Bodaajan juustokakku & melonijuoma

 

Kesan herkut_bodaajan juustokakku_terveellinen_ilman sokeria_leivo terveellisesti_minifitness

Minusta on ihanaa poimia itse marjoja mökillä tai hurauttaa pyörällä torille ostamaan erilaisia suomalaisia marjoja. Marjat kuuluvat kesään! Niitä voimmekin syödä hyvällä omallatunnolla, mutta onneksi löytyy myös paljon muitakin herkkuja, joita voimme pitää täysin sallittuina 😉

Kesällä on kiva nautiskella ja ottaa hieman löysemmin. Kannattaa kuitenkin huomioida myös ne vaihtoehtoiset herkut, sillä nekin valmistuvat aivan yhtä helposti ja nopeasti! Mökillä ollessani valmistinkin jälkkäriksi juustokakun, joka on paitsi maukas, myös terveellisempi ja kevyempi perinteiseen versioon verrattuna. Sen kaveriksi voit valmistaa raikkaan ja kevyen melonijuoman!

Minifitness_herkut_bodaaja_terveelliset_ilman sokeria

Olen juustokakku friikki. Olenkin onneni kukkuloilla tästä reseptistä, sillä se ei kerrytä edes kiloja vyötärölle! Nimensinkin sen bodaajan juustokakuksi, sillä se ei sisällä lisättyä sokeria, voita, eikä vehnäjauhoja. Mietit varmaan nyt, että eihän se voi mitenkään lyödä perinteistä juustoakkkua? Tällä reseptillä huijattiin mummoakin mökillä, joten tätä kannattaa oikeasti kokeilla. Ei huonoa energiaa, eikä pahaa oloa – tinkimättä kuitenkaan aidon juustokakun mausta! Kokeile ja ihastu. 

Voit valmistaa perinteisen keksipohjan sijaan kakkupohjan taateleista, pähkinöistä ja lorauksesta kookosöljyä. Voit toki valmistaa kakun myös ilman pohjaa niin halutessasi.

Bodaajan juustokakku

Minifitneksen kakkupohja: Taateleita, Cashew-pähkinöitä ja 2 rkl kookosöljyä

1 prk (200g) kevyttä (5%) tuorejuustoa
1 prk maitorahkaa 
8 rkl kaseiini- tai yöproteiinijauhetta, vanilja tai maustamaton (käytin itse Leaderin Cook-Bake-Cake maustamatonta protein-jauhetta)
2 isoa kananmunaa tai 120g nestemäistä valkuaista
0,5 dl vettä
ripaus suolaa
vaniljaa tai vaniljajauhetta
(2 rkl erytritolia tai maun mukaan Steviaa)
Taikinaan kannattaa lisätä haulamiaan mausteita, kuten piparkakkumaustetta, kanelia, raakakaakaojauhetta, kardemummaa, erilaisia siirappeja yms. Maistele ja lisää steviaa tai muita mausteita makusi mukaan!

Kesän herkut_minifitness_bodaajan juustokakku_terveellinen kakku_ilman sokeria

Kesän herkut_minifitness_juustokakku

 *Kakun resepti Fuel Food, Hanna Skyttä

Laita uuni kuumenemaan 175 asteeseen. Valmista aluksi pohja murskaamalla pähkinät ja soseuttamalla taatelit blenderissä. Lisää pähkinämurska, taatelit ja kookosöljy blenderiin  ja sekoita. Asettele seos irtopohjaiseen vuokaan tasaiseksi massaksi. Sekoita tämän jälkeen kakun ainekset keskenään sauvasekoittimella ja maista seosta. Kun maku on mieluisa, laita taikina pohjan päälle.

Paista kakkua 20-30 minuuttia uunin keskitasolla ja nosta tämän jälkeen uunin lämpötila 200 asteeseen ja anna kakun valmistua vielä n. 30 minuuttia. Tarkkaile kakun pintaa ja kokeile rakennetta coctailtikulla.

Anna kakun jäähtyä ennen tarjoilua ja koristele kakku esimerkiksi marjoilla! Jos kaipaat kostuketta, voit valmistaa terveellisen ja kevyen kastikkeen tuoreista mansikoista muutamassa minuutissa. Laita marjat blenderiin ja hurauta muutaman kerran. Jos kaipaat lisää makeutta, lisää hieman steviaa!

Raikas melonijuoma

Kesän herkut_melonijuoma_minifitness_kevyetjuomat

Leikkaa vesimelonista kuoriosa pois ja paloittele melonia pienempiin osiin. Lisää palat blenderiin ja kaada sekaan tavallista vettä, tai kookosvettä. Lisää jäitä ja halutessasi myös tuoreita suomalaisia mansikoita. Pyöräytä blenderissä ja nauti juoma kylmänä! Voit lorauttaa lasiin myös hieman kuplavettä.

Herkullista kesää ystävät <3 -E

 

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

8 vastausta artikkeliin “Bodaajan juustokakku & melonijuoma”

  1. Ihan mieletön toi juustokakku, menee kyllä kokeiluun! 🙂

    Pitääkö noita cashew-pähkinöitä liottaa ennen ton pohjan tekemistä? Ja onko mahdollista korvata toi protskujauhe jollakin tai jättää kokonaan pois?

    • Heippa Anniina,

      En liottanut pähkinöitä lainkaan, murskasin vain 🙂 Protskujauheen voit toki korvata esimerkiksi kookosjauhoilla tai mantelijauhoilla. Toki ravintosisältö muuttunee hieman. -E

  2. Hei!
    Ostin myös juuri tuon Hanna Skytän kirjan, mahtavia reseptejä, pakko päästä kokeilemaan kohta! Sellainen kysymys, että miten paljon taateleita ja pähkinöitä käytit tuohon kakkupohjaan?

    • Heippa Maarit,

      Se kirja on niin ihana ja inspiroiva! 🙂
      Taateleita ostin yhen paketillisen tuoreena, josta taisin käyttää melkein kaikki. Riippuu täysin kakkuvuoan koosta, mutta onneksi pohjaa on helppo tehdä lisää jos ei riitä koko pohjaan. Pähkinöitä n. 1 dl. -E

  3. Näyttää ihän älyttömän hyvälle, tuoreet marjat kruunaa kaiken!
    Olisin kiinnostunut tietämään kuka sinua on projektissasi valmentanut? Hienoja tuloksia saatu aikaan 🙂

    • Heippa Veera (:

      Otin dieettini yhdeltä PT-tutultamme, jonka tiesin osaavan sen homman. Hyvin meni ja reilussa kuukaudessa tehtiin ihmeitä 😉 -E

  4. Tein tota kakkua ja oli kyllä ihan taivaallista! Tuli vaan vedettyä vähän överit 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta