Kisadieetiltä paluu arkeen

MM-kisoista on nyt puolitoista kuukautta. Kisakauden päättyminen merkitsee aina tietyllä tavalla uutta alkua. Uutta kehittymistä ja tavallaan myös uutta arkea. On aika palata siihen normaaliin elämään, jos näin voi sanoa. Kisakaudelta paluuta kannattaa hieman suunnitella, jotta mieli ja keho ehtivät molemmat mukaan tasapainoiseen palautumiseen. Jokainen keho on erilainen, jolloin myös jokainen kisadieetti, kisavalmistautuminen ja kisoista palautuminen ovat erilaisia.

Valmentajani kanssa sovittiin yhteistuumin reverse dieetistä, johon tartuttiin kiinni muutama päivä Budapestistä kotiin paluun jälkeen. Kriittisin aika kehon kanssa käydään nimenomaan heti ensimmäisien viikkojen aikana dieetin päättymisestä. En kuitenkaan ottanut tästä mitään äärimmäistä stressiä, vaan menin eteenpäin kehoani ja fiilistäni kuunnellen. Noudatin dieettiä ja muutaman viikon jälkeen lomailin ja herkuttelin – kehoni toimi hyvin, joten jatkoin kehoni kuuntelua ja tankkailin sen tuomien viestien mukaan. Ihan näin yksiselitteistä homma ei kuitenkaan aina ole, sillä lumipallon lähtiessä pyörimään se jatkaa menoaan ellei sitä päätä kylmäpäisesti pysäyttää. Pohjattoman nälän tunne on lähes jokaisen kisadieettajan ”kaveri” kisojen jälkeen ja jokainen päättää itse kuinka paljon sitä päätyy kuuntelemaan. Sinun tekee mieli jopa sellaista, josta et piitannut lainkaan aikaisemmin. Siksi monen on helpompi noudattaa dieettiä kuin syödä vapaasti. Onneksi tähän voi löytää myös astetta rennommankin toteuttamistavan!Minifitness_dieetilta paluu

Olen itse tyytyväinen kisoista palautumiseeni ja kehoni toimii hyvin. Kisojen jälkeinen ruokahuumakin sai loppunsa ihan vaan syömällä sen muutaman päivän. Hankalinta monelle tuntuu olevan sen ruokamätön stoppaaminen ja voin kyllä ymmärtää miksi, vaikka en itse tähän kierteeseen joutunutkaan kuin hyvin hetkellisesti. Jos kroppa on viety aivan loppuun dieetillä, on homma paljon vaikeampaa. Usein kiloja kerätäänkin yllätyksellisen nopeaan. Läskiä on todellakin erilaista, osa lähtee helposti osa ei sitten millään. Se mitä suuhun on tungettu näkyy myös kehossa.

Kiitos hyvästä kisakaudesta ja kisoista paluusta kuuluu paitsi oman kehoni tuntemiselle, myös valmentajalleni Aleksille. Aleksi on ehdoton ja se toimii meikäläiselle kuin häkä. Aleksi on kivi – kiitosta ei heru ellet ole sitä ansainnut. Salilla treenataan aina yhdessä ja kiukuttelu on turhaa – tiedät että A tekee tismalleen saman treenin kuin sinäkin. Siinä huudetaan vuorotellen yhdessä. Tiedän aina että ohjeet ovat perusteltuja ja järkeistettyjä. Siihen ei pienen likan ruokahimoilla ole paljon huutelemista, haha. Hyvin toteutetulla kisadieetillä tehdään myös hyvää pohjaa kisoista palautumiselle.

Minifitness_kahvila_rupla
Kahvila Ruplasta saa maailman parasta minttusuklaa raakakakkua

Usein kuulee kuinka monella kisaajalla ei ole ohjeita kisojen jälkeen – valmentaja astuu pois kuvioista ja olo on ”vapaa”. Voi syödä mitä haluaa. Toki voi, mutta sitäkin kannattaa miettiä, ottaako tämän mahdollisuutena vai toteuttaako sitä 24/7. Jos tavoitteenasi ei ole ollut pelkkä kisalavoille astuminen, kannattaa tämä kisojen jälkeinen aika käyttää fiksusti. Silloin on nimittäin varsin optimaalinen aika sille kehittymiselle! Se motivoi ainakin minua enemmän kuin yksikään kilpailu. Pääsen taas haastamaan itseäni treenissä ihan uudella tavalla, kuinka siistiä!! Oman hyvän olon tulisi motivoida meitä kaikkia tarpeeksi, jos ykkösenä on oma terveys ja rakkaus liikkumiseen.

Reverse dieetin voi aika helposti toteuttaa ilman valmentajankin apua ja jatkuvaa seurantaa. Reversen idea on nostaa ruokamääriä (lähinnä hiilaria) viikkotasolla maltillisesti. Näin keho ehtii mukaan ja ylimäääristä ei kerry turhaan varastoon, sekä aineenvaihdunta pääse palautumaan normaalille tasolle nätisti. Olen itse nostanut 20 g hiilaria/viikko ja se on toiminut hyvin. Tässäkin pitää kuunnella omaa kehoaan ja alkuun myös painoa kannattaa tarkkailla silloin tällöin. Stressiä painosta ei kuitenkaan kannata ottaa, jos olo on muuten hyvä ja siisti.

Parasta tässä on mielestäni se kuinka kehoa voi todellakin opettaa toimimaan sille tavallisesta poikkeavalla toimintamallilla – eli tässä tapauksessa olla kerryttämättä rasvaa samalla tapaa kuin aikaisemmin. Tavoitteena on kasvattaa sitä omaa päivittäistä kalorintarvetta suuremmaksi ilman että se näkyy lähinnä kyljissä. Omaa fysiikkaa tarkastellessa voi huomata hyvin kuinka oikeanlainen ruokavalio ja treeni toimivat. Ihan ilmaiseksi sitä ei ole saatu, vaan kaikki on ihan itse ansaittua. Minifitness_travelling_diet Minifitness_ruoka

Vaikka tässä onkin oltu dieetillä, alkaa ruokamäärät olemaan taas aika mukavia! Nälkää ei tarvitse nähdä ja kunto on siisti. Minua ei todellakaan haittaa kilot ja lihaksien päälle muodostunut mukava terve pyöreys on varsin tervetullutta. Siisti kunto ei tarkoita rasvatonta kuntoa, se pitää muistaa. Kisakunto ei ole ylläpidettävä kehontila ikinä ja siksi on hyvä antaa myös oman silmän tottua kehon muutoksiin maltillisesti.

Reverse dieetti olisikin ratkaisu myös monelle laihduttajalle. Painon kanssa jojoilu on monelle tuttua, mutta ongelmia esiintyy myös sen aineenvaihdunnan kanssa – se on saatu totaaliseen jumiin sillä syömättömyydellä. Tuntuu että näihin ”ikuisesti dieetillä oleviin” törmää tämän tästä. Monet pelkäävät syövänsä liikaa, vaikka todellisuudessa syövät liian vähän tai vääriä asioita. Homman voi tehdä monella tapaa, mutta jos mielii onnistua, kannattaa asiaa pohtia aidosti.

Reverse dieetti ei siis perustu kisakunnon tai laihuuden ihannoimiseen, vaan ainoastaan järkevään tapaan palautua mahdollisimman tasapainoisesti ja fiksusti kisadieetistä. Se on myös ratkaisu painonpudottajille, jos (kun) vanhoja kiloja ei haluta ottaa takaisin. Kun puhutaan siitä ”miksi heittää kovaa työtä hukkaan”, vastaa se mielestäni myös hyvin tähän. Kantaako lopulta se armoton mättäminen sen oman hyvän olon ja hyvinvoinnin yli? Ylensyöminen on kuitenkin kaukana hyvinvoinnista ja hyvästä olosta. Dieetin ideana kannattaa mielestäni olla muukin kuin tavoitepäivä ja ne sentit.Minifitness_dieetista palautuminen

Kropan metabolista toimintaa syöneen dieetin jälkeen reverse dieetillä voidaan siis tehdä maltillinen siirtymä kohti offikautta ja korkeampia kaloreita. Oma olo on todellakin ollut sellainen, että aineenvaihdunta, hormonitoiminta ja pääkoppa ovat vähitellen heränneet taas siihen normaalin vireystilaan. Myös salilla treenitehot ovat nousseet koko ajan ja siitä olenkin todella täpinöissä. Toki tämäkin on yksillöllistä ja jokaisella treenitehot palautuvat omalla painollaan. Ilmeisesti hommia on tehty varsin oikein, koska omia ennätyksiä on paukuteltu puhki viimeaikoina tasaiseen tahtiin!

Tästä voidaan lähteä lopulta rakentamaan loistavaa offikautta. Älytön pullahtaminen ei ole ainut vaihtoehto – onneksi. Rasvaa voi kerryttää järkevämminkin – isäni tokaisi eilen ”Emppu, koskas sulle on kasvanut tumman naisen pylly”! JESS.

Reverse on vaatinut itsekuria ainakin aluksi. Kisadieetillä motivaatio ja intohimo ovat asioita jotka puskevat eteenpäin, eikä kyse silloin ole juurikaan itsekurista. Mieliteot kisojen jälkeen jylläävät aivan eri tavalla kuin dieetillä, vaikka ruokamääriä onkin lisäilty. Siitä syystä Aleksi neuvoikin heti alkuun, että neiti menee kerran viikossa ravintolaan syömään. Se toimi hyvin ja piti pään kasassa. Kun tästä ”alkushokista” oli selvitty, pystyi ottamaan jo rennommin.

Jouluna olikin lupa syödä ja sen jälkeen olikin taas ihana palata normaaliin ruokarytmiin ja oikean ruoan pariin. Seuraavat herkut syödään Uutena Vuotena – silloin muuten vihdoin bailataan! Tajusin tuossa nimittäin, että en ole ehtinyt edes juhlimaan SM-voittoani. Nyt se on korjattava <3

Oma fiilis on aivan loistava! -E

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

12 vastausta artikkeliin “Kisadieetiltä paluu arkeen”

  1. Hei! Olisi mielenkiintoista tietää miten kisadietti vaikuttaa hormonitoimintaan?

    • Moikka Ellu,

      Tosiaan kuten tuohon Idalle jo vastailinkin, aika yksilöllisiä juttuja 🙂 -E

    • Moikka Miranda,
      En julkaise näitä täällä blogissani 🙂 -E

  2. Muakin kiinnostaisi dieetin vaikutukset hormonitoimintaan. Tai lähinnä se, vaikuttiko se sun kuukautiskiertoon? Jos vaikutti, onko kierto normalisoitunut reversen myötä? Olisi mukavaa, jos osaisit vastata myös vaikuttaako dieetti yleisellä tasolla kuukautiskiertoon.

    Olet ihana! Onnea vuodelle 2016!

    • Moikka Ida,
      Hormonitoiminta on myös aika yksilöllistä ja se jääkö kuukautiset jossakin vaiheessa pois. Minulla kuukautiset keskeytyivät hetkellisesti SM-karsintojen jälkeen, mutta nyt hormonitoiminta on palautunut normaaliin 🙂 Mutta tosiaan nyt puhutaan aika yksilöllisestä seikasta ja osalla saattaa kuukautiskierto pysyä ja toisella taas keskeytyä pitkäksikin aikaa. -E

  3. Mitä mieltä sä oot esim. Kayla Itsinesin bikini body guideista? Ainakin instagramin ja Kaylan blogin perusteella sillä on saavutettu mielettömiä tuloksia. Onko sun mielestä yhtään järkevä?

    • Moikka Alpero,
      Vaikea sanoa, koska en ole itse Kaylan treenejä kokeillut 🙂 varmasti toimii osalle meistä! -E

  4. Hei! Lähetään viestin päivää ennen. Hyvää Uutta Vuotta ja onnea vuodelle 2016 <3 Ja Kiitos tästä vuodesta!

    Olis kiva taas lukea tavoiteista. 🙂

    • Kiitos palautteesta Katja <3 Kaikkea hyvää myös sinne 😉 -E

  5. ”Minua ei todellakaan haittaa kilot ja lihaksien päälle muodostunut mukava terve pyöreys on varsin tervetullutta. Siisti kunto ei tarkoita rasvatonta kuntoa, se pitää muistaa. ” Tää kohta jotenkin hyppäsi suuresti esiin ja pysäytti minutkin hetkeksi. Ihanaa kuulla, että olet tuota mieltä, eikä aina vaan haikailla sitä rasvattomuutta ja kisakuntoa. Toi kyllä hymyn huulille! 🙂

    Ihanaa uutta vuotta siulle ja Danille !!

    • Ehdottomasti Sanni 🙂 Oikein ihanaa Uutta vuotta myös sulle! -E

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta