Cocovin luennolla – Pää blederissä

Cocovi_minifitness_healthyfood 015

Olimme viime viikolla kuuntelemassa Cocovin luentoa ruoasta ja hieman myös treenistä. Saimme ison tietopaketin vähän kaikesta, sekä myös useita erilaisia näkökantoja ja vahvoja mielipiteitä. Puhujina olivat Sami Sundvik, sekä Jaakko Halmetoja. Sami tunnetaan hyvin suorasukaisesta blogistaan, joka aiheuttaa välillä hyvinkin eriäviä mielipiteitä ihmisten keskuudessa. Samilla on vahva näkemys ja hän uskoo tähän täysin – Turha mennä fiilistelemään tälle kaverille sitä uutta pehmeämpää rahkaa, sillä hän vastustaa maitotuotteita. Paitsi tietysti lomalla, kun hän saattaa syödä kermajäätelöä. Jaakko oli hieman löysempi maikka, joka antaa yleisölle tilaa. Hän antaa jokaisen poimia niitä juttuja, jotka itse kokee hyväksi tai kiinnostavaksi. Kaikkea ei siis tarvitse omaksua, riittää että pomii edes muutaman hyvän jutun. Jaakko on tutkinut, kokeillut ja testannut itse paljon kaikkea – Hän on kävelevä tietosanakirja mitä ruokaan tulee. Erittäin fiksu mies, jolla on toki myös oma vahva linjauksensa tiettyjen asioiden suhteen. Kuitenkin hänen kokeilunhalunsa kertoo siitä, että hän on avoin tutustumaan uusiin asioihin – Ja tämän jälkeen tekemään omia havaintojaan näistä. On kuitenkin eri asia, annatko yleisölle palapelin osia, vai kokonaisen palapelin. Tiedätte varmaan kumpi on yleisölle helpompi omaksua?

Cocovi_minifitness_healthyfood 017

Osa Samin näkemyksistä vastasi omiani. Kuitenkin muutama vahva mielipide ja väite jäivät hieman kaivelemaan meidän monien mieltä. Maitotuotteet ovat helvetistä, koska ne aiheuttavat kehossa tulehdustiloja ja allergioita – Ymmärrän Samin pointin, mutta yleistäminen lähinnä mietityttää itseäni. Olemmehan kaikki vähän erilaisia. Maitotuotteet erittävät limaa ja onkin sanottu, että maitotuotteilla olisi suora yhteys toistuviin kurkkutulehduksiin – Yhdyn tähän siltä osin, mutta en itse kieltäydy täysin maitotuotteista. Olen kävelevä esimerkki tästä väitteestä, sillä sairastin aikoinaan paljon ylähengitystieifektioita. Huomasin  niiden määrällisesti kuitenkin vähentyvän, kun laskin maitotuotteiden kulutusta. Syön rahkaa ja raejuustoa edelleen, mutta paljon maltillisemmin. Oma ohjeeni olisi pikemminkin sellainen, että kokeilkaa ja huomatkaa mikä toimii teille. Maitohan on alunperin tarkoitettu vastasyntyneiden eläinten ja vauvojen ravinnoksi – Siksi monien keho alkaakin hylkimään maitoa myöhemmällä iällä. Sairastutaan mm. laktoosi-intoleranssiin, näin kävi myös itselleni. Kuitenkin nykyään kun oma ruokavalio on paljon puhtaampi, kehoni ei enää oikuttele. Pystyn tänä pävänä syömään laktoosia sisältäviä maitotuotteita ilman minkäänlaisia vaivoja. Aikaisempi vatsani olisi saanut hepulit!

Cocovi_minifitness_healthyfood 007

Toinen Samin vahva väite ja näkemys, oli viljattomuus – Ei mitään viljaa. Puuro on helvetistä. Se antaa piikin keholle heti aamusta ja sitä rataa. Kyseenalaistan tätä hieman, sillä miksi ihmeessä puuroa suositeltaisiin jatkuvasti joka paikassa? Puurolla on myös kiistattomia terveyshyötyjä ja sehän kuuluu todella monen urheilijan ruokavalioon. Kumpi siis voittaa? Todella mielenkiintoisia juttuja minun mielestäni. Enkä sano, mikä olisi väärin tai oikein – Lähinnä haluan teidänkin pohtivan näitä moniseikkaisia asioita. Mikäli kärsit esimerkiksi vatsavaivoista tai toistuvista tulehdustiloista, kannattaahan kaikkea kokeilla – Ole 4-8 viikkoa ilman maitotuotteita ja viljoja. Eiköhän sen itse huomaa toimiiko tämä sinulle vai ei. Sami suositteli syömään aamiaisella lihaa – Arvaa oksettaako pelkkä ajatus itseäni. Itse näen suurimpana haasteena sen, miten korvata nämä kaikki niin, että balanssi säilyy? Toki se on mahdollista, mutta onko se mieluisaa itselleni?

Cocovi_minifitness_healthyfood 002

Jaakolla oli hyviä pointteja muutaman asian suhteen. Ensinnäkin, mitä on käsitys ”ruoka” tänäpäivänä – Hedelmäosastokin ovat ihan silmään pissimistä. Hedelmät eivät ole enää hedelmiä. Tämän luennon jälkeen omat salaatinlehteni tuntuvat täysin mitättömiltä ravintoaineidensa puolesta. Tomaattikaan ei ole sitä mitä se on alunperin ollut. Banaanista on otettu pois sinne alunperin kuuluneet siemenet, joissa piilee varmasti tuplasti kaikkea! Ovathan nämä ihan hyviä, mutta kun ne voisivat olla PALJON parempiakin! Dan kysyi autossa, haluaisinko palata ajassa taaksepäin vai mennä tulevaisuuteen. Halusin ehdottomasti menneisyyteen – Menisin sinne sademetsään nuoleskelemaan niitä lehtiä ja muuta mukavaa. Nykyisistä versioistamme, on poistettu ISO osa kaikista raivintoaineista. Ennen oli lehti, joka syötiin kokonaan. Nyt on se sama lehti, mutta siitä eritellään asioita. Jäljelle jää lähinnä kuori ja muutama hassu ravintohiukkanen. Sitten ostamme näitä  (alkuperäisesti jo kasvissa olleita) poistettuja aineososia mm. apteekista lääkkeenmuodossa – Tämä lääke on eroteltu alkuperäisestä lehdestä pois, jonka jälkeen se myydään meille takaisin. Eikö tämä saa karvat pystyyn? Näin sitä rahaa meistä ongitaan ja kuluttajaa huijataan. Aluksi on ollut koko paketti vain yhdessä jutussa, nyt saamme maksaa parhaimmillaan monista tuotteista saavuttaaksemme edes puolet tästä alkuperäisestä hyödystä. Kyllähän se nyt harmittaa!

Cocovi_minifitness_healthyfood 004

Cocovi_minifitness_healthyfood 005

Useat superfoodit ovat paljon lähempänä oikeaa ravintoa, kuin tavallisessa kaupassa myytävät tuotteet. Tätä vierastetaan vieläkin, sillä se ei ole sitä mihin olemme tottuneet ja uskoneet hyväksi. Eteeni lävähtää diagrammi omenasta – Näen kuinka ravintoaineet ovat pudonneet melkein nollaan alkuperäisestä – Lajikkeillakin on eroja. Kyllä se vähän ketuttaa nyt syödä lounaalla sitä omenaa, kun tietää että voisi syödä paljon parempaakin. Jalostus on viety vähitellen niin äärinmäisyyksiin, että ravintorikasta ruokaa on vaikea löytää. Mustikat ovat edelleen lähellä sydäntäni – Tosin niistäkin on jalostettu surkeampia yksilöitä, kuten pensasmustikoita. Ne eivät tahraa nykypäivän sievistelijöiden söpöjä käsiä, mutta eivät sisällä yhtäpaljon suojaravintoaineitakaan. Myös takapihan nokkoset ovat super tavaraa – Haluan tunkea niitä kaikkeen! 

