaa lukuun ottamatta. Tää antaa vähä uutta näkövinkkeliä siihen puoleen, kun kuitenkin 4 kertaa pyrin viikossa käymään ja tyhmältähän se tuntuu vetää kurkusta alas viikon treenit, kun kuitenkin jonkinlaisia tavoitteitakin on itselle asettanut. Kiitoksia infosta, hyvää joulunodotusta ja kauan eläköön SOME, kun löytää hyödyllistäkin tietoo sieltä! 🙂

    • Joskus asiat täytyy nostaa pöydälle tajutakseen ne – Hyvä siis kuulla, että postauksella oli tämä vaikutus. Kun asian tiedostaa ja tietää, vaikuttaa siihen myös omalla toiminnallaan eritavalla. Ehkä tämä jää ainakin hetkeksi kummittelemaan mieleesi 😉 Hauskaa treeniviikkoa ja kiitos kommentista -E

  4. Diabeetikkona toi juominen on ihan tuskaa – esim. siiderit ovat oikeita hiilaripommeja ja siinä sitten pistellään insuliinia ettei sokerit nouse taivaisiin. Siinä kohtaa päästäänkin siihen että paljon sitä uskaltaa pistää kun alkoholi tekee juuri tuon tempun että aamuyöstä sokerit romahtavat alas! Pariin otteeseen joutunut kotiin tullessa alkaa tankkaamaan nopeasti jotain että sokerit nousee. Hetken päästä ollaankin taas taivaissa.. Eli ihan tuollaista sahalaitaa mitä ei saisi tulla, ja seuraavapäivä on vielä pahempi :/

    Onneksi itellä näitä pikkujouluja ei ole kuin muutama, jotenkaan tuo juominen ei enää nappaa yhtään! Mielummin on kotona ja seuraavana päivänä voi hyvin mielin tehdä kaikkea mitä sängyn pohjalla ei voi tehdä 🙂

    • Heippa Henni, kiitos kommentista ja voin vain kuvitella tuskastelusi tuon asian suhteen. Sitä saa olla ihan eritavalla tarkkana diabeetikkona juomisen kanssa. Ehkä tuo on myös hyväkin asia juurikin siksi, ettei sitä halua edes drinksutella kun tietää mitä se teettää! Ihana asenne sulla <3 Rauhallista joulun odotusta toivottelee E

  5. Oot kyllä tosi nätskä ja tuommonen ihana terveellisen elämän mallitypy ! Onko sulla muuten luonnostaan tummat hiukset ja kulmat vai värjäiletkö ? Entä mitä mieltä oot solariumista ? 🙂

    • Luonnostani olen vaaleampi, eli tukkaa ja kulmia saa värjäillä! Itse en henkilökohtaisesti ole solariumin kannattaja enkä käyttäjä, mutta kukin tavallaan 🙂 Nautin auringosta näin pimeään aikaan lomamatkoilla! -E

  6. Kaikki mitä kirjoitit on täysin totta. Kuitenkin itse aktiivisesti treenaavana ja jokseenkin myös aktiivisesti tissuttelevana 😀 olen onnistunut saamaan hyviä tuloksia salin puolella. En siis sanoisi että alkoholi kumoa kaiken minkä eteen on salin puolella uurastanut. Toki en voi olla miettimättä millaisia tuloksia olisin saanut aikaan jos juomisen olisi jättänyt vähempään 🙂

    • Nimenomaan, se ei kumoa kaikkea tietenkään. Tottakai myös määrät vaikuttavat tähän. Mutta kannattaa kyllä pohtia tissuttelun vaikutuksia kehittymiseen myös jatkossa 🙂 -E

  7. Hei, voisitko tehdä postauksen liittyen aknen hoitoon jos sinulla sattuu olemaan jotain hyödyllisiä ohjeita ja vinkkejä aknen torjuntaan,

    • Taidan olla aika huono tietäjä tässä asiassa, sillä itse olen iho-ongelmista välttynyt 🙂 Olen kirjoitellut aikaisemmin hyvästä ihonpuhdistus sarjasta, jolta löytyy myös aknen hoitoon sopivat tuotteet. Olen kuullut myös aknesta kärsiviltä ystäviltäni tuotteen ja hoitojen toimineen, joten tsekkaa se ihmeessä: http://minifitness.fitfashion.fi/2013/11/08/vahan-parempi-aamu/
      Uskon että hyvien tuloksien saavuttamiseksi vaatii se hyvän kotihoidon lisäksi asiantuntijalla vierailua alkuun säännöllisesti 🙂 -E

  8. heippa!

    mites tämä jos esimerkiksi kerran viikossa ottaa viinilasillisen (huom! jääkin vain siihen yhteen). Onko myös tällaisella vaikutusta koko viikon treeneihin? Tästähän kuulee koko ajan tarinoita että yksi viinilasillinen ”parantaa vain terveyttä”, onkohan näin?

    • Heippa, en usko että yksi viinilasillinen hommaasi kaataa 😉 Krapulalta vältytään ja kaloritkin pysyvät maltillisina. Kyllähän viinistä on tosiaan tehty paljon tutukimuksia, joissa todetaan sen vain edistävän terveyttä. Saat pitää yhden lasisi! -E

  9. Mitä mieltä olet kevyestä liikunnasta juhlimisen jälkeen? Itselläni on tapana käydä nimittäin helpottamassa oloa bikram- tai hathajoogatunnilla tai tunnin kävelylenkillä. Olen myös huomannut, että olo esim joogan jälkeen on huomattavasti parempi ja toivun krapulasta nopeammin. Eli siis onko kevyt liikunta suositeltavaa vai täysin no no? 🙂

    • Yleisesti suositellaan vain kevyttä kävelyä ja olen myös itse käynyt joskus kevyessä joogassa illanistujaisten jälkeen. Joogassa hikoillaan ja aineenvaihdunta käynnistelee taas itseään. Tästä syystä olokin paranee. Omasta mielestäni jooga on usein kuitenkin liian raskasta ja nostaa sykettä liikaa. Kävelylenkki kuulostaa itselleni paremmalta vaihetoehdolta 🙂 -E

  10. Oi vitsi sull on iha mahtava blogi ja oot kaikenlisäks tosi kaunis! Must ois kiva lukea susta ja Danista lisää! Noi matkapostaukset oli tosi kivaa luettavaa:) Tykkään sun tyylistäs kirjottaa 🙂

    • Hauska kuulla 😉 Dan esiintyy aina välillä postauksissa, mutta tarkoituksella vain harvoin. Toki matkapostauksissa, se on luonnollisesti usein mukana. Odottelehan joulukuuhun, seuraavat matkapostaukset tulevat kyllä 🙂 Myös yksi pieni spessu juttu tulossa tämän kuun lopussa/ensi kuun alussa. Terkkuja, E

  11. Tämä oli mielenkiintoinen ja hyvä postaus! En ole huomannut että blogeissa useinkaan puhuttaisi alkoholin vaikutuksesta treeniin ja olenkin tätä asiaa pohtinut jo pidemmän aikaa, joten postauksesi tuli juuri oikeaan paikkaan. Pidän muutenkin blogistasi! Täältä löytyy aina kivoja vinkkejä. 🙂

    • Moikka Reetta ja sepä kiva kuulla! Tämä on aihe, josta saatetaan usein vaieta – Suomalaiset 😉 hehe. Ihanaa torstaita sulle toivottelee E

  12. Heippa Eevi!

    Todella hyvä kirjoitus! Toivottavasti saa porukan ajattelemaan ja mahdollisesti jopa muuttamaan tapojaan. Sinä toimin kyllä hyvänä roolimallina tässä, alle kirjoittanut on vähän ihmetellytkin näitä täälläkin kisatavoitteet silmissä olevia bloggareita, jotka kuitenkin näyttävät viikoittain viihtyvän kuvissa skumpat käsissä (teksteissä tuo vahvistettuna). sanon vaan.. 🙂

    Itse juon todella harvoin, ihan pari kertaa vuodessa. Ennen tuli käytyä baarissakin bailaamassa selvinpäin light-limun/veden voimalla, melkein joka viikonloppu. En piilotellut asiaa mitenkään ja huomasin ihmisten reagoinnin vaihtelevan suuresti riippuen kaveripiiristä. Osa kokee toisen ihmisen juomattomuuden kauheana ongelmana, että jos siihen ei ole mitään todella pätevää akuuttia syytä (esim.raskaus) nin juttu ei tule kuuloonkaan! Usein saa kuulla kommenttia ”Kuka nyt tulee baariin selvinpäin!!??” tai ”Kuka kestää olla täällä selvinpäin!?!” , jokunen julistaa jopa selvinpäin olevat automaattisesti tylsäksi/huonoksi seuraksi… Minusta tässä on kysymys kuitenkin jostain aivan muusta; Ensinnäkin postauksessa mainitsemasi syyt ovat tärkeimpien listalla, miksi en juo. Lisäksi alkoholi vaikuttaa mielialaan alentavasti jo muutenkin kuin insuliinin kautta. Mahdollisesti jopa pitää masennusta yllä.. Itse olen ulospäin suuntautunut positiivinen persoona, joka uskaltaa heittäytyä. Tuntuu lähinnä surulliselta, että jotkut juo ollakseen tätä! Ja jos yökerhoympäristö on liian kamala kestääkseen sitä selvinpäin, niin ei minusta sinne kannattaisi mennä nakit silmilläkään ;DD Itse käyn siellä selvinpäin, koska tykkään laittautua, tavata uusia ihmisiä ja erityisesti tanssia. Käy ihan kunnon aerobisesta tanssilattialla vatkaaminen selvinpäin :DD
    Nykyään tulee yökerhoissa käytyä todella harvoin. Viikonloppu alkaa usein perjantai-illan treenillä ja mikä parasta; lähes tyhjällä salilla! Päälle kehonhuoltoa, sauna ja piiitkät yöunet 😉 Sama kaava toistuu la ja su 🙂
    Jotta joku nyt ei pääse sanomaan, nin olen ollut itsekkin nuori ja tyhmä kaamealla känniputkella. Tuolloin en edes uskonut esim. tuota alkoholin mielialaa laskevaa vaikutusta, mutta kyllä kaikki positiiviset vaikutukset huomaa kun on vaikka 2kk selvinpäin 🙂

    Loppuun vielä kiitokset postauksesta, jossa oli ohjeet Foam Rollirilla jalkojen läpikäyntiin. Ovat aktiivi käytössä ja toimii! 🙂 Tuo ulkoreiden/IT-jänteen liike on kyllä yhtä kidutusta 😀

    • Moikka Nanna ja iso kiitos kommentistasi! 🙂 Voin yhtyä jokaiseen pointtiin kirjoituksessasi. Omat viikonloppuni sujuvat samanlaista rataa – nautin niistä! Jokainen viettäkööt viikonloppunsa niinkuin niistä itse parhaiten nauttii. Tuo juomattomuus tosiaan vaikuttaa selvästi kuukausien jälkeen mm. lisääntyneenä enegiana ja jaksamisena. Yhdellä illalla on vaikutukset yllättävän pitkälle kropassa ja jaksamisessa. Ihana myö kuulla, että foam roller osu ja uppsosi. Ajatuksena on tehdä vielä muutama harjoitus teille tänne yläkropalle 😉 Ihanaa viikkoa sulle ,E

  13. Mä juon meklko harvoin, noin kerran kahdessa kuussa. Tissuttele en ollenkaan, ruokajuomani ei ole viini tai siideri vaan vesi 🙂 muttamutta, kun juon niin tarkoituksenion kyllä humala.. Onni onnettomuudessa, mukavaan hiprakkaan pääsen pienen kokoni ja harvoin juomisen ansiosta melko nopeasti. Itseäni alkoholin terveyshaittojen lisäksi ahdistaa se RAHA mikä menee alkoholiin. Se onaivan tolkuttoman kallista, joi sitten kotona saati sitten yökerhoissa..

    • Sekin on oikein hyvä pointti tuoda esille! Sillä rahamäärällä saa jo helposti palkattua vaikka Pt:n joka ei anna dokata 😉 haha! Mukavaa maanantaita sulle -E

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 1
Tykkää jutusta