The change.

Minifitness_muutoksen askeleet

Pitääkö sinun muuttua? Ei ainakaan muiden vuoksi, mutta ehkä itsesi vuoksi kyllä. Mielestäni lähtökohtana liikkumiseen, syömiseen kuin ylipäätänsä elämään tulisi suhtautua niin. Jos et viihdy nykyisessä kropassasi, ole valmis muutokseen. Kukaan ei odota sinulta täysikäännöstä yhdessä yössä, joten miksi sinä olisit itsellesi liian ankara? Usein syyllistetään ympäröiviä paineita, mutta onko pahin vihollisesi lopulta kuitenkin vain sinä ja omat odotuksesi? Koska ihmisillä on erilaiset lähtökohdat, myös muutoksien saa ja pitääkin olla erilaisia. Minäkin aloitin sen muutoksen joskus, usko pois. Toisella se vie pidempään kuin toisella, eikä sillä ole oikeasti edes mitään väliä. Pääasia on se että kuljet kohti sitä. Kohti sitä tilaa, jossa sinun on hyvä olla.

On ihan ok ja hyväksyttävää kaatua matkan varrella. Se kuinka nouset ratkaisee pelin. Muista että mikään ei kaadu, ellet itse pysähdy. Olen ottanut itseäni niskasta kiinni tuhansia kertoja kaatumisen jälkeen. En ole yhtään sen kummallisempi tapaus kuin sinäkään. Olemme ihmisiä. Jos minä tai kuka tahansa muu voi onnistua, mikset sinäkin voisi? Mikään ei ole esteenäsi, ellet se ole sinä ja ajatusmaailmasi. Hyväksymisen kautta muutokseen ystävä.

Meidän ei tarvitse tehdä asioita samalla tavalla, eikä samalla vauhdilla. Ota oma aikasi ja muista myös samalla nauttia elämästä ja jokaisesta eteenpäin vievästä askeleestasi. Vähättely sikseen ja kiitä itseäsi joka päivä.

Minifitness_muutokset_saavuta haluamasi2

Syö niinkuin itse tunnet itsellesi parhaaksi. Liiku niin, että sinä nautit siitä. Ei meidän tarvitse noudattaa mitään tiettyä mallia. Elä ja opettele uutta. Uuden oppiminen ja oman itsensä ylittäminen ovat palkintoja, jotka muistat aina. Niitä ei kukaan vie sinulta pois. Siksi kannustankin sinua tähän. Ylläpidä tai aloita elinikäinen ystävyys oman hyvinvointisi kanssa!

Kesän tarkoitus ei ole suinkaan se, että maataan ja syödään itsemme huonoon oloon ja kuntoon. Nautinto on täysin eri asia, muistatahan sen? Palaa mielessäsi siihen oloon, joka sai sinut viimeksi voimaan pahoin. Söitkö liikaa herkkuja vai skippasitko treenit? Et varmasti halua sitä huonoa oloa enään uudestaan, vaan mieluummin elät energisen kehon ja mielen kanssa? Motivoidu oman itsesi kanssa niin että voit nauttia aidosti näistä hetkistä.

Tuntuu että kehonmuokkaus ja elämäntaparemontteja jopa hieman välillä paheksutaan. Miksi ihmeessä? Uskon ja toivon, että jokainen tekee sen oman hyvinvointinsa vuoksi ja nauttiakseen enemmän elämästä.

 Minun ei ollut hyvä olla viime vuoden syyskussa ja päätin tehdä asialle jotakin. Vaikka en ollut ylipainoinen, kaipasin kireämpää kuntoa ja parempaa fiilistä. Kaipasin muutosta, kehitystä ja oman itseni haastamista. Kaipasin onnistumisia, iloa ja nautintoa. Aloitin kesäkuntoon 2014 haasteen itseni kanssa, haastoin mieleni ja kehoni täysillä. Nyt on se viikko, jolloin näen konkreettisesti saavuttamani tulokset. Tässä seisoo nyt hieman eri pimu niin sisäisesti, kuin ulkoisestikin. Ulkoisesti lihasmassaa on enemmän ja rasvaa vähemmän, joka saa tottakai olon erittäin hyväksi. Sisäinen hyvä olo on kuitenkin se tärkein kaikista! Näytän paremmalta ja terveemmältä, sillä ilo ja energia näkyy ulospäin. 

Minifitness_muutos_nauti

Tulen kertomaan teille tästä lisää hieman myöhemmin kuvien kera. Pääpointtina kuitenkin se, että tein tämä itseni ja oman hyvinvointini vuoksi. Se kannatti, enkä kadu askeltakaan. En edes niitä, jotka jarruttivat matkaani. Ne ovat osa sitä ja rakensivat minua vain vahvemmaksi.

Oma kesäni tulee sisältämään treeniä ja terveellistä ruokavaliota entiseen, totuttuun tapaan. Pyörivä kivi ei sammaloidu! Hommat jatkuu ja otan varmasti syksyllä vastaan taas uusia haasteita itselleni. Tämä ei ole mistään luopumista, vaan tämä on sitä elämistä ystävät! Oloni on tuplasti parempi kuin se oli viime kesänä <3 Tartu haasteeseen jo nyt! Mitä sitä turhaan syksyä odottelemaan.

Love, E

Overnight Oats – herkkusuun aamiainen

Minifitness_overnight oats_elovena_luomu_kaurahiutale_kerrosherkku_aamiainen_resepti

*Yhteistyössä Elovena

Ruokaviikot jatkuvat! Minulla on vielä yksi ihana resepti, joka on pakko jakaa kanssanne. Tämänkin innoittajana toimi Hanna Skyttä ja resepti on perujaan hänen kirjastaan Fuel Food. Hän on ihmeloihtija. Olen jo pitkään halunnut tehdä tätä, nimittäin yön yli tekeytyvää puuroa. Tämä ei kuitenkaan maistu mielestäni puurolta, vaan muistuttaa pikemminkin mysliä. Pakko paljastaa, että puuron sekaan hujautettu kanelipullan-makuinen proteiinijauhe vei kielen mennessään. Ehkä tämä salaisuus olisi pitänyt säilyttää vain itselläni, sillä saatat jäädä koukkuun tähän uuteen aamiaispöydän tulokkaaseeni. Päätin tehdä kerrosherkun, josta löytyy koko aamupäivän starttaava tehopaketti! Saat kerralla hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja, proteiinia, kuitua ja hivenaineita, sekä antioksedantteja.

Minifitness_kerrosherkku_aamiainen_elovena_luomu_resepti

Olen tässä vähitellen jopa hieman huomaamattani siirtynyt yhä enemmän ostamaan luomua. En ole mitenkään ehdoton luomun ostaja ainakaan vielä, mutta suosin sitä oikein mielelläni jos vain mahdollista. Olen löytänyt uuden ihanan luomukaupan Töölöstä, jonka nimi on Anton & Anton. Lihat ja kananmunat haluan ehdottomasti luomuna. 

Tässäkin reseptissä käytin Elovenan luomulaatuisia kaurahiutaleita. Elovenalta löytyy myös luomulaatuisia kerta-annospusseja, jotka on helppo ottaa mukaan reissuun!

Minifitness_puuroherkku_overnightoats_resepti_Elovena

Overnight oats -kerrosherkku

1 dl Elovena luomu kaurahiutaleita

2 dl Mantelimaitoa tai luomumaitoa

1 rkl Chia-siemeniä

1/2 tl vanilija-jauhetta

(2 tippaa vanilija steviaa jos haluat)

2 rkl proteiinijauhetta (käytin Cinnamon-roll makua)

Täytteet:

Luomu maustamatonta jugurttia/ Rahkaa/kreikkalaista jugurttia/raejuustoa

Luomu marjoja/hilloa/pähkinöitä 

 Sekoita kaikki ainekset keskenään. Tämän jälkeen laita lasin pohjalle esimerkiksi luomu maustamatonta jugurttia, rahkaa tai kreikkalaista jugurttia. Tämän jälkeen lisää marjakerros, johon voit käyttää tuoreita marjoja tai haluamaasi hilloa! Lisää sen jälkeen kauraseos ja laita jääkaappiin yön yli. Pidä herkkua vähintään 2 h jääkapissa ennen nauttimista, jotta seos ehtii tekeytyä. NAUTI!

(Valmistusaika 5 minuuttia, tekeytymisaika 2h tai yön yli)

Minifitness_overnight oats_resepti_kerrosherkku aamiaiseksi_elovena_luomu

 

Minifitness_elovena_resepti_overnightoats_dieetti-hillo

Löysin Barcelonasta dieettiläisen hilloa! Kaloreita yhdessä annoksessa on 7 kcal ja 100 g 34 kcal. Minua kiinnosti kovin millaiselta näin vähäkalorinen hillo voisi maistua ja se pääsi yllättämään minut täysin. Maistui aivan tavalliselta hillolta ja koostumus oli todella marjaista. Olikin siis pakko kiikuttaa niitä muutama kotiin ja sopii pienissä määrin silloin tällöin vaikka aamupuuron, tai proteiinilettujen kanssa! 

Chia-siemenet

  • Chia-siemenillä on kehoa puhdistava vaikutus, sillä se muuttuu geelimäiseksi kehossamme. Chian kuitu tekee hyvää suolistolle ja se sitoo myös itseensä kuona-aineita.
  • Tasapainoittaa verensokeritasoja
  • Hyvä hyöty esimerkiksi myös painonpudotuksessa paitsi sen puhdistavan vaikutuksen vuoksi, se pitää myös pitkään kylläisenä
  • Sisältää runsaasti omega 3 rasvahappoja, kuitua ja ravinteita (A, B, D ja E-vitamiinit, proteiini) ja kivennäisaineita (jodi, kupari, sinkki, magnesium, manganeesi, kalsium, kalium, rauta) ja antioksidantteja
  • Muista että Chia-siemenet tosiaan sitovat paljon nestettä, joka tulee ottaa huomioon myös leivonnassa

 

Kevyitä herkkuhetkiä, E