Näin aloitat paremman vuoden

Minifitness_elaman muutoksetTänään aamuvarhain startattiin asiakkaani kanssa uusi treenivuosi 2015! Hän ei ole kuntoilija, vaan urheilija. Siitä olimme molemmat samaa mieltä. Mikä määrittää urheilijan? Osaaminenko? Ei minusta. Minusta se on asenne. Oikea asenne vie eteenpäin, jonka olemme huomanneet myös tämänkin valmennuksen aikana.

Olemme tiukan paikan tullen käyneet läpi myös mentaalipuolen valmennusta. Hän ymmärtää antamani ohjeet ja sisäistää ne. Työstäminen jatkuu tapaamisemme jälkeen. Minulle valmentajana tämä puoli on ehkä vieläkin isommassa arvostuksessa, kuin se mitä kukin osaa. Se on nimittäin kaiken perusta. Ihan sama nouseeko penkistä oman painon verran, sillä kaikki on lähtenyt liikkeelle pääkopasta. Olemme sitä kautta saavuttaneet paitsi kovia tuloksia, myös ylittäneet niitä aivojen muodostamia haamurajoja. Selvennettäkööt, että sellaisia rajoja ei ole olemassa. Aivot ovat joko pahin vihollisesi, tai paras työvälineesi myös salilla. Älä aseta itsellesi rajoja, riko niitä.

Minifitness_vuoden muutos

Asiakkaani aloitti 2 kk sitten kuntotestissä naistenpunnerruksilla, jonka tulos ei ollut päätähuimaava. Joulun alla uusimme testin ja paukutimme 30 sekuntiin 12 puhdasta miestenpunnerrusta – ilman että olimme tehneet yhtään punnerrusta tämän ajanjakson aikana. Hän koki valtavan onnistumisen ilon tästä!

Vahva lajitausta ei tarkoita sitä, että emme kehittyisi. Muut osa-alueet parantuvat vahvojen ominaisuuksien ohessa. Pyrin paitsi vahvistamaan lajikohtaisia vaatimuksia, myös tuomaan paljon poweria muutakin kautta koko kehoon. Salitreeni tukee usein lajia ja kehittää tuloksia myös sielläkin paremmiksi. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Minifitness_onnistu tavoitteissasi

Minifitness_talviAivot huijaavat tulokset eivät. Hyvää oloa ei saa huijaamalla. Odota itseltäsi enemmän ja huomaat saavuttavasi haluamasi asiat paremmin ja varmemmin. Tykkään kertoa tarinoita – kysy vaikka valmennettaviltani. Tiukan paikan tullen puen tilanteen usein heille tarinaksi. He keskittyvät siihen, eivätkä kipuun. Kun tarina loppuu saan vietyä treeniä vielä askeleen pidemmälle. He uskovat siihen ja sitä kautta myös omiin kykyihinsä. Tarinani on se jänis, kirikiri.

Aloita vuosi askel kerrallaan. Tiedän että haluamme heti kaiken, mutta ethän halua toistaa samaa huonoa virhettä uudestaan. Se ei ole toiminut aikaisemminkaan, joten unohda se strategia. Tänä vuonna haluat ja aiot onnistua!

Aloita tästä tänään

– Laadi itsellesi lista vuodelle 2015. Kirjaa siihen asiat, joita haluaisit saavuttaa vuonna 2015. Kirjoita siihen haaveesi ja unelmasi

– Älä ajattele liian suuria, vaikka haaveesi olisivatkin sitä. Aloita pienestä, jolloin saavutat tulokset todennäköisemmin. Pienestä syntyy suurta askel kerrallaan

– Asiat voivat liittyä mihin vain

– Ota listalta yksi asia kerrallaan toteutukseen. Kerroin asiakkaalleni tarinan light juomista tässä taannoin. Hän joi niitä siihen saakka, kunnes olin lopettanut lyhyen tarinani. Limonadi syövyttää Ferrarin maalipinnan, joten kuvittele mitä se tekee kehollesi. Jos laitat luusi tähän ihanaan keinotekoiseen nesteyttäjään, se vähitellen hajoaa pois. Tänään hän kertoi, että on päättänyt nauttia limusta ainoastaan kuun viimeinen päivä. Hyvä esimerkki siitä, kuinka aloittaa. Ei jätetä heti kokonaan pois pävittäistä huonoa tapaa, vaan vähennetään. Kielletty ei ole koskaan hyvä, sillä siitä se kapina vasta alkaakin

– Kun yksi kohta sujuu, ota mukaan seuraava. Lisää parsakaalia vähintään 3 ateriaan viikossa. Harrasta liikuntaa 2 kertaa viikossa tyyppisesti

– Huomaa omien toiveidesi ja tavoitteidesi kehitys vuoden aikana. Parsakaalista onkin tullut hyvää (tai siihen on vain tottunut) ja treenikerrat ovat venyneet kahdesta neljään

– Älä pakota, toteuta!

Minifitness_uusi elama_aloita tasta

Minifitness_uusi vuosiOn hienoa katsoa listaa sitten vuoden 2015 lopussa. Minkä voit vetää yli? Asiakkaani koki valtavan onnistumisen fiiliksen tämän listan myötä. Kaikki kohdat täyttyivät, mutta mikä tärkeintä, hän sanoi voivansa niin paljon paremmin ja olevansa onnellisempi! Nämä listalla olleet asiat olivat siellä syystä ja ne paransivat hänen elämänlaatuaan. Siitä tästä kaikesta pitäisikin olla kyse!

Listaa ei siis pidä tehdä hätiköiden. Paneudu ja ajattele. Muista katsoa listaasi sillointällöin muistutuksena näistä asioista, joiden haluaisit muuttuvan parempaan.

Pystymme sisäistämään asioita paremmin, kun ne on pohdittu, kirjoitettu ja ne muistuttavat meitä jatkuvasti. Vuosi 2015 tulee olemaan huikea! Tämä ei ole to do lista, vaan motivaatiolista <3

Parasta vuotta 2015 ystävä! -E

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

15 vastausta artikkeliin “Näin aloitat paremman vuoden”

  1. motivaatio teksti puri! Huomasin ite jo parin viikon jälkeen motivaation olevan korkea salille mennessä, sinne haluaa mennä ihan sen takia että se on kivaa – ainakin vielä nyt lomalla kun ei tarvitse kestää lukiota siihen päälle 😀 aloitin tosiaan vakituisemman salikäynnin vasta pari vk sitten, peruskunto on kohdillaan, olen harrastanut tanssia 13 vuotta useamman kerran viikossa, mutta nyt sitä lihasmassaa haluaa lisää ja kiinteytyä sieltä täältä. Ja uv lupauksena toimii kunnon kasvatus ja salilla pysyminen.
    Hyvää alkanutta vuotta Eevi! 🙂

    • Moikka toinen Hanna,

      Ihan mahtavaa! Nyt vaan pidät motivaatiota yllä niin hyvä tulee <3 Sulla on hyvä pohja jo alla, nyt vähän erilaisempiin hommiin 😉
      Tsempit -E

  2. Kiitos tästä! Päättynyt vuosi oli varmasti elämäni raskain. Kahteentoista kuukauteen mahtuivat kaikki suurimmat stressinaiheuttajat työttömyyttä lukuunottamatta. Nyt kun ollaan monella lailla uuden kynnyksellä, tämä teksti oli juuri sitä, mitä tarvitsin. Olen aina kiikkunut normaalipainon alarajoilla, välillä reippaasti allekin. Yksi tämän vuoden tavoitteista voisikin olla, että löydän taas syömisen ilon, kun stressiä on paljon, syöminen usein unohtuu, haluaisin myös parantaa aerobista kuntoani ja saada edes vähän massaa, toisiaan vasten kolisevat luut alkavat kyllästytttää 🙂

    • Moikka Hanna,

      Kiitos tarinasi jakamisesta (: Ihana että kolahti! Ja kyllä ehdottomasti, hyviä tavoitteita! Isosti tsemppiä ja mahtavaa Uutta vuotta <3
      -Eevi

  3. Oot kyllä kaunis, ihana ja inspiroiva! Muutaman kerran oon eksyny sun blogiin, mutta nyt piti selata ihan kunnolla ja heittää kommenttikin. Tää on kyllä hyvän mielen blogi 🙂

    • Vitsi mikä ihana positiivinen multipläjäys <3 Kiitos Marika, tän akia tätä jaksaa rustailla -E

  4. Olen lukenut erilaisia blogeja vuodesta 2007, ja urheilusemmoisia noin nelisen vuotta. En oo löytäny blogia joka ois vastaava tän sun kanssas. Nykyään kaikki blogit menee mielestäni kulissin puolelle harmittavan usein, ja postauksissa ei ihan kauheasti panosteta. Sun panostus näkyy ja tästä ihan oikeasti tulee tosi hyä mieli kun tätä lukee. Olen joskus pari vuotta sitten vilkaissut tätä blogia mutten sen kummemmin palannut, puoli vuotta sitten palasin ja joku täällä on kyllä muuttunut. Oot niin iloinen, kaunis ja positiivinen, että tää sun blogis on todellinen helmi! Ihanaa uuttavuotta sulle! <3

    • Huippua Miia!

      Tää kommentti oli niin mahtava. Jotenkin tämä pysäytti miettimään, olenko ehkä kehittynyt tässä hyvään suuntaan kuitenkin (:
      Usein nimittäin kirjoittajana epäilee ja epäröi, joten tämä on sitä parasta potkua mitä lukija voi kirjoittajalle antaa <3
      Ja niin hyvä kuulla, että valtavirta ei vie. Mahtavaa vuotta 2015 sinne! Terkuin, E

  5. Kolahti! Tavoitteiden kirjoittaminen ylös ja tekeminen julkisiksi tosiaan auttavat, tai ainakin auttoivat minua viime vuonna :). Täällä tämän vuoden tavoitteet on vaihtaa harjoittelua salitreenistä toiminnallisemmaksi ja enemmän pilatesta ja joogaa sisältäväksi. Ruokapuolella lupauksia on oikeastaan kaksi, ensinnäkin skippaan lisätyn sokerin vuodeksi 2015 ja toiseksi alan syömään kasvispainotteisemmin, eli ainakin aluksi kokeilen menetelmää ”korkeintaan yksi eläinperäisen proteiinin lähde päivässä”. Ja blogi näiden tueksi 🙂

    • Kuulostaa tosi hyvältä Taija! (: Itseään kuunnellen vaan eteenpäin. Upeaa Uutta vuotta ja kaikkea hyvää -E

  6. Näin vuoden alun kunniaksi, haluaisin kysyä, onko mitään mahdollisuutta kasvattaa lihasmassaa, jos rakastan todella paljon myös aerobisia lajeja, haluaisin ottaa hiihtokaudesta kaiken irti. Täytyykö haavetta siirtää keväämmälle? Hiihto ei kylläkään ole mitään maksimisykkeillä painelua vaan ihan rauhallista lipsuttelua. Ylipäätään juttu siitä miten yhdistää parhaiten molemmat lajit (sali+aerobinen) olisi tervetullut 🙂 ja miten pitää huoli siitä että lihasmassa kehittyisi ja kasvaisi, jos muuten liikkuu paljon.

    Kiitos koko blogistasi, eksyin tänne erään lehtijutun kautta, ihan vaan uteliaisuuttani ja olenkin sitten huomannut vierailevani sivuillasi viikottain, pidän tekstiesi tervehenkisyydestä ja valokuvat ovat onnistuneita ja inspiroivia.

    • Heipat Urheiluhullu,

      On toki mahdollista kasvattaa lihasta samanaikaisestikin. Riippuu kovasti yksilöllisistä seikista ja treenimääristä. Mutta ehdottomasti ota vain mukaan lihaskuntoharjoitteluakin hiihdon oheen (: Tukevat hyvin toisiaan. Aiheesta löytyy aikaisempiakin kirjoituksia täältä blogista. Hakukenttää käyttämällä löytää hyvin (:
      Oi ihan mahtavaa kuulla, että olemme saaneet uuden lukijan mukaan <3 Tervetuloa ja kiitos ihanasta kommentista -E

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta