Mitä himoitsen eniten ja miksi?

Minifitness_cravingsNo mitä meikäläinen aikoo syödä kisojen jälkeen? Mikä on se SUURIN himon kohteeni ruokakaupassa pyöriessä? Näitä kysymyksiä tulee sieltä täältä tasaiseen tahtiin ja aina jään hieman haavi auki asian kanssa. No öööö, sushia tekee mieli ja isoa lautasellista puuroa johon saa ladata kaikki mahdolliset herkut banaanista marjoihin! Ihan rehellisiä fiiliksiä sisimmästäni. Itsetehtyä porkkanasämpylää ja mintumakuista raakakakkua tekee myös mieli. Tämä vastaukseni ei tunnu antavan tyydytystä ihmisille, vaan jättää heidät vuorostaan haavi auki sulattelemaan vastaustani. Enkä ihmettele. Jos ihmiseltä kielletään jotain, usein homma lähtee käsistä kun tilanne laukeaa. Mutta entäpä silloin kun omaan elämään ei kuuluu normaalistikaan pitsaperjantait ja viikottaiset makuunikarkit?

Tuntuu jopa väärältä himoita protskulettuja ja proteiinipatukoita. Toisaalta, eikö se ole ihan kiva ettei kaikki halua samoja asioita? Vähän sama kun kaikki ei tykkää salitreenaamisesta ja toinen vihaa uintia. Meidät tekee onnelliseksi eri asiat ja meillä on myös erilaiset elämäntyylit ja ruokailutottumukset. Vaikka oma näkemys poikkeaisikin radikaalisti toisen omasta, ei se tarkoita että toinen on väärä ja toinen oikea. Jokainen päättää itse mitä edustaa.

Kisadieetin elämä ei loppupeleissä poikkea ruokailurungon osalta kisojen ulkopuolisesta ajasta, joka on mielestäni hyvin positiivinen asia huomata. Kisakauden ulkopuolella on toki vapaampaa, mutta kisojen jälkeen hommaa ei voi vain heittää luojan käsiin. Silloin nimittäin pissitään omaan nilkkaan! Ruokavaliorunkoa noudatetaan myös dieetin jälkeen ja ruokamääriä nostetaan viikkotasolla vähitellen mm. hiilareiden osalta. Tämä kaikki on osa lajia. Kropalle on täysi shokki jos sinne nyt alkaa viskomaan ihan eri tavaraa kuin viimeisen 5 kuukauden aikana. Tämä tuntuu kuitenkin varsin luonnolliselta, eikä lainkaan ahdistavalta.

Herkkupäiviä saa pitää ja illanistujaisista ei tarvitse enää aina kieltäytyä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että voin juoda sen pari lasillista valkoviiniä dinnerillä ja syödä parin viikon välein sen haluamani hyvän – jos haluan. Arkiruokailu jatkuu ruokailurungon osalta samanlaisena. Ennen dieettiä, dieetillä ja dieetin jälkeen; SAMAA ruokaa. Eikö tähän kyllästy? Vähän samanlainen kysymys eikö ruokaan kyllästy?

Jos saan valita yhden ainoan asian aamiaiseksi ja se voisi olla mitä vain, valitsisin proteiinilettuja! Kyllä, sinusta ehkä tylsä valinta, minusta paras valinta! Tiedätkö miksi? Koska minusta ne maistuvat oikeasti ihan samperin maukkailta ja toiseksi, syön paljon mieluummin ravinnollisesti rikkaampaa ruokaa, kuin vastaavasti vehnäjauhoisia sokerilla ladattuja lettuja aamiaiseksi. Niillä saa ainoastaan huonon startin päivään ja hullunmoisen enrgiapiikin, joka laskee kuin lehmänhäntä alkuinnostuksen jälkeen. Mutta niillekin herkuille löytyy edelleen elämässäni hetkensä! Ei kaiken aina tarvitse olla tehty proteiinijauhoista.

Joku pitää minua niuhottajana, toinen taas näkee valintojani hieman syvemmältä. Kyllä tiedän miltä hampurilainen maistuu, mutta valitsisin silti sushin ihan jokaikinen kerta. Tiedän miltä parhaat karkit maistuvat, mutta valitsisin silti usein mieluummin herkun, josta tulee ja jää hyvä olo kehooni. Valintojani viettelee lähinnä ajatus; millaisen olon kukin asia minussa herättää ja millaisen olon se minuun jättää. Näin valinnat ovat luonnollisia ja helppoja. 

Hetkellinen mielihyvä voi olla myös pitkäaikaista mielihyvää! Siksi valintani ovat muovautuneet vuosien aikana terveellisemmiksi, kuitenkaan että jäisin tipan vertaakaan kauemmaksi elämyksestä tai hyvän ruoan tarjoamasta nautinnosta. Ruoka on yksi elämän parhaimpia asioita ja sitä kuuluukin fiilistellä!Minifitness_Primeboots_Leather jacketMinifitness_GinaTricot_outfit

Linda on asunut meillä tämän viikon, eli olemme hilluneet omassa kisaviikkokuplassamme ihan anataumuksella. Tai sitten emme! Hirveä kiire meillä tuntuu molemmilla olevan ja sohvalle emme ole ehtineet edes pysähtyä. Kävimme kuitenkin kiireessä hoitamassa hyvin oleellisen asian, nimittäin ruokakaupan. Suunnitteluhan on kaiken a ja o, niin arkena kuin juhlanakin! Sitä syö mitä on tarjolla.

Latasimme kärryt täyteen kisojen jälkeen himoitsemiamme eväitä. Ihan naurattaa kuinka samanlaisia joissakin asioissa olemme. Paitsi että meidän tiimipelaaminen on äärinmäisen kovaa tasoa ja ajatuksenjuoksu pyörii molemmilla kovaa vauhtia, halusimme suhteellisen samoja asioita tuolta värikkäästä marketistakin. Gluteenitonta ja maidotonta ei ole niin kovin vaikeaa edes löytää! Jos kisojen jälkeen mättäisi vehnäjauhopussillisen ja maitolaatikollisen napaansa, olisi varmasti koko kroppa sekaisin ja suoli ruuhkasta tukossa seuraavan viikon.

Halusimme suunnitella tätä kisojen jälkeistä fiilistelyä etukäteen, jotta se olisi mahdollisimman hauskaa ja mukavaa! Huono olo ja turvonnut vatsa ei nimittäin paljon kisafiilistä nostata ja juhliminen voisi olla siinä vaiheessa viimeinen asia joka on mielessä. Miksi siis heittäisi kaikkea sitä fiilistä ja intoa hukkaan, kun tunnelmaa on mahdollisuus nostattaa vielä enemmän? Kotibileet leffan parissa kuulostaa ihanalta!

Minifitness_Leather_jacket

Me eletään Lintsukan kanssa tätä ihanaa #bikinifitnesshelvettiä vielä muutama päivä ja puhutaan kaikesta ärsyttävästä, jota kukaan muu ei jaksa kuunnella. Vertaistuki, aivan parasta! <3 #2daysout

Takki – Primeboots / Hattu – Tebian / Neule – GT / Housut – GT / Kengät – Zara

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

33 vastausta artikkeliin “Mitä himoitsen eniten ja miksi?”

    • Oi oi Laura – se on niin hyvää! Olen ostanut sitä Kahvila Ruplasta ja muutamasta muustakin terveyskahvilasta aikaisemmin. Se on Green Streetin tuotantoa ja ihan parasta! Jos pätkis ja After Eight miellyttää, on se aivan samanmakuista tai ehkä jopa parempaa 😉
      Sitä on pakko saada… -E

    • Huomisesta lähtien Green Streetin raakakakut myös K-Supermarket Postitalossa 🙂 Tsemppiä kisoihin! 😘

    • No hyvä Miina 😀 Olihan siinä! Silmät killissä muka? Kiitos tarkkaavainen <3 -E

  1. Tämä oli hyvä postaus, sopivaan kohtaan tuli itselle vastaan. Hurjasti tsemppiä kisoihin! 🙂

    • Mä kaipailisin myös niihin reseptiä! Kova hinku päästä kokeilemaan 🙂

  2. Luulen, että kyse on myös tottumuksesta. Muistan kun itse söin todella terveellisesti ja puhtaasti, niin minulta todellakin melkein hävisi tai ainakin laimeni kaikki ruokaan liittyvät himot. En himoinnut enää kaikkia herkkuja samalla tavalla. Mutta heti kun aloittaa taas syömään vähä epäterveellisemmin tai vaan totuttaa kehon tiettyihin makuihin tai rasvaiseen/suolaiseen/sokeroituun ruokaan niin keho myös alkaa vaatimaan sitä lisää. Sen takia varmasti muut ihmiset eivät oikein osaa ymmärtää jollei toinen oikeasti himoitse kaikkea ”roskaa” koska eivät ehkä ole sitä ikinä kokenut… 🙂

    Hyvä postaus! Ja tsemppiä kisoihin! 🙂

  3. Itse samaistun sinuun täysin. Olin ennen kunnon sokerihiiri ja iso pussi irtokarkkeja meni kertavetämältä helposti. Yök. Sitten innostuin puhtaasta ruoasta ja terveellisistä elämäntavoista eivätkä ne karkit ja sokeriset herkut enää maistunetkaan niin hyville kuin muistelin ja niistä myös tuli myös todella helposti huono olo. Puhdasta ruokaa syömällä makupaletti puhdistuu ja maistaa aivan eri tavalla ruoan. Herkuista myös nauttii enemmän kun niistä tulee helposti hyvä olo. Nykyään itsekin herkuttelen mm. erilaisilla pähkinöillä, kuivatuilla hedelmillä ja raakaleivonnaisilla joten ymmärrän pointtisi täysin. Niistä vaan tulee niin hyvä olo! <3

  4. Tosi hyvä postaus! Omalla kohdallani on käynyt samalla tavalla. Kun alkaa syödä terveellisin tottumuksin, kaikki ruoka maistuu älyttömän hyvälle, jos sen osaa valmistaa ja maustaa hyvin. Jotain vanhoja peruja on vielä jäljellä kuitenkin, koska valkosuklaata tekee joskus mieli, mutta ei sitäkään enää pysty syömään muuta kuin kohtuudella, koska tosi herkästi tulee huono olo tällaisista sokeri-rasvasekoituksista 🙂 Kovasti tsemppiä viikonlopulle!

    https://kcalorina.wordpress.com/

  5. Oooh. Ei mikään ole niin odottamisen arvoista kuin tuore kaurapuuro aamulla, kaikenlaisilla höysteilä 😛

    Juuri ostin uusia gluteenittomia kaurahiutaleita 🙂 Aamulla nauttimaan .

    Eevi,, mukavan pirteä ja kaunis malli tuossa Minisun mainoksessa :D:D

  6. Makea on ensimmäinen maku jonka ihminen maistaa, ja mä luulen että se on syy siihen miksi sokeriin ja muuhun höttöön jää niin helposti kiinni 😊 mutta on totta, että itsensä voi opettaa muuhunkin, joskin yhtä helppo on luisua takaisin sokerilinjaan…

  7. Oletpa hyvin kuvaillut asian jota monelle olen yrittänyt selittää. Tuntuu että jotkut kiloja karistaessaan oikein lietsovat itsensä tilaan että mikään ei saa maistua hyvällä ja nälkä painaa. Hämmestelevät sitä kun sanon et kylhän se diettaaminen on helppoo, vaan alappa syömään kunnolla ( kasvataan lihasta ) ja valtavia määriä niin tiiät mikä on vaikeeta 😀 Stemppiä kisoihin!

  8. Tosi hyvä postaus! Itse törmään monesti samaan aiheeseen kun joudun selittelemään miksi omat mieliteot kohdistuu terveellisempiin valintoihin. ”Eihän ne ole mielitekoja jos ne on terveellisiä” on kommentti jonka saan jos aiheesta keskustellaan. Kuten kuvailit, kropalle hyvästä ruuasta lähtee hyvän olon kierre, joka näkyy omassa jaksamisessa! Kiitos ihanasta blogista ja kirjoituksistasi, joita on ilo lukea 🙂

  9. Olipa kiva kirjoitus, koska miun epäillään myös lähes aina valehtelevan kun sanon etten tykkää mistään makeasta. Ja että proteiiniletut ovat paras aamupala! Karkit ja suklaat ei vaan maistu, vaikka nainen olenkin 😉 Tsempit kisoihin!!

  10. Ymmärrän sua, koska muakaan ei oikein tee mieli suklaata, sipsiä, karkkia yms. roskaruokaa, alettuani elämään tietoisesti terveellisemmin. Olen korvannut karkit hedelmillä, teellä (esim. Clipper Detox), taateleilla ja jogurteilla. Nykyään välttelen maitoa ja Yosan kaurapohjaset jugut on mun lemppareita. Toki välillä annan itselleni luvan sortua, jos vaikka jossain tilaisuudessa tarjotaan jotain kakkua yms. Mutta oikeasti ei ees tee mieli kakkuja hahhah! Ei edes kipeenä, sillon haluun vaan vitamiinejä, enkä sokeria 🙂

    Ps. I love organic

  11. Tuo on kyllä jännä että jokaisen ihmisen pitäisi automaattisesti himoita sokeria ja rasvaa. Mun mielestä on ihanaa että välillä syö just niitä itsetehtyjä porkkanasämpylöitä, Questbareja tai vaikka ruissipsejä. 😀 Ravintolassa syöntikin on paljon mielenkiintoisempaa kun valitsee jotain muuta kuin juustohampurilaisen ranskalaisilla josta tietää aikalailla miltä se maistuu. Toki niitä sokerirasvamättöjä on ok vetää silloin tällöin, mutta ei tarvitse kuvitella että joka ainoa ihminen kaipaa niitä elämäänsä.

  12. Ah ihana postaus taas! 🙂 Haluaisin kysyä neuvoa, että miten saisin keskivartalostani kapeamman sivuprofiilista? Alapalikat erottuu ja tuntuu, mutta alavatsassa on ”pömppö” josta haluan eroon. Haluaisin v-linjan näkyviin ja juuri sivuttaisia lihaksia esiin. Vatsani on ärsyttävän tasapaksu isojen luideni kanssa ja just alavatsa iskee silmään. Ei todellakaan sellain ohut, kapea, timmi ja vähän lihaksikas mitä haluan. Vatsoja teen n. 5 krt vk ja herkkuja en syö yhtään, enkä myöskään vaaleaa leipää tai riisiä ja pastaa usein. Pitäisikö jättää maitotuotteetkin pois? 😁 Salille ei ole mahd. päästä rahaongelman takia. Lenkkeilen kyllä silloin tällöin. 🙂
    Kiitos hurjasti, jos autat! ❤️

    • Ihmisillä kerääntyy luontaisesti rasva eri paikkoihin hieman eri tavalla. Se alavatsan pömppö on ihan tavallista rasvaa, joka tosin voi olla todella tiukassa. Siihen ei auta muu kuin ruokavalio, eli laihduttaminen=rasvakerros vähenee ja tietysti vatsalihaksien treenaaminen auttaa omalta osaltaan. Esim lankut ja muut staattiset pidot edesauttavat sen alapömpön häviämistä. Oman suvun naisilla on kaikilla tuo alavatsaongelma, ja valitettavasti olen joutunut huomaamaan että itsellä se lähtee melkein viimeisenä.

  13. Olet kyllä huikea esimerkki ja hienoa tuoda omat mieltymykset esiin. Mun mielestä sun kaltaisia kisaajia tulisi olla paljon enemmän, hyvin tehdyt pohjat, nautinto oikeasta, puhtaasta ruuasta eikä vain vedetä kireäksi ja koko dieetin himoitaan herkkuja ja kisojen jälkeen vedetään överit. Onnea menestyksestä!

    • KIITOS Elina 🙂 Tämä on itsellenikin tärkeä asia, jonka toivon tuovan lajiin uudenlaista ja tervettä kantaa -E

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta