Kesän vinkit

eevi_dubai_screencapit_kesan vinkitNyt ollaan jo aikalailla maalissa. Kesäkunto on ainakin täällä tavoitettu, mitenkäs siellä on mennyt? Mitä seuraavaksi kuuluu kysymys. Kuinka ylläpitää saavutettua kesäkuntoa pidempääkin kuin siihen juhannukseen? Tämä on aika kinkkistä, mikäli ajatusmallina on projekti, eikä varsinainen elämäntapamuutos tai jo aikaisemminkin ylläpidetty elämäntyyli. Mutta muutamia vinkkejä voi toki hyödyntää ja mielestäni jopa kannattaa.

Jos heitetään ajatuksella että nyt palkitaan koko syksyn ja talven kova työ, menee se kaikki lopulta hukkaan. Ahdistus iskee viimeistään sitten, kun se lemppari kesämekko ei enää mahdukkaan päälle. Toki sen ihan itse päättää kumman tien valitsee. Itse ajattelen että jatkan hommaa eteenpäin, enkä pysähdy edes kesäksi. Tämä ei todellakaan tarkoita, etteikö aikeenani olisi nauttia kesästä tai suoda vapauksia itselleni – todellakin aion! Enkä myöskään koe millään tavalla luopuvani mistään. Kesä on lyhyt ja se on suomalaisen parasta aikaa. Mutta ei minun tarvitse mussuttaa mustikkapiirakkaa joka päivä – siitähän katoaisi kokonaan se sen taika!

Minifitness_kesan vinkit

Minifitness_kesa_vinkit_terveellisyys

Kannattaa pohtia mitä on valmis tekemään ja mistä EI ole valmis luopumaan. Tässä hieman minun omia ajatuksiani asiaan.

Pidän kiinni aamuaerobisista sillä nautin niistä! Ne myös hyräyttävät aineenvaihdunnan käyntiin heti aamusta ja tuovat minulle hyvän mielen ja startin päivääni

– Viikot syön suunnitelman mukaan. Ruokavalio on proteiini ja kasvispainotteinen. Muista juoda paljon vettä! Pelkkä nestevaje voi nostaa ruokahimoja.

– Viikonloppuisin voin syödä vapaammin. Jos mieli tekee jäätelöä tai uusia perunoita, syön niitä hyvällä omallatunnolla

– Käyn salilla myös kesällä. Muista että lihas polttaa rasvaa! Ylläpidetään lihaskuntoa myös kesällä, vaikka tiedän ettei kuumalla kesäilmalla sali paljon kiinnosta. Mene heti aamutuimaan, jotta se ei jää tekemättä. Aamuisin akkusi ovat täynnä ja keskittyminenkin itse treeniin mahdollisesti parempi.

Minifitness_sodatream_makuvedet_kevyet_säästäympäristöä

Minifitness_summer_vinkit kesalle

– Aseta itsellesi minimi treenitavoite/viikko. Voit myös suunnitella treenisi kalenteriin, jolloin niistä pitää paremmin kiinni

– Vältä turhia kalorinlähteitä. Kuningas alkoholi on monen kesälomalaisen nautinto. Punnitse haluatko nauttia yhden bissen vai jäätelöpikarin? Niissä on jopa saman verran kaloreita. Myös erilaisista mehuista muodostuu helposti ylimääräisiä kaloreita kannettavaksi.

– Sitten se tärkein. Muista myös LEVÄTÄ. Itse aion pyhittää lomastani yhden kokonaisen viikon, jolloin pidän lomaa treeneistä. Keho tarvitsee sitä! Kehitys voi lähteä aivan uudenlaiseen nousuun ja motivaatio saa taas uutta boostia

– Muista hyötyliikunnan tärkeys! Pyöräile ja kävele mieluummin autolla huristelun sijaan. Poltat huomaamattasi kaloreita ja ylläpidät peruskuntoa samalla

Minifitness_kesan kevyet herkut_grillaa viisaasti

Minifitness_frilliruoka_terveellinen_vähäkalorinen

Grillaa kohtuudella. Myös grillissä voit valmistaa hyvinkin terveellistä ja kevyttä ruokaa. Kana on tunnetusti vähärasvainen liha, jonka kaveriksi voit askarrella vaikka kasvisvartaita! Myös jauhelihaa saa alle 10%. Siitä voit valmistaa makoisia pihvejä, joihin voit lisätä paprikaa, kananmunaa ja raejuustoa. Perunan sijaan voit hyödyntää myös bataattia! Myös valkoinen kala on todella hyvä vaihtoehto, sillä se on kevyttä, terveellistä ja maistuvaa

– Valitse janojuomaksi vesi. Siihen voi lisätä limeä, sitruunaa, appelsiinia, omenaa, minttua tai marjoja! Sodastream on minun kesän suosikkini. Sillä voi tehdä vähäkalorisia ja myös täysin kalorittomia juomia, kuplilla tai ilman. Voit hankkia helposti mukana kuljetettavan pullon pillillä, jolloin vettä muistaa juoda riittävästi myös liikenteessä. Löytyy Stockmannilta ja Clas Ohlsonilta.

– Pakasta hedelmän paloja tai tee itse mehujäätä pakkaseen! Hyödynnä vaikka kookosvettä, johon voit upottaa ananaspaloja tai vadelmia

– jos tiedät lipsuvasi, sovi säännölliset treenit kaverin kanssa. Jos lipsut tästäkin, ota itsellesi myös kesäksi personal trainer. Voit sopia hänen kanssaan pelkästä ylläpidollisesta suunnitelmasta kesäksi. Kun on selvä ruokavalio ja treenipohja jota noudattaa, pysyy linja helpommin, eivätkä kesäkilot pääse syksyllä yllättämään!

Minifitness_kesan vinkit_terveellisyys_sudenkuopat

 Olen pohtinut paljon sitä, mistä minä itse pidän. Millaisen kesän haluan tästä muodostuvan? Viime kesänä en asettanut mitään tavoitteita tai rytmiä itselleni. Noh, se ei toiminut minulla. Muistan muutaman kerran ahdistuneeni omasta olostani ja mielelläni vältän sen tänä kesänä. Eikä se lopulta edes vaadi kuin muutamia erilaisia valintoja kuin silloin. Tee valinnoistasi omanlaisiasi, niin että sinä nautit tästä kesästä <3

Summer E

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

8 vastausta artikkeliin “Kesän vinkit”

  1. Ainakin ton lepo-kohdan voisi ihan alleviivata, se nimittäin edelleenkin, vaikka sitä jatkuvasti joka paikassa jankutetaan, unohtuu todella monilta. Mimmit tahkovat päivittäin useampiakin rankkoja treenejä ilman minkäänlaisia kevyempiä päiviä ja sitten ihmettelevät, kun se pakollinen lepo tulee rajun flunssan yhteydessä…nomistäköhänjohtuis. Itsehän tän opin ihan kantapään kautta…vuosi sitten kesällä treenasin ihan hulluna, kävin CT-salilla tosi rankoilla tunneilla ihan liikaa ja olinkin kipeenä usein tai muuten vaan veto pois. Lisäksi ihmettelin, kun en kehittynyt lainkaan. Onneksi lopulta heräsin ja tajusin alkaa treenaamaan vähän hillitymmin ja nauttimaan niistä täysin treenittömistä päivistä, kehitystäkin aloin viimeinkin tapahtua.

    • Samaa mieltä kissis (: Nyt jo törmää ihmisiin jotka ovat lisänneet treeniään liikaa ja taistelevat erilaisten rasitusvammojen kanssa.
      Maltti on valttia ja muistetaan myös levätä! Ja hyvä esimerkki tuo flunssa – jos kierre on jatkuvaa, usein keho oireilee näin kertomalla jostakin.
      -E

  2. Wau, kiitos mahtavasta postauksesta!
    Sain tästä uusia ideoita myös omiin kesätavotteisiin 🙂
    Ja toi on muuten ihan totta, jos sitä mustikkapiirakkaa tms syö päivittäin – ei se enää ole niin luksusta!

    Hauskaa kesää 🙂

    • Heippa kesämimmi,

      Kiitos kivasta kommentista itsellesi ja hienoa jos sait ideoita <3 Ihanaa kesää -E

  3. Täällä ois yks polvivammainen keppien kanssa 🙁
    Voi miten ihanaa olisikaan herätä aurinkoisena aamuna lenkille!
    Ihania hikitreenejä helteessä ja samalla rusketusta.

    Mun kesätavoitteet on pyrkiä syömään terveellisesti (välillä niitä herkkuja), koska
    hikitreenejä ei voi tehdä. No ensi kesänä sitten! (:

    Nauttikaa aamulenkeistä puolestani.

    • Voi harmi! Niin ikävää kuulla, toivottavasti nautit kuitenkin säästä vaikka viltillä lukien (:
      Nauti olostasi polven asettamista rajoitteista huolimatta ystävä! Kesä on niin kovin lyhyt joka kerta.
      -E

  4. Sun blogi on mulle melko uusi tuttavuus ja oon jo tässä lyhyessä ajassa hoksannut kuinka upea sä olet! Sen lisäks että sulla on älyttömän hyvä kroppa ja ihanan persoonalliset kasvot, niin vaikutat tosi aidolta ja ”jalat maassa-tyypiltä”! Aivan superia bikinikesää sulle !:)

  5. Hei kiitos superista postauksesta. Tästä sain hyviä vinkkejä kessän. Varsinkin toi viikon treeni loma on pakko toteuttaa, varmaan keho kiittää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta