Kikkoja tehokkaampaan treeniin

Minifitness_haglöfs_kehosiTreenien osalta viimeiset kaksi kuukautta ovat olleet isoimmat ja tärkeimmät moneen vuoteen. Sen jälkeen kun olen ottanut mukaan hyvän huoltotiimin, osaavan ja minulle oikean valmennustiimin, sekä muutaman varustekikan, on elämäni parantuntut isolla kädellä. Treenit kulkevat paremmin kuin koskaan.

Osaan arvostaa tervettä ja kivutonta liikkumista erityisen paljon, sillä olen joutunut jarruttelemaan paljon selkäni kanssa. Kuten aikaisemmin jo mainitsinkin, vuosien kipukierre on aikalailla taltutettu. Salin puolella sain kivun kuriin yksinkertaisesti ottamalla käyttöön nostovyön. Myös vetoremmeillä on oma paikkansa treeneissä, sillä niissä pillee monia hyötyjä.

Mitä tulee sitten tuloksiin, on vyöllä ja vetoremmeillä ollut iso vaikutus omaan kehitykseen. Painoja on voitu nostaa koko ajan tasaiseen tahtiin ilman että kehossa tökkii. Näin ollen myös lihaskehitys on ollut varsin nopeaa ja tehokasta. Pieniä apuvälineitä, joita ei aina tule edes ajatelleeksi. 

Remmeillä pystyn keskittymään työstettävään lihakseen ilman että käsivoimat pettävät tai ote lipsuu. Vyöllä olen saanut tuotua tarvittavaa tukea notkoselälleni, jolloin selän virheasentoa ei tapahdu, eikä kuormitus mene jalkojen sijaan selälle. Vyö ei todellakaan korvaa keskivartaloharjoitteita, vaan tekee yhteistyötä oman coreni kanssa. Näin saan treenattua tehokkaasti ja turvallisesti ilman jatkuvaa alaselän kipuilua.Minifitness_salikassi_haglöfs kopioMinifitness_varusteet_salikassi

Myös huoltotiimilläni on ollut näppinsä pelissä. Olette varmasti lukeneet monista blogeista kuinka monet käyvät hierojalla avaamassa jumittunutta lihaksistoa. En ole itse saanut hieronnasta samanlaisia hyötyjä, mitä saan lihaskalvojen manipuloinnista. Olen käynyt Jaanalla nyt vuoden ja joka kerta lähden sieltä toimivan kehon kanssa. Vaikutuksen näkee aina heti! Kun syvät lihaskalvot kiristävät, menee itseasiassa koko kehon toiminta aikamoiseen tilttiin myös muualta. Jaana käsittelee lihaskalvojen  kordinaatiopisteitä ja ydistelmäpisteitä.

Kun lihaksen kireys laukaistaan, toimintakyky paranee ja kehon yleinen asento paranee. Kun nämä kireät lihaskalvot on avattu, myös lihaksen voimantuotto paranee, jonka huomaa heti treenatessa. Jos kehon antaa olla väärässä asennossa, tulkitsemme sen jo aivoissamme ”oikeaksi” – hullua mutta totta! Olen monesti ollut aivan vinossa selkärangasta ja lantio on saattanut olla ihan vinksallaan, vaikka oma silmä ei sitä huomaisikaan. Usein sen tuntee itse lihaksen kireytenä tai siinä, että voimantutto on heikompi kuin normaalisti. Joskus ne tajuaa vasta hoitopöydällä.

Minifitness_salikassi_naiset Minifitness_toimiva keho_vinkit

Kun Jaana on avanut lihaskalvoja saa kiropraktikkoni Joona huollettua osaltaan kehoani paljon paremmin. Kun Lihaskalvot eivät kiristä, saa Joona selkärangan rutisemaan ihan uudella tavalla. Kun menin Joonalle ensimmäisen kerran kärsin pahoista migreeneistä ja yleinen jumitustila kehossa oli aika suuri. Joona on saanut hoidettua minulle nyt täysin migreenittomän jakson ja myös kehon toimintakyky on parantunut huimasti. Nämä kaksi tapaa huoltaa ja ylläpitää kehon toimintakykyä kulkevat itselläni käsikädessä. 

Eilinen päänsärky alkoi jylläämään kesken jalkatreenin ja juoksinkin sieltä suoraan Joonalle. En suostu ottamaan lääkkeitä päänsärkyyn, sillä siihenkin on aina jokin syy. Omalla kohdallani syy ei löydy ruokavaliosta, vaan jumissa olevista hartioista ja selästä. 15 minuuttia ja homma oli hoidettu – eikä muuten tarvinnut edes kärsiä. Kiropraktikolla käynti on nimittäin melko kivuton ja nopea.

Minifitness_kehontoimintakyky

Kehoni on suhteellisen haastava tapaus ja varmasti myös moni siellä kärsii erilaisista vaivoista, joihin ei tunnu saavan apua. Apua saa kyllä, kunhan löytää itselleen ne sopivat työkalut. Lihaskalvojen avaamiseen erikoistuneita ei löydy ihan jokaiselta kulmalta ja myös kiropraktikot ovat aika uutta vielä Suomessa. Hierojat eivät ole ainoa vaihtoehto, vaan avun voi saada paljon nopeamminkin.

Itse en kestä hierojalla sen tuskanhien määrää, josta on kärsittävä tunnin verran. Siinä on pinna aika kireällä, ainakin näillä kivunsietokyvyillä. Ehkä siksikin valitsen mieluummin hoidot, joissa kipu hellittää nopeasti. Ihmeellisiä tyyppejä, joiden luota lähtee aina kevyempänä ilman että olisi joutunut puremaan oman purukalustonsa puhki.

Kotihoitona toimii foamroller ja kuvassakin lymyilevä lacrosse-pallo, joka kulkee treenikassissa mukana. Sillä pääsee mukavan syvälle lihakseen, jolloin syvemmälläkin oleviin jumeihin pääsee käsiksi. Lonkankoukistajat ovat usein sellainen paikka, johon tavallinen iso rulla ei oikein pääse. Pikkuruinen pallo pureutuu aika makeasti jokaiseen koloon! Otan sen mukaani esimerkiksi lentokoneeseen, sillä se tekee ihmeitä myös silloin, kun paikoillaan on pakko olla. Jalkapohjan alla rullaamalla ja painamalla saa ihanasti koko kehoa heräteltyä myös lennossa. Ihan ehdoton lemppari! 

Omaan haluun ja tahtotilaan on vaikuttanut aikaisempina vuosina paljon tietyt rajoitteet liikkumisessa. Nyt kun näihin on löytynyt sopivat ratkaisut, en voi kuin olla kiitollinen. Toivottavasti saitte taas pohdittavaa ja vinkkejä!

Lepo ei aina vain riitä -E <3

Kuvat – Kira/Blond Rivets

Takki ja housut – Haglöfs

Reppu – Haglöfs (Lava Legend 50)

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

14 vastausta artikkeliin “Kikkoja tehokkaampaan treeniin”

  1. Itse pyrin käymään hierojalla säännöllisesti ja olenkin huomannut sen olevan mun juttu. MUTTA nyt löysin tuon pallon, härregod miten mahtavasti sillä saa esim. pakarat hierottua kun löytää sieltä ne ongelmakohdat ->minulla pahin on alaselkä ja siitä sitten pakaroihin ja reisiin ulottuva kipu… ihan must hankinta vaikka sitä kummastelinkin aluksi että mitenkäs tämä muka… 🙂

    • Joo se tosiaan toimii tosi hyvin siihen Norppa! Kuulostaa samoilta jumeilta joita itsellänikin on (: -E

  2. Ihan mahtava vinkki toi pallo lennolle mukaan! Kiitos! Paljon pitää kisareissuille lentää ja samalla pudottaa painoa, niin se lentäessä kertyvä neste on ainainen ongelma, ehkä tästä löytyisi apu.

  3. Oon alkanu nyt tämän vuoden puolella käymään säännöllisesti hierojalla ja eron kyllä huomaa! Hinta tokin välillä kirpasee mutta onneksi usein sarjan ostaessa saa hieman edullisemmin. ja kyllähän rahat voisi huonomminkin käyttää!

    Toivoisin sulta postausta siitä, että miten tolla pallolla availet lonkankoukistajia, mä oon yrittänyt ja yrittänyt ja vääntyillyt ties mihin asentoihin mutta jotenkin en vaan saa oikeaa tuntumaa.. mur

    • Samaa mieltä Tiia! Ei se halpaa ole, mutta siihen kannattaa sijoittaa (: Täytyy toteuttaa! Kiitos vinkistä -E

  4. Hyviä vinkkejä, kiitos! Mahdatkohan muuten kärsiä jännityspäänsärystä ennemmin kuin migreenistä? On kuitenkin eri asioita ja eri lailla hoidettavissa.

    • Moikka Nenna,

      Joo tosiaan migreeni ja tuo päänsärky ovat asia erikseen. Migreeneistä oon päässyt eroon, mutta öinen purenta aiheuttaa välillä päänsärkyä. Purentakiskot käytössä, mutta aina nekään ei vaan riitä. Pakko käydä availemassa niskoja ja hartioita, sillä se helpottaa (: -E

  5. Moi,

    Kivoja vinkkejä! 🙂
    Mulla on itellä tosi paha notko ja selkä vähän väliä kipeä, pahimmillaan se on ollut sitä, että istuminenkin sattuu. On myös enemmän sääntö ku poikkeus se, et takareidet on iha jumissa. Onko sulla mitään vinkkejä minkälaista treeniä tällasessa tilanteessa ois järkevintä tehdä?
    Eksyin vasta sun blogiin ja ai että ku näyttää kivalta, jään ehdottomasti seuraileen!! 🙂

    • Moikka,
      Kuulostaa tosi tutulta (: Ei kivaa! Suosittelen kyllä että käyt availemassa niitä lihaksia, ei siihen oikein muuta lääkettä löydy. Toki tietyt liikkeet saattavat ärsyttää alaselkää, joten kannattaa treenata aina sen oman liikkuvuuden mukaan – katsoa ettei alaselkä pyöristy alhaalla lainkaan, tai maastavedossa myöskään. Selkään auttaa jännitys-rentoutus aika hyvin, eli vatsallaan maaten supermies jännitys-rentoutus tyylillä. Myös selän pyöreä rullaaminen seisten alas ja ylös on hyvä! Tota palloa kannattaa myös kokeilla sinne selkään lattialla maaten (: -E

  6. Ihana motivaatio Eevi!:)
    Osaatko sanoa mikä voisi vielä auttaa kun takareiteni ovat aivan tajuttoman jumissa aina jalka treenin jälkeen n 5 päivää. Foarm roll on kotona ja salilla ja silläkin on tullut useimman kerran tehtyä sekä venyttelyä, kylmä-kuuma suihkua ja magnesiumsuihketta on tullut kokeiltua. ;o Mikään yllämainituista ei ole ollut suuremmaksi avuksi.

    • Moikka Tiia,

      Ootko rullaillut myös ennen treeniä lyhyitä rullauksia? Entä hierojalla/kirolla/tms? Jos siellä on isompi jumi ei niitä oikein itse saa auki :/ Täytyy mennä availemaan ammattilaiselle vaan (: Tsemppiä -E

  7. Moikka!

    Osaatko sanoa, mistä Haglöfsin mallistosta kuvan takki on? En tunnu löytävän sitä mistään, edes Haglöfsin nettisivuilta! 🙂

    • Moikka Viivi,
      Tämä mun malli on Haglöfs L.I.M Versa ja niistä löytyy eri värejä 🙂 -E

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta