Hyvinvointi on IN

Minifitness_hyvinvointi_nain voit hyin

Unohdetaan kaikki dieetit ja massakaudet vähäksi aikaa. Moni haluaa vain voida hyvin, ilman sen kummallisempia juttuja. Eikö se ole tarpeeksi eksoottista? Minusta on. Hyvivointi on IN! Pohditaanpa hetki hyvän olon ravintoa ja harjoittelua. Millaisesta treenistä se voisi koostua ja mitä tulisi syödä? Yksinkertaistetaan, sillä monet meistä tuppaavat miettiä ja pyöritellä tätä vähän liikaa. Siitä tulee yhtäkkiä tahmainen pallo, joka ei olekaan enää kivaa, tai hyvinvoivaa.

Lähdetään tärkeimmästä, joka kiinnostaa minua aina eniten omien asiakkaideni kohdalla; Motivaatio. Usein paras ja ylläpidettävä motivaatio kestää pisimpään, kun tätä lähestytään hyvinvointi edellä. Unohdetaan kaikki ulkoiset paineet, tavoitteet ja tiukan ohjelmarungon tuomat haasteet. Tämä tavoite on myös sellainen, johon harva kyllästyy! Siksi suosittelen sitä ehdottomasti kaikille, koska se on myös mahdollinen jokaiselle toteutettavaksi ihan itsenäisestikin. Tästä on siis hyvä lähteä liikkeelle. Terveellinen ruokavalio ei ole mistään luopumista, vaan viisaampia valintoja. Myös herkkupäivät ovat sallittuja!

Minifitness_hyvinvointi_ruoka ja treeni

Hyvän olon ravinto

– Syö aamupala. Kuulun itse niihin, jotka eivät kykene syömään heti herättyään. Se on ihan ok, mutta syö aamiaisesi sitten hieman myöhemmin, vaikka työpisteelläsi. Voit myös vaihtoehtoisesti syödä hieman vähemmän ja totutella tähän aamiaismalliin vähitellen. Aamiainen antaa kylläisemmän olon koko päivää ajatellen, sekä vähentää myös usein makeanhimoa

– Muista ylläpitää säännöllistä ruokailurytmiä (noin. 3 h välein). Verensokeri pysyy tasaisempana, jolla taas on suotuisa vaikutus mielialaan, painoon, kylläisyyteen ja hormonitasapainoon

– Kiinnitä huomiota lautasmalliisi ja sen sisältämien ruoka-aineiden laatuun! Syö runsaasti kasviksia n. 700-1000g/pv ei ole lainkaan liioiteltua! Mene villiksi kauppaostoksilla ja kokeile mahdollisimman paljon uusia juttuja

– Syö laadukkaasti, mutta myös monipuolisesti. Sisällytä päivääsi hiilihydraatteja, etupäässä hitaita (kuitupitoisia), sekä vältä piilorasvaa sisältäviä ruoka-aineita. Muista kasvikset, marjat, sekä hedelmät. Muista myös proteiinin ja hyvien rasvojen saanti! Unohda valmisruoat, niin tiedät mitä syöt. Jos et tunnista ruokaasi, kannattaako sitä syödä?

– Juo ruokajuomana vettä. Vedestä et saa tyhjiä, ”huomaamattomia” kaloreita. Muista veden juonti myös pitkin päivää tasaisesti n. 2-4 litraa/päivä. Se nesteyttää kehoasi ja pitää sen optimaalisessa toimintakunnossa. Jo pienikin nestevaje näkyy suoristuskyvyssäsi negatiivisesti

– Syö piilorasvaa vain esimerkiksi viikonloppuisin, sen sijaan että napostelisit karkkia ja pullaa pitkin viikkoa. Karkkipäivä voi olla vaikka aina lauantaisin!

Minifitness_hyvinvointi

Hyvän olon harjoittelu

Liiku joka päivä! Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että juoksisit jumpissa joka päivä. Tähän lasketaan myös mukaan hyötyliikunta. Suositeltu harjoittelumäärä päivässä voisi olla 30-60 minuuttiin. Se ei lopulta vaadi paljoa, eihän? Esimerkiksi työmatkan kävely saattaa jo kattaa tämän määrän helposti. Energiaa saattaa piisata yllätykseksesi myös muuhunkin!

Suositeltu teho olisi matala tai keskiraskas, eli reipas kävely tai fillarointi ovat hyviä vaihtoehtoja. Myös monet jumpat toimivat hyvin! Neuvona antaisin kuitenkin sen, että olisi hyvä liikkua mahdollisimman monipuolisesti ja vahvistaa kehoa eri tavoin. Vaihtelevuus liikkumisessa auttaa vammojen ehkäisemisessä, sekä parantaa toiminnallisuutta, joka näkyy usein ihan osana arjenkin askareita. Toimivalla keholla jaksamme elää pitkään terveinä!

Liikkumisen tulisi olla mukavaa ja energisoivaa, joten treenaa omien mieltymystesi mukaan. Olisi hyvä, jos harjoittelu sisältäisi kestävyysharjoittelun lisäksi myös lihaskunnon vahvistamista. Hyvän lihaskunnon avulla jaksamme kantaa ne kauppakassit kotiin saakka

Mitä itse suosin?

Rakastan erilaisia smoothieta ja itsevalmistettuja mehuja. Nämä ovat hyvä tapa varmistaa riittävä vitamiinien ja antioksidanttien saanti! Smoothien hyödyt piilevät mös siinä, että a. se on helppo ja nopea b. se on monipuolinen c. RAVINTOAINEET imeytyvät kehoon helpommin! 

Kiinnitän huomiota punaisen lihan syöntiin ja syön lihaakin mahdollisimman monipuolisesti. Syön myös rasvaista kalaa 2-3 kertaa viikossa. Hyvin valmistettu tofu on myös todella hyvää ja maukasta!

Proteiinin, hyvien rasvojen, sekä myös kuidun riittävään saantiin kiinnitän itse erityistä huomiota. Esimerkiksi avocado, lohi, chia-siemenet, pellavasiemenrouhe, kookosöljy ja oliiviöljy kuuluvat listalleni. Marjoista, hedelmistä ja aamupuurosta en luopuisi mielelläni koskaan!

Muista tarvittavat ravintolisät! Ehdottomasti erityisen tärkeänä pidän D-vitamiinia. Suosin myös maitohappobakteereja, sinkkiä, C:tä, sekä Omega3-kapseleita päivittäin.

Minifitness_hyvinvointi_oma hyvinvointi ja virkeys_ruoka ja ravinto_vinkit
R-Kioskilta löytyy tätä ihanaa Aloe Vera juomaa muutamassa ei maussa

Nauti olostasi, ruokailemisesta ja liikkumisesta <3 -E

 

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

13 vastausta artikkeliin “Hyvinvointi on IN”

  1. Moi ! Itse juon ruoan kanssa maitoa kaksi kertaa päivässä, yli puoli litraa menee siis juomalla. Olisi järkevämpää vaihtaa maidon tuomat makrot itse oikeaan ruokaan siis ? Mites, olen lukenut, että veden juonti ennen sekä ruokailun aikana haittaa/hidastaa ruoan imeytymistä, olenko turhaan vältellyt veden juontia 30 min ennen ruokailu hetkiä ?

    • Moikka Mikko,

      Eihän tuo maidon juonti mitään kaada ja omasta mielestäni sen voi hyvin pitää muutamana lasina päivässä (: Toki myös omat tavoitteesi vaikuttavat tähän; haluatko voida vain hyvin vai tarkkailetko kalorinsaantiasi. Kukin tavallaan ja maito on ainakin se terveellisin valinta kaikista mahdollisuuksista.
      Tuossa on tosiaan perää, sillä neste toimii laimentajana, jolloin se saatta häiritä ruoan imeytymistä ja sulamista, joka saattaa vaikuttaa ruoansulatukseen ja vatsan toimintaan negatiivisesti.
      Suositellaan, että ennen ruokaa, ruoan aikana, tai heti sen jälkeen ei juotaisi mitään nesteitä. Itse en kuitenkaan huomannut kohdallani muutosta, joten jätin sikseen. Tämänkin osalta sanoisin, voi kokeilla! Itse koin sen todella epämiellyttävänä (: -E

    • Täällä on selvästi monia samoilla linjoilla olevia (: -E

  2. Minä taas olen lukenut jostain, että vettä nimenomaan kannattaisi juoda 30 min ennen ruokailua? auttaa ruuansulatuksessa. toinen myös kun olen vedenjuonnista lukenut, että mieluiten tyhjään vatsaan joisi ensimmäisenä aamulla 1-2 lasillista vettä.

    • Näitähän siis riittää (: Mutta aamuisin ehdottomasti suosittelen! -E

  3. Tosi kiva postaus! Oon samaa mieltä kanssasi 🙂 Itse ainakin voin hyvin kun kaikki asiat on tasapainossa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta