Miten meillä syödään?

Minifitness_ruoka_haasta Hans_uniikki

Osa saattoikin eilen katsoa Haasta Hans-ohjelmaa, jossa pyörittiin hetki meidänkin keittiössä. Myös meidän kodin ruokailutottumuksista käytiin pientä haastattelua. Sieltä nousi esiin ne tosi perus asiat, kuten luomu, kotimaisuus, liha ja kasvikset. Hyvä painotus myös siihen, kuinka hiilarit kuuluvat tavalliseen ruokavalioon.

Meillä syödään ihan tavallista ruokaa, mutta salaisuus kaikkeen on mielestäni maustaminen. Onneksi minulla on kotona äärinmäisen hyvä kokki, kunhan sille päälle sattuu. Sain onnekkaana maistella eilisen tv-menun etukäteen, harjoitusillallisen muodossa. Voitto ei ollut tietenkään yllätys, sillä ruoka oli todella hyvää ja freshiä! Mutta kuten meillä kotona, myös Hansin keittiössä vaadittiin joku pitämään järjestystä. Borges sai toimia siis meikäläisen tilalla ja hommahan sujui mitenkäs muutenkaan, kuin todella hyvin! Olen meidän talon virallinen maistaja ja kasvisten pilkkoja. Niin ja tiskaaja. Tämä selkeä työnjako helpottaa huomattavasti meidän kiireistä arkea. Kokeile vaikka!

Minifitness_ruoka_illallinen_haasta Hans kotona

Aikaisempaan ruokakeskusteluun viitaen, Danikin mainitsi eilen, että syö sitä mikä sopii sinulle parhaiten. Meillä on perus runko, jonka olemme huomanneet toimivaksi. Periaatteessa se on onnikin, että omistamme aika samanlaiset kehot. Okei on minulla vähän enemmän pyllyä ja hyllyvää naisrakkautta, mutta meillä toimii samanlainen ruokavaliorunko. Puhtaita raaka-aineita, paljon kasviksia, sopivasti hedelmiä ja marjoja, hyviä rasvanlähteitä ja hyviä hh:n lähteitä. Proteiinia toki hieman painotetaan ja sen saantiin kiinnitetään huomiota. Haluamme molemmat voida hyvin ja panostamme paljon ruokaan. Se on osa hyvinvointiamme. On myös äärinmäisen helppoa toteuttaa omaa ruokavaliota, kun toinen syö samoin.

Mielestäni syömme myös silmillämme ja annoksen ulkonäkö on jo puoli ruokaa. Sen tulee myös näyttää houkuttelevalta ja kiinnitänkin huomiota ruoan esillepanoon – oli sitten arki tai juhla. Ruokailuun tulisi rauhoittua ja ruokaan keskittyä. Oletko koskaan huomannut kiireessä, kuinka et edes huomannut syöneesi lautastasi tyhjäksi? Olo tuntuu ehkä vielä nälkäiseltäkin. Niin, ajatuksesi olivat jossain ihan muualla. 

Dinner_uniikki_haasta Hans kotona

Ruokakaupasta tuodaan niitä samoja aineksia ja kotiin tullessa tietää, ettei tarvitse jättää kermamuussia lautaselle. Kaupassa käynnin voi suorittaa silmät ummessa, sillä sen osaa jo ulkoa. Arvostan suuresti ihmisiä, jotka onnistuvat sulamaan yhteen ruokavalioiden erilaisuudesta huolimatta! Huh, itse koen sen varsin hankalana.

Haastan sinut listaamaan asioita, joita haluaisit muuttaa omissa ruokailutottumuksissasi. Aloita oma listasi jo tänään. Minun listallani on syödä parsakaalia joka viikko, sekä pitää herkkupäivä kerran kuukaudessa joulukuuhun saakka. Muutos voi olla ihan niinkin yksinkertainen asia, kuin että syöt joka päivä kasviksia, tai että juot 4 litraa päivässä vettä. Tai se voi olla myös isompikin lupaus, kuten kokonaisvaltainen ruokavalion muutos! Pääasia on, että ne ovat sinun muutoksiasi, jotka tekevät sinulle hyvää. Laita lista jääkaapin oveen, jotta muistat ne. Joulukuun lopussa on hyvä tarkistaa onko oma lista toteutunut? Saatat huomata sen myös olostasi (: 

Ps. Jos haluat Minifitneksen blogin uusimmat kuulumiset helposti tietoosi, kannattaa liittyä Minifitneksen Facebookiin. Sinnne pamahtaa uusimmat postaukset aina ensimmäisenä!  Kurkkaa tästä.

Food lover, E

Millainen on ihannevartalo?

Minifitness_terveys_eroon sokerista

Ihannevartaloita on monia ja niin sen tuleekin olla. Meitä on niin moneen lähtöön neidit! Välillä laihuus on in ja toisinaan taas lihaksikkuus on huudossa. Onko meidän pakko kulkea tämän virran mukana? Mielestäni jokaisen meidän punaisena lankana tulisi olla ajatus siitä, missä itse viihtyy parhaiten. Sekä tottakai se, millaista kehoa on terveellistä ylläpitää. Kannattaa myös oppia olemaan tietyllä tapaa oman kehonsa kanssa sujut. En tarkoita sitä, että ylipainoisuus tulisi hyväksyä, vaan sitä, että osaa antaa myös armoa ja hyväksyy kehon tietyt huonotkin asiat – sillä meillä jokaisella on varmasti niitä. Kehomme hakeutuu aina balanssiin joko kanssasi tai ilman hyväksyntääsi. Siksi sen viestejä tulisi aina kunnioittaa.

Hyvä ja paras kunto on mielestäni tasan se, missä itse vihdyt parhaiten. Mielestäni naisen keho on kauniimpi ja kiehtovampi normaali rasvoissa, jolloin kehon kauniit muodot pääsevät esille. Itse ihailen myös sporttisuutta, joten lihaksia saa olla. Tietynlainen naisellisuus on kuitenkin mielestäni ihailtavaa! Naisesta näkee kun hän on terve ja viihtyy kehossaan. Ilonen nainen on kaunista katseltavaa.

Minullakin on oma ihanne kroppani jota tavoittelen. Olen kyllä löytänyt sen, mutta en vielä tapaa ylläpitää sitä. Olen kunnossa kyllä nytkin, mutta en sellaisessa johon pyrin. Minusta tämä on haaste ja ihan järkeväkin sellainen. Eikö olisikin hienoa olla siinä omassa ihanne kunnossa itselleen ja nimeonmaan itseään varten ympäri vuoden? Kuitenkaan että tarvitsisi luopua mistään tai kärvistellä epämukavuusalueilla? Uskon että oikeat eväät tähän löytää kyllä elämän aikana, mikäli näin vain itse haluaa.

Kehomme ovat kovin erilaisia ja toiselle toimii toinen ja toiselle taas toinen. Kun ruokin kehoani puhtaasti ja tasapainoisesti, sekä liikun monipuolisesti ja siitä nauttien, kehoni osaa vastata tähän aina positiivisesti. Yläpidettäköön siis tätä! Millaisesta sinun kehosi tykkää ja millä metodein se toimii parhaiten? Ei ole olemassa oikeaa tai väärää, on olemassa jokaiselle oma, toimiva tapa.

Jos haluat muuttaa kehoasi ja voida henkisesti paremmin, voit joko valittaa asiasta joka päivä, tai  toimia. Kuuntele kehoasi ja toimi sen antamien ohjeiden mukaan. Se on paras tie tasapanoiseen, terveelliseen elämään, ilman että joutuisit ahdistumaan kehostasi vähän väliä. Se syö ainakin meitä naisia enemmän kuin mikään.

Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet nyt ja harjoittele kehosi kuuntelua. Näin teet parempia siirtoja koko ajan kohti omaa päämäärääsi.  Elämämme on aivan liian lyhyt murehtiaksemme peiliin katsoessamme jenkkakahvoja tai olematonta pyllyä. Tee jotain olosi parantamisen eteen heti, tai hyväksy tosiasiat. Ihastu itseesi ja viihdy omassa kehossasi!

Nyt sinulla on tilaisuus hyödyntää Minifitneksen 20 % ale-koodia Zeropointin nettikaupassa! Käytä koodia ZPMINIFITNESS tilauksesi yhteydessä. Tarjous on voimassa tiistaihin saakka, joten jos ne pinkit kompressiosukat ovat koko ajan pesussa, kannattaa niitä hankkia nyt lisää! Syksyllä nimittäin treenataan 😉 Zeropointilta on tänä syksynä tulossa myös kompressiovaatteita. Näitä odotellaan jo kovasti ainakin täällä. 

2014_Eevi_Teittinen_PCW-blog

 

Be best version of you ,E