Kivulla ei ole rajoja.

Minifitness_sixdeuce9Olen ollut muistaakseni aina selkävammainen sen jälkeen kun minulla todettiin välilevynpullistuma. Se taisi olla vuosi 2006 kun meikäläisen alaselässä posahti kesken hyppytreenien. Olen siitä saakka keskittynyt keskivartalon ja selän vahvistamiseen – joskus vähemmän ja joskus enemmän. Saliharjoittelun myötä se alkoi oikeastaan vasta vaivata jatkuvasti ja siitä tuli varsinainen rasite. Olen oppinut sietämään sen temppuilua ja tottunut siihen, että se vaikuttaa oikeastaan aina negatiivisesti treenien tehoon. Jalkapäivän jälkeen on kävelty poikkeuksetta aina tuntuma alaselässä, vaikka toiveena olisi se pakaran kuumotus. Tänään kuultiin ensimmäistä kertaa suustani ” mikäs ihme täällä pakarassa on? Ai katos, tältä tuntuu jalkapäivän jälkeen ”. 

Tänään on ollut varmaan koko treenihistoriani parhain päivä. Tänään lähdin salilta ilman sitä tuttua kipua. Treenasin myös ilman vihlontaa ja vetelin parikymmentä kiloa isommilla painoilla. Täytyy myöntää, että olen todella positiivisesti yllättynyt siitä, kuinka nostovyö voi auttaa. En ollut koskaan uskonut sen korjaavan mitään, ainakaan näissä mittasuhteissa! Sitä kannatti metsästää tovi.

Minifitness_sixdeuce5

Joskus nimittäin pelkät vahvat coren lihakset eivät riitä, eikä se lantion tilttaaminenkaan. Notkoselkä ei auta yhtään asiaa ja siihen päälle posahtaneet välilevyt. Jossain tulee raja. Olin kokeillut kaikkea muuta aikaisemmin ja nyt oli ehdottomasti oikea aika tutustua tähän keksintöön. Se on tainnut pelastaa meikäläisen! Tuntuu että on päässyt irti jostakin sellaisesta taakasta, joka on loppupeleissä painanut kasaan vähän koko ajan. Se on latistanut omaa fiilistä, sekä myös saavutettuja tuloksia. Auta armias jos sitä alkaisi nyt miettimään sitä kuinka paljon aikaa on menettänyt. En mieti, mietin vain sitä, millaisen kehityskaaren tämä pieni musta hengensalpaajani laukaisee meikäläisessä. NYT NIMITTÄIN MENNÄÄN!

Ensimmäistä kertaa saatoin painaa oikeasti kovaa jalkojen ehdoilla, ei selän. Sain aivan erilaisen tuntuman lihaksiin ja loppumetrit venyivät kahdesta huonosta toistosta jopa kymmeneen hyvään. Tämä oli iso edistysaskel itselleni omaa treeniä ajatellen ja olen siitä niin mielettömän innoissani. Haluaisin vain treenata jalkoja, koko ajan. Tästä tuli taas astetta siistimpää ja haastavampaa! Inhokista lemppariksi.

Minifitness_Sixdeuce2

Se mieletön kipu selässäni on saanut minut jotenkin täysin sokeaksi. Olen kyllä kokoajan tiedostanut sen tosiasian, kuinka selkäni estää minua treenaamasta tarpeeksi kovaa. Myös pääni tiedosti sen varsin hyvin, joka on huono asia. Miksi en ollut antanut tälle vaihtoehdolle aikaisemmin tilaa? En pystynyt uskomaan sen korjaavan mitään näin isoa. Sen se kuitenkin teki. Nyt tiedän mihin pystyn ja suunta on ylöspäin! Mikä vapauttava fiilis. Arvostakaa tervettä kehoa joka päivä, se ei ole itsestäänselvyys. Muistakaa myös, että apukeinot ovat joskus ihan paikallaan. Suosittelen kuitenkin tekemään ihan alkuun vankan coren, sillä sitä tarvitsemme ihan kaikkeen! Mikään työkalu ei korvaa vahvaa ja tasapainoista lihaksistoa.

Minifitness_sixdeuce7

Tänään on ollut selkeästi onnistumisen päivä! Tänään myös asiakkaani ylittivät treeneissä painomääriään huimalla edistymisellä. Olen niin onnellinen ja fiiliksissä myös heidän puolestaan. Onnistuitko tänään jossakin? Vielä ehit <3 Nyt uskon taas pystyväni mihin vain. Kivulla ei ole rajoja – ne voi myös ylittää.

Shopping tips

Trikoot – Sixdeuce Jersey Fitness

Ilmainen toimitus koodilla Eevi Sixdeucen nettikaupasta

Makoisaa viikonloppua -E

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

18 vastausta artikkeliin “Kivulla ei ole rajoja.”

  1. Heippa. Tää kirjotus tuli niin sopivasti tänne välilevypullistuma-leikkausesta toipumisen keskelle. Viime syksynä pamahti selkä niin lopullisesti että nyt oli leikkaus edessä. Ennen tätä en itekään pitkään tuntenut jalkatreenin jälkeen muutakun puutumisen sekaista kipua alaselässä. Haluaisin kysyä millaisella painonnostovyöllä olet lähtenyt treenaamaan? itse hommasin ’kankaisen’ selkätuen treeneihin, mutten ehtinyt sen tehoa paljon testailla ja kiinnostaisi tosiaan millä löysit avun selkäsi kanssa 🙂

    • Mulla on operoitu selkä kahdesti ja käytän vyötä aina, kun koitan tehdä isoimmilla painoilla kuin ennen. Harjoittelu kannattaa aloittaa vahvistavilla liikkeillä ja mennä tuntemuksien mukaan. Välillä tulee takapakkia ja välillä kunto kohenee nopeammin. Itselläni meni 3 vuotta leikkauksen jälkeen, kun uskalsin kunnolla kyykätä ja koittaa maastavetoa.
      Mulla on sellainen neonpren eli kankainen vyö ja se on tuntunut sopivalta ja pehmeältä. Tosin ensin kuntoutouttavaa jumppaa aika pitkään, kunnes otin edes vyön käyttöön. Laitteita hinkaten on hyvä aloittaa. Tsemppiä!!

    • Moi Jerita,

      Kiitos kovasti kommentistasi! Hieno nähdä kuinka täältä löytyy sielunsiskoja (: Kannatan ohjettasi täysin. Hitaasti mutta varmasti on aina paras kun tuon selän kanssa elelee 🙂 Kiitos J, Tsemppiä myös sinne <3 -E

    • Moikka Sanna,

      TSEMPPIÄ! Tiedän millaista tuskaa se on, onneksi itse en joutunut käymään leikkaamassa sitä. Tosiaan vastailinkin tuohon ylempiin kommentteihin vyöstä ja tarkemmista infoista (: Suosittelen! Vöillä on kyllä paljon eroja, osa ei tue tarpeeksi -E

  2. Moi, Itse välilevyn pullistumasta/rappeumasta johtuen joudun soveltamaan tosi paljon varsinkin jalkatreenejä..nostovyö auttaa myös paljon itteeni, uskaltaa jopa kyykkäillä sen kanssa..olisi mukava lukea treenivinkkejä jaloille ja esim. pilates tyyppisestä harjoittelusta jatkossa. 🙂

    • Kuulostaa tosi tutulta (: Täytyy pohtia tätä aihetta, kiitos ehdotuksesta -E

  3. ittekkin ajatellut tota nosto vyötä, oma ongelma on yliliikkuva ranka ja notko siihen päälle

    • Suosittelen kokeilemaan! (: kannattaa ostaa tarpeeksi tukeva vyö -E

  4. Kovin tutun kuuloista tekstiä…
    Itsellänikin on pullistuma lannenikamien 4-5 välissä. Kipu on läsnä elämässäni viikoittain, ei kuitenkaan onneksi enää päivittäin. Lähes poikkeuksetta tunnen painetta alaselässä jokaisen jalkatreenin jälkeen, samaten tanssitreenien jälkeen, etenkin jos selkää on viety ääriasentoihin. Mistä olet ostanut nostovyösi? Pitäisi varmaan itsekin kokeilla tuollaista… Onko sinua muuten koskaan leikattu, vai miten pullistumaasi on hoidettu?
    Tsemppiä 🙂

    • Moikka Tane,

      Jotenkin helpottavaa kuulla, että muillakin vaivaa sama homma. Kannattaa oikeasti kokeilla vahvistavan treenin lisäksi nostovyötä – Omani ostin Body Actionilta, sieltä tuota Schiekin vyötä ainakin löytyi hyvin. Menee kyllä kuumille kiville, koska muutkin ovat hiffaneet sen olevan paras 🙂
      Kokeile, huomaat kyllä eron heti kaupassa. Kannattaa ostaa tarpeeksi kireä. En onneksi joutunut koskaan leikkauspöydälle, mutta vuoden kuntoutus on pohjalla. Viikoittain sen jälkeen tehnyt ylläpitävää ja vahvistavaa treeniä rentouttamista unohtamatta. Hommaa siinä on, mutta lipsuminen näkyy kyllä heti. Kiitos, tsempit myös sinne <3 -E

  5. Olipa rohkaisevaa lukea, että jos välilevy alkaa oikeasti vaivata, niin sen kanssa kuitenkin ehkä on toivoa. Minulla on kuulemma massa lähtenyt liikenteeseen tuolla ja yritän nyt kuntouttaa sitä. Näitä hommia ei paljon auta liiallinen ylipaino, josta pitäisi myös pirun nopeasti päästä eroon.

    • Moikka Mari,

      Joo ehdottomasti (: Ei kannatta lannistua! Ehdottomasti kannattaa karistaa kiloja, se vaikuttaa selän kuntoon huomattavasti. Tsemppiä selän kanssa ja malttia! -E

  6. Moikka! Onko mahdollista että paljastaisit vielä mikä Schiekin malli on kyseessä, olen nimittäin metsästänyt ”sitä oikeaa” jo hyvinhyvin pitkään.

  7. Pakko sanoa että oon monta tuntia selannut sun blogia ja saanut paljon hyviä neuvoja! Oon nyt 17 vuotias ja mun selkä on leikattu 2 kertaa rasitusmurtuman takia ja jouduin lopettamaankin futiksen siitä syystä. Urheilu on aina ollut mukana elämässä ja n. vuoden kielto ei missään nimessä ollut helpoimmista haasteista. Nyt siis oon alkanut treenamaan salilla kun kuntoutuminen alkaa olla päätöksessä ja mahtava kun pystyy imeä tietoo sun blogista, tulee entistä enemmän uutta virtaa!

    • Hei ihan mielettömästi tsemppiä ja positiivista energiaa sinne Eve! Ymmärrän niin hyvin noita sun fiiliksiä, sille itselläni kävi tosi nuorena samoin.
      Välilevyn pullahtaminen ja vuoden kuntoutus. Silloin tuli sali aika tutuksi 😉 Nyt vaan ajatus siihen mitä kaikkea hyvää tästä voi seurata ja mitä kaikkea muuta voit oppia tämän liikuntakiellon aikana 🙂 Oma asenne ratkaisee aina <3 -E

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta