Tavoitteet uusiksi

Minifitness_tavoitteet uusiksiMeillä on usein tavoite. Vaikka jokaisella se on erilainen, tuntuu meitä monia yhdistävän yksi ja sama asia. Pakko olla tikissä! Onko? Haluan haastaa sinut kääntämään tämän koko käsityksen ylösalaisin. Jos käännämme keskittymisen tikissä olemisen sijaan kehittymiseen, huomaatko painolastin vähän keventyvän ja hartioiden laskevan hiljalleen muutaman sentin alemmas?

Kannattaa miettiä mitä ajatuksia tuonne aivokeskukseen syöttää. Se nimittäin ottaa ne viestit usein aika kirjaimellisesti, vaikka tarkoituksemme ei ehkä sellainen olisi ollutkaan. Minusta nimittäin tuntuu, että vastakkaisella ajattelumallilla paitsi nautimme treenaamisesta enemmän, emme luo myöskään turhia paineita matkaa varten. Paine ja stressi ovat lopulta pahin vihollinen, joka voi kaataa kaiken. Aloitetaanko siis siitä, että haluamme kehittyä? JES.Minifitness_meksiko_bikbok

Minifitness_terveellinen elämä Minifitness_kehittyminen_fitnesspäiväkirjat

Jos itse ajattelisin jatkuvasti sitä, että on pakko näyttää kireältä, olisin saanut hakata päätä seinään jo aika monesti. Fitnesspäväkirjoja kuvatessani kuva ei aina ihan miellytä, mutta pitääkö sen edes? Lopulta tulinkin siihen tulokseen, että riittää että se miellyttää minua tässä hetkessä. Jos se ei näytä jonkun muun mielestä hyvältä, ei se minua hetkauta. Tämä on todellisuutta.

Sellaisesta täydellisen tavoittelemisesta kannattaa opetella pois, sillä se tuo paitsi lähemmäs lopullista tavoitettasi, tekee se sinusta myös hitusen onnellisemman. Kropasta saa luotua nimittäin aika paljon paineita jos haluaa. Olen itse hyväksynyt kehon muutokset ja opetellut nauttimaan olostani missä kunnossa hyvänsä. Olkoon sitä löysää sitten tai ei! Keskityn aivan eri seikkoihin, kuin siihen näkyykö makkaraa nyt vai ei. Pitäisikö olla vaikka hengittämättä. Keskityn kehittymiseen ja siihen kuinka siihen päästään. Se vaatii jokaiselta salikerralta ajatusta ja keskittymistä. Se vaatii kuplasta hyppäämistä ja kokonaiskuvan hahmottamista. Treeniä ei voi vain vetäistä. Sen ohella keskityn myös hyvään olooni kokonaisuutena. 

Suunnitelma ei edes oikeasti riitä. Se on kyllä lähtö, mutta maalin ja lähdön väliin mahtuu aika paljon muutakin. Olen lomalla pyrkinyt määrän sijasta keskittymään laatuun. Kun salile mennään, tehdään se kunnolla. Kipeät lihakset ovat kertoneet aamulla sen, menikö homma oikein vai ei. Täällä lämmössä palautuminen on ehdottomasti nopeampaa, kuin kotona kiireen ja kylmän keskellä. Loma on parasta aikaa kehittymisen starttaamiselle! Se on hyvää aikaa paitsi akkujen lataamiselle, myös oman mielen tutkiskelulle.

Olen varsin fiiliksissä ja odotan jo innolla treenin täytteistä loppuvuotta. Nyt ladataan akkuja ja maistellaan vielä vähän tulevaa. Keskitytään kehittymiseen.

Minifitness_fitnesspäiväkirjat_moskitotelevision

 

Love, E

On the GO

*Yhteistyössä Gainomax, osa IIMinifitness_lautailu_Gainomax_palautusjuoma

Olen kokeillut vähän kakkea mitä tulee lisäravinteisiin. Kokeilen mielelläni uusia juttuja, mutta lopulta käteen jää vain muutamia. Ne ovat usein niitä, jotka olen kokenut hyväksi, tai joilla on takanaan oikeaa tutkimusnäyttöä toimivuudestaan ja turvallisuudestaan. Palautusjuomista on tullut koluttua aika paljon kaikenlaisia niin herasta riisiproteiiniin, kuin myös hamppuproteiinista soijaproteiiniin. Me kaikki ajamme takaa samaa asiaa. Paitsi että kiinnitämme sisällöllisiin seikkoihin erinäisiä huomioita – kuten onko tuote makeutettu, sisältääkö se laktoosia –  meitä kiinnostaa myös se miltä tuote maistuu. Pahanmakuinen palkkari tulee kuitenkin lopulta korvista ulos. Ravintojakauma on myös yksi tärkeä seikka, joka tuntuu olevan joskus monilla hieman hakusessa. Älä turhaan sekoa!

Lisäravinteista en käytä oikeastaan mitään muuta ympäri vuotta, kuin palautusjuomaa treenin jälkeen. Tilaan usein isompia jauhesäkkejä tai sankoja netistä, sillä ne riittävät pitkään. On myös niitä päiviä, kun muistini ei olekaan niin varma ja marssin kauppaan lihakset pumppaillen hakemaan valmista proteiinipitoista juomaa. Onneksi meillä Suomessa moinen on varsin mahdollista ja jokaisesta Alepasta saa useita erilaisia juomia. Juoma on palkkarina aina mieluisempi vaihtoeohto kuin patukka, sillä se imeytyy nopeammin. Täällä Meksikossa kyseisten tuotteiden löytämiseen on vaadittu vahva vainu tai paikallisen bodarin varjostamista. Huh mitä hommaa! 

IMG_3358

Palkkareissakin on myös muitakin eroja. Osa juomista sisältää pelkästään proteiinia ja osasta löytyy hiilarit tämä lisäksi. Kumpi tulisi sitten valita ja kuinka itse valisen? Tämä osa on itseasiassa sellainen, joka vaihtuu vuoden vieriessä. Kun kehittymiskausi on kovimmillaan, nautin molempia. Kun vedellään vikoja kiristelyä, nautin ainoastaan proteiinipitoista palkkaria. Silloin palautuminenkin on hitaampaa, sillä hiilareita nautitaan niukemmin. Myös treenin laatu vakuttaa tähän.

Määrään ja laatuun vaikuttaa siis oma tavoitteesi, joten tämä viidakolta tuntuva sekamelska on lopulta aika yksinkertainen. Myös treeni vaikuttaa tietyltä osin; en esimerkiksi koskaan nauti palkkaria normaalin aerobisen treenin päätteeksi. Kovan salitreenin päätteeksi nautin vähintääkin proteiinidrinkin. Kovan aerobisen harjoituksen jälkeen taas keho vaatii molempia, jolloin palautumisjuoma on paikoillaan kehon hiilarivarastojen nopeaa täyttöä varten. 

Treeni aiheuttaa kehomme lihaksissa hajoamisefektin (katabolia),  jota tulisi ikäänkun korjata mm. oikeanlaisella ravinnolla ja mielellään vielä oikeaan aikaan – anabolinen ikkuna on auki n 1 h tunnin treeenin päättämisestä. Myös lepo on ravinnon ohella äärinmäisen tärkeä ystävä kehittymisen ja palautumiseen.

Gainomaxilla on Recoveryn lisäksi myös Protein Drink -juomia ja makujakin on monia. Juomat ovat siitä syystä käteviä, että ne ovat nopeasti saatavilla ja helppoja! Suosin myös mielelläni ihan vain oikeaa puhdasta ruokaa, mikäli ruoka on mahdollista nauttia pian treenin päättämisestä. Usein tämänlaisessa yhtälössä saatan nauttia myös proteiinipitoisen juoman ennen ruokaa, heti treenin päätteeksi.Minifitness_palautusjuoma_treeni

Proteiini- ja palautusjuomat ovat meille kaikille. Sinun ei tarvitse olla fitnesslajin harrastaja tai juosta maratoneja hyötyäksesi näistä. Voit siis itse päättää haluatko hyödyntää niitä vai et. Muista kuitenkin, että terveellisen ja toimivan ruokavalion perustana on oikea ruoka. 

Muistakaahan käydä osallistumassa skabaan, jossa voit voittaa kaapin täyteen Gainomaxia! 

Kilpailuohjeet:

Ota kuva banaania syövästä kaveristasi

Instagrammaa kuva hashtagilla #seolisunviimeinenbanaani

Tägää kaveri kuvaan 

Joka viikko Gainomax palkitsee parhaan paljastuksen tehneet vuoden Gainomax-tuotteilla

Lisätietoja kilpailusta: http://www.gainomax.fi

 

Ps. Näitä ihania talvisia kuvia selatessa tuli jopa vähän ikävä sinne -E <3