Kaikenmaailman sienet on siisti juttu! Pakurikääpää ja lakkakääpää ylistettiin – Jos hyviä unia halajaa, kannattaa mennä samoilemaan ja sahailemaan sitä lakkakääpää lähimmästä metsästä. Myös ruusujuuriuute tuli esiin – Se auttaa tutkitusti stressin sietämiseen, masennukseen ja väsymykseen. Sen on todettu parantavan myös yleisesti fyysistä jaksamista – Ruusujuuri on Suomen oma Ginseng! Suomestakin löytyy paljon hyviä ja ravintorikkaita juttuja! Ei siis aina tarvitse tilata niitä gojimarjoja, joita viljellään ja kuljetetaan kaukaa. Mustikat, nokkoset ja erilaiset sienet ovat hyviä esimerkkejä Suomen omasta ”aidosta” tarjonnasta.

Cocovi_minifitness_healthyfood 001

Cocovi_minifitness_healthyfood 009

Cocovin omista tuotteista valmistetut herkut olivat aivan älyttömän hyviä!! Kyllä näitä mieluummin maistelee, kuin perinteisiä sokeripommeja. Suosittelen testaamaan kotona, ei se vaikeaa ole! Netti on raakasuklaa reseptejä pullollaan. Ehdoton yllätys ja oma suosikkini oli kuitenkin pakurisalmiakki – Miten sen maku saattoikaan olla niin lähellä salmiakkia. Olen edelleen hölmistynyt ja haluan sitä lisää. Heti. Tiedustellessani tuotteesta, sitä ei valitettavasti oikein mistään vielä saa. Nyyh!

Tässä hieman pohdittavaa meille kaikille! Kiitos Cocovin tiimille avartavasta luennosta. Toivottavasti tämä sai teidän lukijoidenkin mieleen kysymyksiä ja ajatuksia. Itse olin luennon jälkeen ensin hyvin hiljainen, sillä tässä kaikessa oli niin paljon sulateltavaa. Seuraavaksi se muuttuikin älyttömäksi puheryöpyksi ja tuntui siltä, että haluaisin keskustella tästä aiheesta jopa bussipysäkin mummolle. Olen nyt vihdoin hieman rauhoittunut – Aivoni prosessoitua ja lokeroitua tämän kaiken infoähkyn, poimin näistä ne omat juttuni! Ne minun muutamat palapelin palaset.

-E

Cocovi_minifitness_healthyfood 011
Jaakko Halmetojan presentaatiosta napattu pointti!
eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

25 vastausta artikkeliin “Cocovin luennolla – Pää blederissä”

  1. Hei Eevi!
    Mahtoiko siellä olla tarjolla tota pakurisalmiakin reseptiä? rupes heti kiinnostamaan 🙂

  2. Heippa Susanna.
    No eipä ollut! Olisin todellakin halunnut sen 😀 Toivotaan että niitä saisi ostaa pian jostakin! -E

  3. Nyt oli pakko jo kommentoida 🙂 oon lueskellu sun blogia jo jonkun tovin, aivan loistava! Tällä viikolla löysin myös samin blogin. Mietin toissa päivänä et jos teidät kaksi laittais samaan tilaan, mitä siitä tulis. No nyt selvis sekin 🙂

    Sairastuin itse vuosi sitten todella ärhäkkään nivelreumaan. Kieltäydyin vahvoista lääkkeistä, esim solusalpaajasta. Olen ennenkin ollut terveydestä kiinnostunut mutta enemmän siitä sipsipussista 🙂

    Lähdin kokeilemaan ruokavalio muutosta, jolloin jätin maidon ja viljan pois. Se oli jotain ihan uskomatonta mikä fiilis siitä tuli! Ajan kuluessa pikkuhiljaa otin taas ne mukaan ja todella pahemmat tulehdukset palasivat. Nyt alotin uudelleen tarkemman eliminaation.

    Olen myös tänä vuonna pudottanut 20 kg painoa, ilman liikuntaa (se perkuleen reuma). Nyt alotin syyskuussa uuden sali elämän ja kiitän sun blogia avusta! Kun ketuttaa, avaan taas sun blogin ja saan uutta tsemppiä!

    Ihanaa joulun odotusta sulle!

    • Haluaisin itsekkin kommentoida tota maidottomuutta&viljattomuutta reuman kannalta. Itse en sairasta reumaa, mutta äidilläni on jo vuosia ollut selkärankareuma. Vuosi sitten painonsa pudottaessaan äitini huomasi, että viljojen vähentyessä olo koheni todella huomattavasti ja sen jälkeen viljat ovatkin olleet lähes 100% pannassa. Nyt tänä syksynä hän on ottanut ruokavalioonsa mukaan tuon maidottomuuden ja kuulemma olo sen kun kohenee.

      Olen itsekkin viime aikoina perehtynyt asiaan enemmän, etenkin viljattomuuteen. Itse kärsin kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja olen lähtenyt muokkaamaan ruokavaliota kohti suosituksia, sillä mielelläni muutan ruokavaliota kuin lisään lääkeannostuksia.

      Ja kiitos taas Eevi, todella hyvä postaus! Täytyy tutustua Sami Sundvikin näkökulmiin ja mahdollisesti jakaa niitä äidillekkin 🙂

    • Heippa Jenni ja kiitos oivaltavasta kommentistasi! On hienoa, että jaatte tänne omia konkreettisia juttujanne – Hienoa kuulla, että äitisi on saanut apua ruokavaliosta. Myös hatunnosto sinulle siitä, että hoidat kehoasi mieluummin ensisijaisesti ruoalla, kuin turvautumalla (joskus jopa turhaan) läkkeisiin. Samilta löytyy tiukkaa tykitystä, kannattaa vilkaista 🙂 Ihanaa joulun odotusta sulle ja äidille -E

    • hahaha ai että nauratti toi sun kommentti minusta ja Samista 😀 Mutta vitsit kuinka inspiroiva ihminen olet! Mikä asenne ja aivan mahtava meininki – Tutkit ja kokeilet, jonka jälkeen huomaat mikä toimii ja mikä ei. Elämänasenteestasi voisi monet ottaa mallia, sekä mikä huima painonpudotus. Ihailen siis taivan täysillä sinne takaisinpäin 😉 Kiitos inspiroivasta meiningistä ja toivottavasti blogini antaa sinulle myös jatkossa virtaa! Ihanaa joulukuuta ja isot tsempit -E

  4. Olipas mielenkiintoinen postaus! Mä oon jo pidemmän aikaa ollut kiinnostunut erilaisista superfoodeista, mutta aika vähän olen kuitenkin niitä tähän mennessä testaillut.. Tämä postaus kyllä lisäsi kiinnostusta entisestään ja aion ehdottomasti ottaa enemmän selvää näistä kuuluisista superfoodeista! Näyttää niin herkullisilta noi kakut ja leivoksetkin, että pakko päästä kokeilemaan jos itseltäkin onnistuisi niiden tekeminen 🙂

  5. Suosittelen lämpimästi Sanna! 🙂 Kirjoittelen tänne välillä omista kokeiluistani, pysyhän kuulolla 😉 Omasta mielestäni nämä kakut veivät voiton vs. tavallinen suklaakakku – paljon enemmän makua ja oikeaa energiaa. Mnom. Mukavaa viikkoa -E

  6. Hmm, niin. Itse kun välttelin viljoja liian kauan, ne eivät enää sitten toimikaan, ja se kyllä harmittaa. Treenien takia söisin niin mielelläni kaurapuuroa joka aamu, eron huomaa älyttömän hyvin, jaksaa ja jaksaa! Mutta vatsa ei kestä. 🙁

    • Kannattaa kokeilla jotain smoothieta, johon lisää tarpeeksi täyttävää tavaraa 😉 Myös munakkaat on hyviä – Niihin voi sotkea sekaan vaikka mitä -E

  7. Pakko kommentoida tuohon laktoosi-intoleranssin ”sairastumiseen”. Laktoosi-intoleranssihan johtuu siitä, että laktaasientsyymin teho suolessa vähenee ja lopulta lakkaa toimimasta. Ne, joilla tämä laktaasientsyymi pysyy suolessa toimivana, heillä on geeneissä mutaatio. Eli jos pystyt juomaan maitoa, olet mutantti ja jos et pysty olet normaali. Tämä perustuu juuri tuohon, että maito on tarkoitettu vain vauvoille ja kun vauva kasvaa tarpeeksi isoksi, luonto ”vieroittaa” vauvan maidosta sillä ettei se pysty sitä enää juomaan, jotta voitaisiin tehdä lisää lapsia ja niille riittäisi maitoa. Pohjoismaissa juodaan suhteellisesti muihin maihin verrattuna paljon maitoa, jolloin täällä myös kestetään maidon laktaasia paremmin kuin jossain muualla.

  8. Tossa oon kyllä niin samaamieltä! Itekkin mielummin eläis niitä aikoja kun oma mummi on ollut lapsi tai vieläkin vanhempaa aikaa, kuitenkin sitä aikaa kun asuttiin maalla, ruoka tehtiin suurimmaksi osaksi alusta asti itse, oli omat viljapellot, kyläkaupoissa oli kotimaisia itse hankittuja erilaisia ruokia, oli perunaa, joka oli oikeesti pikkukätösin kynitty sieltä mullasta ja marjoja jotka oli itse poimittuja ja vaikka mitä. Ja silloin vain pieniosa kaupanruuista oli ulkomaalaisia, nykyään kaupat pursuaa suurimmaksiosaksi ulkomaisia tuotteita ja ihmiset ostavat niitä, koska ovat usein halvempia, ja ne kotimaiset hyvät ruuat ovat kalliita, ettei ihmekkään että opiskelijat tai isotperheet niitä välttämättä ostetakkaan.

    Ja sama liikunnan suhteen, mielummin eläisin myöskin vanhassa ajassa kun koulumatkat oli pitkiä, ei ollut kännyköitä joilla soittaa kaverille että voidaanko nähdä vaikka kaveri asuu 200m päässä ja jo sillä että tehtii perus arkityöt saatiin jo tarvittava liikuntamäärä. Harmittaa vaan kovasti kun kaikki tupataan vaan tekemään niin helpoksi; huonompia ruokia tyrkytetään ja liikuntaa vaan vähennetään minkä keretään yleisellä tasolla, ei ihme kun nuoria masentuu, sairastelu on lisääntynyt ja diabetes 2 alkaa olemaan jo tuttua käsitettä meiän nuorten keskuudessa…

    Kilometrikommenttia taas, mutta kiitos sun tekstistä oli hyvää luettavaa taas! 🙂

    • Raakasuklaata on helpointa tehdä itse! 🙂 Blogistani löytyy tähän myös resepti, jonka tekoon menee 5 minuuttia. Suklaakeisarilta voi myös ostaa valmiita settejä. Nam! -E

  9. Moikka Eevi ja muut Pakurisalmiakista kiinnostuneet!

    Mukava oli huomata että Pakurisalmiakki maistui illanvietossa kaikille niin hyvin 🙂

    Pakurisalmiakkia saa tällä hetkellä tilattua Cocovibarilta lähettämällä minulle sähköpostia maija.tiilama@gmail.com tai jättämällä yksityisviestiä Cocovibarin fb-sivuille. Kotikokkeja varten julkaisen reseptin ensi vuoden puolella ilmestyvässä reseptikirjassa 🙂

    /Maija

    • Tuleekohan samaiseen reseptikirjaan yllä nähtyjen muiden herkkujen ohjeet? Näytti herkulliselta ja mielelläni kokeilisin itsekin!

    • Kiitos kovasti Maija tästä infosta!! 🙂 Monet ovat olleet kiinnostuneita tästä – Reseptiä odotellaan jo 😉 Täytyy tosin tilata tähän ensi hätään hieman. Terkuin, E

  10. Koen haastavaksi tasapainoilla hyvän, ekologisesti järkevän ja elimistölle optimaalisen ruoan kanssa niin että syöminen pysyisi nautintona eikä liika suunnitelmallisuus ja ”tätä ei saa/voi syödä-fiilikset” tekisi stressierkin elämästä vaikeaa.

    Ruoka saa olla mielellään kotimaista ja läheltä- varsinkin kasviksissa onnistuu helpohkosti. Mahdollisimman paljon kausituotteita. Munat aina luomuna, liha mahdollisuuksien mukaan- jossain vaiheessa tulee budjetti vastaan. Kaukaa tuodut superfoodit jotka ei täkäläisissä olosuhteissa kasva mietityttävät, käytän toki. Viljatuotteet on haastavia, kaurapuuro sopii parhaiten, sitä muutamana päivänä viikossa. Maidon kanssa vielä vaikeampaa, tekisi varmasti hyvää jättää vähemmälle mutta ruokavalio tuntuisi ilman maustamatonta jugurttia, juustoja, rahkaa jne. kovin yksipuoliselta. Munia ja kasviksia? Ja sitä lihaa, marinoimatonta, luomua.
    Hankalaa.

    • Kiitos kommentistasi, pisti varmasti muidenkin ajatuksia hieman liikkelle! (: -E

  11. Oli mielenkiintoista olla mukana 🙂

    Yksittäisenä asiana, liittyen näkemykseeni siitä, miksi puuro ei ole paras mahdollinen vaihtoehto aamiaiseksi, vähän tieteellisempää perustelua asiasta

    http://jackgallowayfitness.com/why-the-meat-and-nuts-breakfast/

    Tämäkin on asia, jota on helppo testata omassa ruokavaliossa. Punainen liha ei ole ainoa vaihtoehto aamupalaksi puuron tilalle, muitakin hyviä proteiinien ja rasvojen lähteitä on.

    Lähes poikkeuksetta toisentyyppistä aamiaista testaavat henkilöt kokevat sen parantavan vireystasoa huikeasti.

    • Kiitos Sami tästä 🙂 Blogissasi on mielenkiintoisia juttuja ja mikä parasta, myös huumoria.

  12. Lyhyt briiffaus myös tähän tästä julkasusta jonka tähän linkitän alle, meille esim biolääketieteen laitoksella kuopiossa on avattu silmiä myös maidon ja gluteenin suhteen samansuuntaisesti mitä Samikin puhuu esim sen gluteenin vuoksi- meillä tosin gluteenitonta kauraa pidetään vatsaystävälisenä vaihtoehtona, ruiksen lignaania myös hyvänä asiana vaikka ruis taas gluteenia sisältääkin. Mutta esim. ravitsemustieteen osastolla opetuksen taso ei vieläkään mene yksyhteen lääketieteen tutkimuksen kanssa… minkä vuoksi siellä edelleenkin on kehdattu julkaista tänäkin vuonna artikkeli siitä että margariini on paras vaihtoehto… ja noh… ravitsemustieteilijät eviran kanssa laatii taas ravitsemussuositukset, mihin vaikuttaa myös pitkälti teollisuuden toimijat :/

    ”While gluten makes up the lion’s share of protein in wheat, research reveals that modern wheat is capable of producing more than 23,000 different proteins, any one of which could trigger a potentially damaging inflammatory response. One protein in particular is wheat germ agglutinin (WGA). WGA is classified as a lectin—a term for a protein produced by an organism to protect itself from predation.”

    ”Scientific research is now giving us yet another reason to reconsider the merits of our daily bread. The story of WGA’s potential destructive effects on human health is just beginning to be told. We should embrace the notion that low levels of exposure to any toxin over an extended period can lead to serious health issues. And this may well characterize the under-recognized threat of wheat consumption for all humans.”

    Tääältä: http://www.thedailybeast.com/articles/2013/12/10/wheat-threatens-all-humans-new-research-shows.html

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta