Sweet potato

Minifitness_bataattiranskalaiset_ohje_helppo_terveellinen

Joskus rakastin ranskalaisia. Ovathan ne hyviä, mutta valitettavasti eivät yllä kovin korkealle terveellisyyttä tarkasteltaessa – varsinkaan jos niistä haluaa yhtä hyviä kuin hampurilaisravintolassa. Jos et ole vielä kokeillut bataatista valmistettavia ranskalaisia, suosittelen tätä reseptiä lämpimästi. Bataatti on makea, mutta suola tuntuu jotenkin tuovan sen maun entistäkin paremmin esiin. Siinä maistuu molemmat, niin oudolta kuin se saattaakin kuulostaa. Nämä ranskalaiset valmistuvat varsin simppelisti – ilman uppopaistamista, kätevästi omassa uunissasi. Alkoiko jo houkutella?

Tein ensimmäisen bataattikokeiluni kesällä mökillä ja sille tielle ollaan jääty. Resepti vaatii ainoastaan muutaman simppelin ainesosan: bataatin, kookosöljyä, mausteita, pakastepussin/minigrip-pussin, sekä uunin. 

Minifitness_bataattiranut_terveelliset ranskalaiset_resepti

Laita uuni kuumenemaan 225 asteeseen. Kuori bataatti ja pilko se ohuiksi siivuiksi. Ota kuitenkin huomioon, että bataatti kutistuu uunissa, joten älä tee liian ohuita tikkuja. Pyri taiteilemaan niistä samankokoisia, jotta ne kypsyvät tasaisesti. Tämän jälkeen laita tikut pussiin, johon lisäät perään kookosöljyn, suolan ja haluamasi mausteet. Levitä ranskalaiset pellille ja anna valmistua uunin keskitasolla n.20-30 min. Nauti lämpimänä! Yhdestä bataatista saat kaksi annosta.

Miksi? Bataatissakin on porkkanan tavoin runsaasti beetakaroteenia, josta sen värikin johtunee. Siinä piilee paljon hyvää terveydellesi, kuten A-, C- ja B-6-vitamiineja, sekä kaliumia ja mangaania. Bataatti on myös hyvä kuidun lähde, joten se pesee siinäkin mielessä perunan. Kuvitelkaapa, että yksi keskikokoinen bataatti sisältää keskimäärin 162 kcal! Tiedätkö paljonko mäkkärin yksi ranskalaisannos sisältää kaloreita? Näiden ihanuuksien kaloripitoisuus on 340 kcal/annos. Erävoitto bataatille ja kotikokkailulle siis!

Minifitness_bataattiranskalaiset_resepti_vähäkaloriset ranskalaiset

Terveellinen syöminen ja kokkailu voi olla varsin hauskaa, hyvää ja monipuolista! Sen ei tarvitse olla mitään rakettitiedettä, vaan on se parhaillaan varsin yksinkertaista ja nopeaa. Nyt kokkailemaan 😉

Mahtavaa keskiviikkoa kaikille -E 

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

12 vastausta artikkeliin “Sweet potato”

  1. Oon todella huono maustamaan ruokaa! Voisitko kertoa minkälaisia mausteita itse laitoit?:)

  2. Ei mikään uusi resepti mulle, mutta tän innoittamana kaupasta tarttui mukaan 3 bataattia ja mies yllättyy iloisesti kun töistä palaa. 🙂

  3. Moikka! Tuleeko näistä tällä tavalla rapeita? 🙂 ja muakin kiinnostais että mitä mausteita itse käytit?

    • Moikka Anna,

      Ei tietenkään ehkä ihan samanlaiseen rapeuteen päästä, kuin uppopaistamisella, mutta lähelle kuitenkin (: Laitoin näihin kalaharin suolaa ja herbamarea. -E

  4. Bataatit kannattaa leikkaamisen jälkeen huuhdella kylmässä vedessä, jolloin pinnan tärkkelys lähtee ja sen jälkeen kuivata kunnolla ja sitten vasta siirtyä maustamiseen. Näin niistä tulee vielä rapeampia 🙂

    • Kokeilin tuota joskus Laura, mutta en huomannut oikeastaan eroa sen suhteen tekeekö tuota vai ei (: Ehkä täytyy vielä kokeilla kerran 😉 -E

  5. Bataatissa on enemmän hiilareita kuin perunassa… ja jos kaloreita katsoo, niin peruna on hieman ”kevyempi” vaihtoehto, kun siinä ei oo niin paljoa sitä hiilaria. Käytännös iha samalaisia mukuloita kummatki. Valmistustapa vaikuttaa eniten.. kyl kaikesta terveellisestä ruoasta jalostuksel ja käsittelyl saa epäterveellistä. jotenki väsyttää tää bataatin ja perunan vastakkain asettelu. Vertaaks ihmiset et kumpi on parempi: omena vai päärynä, mango vai ananas, vehnän oras vai ohran oras?

    • Täysin samaa mieltä! Perunassa on vähemmän hiilaria ja sokeria kuin bataatissa. En ymmärrä perunan dissausta, eihän sitä tarvitse syödä joka päivä.

  6. Itse laitan aina suoraan pellille ja öljyt ja mausteet sekoitan sen jälkeen käsin ranskalaisiin/bataattiranskalaisiin. Hyvää tulee!

  7. En täysin ymmärtänyt bataatin ja mäkkärin ranskalaisten kilokalorivertailua. Kyllähän bataattiranskalaisissa on enemmän kilokaloreita kuin tuo 162 jos ne mäkkärin tapaan valmistaisi. Eli pitäisi verrata siis johdonmukaisesti bataatti vs peruna & bataattiranskalaiset vs perunaranskalaiset.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta