Eroon sokerista – Guilt-free Mansikkaleivos

Minifitness_mansikkaleivos_terveellinen.resepti_proteiiniherkku

No kun teki mieli! Meillä kaikilla on mielihaluja joskus ja ne kuuluvat elämään. Älä siis turhaan ole itseäsi kohtaan liian ankara. Muista myös että repsahdukset kuuluvat matkalle ja niistä opimme. Aina voit nousta taas ylös ja jatkaa eteenpäin. Turha tuhlata sitä seuraavaakin päivää huonoon oloon ja itsensä mollaamiseen! 

Podemme usein huonoa omaatuntoa turhista mässäilyistä ja siksi kehittelenkin teille hyviä, terveellisempiä vaihtoehtoja, jotka eivät myöskään aiheuta tunnontuskia. Rakastanhan ruokaa (toivottavasti sinäkin) , mutta rakastan myös hyvää fiilistä kehossani. Itselleni ruoka ei todellakaan ole pelkkää polttoainetta. Haluan ihastella sitä ulkoisesti, sekä haluan myös nauttia sitä syödessäni. Vaihtoehtoja löytyy, kunhan ymmärrät etsiä. Ei minullekaan toimi perinteiset kakkukestit viikoittain. Takapuoleni kyllä ilmoittaisi tästä minulle hyvin nopeasti. Supergeenit menivät väärään osoitteeseen, sinulle ehkä?

Minifitness_kahvitauko_terveellinen mansikkaleivos_proteiinia_treenin jälkeinen herkku

Sokerihöttö kun tuntuu saavan tämän pääkopan ja vatsan usein heittämään ylimääräisiä kierroksia eikä kellään ole kivaa. Saattaa kiukuttaa ja mieliala on alhaalla. Itkupotkuraivareitakin on nähty täällä päin. Eli ei lainkaan sitä mitä kehosi siitä haluaisi saada! Veikkanpa sen suhtautuvan paljon suopeammin aamupuuroon ja riisiannokseen. Sen energian se osaa hyödyntää! 

Sokerihumalan jälkeen on tyhjä olo. Seuraavana päivänä tuntuu, että voisi lusikoida sokeria edelleen. Ei ole kivaa! Yksi haaste jonka haluan teille heittää tänä syksynä on sokerittomuus. No jos ei nyt täysin ainakaan koko syksyä, niin vähennä edes. Tiedän kokemuksesta millaista on olla sokerikoukussa, mutta tiedän myös varmasti että siitä pääsee eroon. Eikö tämä ole lohduttavaa kuulla?

Myös sinä pystyt tähän. Minä vähän autan kyllä matkan varrella. En voi valitettavasti nauhoittaa sinulle äänitettä, jossa piiskaan sinua ja kerron kuinka et tarvitse tuota mössöä. Mutta kun tuntuu vaikealta ja huomaat kätesi kurottavan herkkuhyllyä, avaa blogini. Kirjoita hakukenttään resepti ja plärää ne läpi. Valitse yksi herkku, jota haluat ja valmista se. Lupaan että mikään reseptini ei vie sinulta 30 minuuttia kauempaa. Ne ovat terveellisiä ja hyviä! Hyvässä lykyssä himosikin ovat jo laantuneet herkun valmistettuasi. Ja jos ei, sekään ei haittaa, sillä se herkku on sallittua!

Minifitness_mansikkaleivos_terveellinen_ilman sokeria_proteiinipitoinen leivos

Guilt-free mansikkaleivos

Laita uuni kuumenemaan 220 asteeseen.

Pohja:

Kaurahiutaleita 1 dl

kookosöljyä 2 rkl

1 muna

4 rkl kookosjauhoja tai mantelijauhoja

Ripaus steviaa jos haluat

Sekoita kaikki ainekset keskenään ja annostele pieniin vuokiin. Laita taikinaa max. puoleen väliin vuokaa, sillä täyte tarvitsee tilaa. Voit käyttää muffinivuokaa tai leivosvuokia. Paista uunin keskitasolla n. 15-20 min.

Valmista täyte kun pohja valmistuu uunissa.

Täyte:

Puolikas rahkapurkki 

n. 1 dl herajauhetta, vanilija tai mansikka (Itse käytin Muscle Milk Light-proteiinijauhetta)

Makeutukseen: Voit makeuttaa rahkan halutessasi Stevialla/stevia tipoilla esim vanilijalla, hunajalla, tai sokerittomalla vaahterasiirapilla/ Agavesiirapilla. Hyödynnä myös mausteita, kuten vanilijajauhetta ja kardemummaa.

Seoksen tulisi olla hieman sitkeää. Mikäli seos on liian juoksevaa (riippuen hieman käytettävästä rahkasta), lisää hieman herajauhetta.

Anna vuokien jäähtyä ennen täytteen lisäämistä. Lisää sitten rahkaseos vuokiin ja siirrä leivokset pakastimeen n. 20-30 minuutiksi. Kokeile, että rahka on hieman kovettunutta ennen kuin siirrät ne pois pakastimesta. Vedä veitsellä leivoksen reunat varovaisesti vuoasta. Kumoa tämän jälkeen leivos lautaselle. Käännä leivos oikeinpäin ja tasoita pinta kauniiksi lusikalla tai veitsellä. Lisää mansikat ja muut haluamasi koristeet.

Nauti kahvin ja seuran kera!

Vinkki: Voit valmistaa tähän myös kastikkeen niin halutessasi. Laita blenderiin mansikoita ja kookosvettä. Hurauta muutaman kerran ja kastike on valmis nautittavaksi!

minifitness_Eroon sokerista

Muista että mikäli haluat eroon sokeririippuvuudesta, tulisi sinun välttää kaikkea sokeripitoista. Myös hedelmät lukeutuvat näihin! Jos tavoitteenasi on karkittomuus, muista jättää pois myös kuivatut hedelmät. Niissä on paljon sokeria, sekä kaloreita. Muista kurkata kaupassa tuoteselosteita, sillä sokeria piilee monissa tuotteissa.

Kun olet selvinnyt muutamasta viikosta, homma helpottuu. Pian huomaat, että et edes kaipaa, tai varsinkaan ajattele sokeria. Saattaa olla myös hyvä, että olet aluksi ilman myös muita makeuttajia. Kehomme nimittäin mieltää makean aina makeaksi, eikä se ymmärrä onko kyseessä sokeri vai ei. Muista pitäytyä suunnitelmassa, sillä kyllä, yksi suupala voi kaataa koko prosessin. Kärsivällisyys palkitaan kyllä! 

Ps. Pian ilmestyy uusi Fitbody-lehti, josta löytyy meitä Fittiläisiä vähän enemmänkin. Minä tuunailen lehdessä terveellisiä lettuja. Sieltä löytyy resepti, jota et löydä edes täältä 😉

10596224_10152394181613558_1781892035_n

Kuva Petri Mast, FITBody

-E <3

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

6 vastausta artikkeliin “Eroon sokerista – Guilt-free Mansikkaleivos”

  1. Tämä aiheista ja ongelmista pahin 🙁 kerran olen onnistunut pääsemään sokerista, sitten maistoin suklaata..Aluksi tuntui äklömakealta, enkä pystynyt edes syödä kuin pari. Seuraavalla kerralla söin jo vähän enemmän ja sitten se olikin yks kaunis päivä kun marssin makuuniin kuin naantalin aurinko ja lappasin sen kasisatasen pussin ja linnoittauduin puputtamaan saalistani..jep. kysymys kuuluukin; voitteko syödä kohtuudella onnistuttuanne vieroituksessa? Onko se edes mahdollista? Nollatoleranssi koko loppuelämän!? Apua!

    • No tietenkin voit! Mun mielestä sokerin hyysääminen on viety ihan liian pitkälle, kyse on kuitenkin vain hiilihydraatin lähteestä. Monesti myös tän tyylisissä ”clean treats” jutuissa on sokeria yhtä lailla, se tulee vaan eri lähteestä, joko joistain erikoisjauheista, hunajasta tms (”Clean treats, zero guilt, twice the fat” 😉 .
      Mä en henk koht pysty ihan kauheesti luottamaan niihin jotka syyttävät sokeria kaikesta pahasta, mutta joo, jos on oikeasti ”sokeririippuvuus” (eli siis jokin ei ole kohdallaan, joko syödään liian vähän päivällä, liian vähän rasvoja, liian vähän vettä tai tottumus työntää sokerin (tässä siis karkin) pariin) niin sen syytä tulisi tarkastella lähemmin. Kaikista parhaiten uskon kuitenkin IIFYM-tyyliseen ajatteluun, kun tiedetään mitä missäkin ruoassa on niin voi niitä mielitekojakin hallita paremmin. Ei oo mun mielestä mitään järkeä siinä et jos joku kerran pari viikossa nautittu suklaapatukka tai jäde tuo niin paljon iloa ja nautintoa mitä se voi tuoda et siitä lähettäis sitten karsimaan koska voihan sokeri 😀 Elämä on pieniä nautintoja (ja valintoja!) täynnä.

    • Kiitos kommentista Mikaela 🙂 Kuki elää tavallaan ja hienoa että olet löytäyt itsellesi toimivan keinon. Ainakaan mikäläisellä moinen ei toiminut aikoinaan sitten millään.
      Kovin monelle sokeri on todella paha koukuttaja ja kaataa ruokavalion perustuksen. Siksi asihetta on hyvä käsitellä -E

    • Heippa Minna,

      Ymmärrn hyvin tuskasi ja olen kokenut myös samoja fiiliksiä kanssasi. Ehkä sitä kautta huomasinkin paremmin sen, millä haluan herkutella mieluiten (:
      Mielestäni nollatoleranssi ei kannata sitten missään, sillä se saattaa kummitella muuten vain kahta kauheemmin. Pyhitä herkkupäivät ja mieti mistä oikeasti pidät. Muista syödä myös oikeaa ruokaa herkkupäivänä, sillä muuten siitä aiheutuu usein vain pahaa oloa ja mieltä.-E

  2. Haluan kertoa oman näkemykseni asiasta. Olen 18-vuotias tyttö, jonka suurin haaste tällä hetkellä on anoreksia ja siitä parantuminen. Minun tulisi tälläkin hetkellä syödä, mielellään sitä suklaata tai jotain muuta rasvaista. 400 tänään syötyä kaloria kun ei ole tarpeeksi, ei kenenkään mielestä. En varmaan saisi olla lukemassa fitness-blogeja, kun se kumma kyllä vain tehostaa syömisen välttelyä. Onhan suklaan ja karkin syönti syntiä sinunkin mielestä, ja sää olet kuitenkin ihan terve! Miksi mää sitten olisin muka sairas?
    Ymmärrän ettei nää blogit oo anoreksikolle tarkoitettuja, enkä sais täällä olla, mutta kun painonhallintaa, laihdutusta ja kiinteytysvinkkejä puskee joka tuutista!
    En tiijä mikä ajatus ja tarkotus mulla oli kun aloin tätä kommenttia kirjoittaan, ehkä tarjota postausideaa ja herätellä keskustelua tästäkin näkövinkkelistä.
    Kiitos olen paasannut 😀

    • Heippa Aino ja kiitos omasta tarinastasi (:
      Ensinnäkin haluan toivottaa sinulle paljon tsemppiä!

      Olet ehkä hieman väärää kohderyhmää tähän kyseiseen aiheeseen, niinkuin itse mainitsitkin. Muistuttaisin kuitenkin, että tässä ei kannusteta ketään olemaan syömättä, vaan vain valitsemaan paremmin ja näkemään vaihtoehtojen taakse (: On täällä muitakin herkkuja! Omissa postauksissani en painota sitä, etteikö tulisi syödä – painotan terveellisyyttä ja sokeri on monelle hanakala ja koukuttava aine. Kannustan lukijoitani syömään oikein, tarpeeksi ja terveellisesti, enkä toivottavasti innosta ketään syömättömyyteen. Anoreksia on sairaus ja metodit sen hoitamiseen ja huoltamiseen ovat asia erikseen. Kalorit noin yleensä kannattaa minusta hankkia oikeasta ruoasta, sillä se vaikuttaa kehon ja mielen hyvinvointiin. En kerro sinulle nyt mitä sinun kuuluisi tehdä, enkä halua sinua varsinaisesti neuvoa. Kyllä minäkin herkkuja syön, enkä mitenkään välttele kaloreitakaan 🙂 Tasapaino on kaiken A ja O. Kaikkea hyvää sulle Aino <3 -E

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 1
Tykkää jutusta