Hyvä sydän

 *Yhteistyössä Vaasan 

Minifitness_breakfast_kattaus_terveellinen_aamiainen Oletko sinä työpaikkasi salaatin puputtaja, joka kanniskelee muovirasioissa omia eväitään päivästä toiseen? Muut suuntaavat torstaisin hernarille ja pannukakuille, sinä syöt taukohuoneessa kotoa tuomaasi riisiä ja jauhelihaa. Kahvitauolla on tarjolla pullapitkoja ja keksejä. Romahdatko viimeistään perjantaina, vai saatko pidettyä pääsi?

Sosiaaliset paineet voivat olla todella kovia työympäristöissä ja ymmärrän hyvin ihmisten tuskastelut tämän asian suhteen. Kuinka hankalaa on välillä, kun joka pöydällä on suklaakonvehteja ja muut katsovat sinua oudoksuen. Tämä vaatii vahvaa tahtoa ja totuttelua! Kun selviät muutamien viikkojen yli, homma helpottuu. Kyselyt loppuvat ja saat pitää kipposi.

Minifitness_breakfast_healthyfood_hyväaamiainen

Onneksi minun työpaikallani on ymmärretty oma suuntautumiseni ruokaa ja nykyään saan lounastaa omia ruokiani rauhassa. Saatan myös valmistaa jauhelihan vasta töissä, mikäli en ole kotona sitä ehtinyt tekemään. Kolmen työn pyörittäminen voi välillä venyttää päivät todella pitkiksi ja rankoiksi. Mutta onneksi pidän tästä. Meillä on toimistolla hyvä yhteishenki, eikä töihin ei ole koskaan ikävää tulla.

Halusin järjestää työporukalle terveellisen ja maistuvan aamiaisen. Ei ehkä ihan sellaista meikäläisen puuro-raejuusto kamaa, mutta sellaista, joka maistuu monelle. Keksejä ja pullaa ei ollut tarjolla (onneksi meillä ei niitä juuri syödä), mutta maistuvia Vaasan Kaurasydän -voileipiä löytyi! Jälkkärin kohdalla taivuin sen verran, että paistoin heille croisantteja (ne rakastavat niitä). Löytyi sieltä vähän muutakin, kuten marjoja, hedelmiä, mysliä, luonnonjugurttia ja smoothieita. Olen tässä pienin askelin tuputtanut pojille hieman parempia vaihtoehtoja – tiedättekös sillä tavalla huomaamatta ja vähitellen. Puuroa, pähkiöitä, rahkaa, hedelmiä. Kyllä ne syövät sitä mitä on tarjolla! Tämä aamiainen oli harppaus eteenpäin missiossani – näin ainakin haluan uskoa.

Minifitness_Vaasan_Kaurasydän_Terveellinen_aamiainen2

Minifitness_breakfast_Vaasan_kaurasydän_terveellinen

Kasasin aamiaisleivät Vaasan uusista Kaurasydän-leivistä. Makuina olivat Porkkana ja Kauraleipä. Täytteinä käytin avocadoa, juustoa, salaattia, tomaattia, kylmäsavulohta, paprikaa ja kalkkunaleikettä. Leivät huojuivat täytteissään. Tuoreen croisantin tuoksu täytti sieraimet jo ulko-ovella. Kielet tipahtelivat lattialle ja pian pöytä olikin tyhjennetty. ”Tie miehen sydämeen käy vatsan kautta”. Kuulemma osui ja upposi. 

Vaasan Kaurasydän leipien salaisuus piilee siinä, että säännöllisesti sitä syömällä voi alentaa helposti veren kolesteroliarvoja. Taas yksi huijaus kohti poikien terveellistä elämää on suoritettu! Tähän leipätaikinaan on lisätty kauran luontaista beetaglukaanikuitua, joka estää ravinnon mukana tulevan kolesterolin imeytymistä, sekä poistaa elimistöstä siellä jo olevaa kolesterolia. Suositusannos on 3 viipaletta (1½ palaa) päivässä ja vaikuksen voi huomata jo 2–3 viikon käytön jälkeen. Leipä sopii koko perheen aamiaisille! Tiedän mitä tankkaan meidän työpaikan pakastimen täyteen iltapäivän välipaloille.

Minifitness_kaurasydän_smoothie_vaasan_terveellinen

Tein itselleni välipalaksi Kaurasuklaa-smoothien, jonka hurautin nopeasti blenderissä. Ai että maistui hyvältä ja täytti myös hyvin!

Perjantai iltapäivällä söin hieman poikkeuksellisen välipalan. Ei sitä perus rahkaa, pähkinöitä ja marjoja. Teki mieli vähän herkutella. Uusi suosikki herkkuni syntyi nopeasti Omena-mysli Kaurasydämestä. Miltä kuulostaisi leivän päällä maapähkinävoi, banaani ja pähkinät? Slurps. Leipä oli pehmeää ja kosteaa, jonka vuoksi se sopi täydellisesti myös tähän tarkoitukseen.

Minifitness_kaurasydän_omenamysli_herkutteleviisaasti_vaasan

Minifitnesa_Vaasan_kaurasydän_hyväaamiainen_terveellinenvalinta

Minifitness_Capetown_morningcoffee

Olen myös piilottanut perinteiset karkkikipot kaappiin toimistolla, mutta joku ne sieltä aina löytää. Olimme kuitenkin sitä mieltä, että se mitä ei nää, ei tule popsittua niin helpolla. Näinhän se menee. Alamme himoitsemaan silmilämme! Siksi usein laitan esille mieluummin tuoreita hedelmiä työpaikan kahvipöytään. 

En voi sille mitään, että paasaan lähellä oleville ihmisille heidän ruokailutottumuksista. Okei puutun niihin lähinnä silloin, kun aiheesta syntyy keskustelua ja he ovat asialle avoimia. Teen tämän vain sen toisen ihmisen vuoksi, sillä monilla ei ole hajuakaan mitä syödä ja kuinka paljon! Välillä minun tekisi mieli hieman ohjata kaupan eineshyllyllä majailevia ihmisiä valinnoissaan. Maltan kuitenkin mieleni.

Minifitness_Vassan_Kaurasydän_terveellinen_aamiainen2

Minifitness_vaasan_kaurasydän_terveellinen_aamiainen_työpaikalla2

Ps. Rakastan tehdä kattauksia ja erityisesti aamiaisia! Rentouttavaa ja mukavaa puuhaa. Yleensä uppoudun täysin omiin maailmoihini pääni sisällä.

Muistakaa syödä riittävä aamiainen! Se on startti hyvään ja energiseen päivään – ja kyllä paasaan siitä jälleen kerran <3 Ihanaa viikkoa kaikille -E

 

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

38 vastausta artikkeliin “Hyvä sydän”

  1. Heippa! Mitä palautusjuoma jauhetta suosittelisit laihduttajalle? Tavoitteena pudottaa 5-10kg.. Joko hiustuotteet arvottiin?:)

  2. Heippa,

    Tuotepaketti on arvottu ja voittajalle lähetetty sähköpostia 🙂 Palkkareissa ei sinällään varmaan muita tekijöitä, kuin lähinnä hh:n ja proteiinin suhteet. Kannattaa salitreenin jälkeen nauttia palkkari, joka koostuu proteiinista. Ruoka 1h sisään treenin päättämisestä, jossa mukana hiilaria. Itse olen tykännyt eniten Fit&Smartista, sekä Starnutritionin Gourmet Prosta. Näissä on hyvin pieniä määriä hiilaria ja maku on tosi hyvä. Kannattaa katsoa kalorimääriä ja jakaumia jauheissa, eroja on. -E

    • Fit & Smart ja Gourmet Pro on yö- ja välipalaproteiineja. Kaseiinin imeytyminen kestää noin 7 tuntia, joten ei todellakaan sovi palautusjuomaksi.

    • Olisi mielenkiintoista tietää, mihn perustat tämän 7 h imeytymisen? Imeytyminen on toki pitkävaikutteinen, mutta ei tavaran imeytymisen aktivointi vie 7 h.
      Nämä esimerkit olivat minun omia suosikkejani maun puolesta ja toki sopivat myös välipalaksi (suosin usein smoothieissa) tai yötä vasten. Tämä oli jatkoa aikasempaan keskusteluun proteiineista, jotka uppoavat nirsoimmillekin kuluttajille. -E

  3. Täytyisi varmaan vihdoin ja viimein koittaa näitä sun reseptejä täältä blogista! En ole vielä yhtään pahan näköistä ruokaa nähnyt täällä, mutta laiskuus ja vanhat tottumukset iskee joka kerta vastaan, kun edes ajattelen jotain uuden maistamista 😀
    Ps. Päivän kohokohta on, kun avaa netin ja huomaa, että uusi postaus on tullut ja pääsee taas oppimaan jotain uutta 🙂 kiitos sinun olen pysynyt motivoituneena treenaamisen ja ruokavalion suhteen, jopa nyt kun on ollut viikon liikuntakielto. 🙂 tällä fiiliksellä on hyvä palata salille !

  4. Ihana kommentti Tanja <3 Super ihana kuulla. Kannattaa kokeilla näitä reseptejä, lupaan että ne on nopeita. Oma arki on niin kiireistä, että aika on kortilla 😉 Tsemppiä ja ihanaa viikkoa -E

  5. Ymmärrän jos et halua kertoa, mutta minkälaisia töitä teet ? Teetkö siis personal trainerin hommia myös ? 🙂

  6. Heippa Sanni! Blogin lisäksi toimin tosiaan Personal trainerina toiminimelläni, sekä olen tiimi assarina eräässä yrityksessä. Hommaa siis piisaa ja kaikki tuovat toisilleen tasapainoa erilaisuuden vuoksi 🙂 -E

  7. Voi miten ihanan näköinen aamiainen, kyllä sun työkavereiden kelpaa! 🙂

    Mä olen juurikin tämä työpaikan salaatin puputtaja 😀 Omat kahvitaukoeväät kulkee aina mukana. Lounaan saa onneksi hyvin terveellisesti koottua, joten sitä ei ole tarvinnut kantaa mukana. Meillä kuuluu lounaaseen aina jälkkäri tai hedelmä, ja tämän lisäksi taukohuone ja osastomme pursuaa milloin mitäkin herkkuja. Otin itseäni noin viisi vuotta sitten niskasta kiinni ruuan ja liikkumisen suhteen ja tein silloin päätöksen, että töissä en näihin herkkuihin koske. Päätös on pitänyt, mutta olen myös saanut paljon hämmästelyä osakseni tästä. Varmaan vuoden päivät sain selitellä omaa valintaani, mutta nykyään kukaan ei kiinnitä mitään huomiota tähän tai kommentoi asiaa.

    Ihanaa viikkoa sullekin! 🙂

    • Mahtava asenne Emilia! 🙂 Omista päätöksistähän nämä valinnat ovat kiinni. Hyvin pidit pääsi, niin upeaa! <3 -E

  8. Olen lueskellut sun blogia ja tykkään todella paljon! Tosi hyviä vinkkejä joka postauksessa ja vaikutat ihanalta ihmiseltä:) Sun kroppa on just sellainen, johon itse pyrin, ja mua kiinnostais tietää miten treenailet päivittäin? Aloittelen vasta terveempää elämää ja olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon ja millaista treeniä teet päivittäin:)

    • Heippa Elisa 🙂

      Kiitos kommentistasi! Olen kyllä aika punastunut nyt, mutta kiitos kovasti kohteliaisuudestasi. Tulen kertomaan pian erillisessä postauksessani treeneistäni. ne vaihtelevat jonkin verran sen mukaan, mikä ”osio” on meneillään. Nyt siis olen ollut ”massankeruulla” ja treeni ollut salipainotteista. Ensi viikolla starttaa dietti ja hommat muuttuu taas hieman 🙂 -E

  9. Ihanan näköisiä sapuskoja, mums! Leivät ja smoothie lähtevät ainakin heti kokeiluun 😀

    • Kannattaa testailla Ida, vaikka brunssin muodossa. Namm 😉 -E

  10. Moi! Luin tuolta aiemmista kommenteista, että teet PT:n hommia toiminimelläsi. Teetkö myös pelkkiä treeni- ja ruokavalio-ohjelmia? Ja jos teet niin millä hintaa, ja mitä kautta sellasta sulta vois pyytää? 🙂

    • Heippa Mikaela,
      Laitappa mulle suoraan meiliä tästä 🙂 -E

  11. Osaatko sanoa, ovatko pakastecoctailpiirakat epäterveellisiä? Itse en ymmärrä lisäaineista yms paljon mitään, joten olisi kiva kuulla mielipiteesi! 🙂

  12. Suositteletko oikeasti käsi sydämellä ihmisille leipää, joka sisältää lisäaineita sekä vehnägluteenia? Itse suosittelen täysjyvä leipää, joka ei sisällä vehnäjauhoja, lisäaineita tai muuta joka ei oikeasti ole ihmiskeholle hyväksi. Onko tämä yhteistyö sen arvoista, että puhut asioita joiden takana et seiso vai oletko itsekin sokea tälle asialle?

    • Heippa K,

      Tässä kannattaa muistaa, että ruokavaliomme ovat erilaisia. Omalla kohdallani kyseinen leipä sopii omaan herkutteluun ja spesiaali juttuihin – en ole itse suositellut tätä päivittäiseen käyttöön, vaan kertonut miten leipää suositellaan yleisesti – erityisesti kolesteroliarvojen puolesta. Jos pohditaan yleisesti suomalaisten leivän käyttöä,
      löytyy sieltä aika laidasta laitaan tavaraa. Kannattaa myös ottaa huomioon suomalaisten lisääntynyt kolesteroliarvojen nousu viime vuosina, myös lapsilla. Ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin perinteinen vaalea pullamössöleipä. Aina tietysti riippuu, mihin vertaa ja mihin minkäkin perustaa. -E

  13. Upean näköinen aamiainen! Jotenkin vaan en ymmärrä sitä, että valitat, kun muut ovat kommentoineen ruokailujasi, mutta samalla koet oikeudeksesi kommentoit muiden syömisiä? Hieman ristiriitaista. En usko ihmisten muuttavan ruokatottumuksiaan pakottamalla, päinvastoin! Pitäisi antaa ihmisten elää omaa elämäänsä, vaikka se ei menisikään kaikenlaisten ruoka ja liikuntahypetysohjeiden mukaan.

    • En mie romaha – tässä omassa esimerkissäni nostan esiin juuri sitä ihmisten tietämättömyyttä asioista. Usein he haluavat tietää, mikä olisi terveellinen vaihtoehto heille itselleen.
      Ja mielestäni mäkkäriruoan kommentoiminen on aiheellista kun puhutaan terveyteen vaikuttavista seikoista 🙂 -E

    • Kyllä olisit entinen kaveri, joka minulle kommentoisi. Mäkissä käyminen voi olla ihan hyväksi. Elämästä tulee joskus nauttia, ei aina pidä syödä vaan rahkoja jne. Terveysruoan syöjä ei ole yhtään sen parempi ihminen…eikä välttämättä edes elä sen pidempään/ ole sen laihempi tai kiinteämpi. Ruumiinavauksissakin kaikkein rasittunein keho ja laajentuneimmat sisäelimet on maratoonareilla 😉

    • Kannattaa muistaa, että tämä on hyvinvointi-blogi enkä edusta mäkkäriä vaan täysin erilaisia arvoja 🙂 -E

    • Tämä on kyllä NIIN merkillinen asia. Se että ei käy Mäkkärissä ei suinkaan tarkoita että ei nauti elämästä. Ainahan sanotaan, että aika monella on väärä suhde ruokaan kun nautinnot tulee joko ruoan tai sen alkoholin kautta. Tunnistan tämän myös itsestäni enkä pidä siitä, koska kyllä se siitä väärälle raiteelle lähtee. Noh, itselleni taas Mäkkäri tai muu vastaava ei ole nautinto, en siis oikeasti tykkää. Huomaan kyllä, että monen ilme vääntyy hassusti kun kerron mistä ruoista mä saan nautintoa. Että jos joku mulle sanoisi, että ”elämästä tulee joskus nauttia” niin entinen kaveri se ;D MÄHÄN NAUTIN, melkein joka sekunnista! Siksi tuo ”melkein” että ainahan elämässä on ikävämpiäkin hetkiä. Kyllä täytyy sanoa, että tavan tallaaja on aika kapeakatseinen olento, jos näin mietitään, kuin nimetön tässä miettii. Se, että joku nauttii jostain ei tarkoita että se kaveri vieressäsi siitä nauttii! Esim. mä inhoan uimista, jollekin se voi olla nautinto. Kyllä mäkin rentoutun joskus skumpalla mutta en pakota muita siitä nauttimaan ja moiti että ”kyllä sunkin pitäis joskus relata”. Ei kaikkien tarvitse pitää samoista asioista.

      Näissä kommenteissa huomaa aika monta kertaa, että ”pata kattilaa soimaa”. Annetaan hei kaikkien kukkien kukkia!!!!!

    • Ihana Johki<3 Me tallataan samaa polkua tämän asian tiimoilta. On hyvä saada sielunsiskoja tänne! Jokainen tavallaan, niinhän mekin 😉 -E

  14. Mun täytyy myöntää että katon usein kaupassa muiden ostoskoreja. 😀 mun mielestä on kiva katsoa mitä ihmiset ostavat. Joskus kieltämättä tekisi mieli antaa vähän vinkkejä terveellisempään ruokaan, jos näkee sokerimuroja ja vanukkaita lapsille 😀 toki ymmärrän herkkupäivät,ne ovat asia erikseen:)
    Ja muuten kyllä munki ostoksia katotaan, tässä yks päivä laitoin hihnalle 12 rahkapurkkia ja takana oleva sanoi ”voi luoja,pelkkää rahkaa”
    😉 itse sentäs olen hiljaa 😉

  15. haha hauskaa Essi! 🙂 Täytyy myöntää, että harrastan tuota samaa omassa päässäni. Voin myös nähdä välillä ihmisten oudoksuvat katseet kun lappaan heille ”kuivan”näköistä ruokaa hihnalle. Sitten on myös hassua, kun itse ostaa jotakin herkkupäivälle, tuntuu että kaikki tuijottavat 😀 Vaikka oikeasti ei näin olisikaan. Voi meitä -E

  16. Haha juuri näin:D
    Kiitos muuten eevi innostavasta blogista 🙂 ja pakko myös sanoa että olet hurjan kaunis 🙂

  17. Löysin sun blogin muutaman mutkan kautta ikään kuin vahingossa. Ja onneksi löysin! Tykkään sun kirjoituksista tosi paljon ja blogi on ihan loistava. Mun piti lukea se ihan alusta saakka 🙂

  18. Jotkut sanovat että korkea kolesteroli ei ole ongelma vaan elimistön tulehdustila, sillä vain silloin kolesteroli ”tarttuu” suonen seinämiin. Teolliset elimistöä oudoksuttavat aineet, viljojen sisältämä gluteeni, sokerit, maitotuotteet ja lisäaineet taas saavat tulehdustilan aikaan. Mene ja tiedä.. 🙂

    • Tähän efektiin vaikuttaa käsittääkseni suureksi juuri nimenomaan nauttimansa rasvan laatu – huonot rasvat jäävät tukkeeksi, kun taas hyvät toimivat suonien puhdistajina. Lumipalloefekti! Olin juuri mielenkiinnoisella luennolla, jossa puhuttiin rasvoista ja kolesterolista. -E

  19. Kiitos, kun pidät tätä blogia! Tulen aina lukemaan tätä, kun kaipaan inspistä terveelliseen elämään. Vaikutat ikäistäsi kypsemmältä ja muutenkin huipulta! 🙂

    • Heippa, en tykkää yhtään pakastemansikoista – ne on löllöjä 😀 Siksi ostan vain tuoreita…kesää odotan jo ja niitä suomalaisia marjoja! -E

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta