Tavoitteet hyvässä ja pahassa

Minifitness_adidaskelloEilisen Fitnesspäiväkirjojen jakson innoittamana puhun tänään hieman tavoitteista. Tavoitteet voivat parhaimmillaan motivoida, mutta pahimillaan ne voivat myös romuttaa meidät kokonaan. Viikonloppuna käytiin jälleen Fitness Classic-kilpailut, joita olin jännittämässä sunnuntaina. Kisaajat vievät homman äärimmilleen, jolloin se voi ruokkia omaa motivaatiota, mutta joskus se voi kääntyä itseään vastaan. Tämä samainen efekti voi myös käydä ihan ilman kisahaaveitakaan, sillä joskus emme osaa nähdä omia rajojamme ja aitoja tuntemuksiamme.

Kesän kynnyksellä saattaa iskeä uupumus ja jopa ylikuntoon voi päätyä yllättävänkin helposti. Liika on aina liikaa, oli kyseessä huippuun asti viilattu kisakroppa, tai kesäkunnosta haaveileva mirkku. Saattaa käydä myös niin, että omaan tavoitteeseen päästään, mutta sieltä tullaankin alas ja ryminällä.Minifitness_adidas_kolmeraitaa-sportMinifitness_adidas_sportlook

Tavoitteet kannattaa ottaa pieni pala kerrallaan. Jaa ne osiin, niin minäkin tein! Nyt kun mietin vuotta taaksepäin, olen oppinut paljon. Olen myös paljon valmiimpi. En silloin tiennyt mitä hyvä keskittyminen edes on. Millaista on oikeanlainen treenaaminen? Määrällisesti treenasin urheilijan tavoin, mutta se ei ole lopulta mikään ratkaiseva tekijä.

Olen havainnut viimeaikoina yhä vahvemmin sen, kuinka vähemmän on usein enemmän. Liikkeiden määrä on kutistunut puolella, mutta treenit tuntuvat menevän yhä kovemmin sinne minne kuuluukin. Tästä saan kiittää omaa pääkoppaani, joka on harjaantunut vuosien saatossa. Kuuntelen ja keskityn. Salilla en ajatella oikeastaan mitään muuta kuin sitä, miltä lihaksessa tuntuu. Laatu todellakin korvaa määrän.

Tällä muutoksella on ollut suuri merkitys myös omaan motivaatiooni – kun mieli pystyy keskittymään päivän treeniin täysillä, saan treenistäkin enemmän irti. Nipistäkää mieluummin liikkeiden määrästä kun siitä keskittymisestä. Näin tehdään paljon isompia tuloksia. Ilman pysyvää motivaatiota on turha odottaa tuloksiakaan.Minifitness_adidas_sport

Emme voi vaatia itseltämme heti kaikkea. Kun hyväksymme tämän, saamme haluttuja muutoksia tehtyä ilman että ne kääntyvät lopulta meitä vastaan. Salille saattaa olla myös helpompi suunnata, kun päässä ei pyöri ajatus loputtomasta listasta liikkeitä ja sarjoja. Jos fiilistä ei nostata edes uudet jumppatrikoot, voi olla hyvä antaa itselleen hieman löysää. Suuntaa salille, mutta anna kehosi kertoa sinulle mitä siltä voi tänään vaatia. Tee hieman kevyempi treeni jos siltä tuntuu. Usein parempi vaihtoehto kuin jäädä sohvalle möllöttämään.

Motivaatiota ei kannata syövyttää pois pakonomaisella treenaamisella. Siitä ei jää käteen kuin pettynyt mieli. Pidetään treenaaminen kivana asiana ja myös motivoivana! Minun tavoitteeni on nyt keskittymisessä.

-E <3

Kuvat – Kira/Blond Rivets

Kello- Adidas/ Similar here *

Shortsit/ Takki/ Toppi – Adidas

 

*Mainoslinkki

 

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

21 vastausta artikkeliin “Tavoitteet hyvässä ja pahassa”

  1. Sulla on kyllä aina mahtavat postaukset toisensa jälkeen. Oikeasti. Ihan ihmettelen aina, ja odotan että tulee uusi, ne on jotenkin pysäyttäviä ja laittaa aina miettimään ja kyseenalaistamaan omaakin toimintaa. Hyviä vinkkejä tulee aina lisää ja lisää. Nimenomaan myös tonne pääkoppaan liittyen. Oot huippu<3

    • Ihan parasta Emmi <3 Kiitos kaikille jotka ovat jaksaneet laittaa positiivista palautetta, olette huippuja!! -E

  2. Olet vaan kertakaikkiaan niin huippu ja ihana tyyppi etten tiedä edes mistä kehua kun lista tuntuu niin loputtomalta! Jatka ehdottomasti samaan malliin, olen saanut täältä niin paljon motivaatiota ja varsinkin juuri nyt kun olisi muutamia kiloja pudotettavana kesää kohti ja motivaatiota ei löydy, niin sitä on hyvä tulla hakemaan täältä! Upea olet, ulkoa ja sisältä. Ps. Olen ihan koukussa Fitnesspäiväkirjoihin, millään ei malttaisi odottaa taas seuraavaa jaksoa! Kaikkea hyvää sinulle E <3

    • Ihana kommentti jälleen täällä! Ammennan teistä niin paljon <3 Kiitos S ja kaikkea hyvää myös sinne -E

  3. Niinpä. Aika monelle treenaaminen ja dieetti on nimenomaan (lyhytaikainen) projekti. Itselle on varsinkin ruokavalion suhteen teettänyt pääkopassa kovasti työtä sisäistää, että terveellisessä ruokavaliossa kyse on nimenomaan loppuelämän elämäntavasta, eikä lyhyestä ajanjaksosta. Viimeisen parin vuoden sisään oppi onkin mennyt vihdoin perille. Tänään kirjoittelinkin tuolla omalla tontillani itse omista ruokafilosofioistani ja gluteenittomasta ruokavaliosta elämäntapana.

    • Totta puhut Sandy (: Hienoa kuulla että homma alkaa luistamaan sielläkin! Pikku hiljaa usein paras tulee. Turha vaatia koko palettia itseltään heti.
      Kaikkea hyvää ja tsemppiä! -E

  4. kiitos, tosi hyvä teksti :). Itselläni on ”huono tapa” tehdä jalkapäivänä vähän extraa saliohjelman päälle, vain koska tykkään treenata jalkoja. Se päivä on myös kaikista rankin treenipäivä. Treeni venyy vaan usein liian pitkäksi. Kuinka monta liikettä tekisit jalkapäivänä? Treenaan 4 kertaa viikossa salilla, jalat kokonaan yhtenä päivänä.

    • Moikka Heidi,

      riippuu paljon volyymistä (: Itse olen jakanut jalat kahdelle päivälle ja 4-5 liikettä riittävät hyvin 🙂 Saan pidettyä oman keskittymisen, mutta myös vedettyä treenin aivan loppuun asti lihaksen väsymykseen saakka. Usein 2-3 isoa liikettä ja muut kevyempiä/hapottavia/sykettä nostavia. Sarjoja teen 3-4. Mutta tähän ei tosiaan ole mitään oikeaa kaavaa, vaan olen havainnut toimivan parhaiten itselläni näin (: -E

  5. Olihan ohjelmassa esim Nannan treenimäärät täysin järjettömät,6aamulenkkiä 5 salia&4iltaaerobista jotain tätä rataa..missä välissä palautuminen?!.Lihaksen kehittyminen tarvii myös sen levon.

    • Surullisinta tossa on se, että jengi luulee että pitää tehdä noin monta treeniä jotta pääsee/pysyy kunnossa. Väitän kyllä, että jopa lavakuntoon pääsee lähes minimaalisella aerobisella, poistamatta hiilareita ruokavaliosta, kikkailematta vedellä yms. Tosi mälsää että edelleen, vaikka on koko internet käytettävissä, niin jengi turvautuu näihin äärimmäisiin keinoihin kun yrittävät päästä kuntoon. Pitää muka tehdä tuhat supersarjaa pakkotoistoilla, aamuaerobisia (plz) ja syödä seitiä ja parsakaalia joka aterialla. Eiks oikeasti löydy valmentajia jotka a) osaisivat sanoa milloin kisatessa kunto ei tule riittämään b) tarjota järkevällä pohjalla olevaa valmennusta koska niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, jopa dietillä voi syödä (lähes) mitä vaan ja olla kylläinen kun tutustuu makrojen ihmeelliseen maailmaan ja poistaa mielestään ”puhtaiden” ja ”kiellettyjen” ruokien jaottelun. Huh, rant over!

    • Moikka Mikaela,
      Joo tosiaan tuosta ei kannata ehkä tehdä mitään yleistä linjavetoa, sillä ainakaan itse en henkilökohtaisesti kannata kyseisiä suuria treenimääriä. Kyllä kuntoon päästään kevyemmälläkin, ainakin täällä 🙂 Mutta kukin on toki yksilö ja jokaisen valmentajalla on omat metodit, en lähde niitä kritisoimaan. Omaan treenikalenteriini ei moiset määrät ainakaan kuulu (: Kukin tavallaan! Mutta yhdyn kyllä kommenttiisi sen suhteen, että hommat voi tehdä tosiaan fiksusti ja suunnitellusti, jolloin mitään rääkkiä ei ole tarpeen tehdä missään vaiheessa. Jos oma prokkikseni tuohon menisi niin varmasti lopettaisin, koska en usko että homma menisi enää terveys edellä, joka itselläni se ykkönen. Niitä meillä on vain yksi <3 -E

    • Kommentoinkin tähän jo aikaisemmin (: Kuulostihan se tosi paljolta, eikä sopisi mitenkään omaan tapaani tehdä. En kuitenkaan halua kritisoida ja uskon että Nanna ei tässä tarkoittanut tämä olevan se ”ainut” tie. Mikä sitten kullekin sopii. Ainakaan omaan elämäntilanteeseeni ei toimisi mitenkään päin, enkä usko että moisesta määrästä olisi edes hyötyä kohdallani. Se mikä syy näissä määrissä on sitten ollut, emme tiedä. Ehkä kisakuntoon on tullut kiire tms. mene ja tiedä (: Turha spekuloida, oma järki ja keho varmasti paras työkalu meille kaikille, eikä muiden noudattamat ohjelmat. -E

  6. Jos tähän vois vaan laittaa, niin laittaisin sen sydänsilmäemojin! On niin hyvä mieli aina, kun on katsonut ton ohjelman – ja varsinkin siis sun osuuksien jälkeen. Eilisen jakson kun katoin, niin kiinnitin huomiota miten upeelta pt:ltä vaikutat. Tiukka, määrätietoinen, vaativa, mutta kuitenkin se sun aito innostus asiakkaista ja tsemppaus teki vaikutuksen 🙂 mua kiinnostaiskin, että miten sun asiakkaat valikoituu ja onko aina tää sama sali kyseessä? Vähän sillä ajatuksella, et onko ihan vaan unelmaa, et joskus sais sut koutsiks? Toki tää ohjelma lisää varmaan vähän kysyntää.. Oot super upee ihminen!!

    • Sonja <3 Ihana! Ihan tosiaan asiakaita otan ihan aiataulujen puitteissa ja laidasta laitaan erilaisia tapauksia. Nyt valitettavasti joudun kuitenkin sulkemaan listat oman kisakauden ajaksi, mutta sen jälkeen varmasti taas uusia asiakkaita mahtuu mukaan. Haluaisin ottaa kaikki mutta nyt on tietysti pakko vähän priorisoida (: Kiitos mahtavista tsempeistä!! -E

  7. Hyvä kirjoitus! Eikä se sali _usein_ole parmepi kun sohvalla makaaminen, vaan se on AINA 😉 Jossainha lukee se motivaatio lause että ”the only bad workout is the one you didn’t do”

    Ja pakkoa yhtyä vieraan kommenttiin, tosiaan kuullosti iha hirveeltä kyseisen tyypin treenimäärät… ;o Vaikka tuskin hän ympärivuoden sellasta tahtia vetää, tais olla jotkut kisat tulossa mut silti:D

    • Moikka Jutta,

      Haha todellakin, you go girl! 😀
      Joo ei mene omiin metodeihin, mutta kukin tavallaan. Minunkin korvaani todella korkeat, enkä kyllä itse moiseen kelkkaan voisi lähteä. En kuitenkaan lähde kritisoimaan muiden tapoja tehdä, en vain itse toteuttaisi koskaan (: -E

  8. Moi,
    Fitnesspäiväkirjat on mielestäni viihdyttävä ohjelma ja on mielenkiintoista seurata elämääsi ruudusta.
    Mä mietin pääni puhki viime jaksoa katsoessani, että miten tuolla treenimäärällä pidät hiuksesi noin hyvässä kunnossa? Jos treenejä on esim. 3 kertaa päivässä ja jos hiuksissasi on jatkot (?) niin miten tämä yhtälö toimii? Kuinka usein peset hiukset? Käytätkö paljon kuivashampoota tms. Jos pesuja tulee paljon, niin joudutko usein käymään värissä/värjäät itse?
    Työskentelen hiusalalla, jonka vuoksi kiinnostunut. Hyvää kevättä! -Nora

    • Moikka Nora,

      Kiva kuulla (: Omat hiukset päässä onneksi ja hiuksia tulee pestyä harkiten 2 kertaa viikossa. Hiki lähtee vedellä ja käytän myös kuivashampoota (: Tästä tukanhoito jutusta on tulossa pian muutamia postauksiakin! -E

  9. Heippa! Tällanen vähän ehkä aiheesta poikkeava kommentti, mut noista sun Addun vaatteista vaan. Itse Adidas ollu mun lemppari jo vuosia ja nyt viimesen vuoden aikana vielä enemmän, sekä Originals vapaa-aikaan että Performance treeniin. Onko sulla lemppari brändejä ja saatko noita yhteistyön kautta vai miten ( en oo siis yhtään kade ;)). Mut hyvältä näyttää 😀

    • Moikka Sari,

      Käytän aika paljon eri merkkejä ja Addulta on tullut mun mielestä tosi freshiä uutta lookkia paljon! Aikaisemmin ei oo kuulunut niihin ostetuimpiin itselläni, mutta nyt on jotenkin vähän huomaamatta tullut haalittua niitä (: Oon tämmönen sekamelska näiden merkkien kanssa kyllä 😀 -E

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta