On the GO

*Yhteistyössä Gainomax, osa IIMinifitness_lautailu_Gainomax_palautusjuoma

Olen kokeillut vähän kakkea mitä tulee lisäravinteisiin. Kokeilen mielelläni uusia juttuja, mutta lopulta käteen jää vain muutamia. Ne ovat usein niitä, jotka olen kokenut hyväksi, tai joilla on takanaan oikeaa tutkimusnäyttöä toimivuudestaan ja turvallisuudestaan. Palautusjuomista on tullut koluttua aika paljon kaikenlaisia niin herasta riisiproteiiniin, kuin myös hamppuproteiinista soijaproteiiniin. Me kaikki ajamme takaa samaa asiaa. Paitsi että kiinnitämme sisällöllisiin seikkoihin erinäisiä huomioita – kuten onko tuote makeutettu, sisältääkö se laktoosia –  meitä kiinnostaa myös se miltä tuote maistuu. Pahanmakuinen palkkari tulee kuitenkin lopulta korvista ulos. Ravintojakauma on myös yksi tärkeä seikka, joka tuntuu olevan joskus monilla hieman hakusessa. Älä turhaan sekoa!

Lisäravinteista en käytä oikeastaan mitään muuta ympäri vuotta, kuin palautusjuomaa treenin jälkeen. Tilaan usein isompia jauhesäkkejä tai sankoja netistä, sillä ne riittävät pitkään. On myös niitä päiviä, kun muistini ei olekaan niin varma ja marssin kauppaan lihakset pumppaillen hakemaan valmista proteiinipitoista juomaa. Onneksi meillä Suomessa moinen on varsin mahdollista ja jokaisesta Alepasta saa useita erilaisia juomia. Juoma on palkkarina aina mieluisempi vaihtoeohto kuin patukka, sillä se imeytyy nopeammin. Täällä Meksikossa kyseisten tuotteiden löytämiseen on vaadittu vahva vainu tai paikallisen bodarin varjostamista. Huh mitä hommaa! 

IMG_3358

Palkkareissakin on myös muitakin eroja. Osa juomista sisältää pelkästään proteiinia ja osasta löytyy hiilarit tämä lisäksi. Kumpi tulisi sitten valita ja kuinka itse valisen? Tämä osa on itseasiassa sellainen, joka vaihtuu vuoden vieriessä. Kun kehittymiskausi on kovimmillaan, nautin molempia. Kun vedellään vikoja kiristelyä, nautin ainoastaan proteiinipitoista palkkaria. Silloin palautuminenkin on hitaampaa, sillä hiilareita nautitaan niukemmin. Myös treenin laatu vakuttaa tähän.

Määrään ja laatuun vaikuttaa siis oma tavoitteesi, joten tämä viidakolta tuntuva sekamelska on lopulta aika yksinkertainen. Myös treeni vaikuttaa tietyltä osin; en esimerkiksi koskaan nauti palkkaria normaalin aerobisen treenin päätteeksi. Kovan salitreenin päätteeksi nautin vähintääkin proteiinidrinkin. Kovan aerobisen harjoituksen jälkeen taas keho vaatii molempia, jolloin palautumisjuoma on paikoillaan kehon hiilarivarastojen nopeaa täyttöä varten. 

Treeni aiheuttaa kehomme lihaksissa hajoamisefektin (katabolia),  jota tulisi ikäänkun korjata mm. oikeanlaisella ravinnolla ja mielellään vielä oikeaan aikaan – anabolinen ikkuna on auki n 1 h tunnin treeenin päättämisestä. Myös lepo on ravinnon ohella äärinmäisen tärkeä ystävä kehittymisen ja palautumiseen.

Gainomaxilla on Recoveryn lisäksi myös Protein Drink -juomia ja makujakin on monia. Juomat ovat siitä syystä käteviä, että ne ovat nopeasti saatavilla ja helppoja! Suosin myös mielelläni ihan vain oikeaa puhdasta ruokaa, mikäli ruoka on mahdollista nauttia pian treenin päättämisestä. Usein tämänlaisessa yhtälössä saatan nauttia myös proteiinipitoisen juoman ennen ruokaa, heti treenin päätteeksi.Minifitness_palautusjuoma_treeni

Proteiini- ja palautusjuomat ovat meille kaikille. Sinun ei tarvitse olla fitnesslajin harrastaja tai juosta maratoneja hyötyäksesi näistä. Voit siis itse päättää haluatko hyödyntää niitä vai et. Muista kuitenkin, että terveellisen ja toimivan ruokavalion perustana on oikea ruoka. 

Muistakaahan käydä osallistumassa skabaan, jossa voit voittaa kaapin täyteen Gainomaxia! 

Kilpailuohjeet:

Ota kuva banaania syövästä kaveristasi

Instagrammaa kuva hashtagilla #seolisunviimeinenbanaani

Tägää kaveri kuvaan 

Joka viikko Gainomax palkitsee parhaan paljastuksen tehneet vuoden Gainomax-tuotteilla

Lisätietoja kilpailusta: http://www.gainomax.fi

 

Ps. Näitä ihania talvisia kuvia selatessa tuli jopa vähän ikävä sinne -E <3

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

4 vastausta artikkeliin “On the GO”

  1. Hei Eevi, ja kiitos inspiroivasta ja mukavalla tyylillä kirjoitetusta blogistasi!

    Asiaa pohdittuani tajusin, että minulla saattaa suihkuttelujen ja salimatkojen vuoksi kestää yleensä tunnista kahteenkin ennen kuin saan ruokaa nassuun treenin jälkeen. Tarkoittaako tämä sitä, että treeni menee hukkaan? Vai mitä tarkoittaa tämä ’anabolinen ikkuna’?
    En ole toistaiseksi treenannut kauhean isoilla painoilla vaan pysytellyt vielä aerobisissa jumpissa ja body pumpissa, mutta suunnitelmissa on kuitenkin alkaa lisämään viikottaiseen ohjelmaan myös isoja painoja salin puolella. Täytynee siis itsekin alkaa toden teolla perehtyä palautusjuomien maailmaan.

    • Moikka Aino,

      Kiitos kivasta palautteesta (:
      Tosiaan ruoalla voidaan nopeuttaa palautumista ja kehittymistä. Olisi hyvä jos saisit napattua jotakin treenin päätteeksi, oli se sitten juoma tai välipala (:
      Suosittelen tämän rutiinin lisäämistä ehdottomasti paitsi näiden syiden vuoksi, myös jaksamisen ja aineenvaihdunnan ylläpitämiseksi. Kovasti tsemppiä sinne! -E

  2. Mitäs oot mieltä noista hurjista sokeri(glukoosi)määristä mitä noi sisältää….

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta