Food diary

Minifitness_foodplanRuokapäiväkirjaa on toivottu paljon. Olen tällä hetkellä valmistautumassa syksyn Nordic Fitness Expohin, jolloin ruokavalioni on kaavaimaisempi ja tarkempi – hyvin ymmärrettävistä syistä. Halusin kuitenkin että myös kisadieetin ruokavalio olisi sellainen, josta pitäisin oikeasti. Mitään ruokaa ei tulisi ahdata alas väkipakolla, ainakaan jos minulta kysytään. Ruoan pitää maistua!

Ruokavaliossa tulee kuitenkin ottaa huomioon oikeanlainen makrojakauma, joka tarkoittaa proteiinin, rasvojen ja hiilihydraattien sopivaa suhdetta. Mitään suoraa kaavaa tähän ei ole, vaan se mukautuu yksilöllisten tarpeiden mukaan. Esimerkiksi miehillä proteiinin osuus on usein suurempi kuin naisilla. 

Makuasioista on turha kuitenkaan kiistellä ja osaa ruokavalioni saattaa puistattaa, osalle tämä saattaa antaa uutta puhtia. Muistakaa, että kyseessä tosiaan on kisaan valmistava ruokavalio ja se on suunniteltu mahdollisimman optimaaliseksi tukemaan tätä tavoitetta. Raaka-aineidein osalta syön kuitenkin samaa tavaraa oli dieetti tai ei. Ainoana ero kisakauteen on offilla vaihtelevuus ja vapaampi syömismalli.

Mahdollisuuksia löytyy ruokavaliosta huolimatta. Itselleni on tärkeää myös se miltä ruoka näyttää. Näköaistimme havaitsee ruoan ensimmäisenä ja voi joko herättää ruokahalun, tai pahimmillaan vaimentaa sen. Rakastan myös eri rakenteita, ruoan pitää tuntua. Pilttimössöjä en saisi itse koskaan kurkusta alas. Minifitness_aamushotti_vitamiinit

(Ruokavalioni on maidoton)

Klo 9:00 Aamushotti

Sisältää 1 tl Puhdistamon viherjauhetta, 1 mitallinen Puhdas+ puhdasta C-vitamiinia, 2 kapselia Smart Adaptixia, joka on 8 superfoodin ja adaptogeenin yhdistelmävalmiste. Se ravitsee hermostoa ja umpirauhasia tukien palautumista ja yleistä vireystilaa.

+2 omegaa, puolikas sitruuna

Klo 9:30 Aamiainen

Puuro; Kaurahiutale, marjoja, chiasiemeniä, kookosöljyä

Munakas 

Kahvi mantelimaidolla

Minifitness_aaminen_ruokapäiväkirja

 Klo 13:30 Lounas

Riisiä, naudan jauhelihaa (rasvaa 7 %), oliiviöljyä, parsakaalia, paprikaa, mausteita, suolaa

Minifitness_lounas

Klo 17:30 Illallinen

Riisikakkuja, kookosöljyä, kalaharin suolaa, mausteita, parsakukkakaalia, kuhaa, sitruunaa (riisikakut on hyvä hätävara hiilarille)

Minifitness_illallinen_kisadieetti Klo 21 Iltapala

Proteiiniletut; munanvalkuaisia, kaurahiutaleita, sokeriton maapähkinävoi, kalaharin suolaa, kardemummaa, kanelia, banaania

Päälle marjoja ja PB2 Peanut butter-jauhetta veteen sekoitettuna joka toimii kastikkeena (jauheessa on 85 % vähemmän kaloreita kuin tavallisessa pähkinävoissa 45 kcal/1 g sokeria/ 1,5 g rasvaa/annos)Minifitness_proteiiniletut_helppo

  • Päivääni kuuluu myös treenin jälkeen palkkari. Käytän itse nyt Plantforcen riisiproteiinia. Riisiproteiinin makuun on jo tottunut vaikka alkuun herasta siirtyminen olikin pieni shokki. Vanilijalla sekä suklaalla maustetut menevät yllättävän helposti alas jopa minulla
  • Iltaisin otan omegat, magnesiumin, maitohappobakteerit ja sinkin kapseleina tai jauheena

Siinä esimerkkipäiväni omasta lautasestani! Jos et ole käynyt vielä lukemassa Food Puzzle-postaustani, kannattaa se käydä lukaisemassa. Ihanaa viikkoa kaikille! <3

Ps. Olethan osallistunut jo Fitnesspäiväkirjat viikkohaasteeseeni? Löydät sen Instagramistani eeviteittinen 

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

36 vastausta artikkeliin “Food diary”

  1. Nam, hyvältä näyttää! Ja tosiaan kisadieetin ei tarvitse olla tylsän näkönen tai makuinen! 🙂 pienillä jutuilla saa ruoka-annoksista houkuttelevimpia, pitää nähdä vähän vaivaa. Paljon värejä pitää olla! Ulkonäkö kyllä tosiaan herättää tai vaimentaa ruokahalun, rakennetta pitää olla ehdottomasti 🙂

    • Moikka M,
      Tilasin sen Iherbistä joskus ja jäänyt kaappiin odottelemaan käyttöä 🙂 En korvaa tällä oikeaa maapähkinävoita mutta saatan silloin tällöin käyttää mm. kastikkeena -E

    • Lasket kalorilaskureista kuinka monta grammaa hiilaria on 70gssä riisi ja sit kuinka monta riisikakkua pitää syödä jotta saat saman verran hiilaria kuin 70g riisiä

    • Mikaela vastasikin tähän jo hyvin 🙂 Voit punnita vaa’alla, sillä riippuu riisikakkujen koosta. -E

  2. Voi jestas kuinka herkullisen näköisiä kuvia! Tosi mielenkiintoinen ja kiva postaus! 🙂

    • Luin tuon sun jutun ja kuulosti kuin minun suusta : )

      Ollut jokusen kuukauden ilman maitoa. Mantelimaito on Nam !!!
      Kyllä alkoi ” uusi elämä ” kun jäi tosiaan rahkat, jätskit ym maitotuotteet pois. samaa sillin mietin, mitä syön kun ei ole rahkaa, raejuustoa . apua. Mutta kumma kyllä, ei ole niitä kaivannut ollenkaan.
      Eikä ole vatsavaivoja ! 😀
      Mullakaan ei auttanut vaikka nautin laktoosittomia.

    • IHANAA Ulla! <3 Ihan super juttu, tiedän niin hyvin ton tunteen kun siitä kaikesta pääsee vihdoin eroon.
      -E

  3. Mistä saat tarvittavan kalsiumin? Sisältääkö jokin syömäsi ruoka-aine sitä?

    • Maito ei ole ainut ruoka-aine joka sisältää kalsiumia 🙂 Kaurahiutaleissakin on sitä 180 mg, manteleissa 256 mg ja omassa käytössä oleva mantelimaito sisältää sitä. Myös vihreät kasvikset kuten parskaali ja lehtikaali sisältävät kalsiumia! -E

  4. Jääkö sulla välipala pois päivän aterioista? Kun puhuit, että päivääsi kuuluu 5 ateriaa 🙂

    • Näitä on hyvä kyseenalaistaa toki 🙂 Omassa satunnaisessa käytössä silloin tällöin en näe haittaa.
      Päivittäiseen käyttöön en ottaisi. -E

    • ..Tosin Food Babea ei kannata käyttää lähteenä tai perusteluna juuri missään, ei oo tarkoitus kettuilla mut hän on todistetusti aika ns ”full of it”

  5. Hei! Ihana postaus juuri tämmöistä kaivattiinkin ainakin tämän tytön päivien piristykseksi 🙂 saisiko noista proteiini pannareiden teosta tarkemmat ohjeet että paljonko pistät mitäkin?

    • Moikka Sanna,
      Niissä ei oikeastaan ole mitään tarkkaa kaavaa, vaan kukin voi tehdä ne oman ruokavalion mukaan.
      Omassani on 6 valkuaista, 60 g kaurahiutaleita, 1 rkl maapähkinävoita ja 1 banaani (: -E

  6. Moi Eevi! Tuli tosta maapähkinävoista mieleen kysymys, jota oon miettinyt ja googlettanut paljon mutta en oo siihen löytänyt vastausta. Joten käännynkin sinun (ja mahdollisesti myös muiden viisaiden lukijoidesi) puoleen. Eli käyttämäni maapähkinävoi on Amonan makeuttamaton versio. Mutta mutta, miksi makeuttamattomassa on enemmän sokeria kuin tavallisessa sokerilla makeutetussa?? Tossa purkissani näyttäis olevan 10 g hiilaria, josta 6 g sokeria. Tavallisessa 8,5 g hiilaria, 5,4 g sokeria. Pieniä erojahan nuo vain ovat, mutta tätä olen kovasti pohtinut. Toivottavasti fiksummat osaa valaista asiaa! Kiitos! 😀
    -Marissa

    • Voi johtua siitä että sokeriton on 100% maapähkinää, kun taas tavallisessa on 90% pähkinää ja lisäksi rasvoja joissa ei ole hiilareita ollenkaan.

    • Moikka Marissa,

      Käytän ehtaa tavaraa taikinassa 🙂 Tämä jauhoversio on hyvä ”mauseena” erilaisille jutuille ja toimii myös jauhona monessa.
      Sen hyöty on myös tuo kastikemaisuus, jonka vesi saa aikaan -E

  7. Hei Eve! Tää postaus oli tosi mielenkiintone, Voisitko joskus tehdä myös ”ruokapäiväkirjan” sellaiselta päivältä/ajalta kun et ole dietillä? Mutta nyt paljon tsemppiä dietille!
    Oot älyttömän upee persoona ja fanitan sua ihan satasella! Varsinkin aina kun katson fitnesspäiväkirjoja sä saat aina hymyn huulille ja välillä alkaa naurattaa ihan ääneen kun sinä naurat niin aidosti!

    • Ehdottomasti M 🙂 Kisojen jälkeen varmasti sitten. Ihanan tsemppaava palaute, kiitos siitä <3 -E

  8. Mulla on nyt useamman kerran pistänyt silmään kun monilla fitnessihmisillä on valkoista riisiä lautasellaan eikä kokojyväriisiä. Joten kysynpä nyt että onko siihen sen kummempaa syytä? En ole niiden ravintoarvoihin tarkemmin perehtynyt vaan jäänyt vain korvien väliin se kokojyvätäysjyväkuitukuitukuitu -mantra. Kumpaa kannattaa suosia jos kuitua saa jo muualtakin?

    • Moikka Elisa,

      No oikeastaan itse valitsen vaalean imeytyvyyden vuoksi ja siksi, että se sopii vatsalle paremmin + maistuu paremmalta 😉 -E

  9. Hei, haluaisin kysyä että ovatko kuivahedelmät esim kuivatut sokeroimattomat omena palat terveellisiä vai pitäisikö ne jättää kokonaan pois. yritän siis syödä mahdollisimman terveellisesti. en ole syönyt mitään herkkuja 4 vuoteen. ja olen tosi tarkka mitä mikäkin ruoka aine sisältää. olisiko sinulla mahdollisesti neuvoja ja neuvoja terveelliseen säännölliseen syömiseen. olen siis melkein kasvissyöjä paitsi sallin broilerin ohutleikkeen ja kalkkuna leikkeleet. mutta muuta liha ruokia en syö.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta