Aamiainen yhdessä purkissa – Tuorepuuro

Breakfast_tuorepuuro_resepti_Minifitness

Perinteinen puuro ei ole maistunut tänne enään sen jälkeen kun tein ensimmäisen tuorepuuroni. Laitoin sen reseptin silloin tännekin ja fiilistelen tätä energiapaukkua edelleen kovasti. Kokeilitko sinä sitä jo? Jos et niin tätä sinun on pakko testata. Paras tähänastisista kokeiluistani on tämä uutukainen, joka sai ristimänimekseen Pähkinäinen Goji-tuorepuuro.

Minulla meni pitkään mutustella sanaa tuorepuuro. Over night oats on jotenkin paljon kuvaavampi ja kivempi nimi. Tämä on siis paitsi varsin herkullinen ja helppo, on se myös aamujen pelastaja ajallisesti! Teen sen iltaisin jääkaappiin valmiiksi 5 minuutissa. Aamulla voinkin vain napata purkin mukaan ja hujauttaa sen kassiini. Saatan nauttia sen jo ratikassa kätevästi suoraan lasipurkista. Ihan sama, siinähän tuijotatte.

Minifitness_tuorepuuro_resepti_pähkinäinen goji-tuorepuuro_koko aamiainen yhdessä purkissa

Olette varmasti huomanneet kuinka rakastan näitä purnukoita? Siivoilinkin tuossa sunnuntaina hieman meikäläisen valtakuntaa, nimittäin keittiötä. Leivontakaappini oli aikamoisessa pyörremyrskyssä ja on muuten sitä edelleen. Ne kun eivät tunnu mahtuvan kaappiin mitenkään päin. Lomittain, päällekkäin tai sisäkkäin? Ei. Eilen sain yöproteiini pussin päähäni, joka levisi tottakai aivan totaalisesti. Pää ja lattia jauhossa. Hupsis, Lolakin oli näköjään rientänyt pällistelemään, koska lipitti jauhoa riemuissaan vieressä. Kunnon kärppä. Naurahdin ja lupasin keksiä näille aarteilleni lisää tilaa vaikka kenkäkaapista. Olen pohtinut, onko sitä kaappitilaa lopulta ikinä tarpeeksi? Olisiko minulla vain lopulta yhä enemmän jauhoja ja purnukoita riesana?

Koska rakastan makeaa, myös aamuisessa puurossani tulee olla ripaus sitä. Kokeilin laittaa aikaisemmin hehkuttamaani PB2 pähkinäjauhetta – joka on vähäkalorisempi tavalliseen verrattuna, sillä siinä on jopa 85 % vähemmän rasvaa – ja tälläkin kertaa ja se toimi loistavasti! Jos rakastat maapähkinävoita, rakastat tätä. Sitä on tosin hankala löytää ja olen tilannut omani netin ihmeellisestä maailmasta. Myös aina yhtä ihana Gasparin Nutrition MyoFusionin Cinnamon roll-proteiinijauhe toimi jälleen todella hyvin, mutta voit hyvin käyttää myös vanilijan makuista jauhetta. Seos paksuuntuu hieman eritavalla kunkin jauhon ominaisuuksien mukaan. Yöproteiinilla saa helposti paksuutta ja pehmeyttä niin tuorepuuroon, kuin vaikka smoothieenkin. Se on toimivaa ja monimuotoista myös usein leivonnassakin.

Minifitness_tuorepuuro_resepti_pähkinä-goji puuro

 Näissä tuorepuuroissa parasta on se, että niihin voi tunkea mitä vain, täysin oman fiiliksen mukaan. Käytän aina poikkeuksetta gluteiinittomia kaurahiutaleita, chia-siemeniä ja Alpron juomia. Muuten fiilistelen aina päivän antimien mukaan. Oletko muuten kokeillut kookosmaitoa tähän? Se vasta on herkkua, mutta on toki kaloripitoisempaa.

Aurinkoisia (ja helppoja) aamuja -E

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

11 vastausta artikkeliin “Aamiainen yhdessä purkissa – Tuorepuuro”

  1. Ai nam tätä tarvii kokeilla 😛 Itse olen nyt syönyt tuorepuuroni luonnonjugu-pohjalla mutta ehkä tuo maitopohjainen olisi kevyempi lusikoida 🙂 Voisiko prodejauhon korvata jollain? Itseäni harmittaa etten keksi mistä saisin protskut aamuisin ja jauhot yleensä sisältää makeutusaineita, joista turpoan hurjasti :/ Tai onko sulla muita vinkkejä millä saisin protskut aamupalasta jos välttelen maitotuotteita, sekä makeutusaineita?

  2. Mun kombo on vastaava: n. 10 kuorellista mantelia, noin 0,5 dl hirssihiutelaita, n. 0,5 dl tattarihiutaleita, Chiaa se ruokalusikallinen, kanelia, kardemummaa, ripaus suolaa ja nesteeksi mantelimaitoa. Turvonneen puuron vedän vielä sauvasekoittimella mössöksi ja syön sen Alpron jogurtin kanssa, oisko makuna lime tjsp. On kuule herkkua ja joskus oikein onnistuessaan muistuttanut maultaan keksitaikinaa 😀

    • Oi joo, jugurtin kanssa todella hyvää! 😉 Noilla Alron jukeilla tekee kyllä niin hyviä juttuja, että maistunee usein ihan jälkkäriltä. -E

  3. Heippa Jossu,

    Oletko kokeillut riisiproteiinia tai sitten hamppuproteiinia? Nämä toimivat useimmilla 🙂 Myös Nortforcella on hyvä luonnollisempi vaihtoehto, joka saattaisi myös sopia. Vaikka hamppu saattaisikin kuulostaa hieman hankalalta, on se tosi kiva ja miedon makuinen. Markkinoilta löytyy myös monilta valmistajilta täysin makeuttamattomia tuotteita -E

    • Pakko kokeilla tätä sun versioo tuorepuurosta! Kuulostaa niin herkulta etenkin nyt kun oon pähkinälevitekoukussa 😛 Tekis mieli tilata tota PB2 jauhetta ihan maistiaisiks, mutta toisaalta en tykkää ajatuksesta, että siinä on lisättyä sokeria ja en pidä sitä ”whole foodina”. Pyrin kyllä elään niin, että ei mikään niin vaarallista ole, vaikka jokapäiväsessä käytössä panostaiskin puhtaisiin raaka-aineisiin. Kunhan ei kaloreita tarvisi ikinä alkaa laskea ;D Kaikkee aina kiva kokeilla, oli mitä oli.

      Tohon proteiinijauheasiaan sen verran, että itselleni tulee tosi herkästi maha kipeeks makeutusaineista ja monista heraproteiinikonsentraateista, enkä keinomakeuttajia muutenkaan oikein tykkäis käyttää. Oon tilannut Selfin stevialla makeutettua heraa, joka sopii mulle. Vaniljanmakuinen on ainakin tosi hyvää. Kaikista paras ja vielä vatsaystävällisempi vaihtoehto on suosikkini Jay Robb Whey Protein, joka on maailman parhaan makuinen (ainakin mun mielestä) ja laadukas proteiini. Ainakin iHerbistä ja Vitacostilta löytyy. NAM! Lisäksi rakenne on aivan omiaan. Myös Bluebonnetilla on todella hyvä heraproteiini-isolaatti. Suosittelen!

      Itse käytän toisinaan myös egg white protein powderia (sekin Jay Robb) tai sitten ihan Laitilan Proegg valkuaisia tai kokonaisia kananmunia.

    • Kiitos Jonna vinkeistäsi noiden jauhojen suhteen, kovin moni pohtii hyvänmakuisia, mutta puhtaampia vaihtoehtoja.
      Itse huomaan oireilun yleensä silloin jos on lyhyen jakson käyttämättä näitä lainkaan. Tosi hyviä vinkkejä saa varmasti moni lukijoistakin näistä sun massiivisista kokeiluista, ihana 🙂 -E

  4. Tuorepuurot ovat ihania ja tämäkin oli hyvä rrsepti, josta muokata taas omanlaisensa. Ihmettelen kuitenkin, miksi nykyään suositaan niin paljon ulkolaisia juttuja, kuten chia-siemeniä ja goji-marjoja. Suomalainen, laadukas pellavansiemenrouhe ja mustikat ovat paljon edullisempia ja ennen kaikkea kotimainen vaihtoehto. Välillä tuntuu, että lähiruoasta kyllä puhutaan, mutta silti kuvitellaan, että kallis ja eksoottinen on parempaa.

    • Heippa Maria,

      Suosin itsekin mielläni kotimaisia juttuja, mutta minusta on kiva myös joskus kokeilla muutakin, hieman eksoottisempaa (: Harvoin näitä ulkomaisia tulee kuitenkin ostettua, mutta kokeilut on ihania! Suomalaiset marjat kunniaan, olen aivan ihastunut tyrniin ja itselleni täysin yllätyksenä myös lakkaan. -E

  5. Tein tätä täksi aamuksi ja oli kyllä tosi hyvää! Tuorepuurot on niin jees 🙂
    punainenorvokki.blogspot.fi

  6. Tuorepuurot on parasta aamupalaa! Treenaan aamuisin ja on ihana tulla kotiin valmiille aamupalalle 🙂 Oma suosikkini tällä hetkellä on: 1 dl kaurahiutaleita, 2 rkl chia siemeniä, 1 rkl pellavansiemenrouhetta (valo 24h, mustikka), vajaa desi suklaanmakuista heraa ja nesteeksi noin 2dl sokeroimatonta mantelimaitoa 🙂 Tarjoillaan esim. banaanin ja kaakaonibsien kera, nam!

  7. Moikka!

    Tää bostaus on pikkaisen vanhempi jo, mutta löysin tämän nyt vasta, kun selailin ja etsein ohjetta tuorepuuroon! Ohjeesi kuullostaisi todella herkulliselta, mutta itselläni ei ole tällä hetkellä mitään jauheita, oisiko jotain suosituksia mitä voisin ostaa ja ottaa käyttöön? Itsekin urheilen ja reenailen salilla jonkun verran, ettei olisi pahitteeksi varmaan joku protskujauho tai jtn 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 1
Tykkää jutusta