Aineenvaihdunta käyntiin syömällä

Minifitness_boostyourdigestivesystemOlen meidän ystäväpiirissä se keneltä kysytään neuvoja erityisesti silloin kun vatsan toiminta takkuilee. Ei se ruoansulatusjugurttimainos ollutkaan ihan väärässä. Suomalaisilla on paljon vatsaongelmia ja minäkin olin yksi niistä – ja kyllä, myös minä olen syönyt kyseistä ”vatsan helpottajaa”, valitettavasti. Onneksi niistä ajoista on tultu paljon eteenpäin ja kokemukseni ovat opettaneet minua paljon. Aloitin tosin ihan alusta ja opin parhaiten kokeilemalla ja kuulostelemalla kehoani ja oloani. Alkuun sanon sen, että unohda ainakin se ruoansulatusjugurtti.

Vatsassani tuntuu olevan aikalukko. Se vaatii toimintaa aamuisin, mutta ei sen jälkeen. Jos satun lentämään lentokoneella edes muutaman tunnin päähän, osoittaa se mieltään siitäkin – ellen minä ota huomioon sen kaverin vaatimia seikkoja ruokavalion, veden juonnin ja liikunnan osalta. Myös riittävä uni vaikuttaa säälimättä kokonaisuuteen. Me ollaan hyviä kavereita jos vain kuuntelemme toisiamme. Se toimii, jos minä toimin.Minifitness_vatsan toiminta Minifitness_aamiainen_suoliston startti

Jos suoliston toiminnan kanssa on isompiakin ongelmia, saattaa olla hyvä käydä asiantuntijalla. Mutta jos se on vain ”minä vaadin”- tapaus, riittää kotikonstit sen lepyttämiseen. Suoliston optimaalinen toiminta vaikuttaa suuresti siihen millainen olo meillä on. Minusta tulee kiukkuinen kiusankappale, erityisesti jos pitää keikistellä turvonneen vatsan kanssa bikineissä. Siksi matkustaessani pyrin aina noudattamaan samaa hyväksi todettua kaavaa kuin arkenakin. Se mikä toimii täällä, toimii siellä!

Tässä kuitenkin muutamia selkeitä ohjeita matkalle, sekä ihan arjenkin helpottamiseen;

  • Nauti riittävästi vettä. Muista että vichy tai muut virvoitusjuomat eivät korvaa veden juontia. Hiilihapot saavat suolistoon vain lisää ilmaa, jolloin vatsa usein turpoaa vain lisää. Riippuen hikoilun määrästä, nauti vähintään 2-3 litraa vettä/pv tasaisesti päivän aikana. Lentäessä kannattaa nauttia runsaasti vettä, jotta välttyy suolitukokselta määränpäässä
  • Muista riittävä kuidun saanti. Sitä saa runsaasti nauttimalla viljavalmisteita, kasviksia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä ja siemeniä. Omat lempparini kuitujen lähteistä vatsan toiminnan kannalta ovat parsakaali (kypsennetty), kaurahiutale, mustaherukat ja chiasiemenet. Ulkomailla tähän kannattaa aidosti kiinnittää huomiota, sillä usein kuidunsaanti vähenee huomattavasti 
  • Uni. Unen riittävä saanti on myös tärkeää parasympaattisen hermoston tehokkaalle toiminnalle. Parasympaattinen hermosto aktivoituu levossa ja se säätelee mm. juurikin tämän tärkeän ruoansulatuskanavan ja virtsaelinten toimintoja rentouttamalla elimistöä ja lisäämällä näin ruuansulatuselimistössä tapahtuvaa verenkiertoa. Lentämisessä kasaantunut univaje voi olla yksi syy suoliston tukkoisuuden esiintymisessä
  • Ruokarytmi auttaa myös aineenvaihduntaasi, joten muista pitää se käynnissä tasaisin väliajoin. Liian usein ei suuhun kannata ruokaa tunkea, sillä se ei anna ruoansulatukselle tarvitsemaansa lepoa, josta voi jälleen kerran aiheutua lisää tukkoisuutta. Itse olen huomannut 3-4 tunnin välin toimivan loistavasti
  • Ruoalla on väliä. Huonosti sulava ruoka voi hidastaa ruoansulatusta ja saada aikaan tukkoisen olon. Esimerkiksi punainen liha ja raakana nautitut kasvikset ovat helposti ”suolentukoksen” takaajia. Kasvikset sulavat paremmin kypsytettyinä!
  • Vältä vatsaa ärsyttäviä ruoka-aineita. Oma vatsani kapinoi selvästi raakana nautittuun sipuliin ja omenaan. Muista että sinä tunnet kehosi viestit parhaiten, kuhan vain kuuntelet ja oivallat sitä kautta mikä toimii sinulla ja mikä ei
  • Mausteet. Aineenvaihduntaa voi boostata maustamalla ruokaa tulisemmilla mausteilla, kuten chilillä, paprikalla, inkiväärillä ja pippurilla. Muista myös yrtit, kuten basilika ja persilija – näillä on myös terveyshyötyjä!
  • Vältä teollisesti valmistettuja ruokia, sillä kehomme ei välttämättä osaa rekisteröidä ruoan ainesosia, vaan ruokaskanneri jää helposti jumiin. 
  • Hallitse stressiä. Kehomme yksi isoimmista vihollisista on stressi. Ruoansulatuskanava ei ole silloin elimistön prioriteeteissa kärkipäässä. Stressin alla korostuu hyvin sulavan ruoan ja ateriarytmin merkitys. Siksi kiireessä pitäisi eritoten muistaa ruoan ja nesteen tärkeys. Stressi alentaa myös voimakkaasti immuunijärjestelmän toimintaa, jolloin kehon saa ajettua nopeasti hälytystilaan jos sen viestejä ei pysähdy kuuntelemaan riittävästi
  • Kokeile luonnon omia boosteita, kuten banaania, mansikoita, mangoa, melonia, luumuja, ananasta (saattaa myös ärsyttää herkimpiä), pinaattia tai taatelia
  • Kahvi. Monella vatsan saa kulkemaan vahvalla kahvilla, mutta silloin täytyy myös muistaa juoda riittävästi vettä, sillä kahvi myös kuivattaa kehoa helposti eli toimii diureettina
  • Kuitulisät kuten psylliumjauhe saattavat olla loistava apu tukkoiselle suolelle
  • Keskity pureskeluun kunnolla. Suolistoon pääsee helposti ilmaa, joten tähän kannattaa kiinnittää huomiota. Hotkitko, vai keskitytkö miltä ruoka tuntuu ja maistuu, pureskeletko kunnolla ennen nilaisua? Xylitoli aiheuttaa myös vatsavaivoja ja laksatiiviset oireet ovat helposti käsillä. Purukumin pureskelu kerryttää lisäksi ilmaa suolistoon, joten vatsavaivaisten kannattaa harkita näiden käyttöä
  • Keinotekoiset makeutusaineet saattavat villitä herkkävatsaisen suolen, joten tähän kannattaa kiinnittää huomiota jos näitä tykkää nauttia
  • Mieti mitä syöt ja koska syöt. Huonosti sulavat ruoka-aineet kannattaa mieluummin nauttia aikaisin päivällä. Illalla kannattaa nauttia helpommin sulavaa ruokaa, joka takaa myös hyvän unen. Olisi hyvä myös keventää ruoan määrää iltaa kohden, mutta en itse suosittele mitään iltapaastoja. Keho tarvitsee palautumiseen ja kehittymiseen ravintoa, johon uni+ravinto ovat varsin oivaa lääkettä
  • Osalle toimii nesteen ja kiinteän ruoan nauttiminen erikseen. Noin puolituntia ennen ruoan nauttimista ja puolituntia sen jälkeen kannattaa pitää täysin nesteettöminä. Neste toimii laimentajana, jolloin suoliston luonnollinen työ saattaa hidastua
  • Vihreä tee ja viherjuomat ovat todella toimivia tyyppejä ruoansulatusta edesauttavien entsyymien ansioista. Nautin joka aamu ensimmäisenä viherjuoman, johon sekoitan glutamiinin, c-vitamiinijauheen ja sitruunan mehua. Tätä saa kantaa aina matkoillakin mukana, sillä hyväksi havaitusta kaavastahan ei kannata poiketa!
  • Pillerit ja muut kannattaa mieluusti jättää vain hätätapauksiin. Jos näihin kehonsa totuttaa, voi ulospääsy ollakin astetta hankalampaa
  • Liian suolainen ruoka kerryttää kehoon nestettä. Muista kuitenkin, että kehomme tarvitsee suolaa! Älä siis karsi suolan käyttöä kokkaillessasi, vaan kiinnitä huomiota lähinnä laatuun ja lisää suolaa kohtuudella
  • Liian rasvainen ruoka saa olon helposti tukalaksi. Kannattaa kuitenkin muistaa hyvälaatuisien rasvojen toimivan taas suotuisasti ruoansulatukselle
  • Liikunta on toimiva apu, vaikka alkuun pömppövatsan liikuttaminen saattaisikin tuntua ahdistavalta. Jos suolistossa on ilmaa, tulee se usein helpommin pois liikkeessä. Myös selinmakuulla tehtävät kevyet vatsalihasrutistukset auttavat tämän ikävän ilmakierron ulos pääsemisessä (älä kokeile tätä salilla – tai valitse ainakin se nurkkapaikka;)
  • Hieronta saa aineenvaihdunnan liikkelle ja nesteet kiertämään. Vatsaa voi myös hieroa kevyesti itse liiallisen ilman poistamiseksi suolistosta
  • Maitohappobakteerit ovat erityisen tärkeitä matkustellessa. Minulla ne kuuluvat myös arjen ravintolisiin. Probiootit auttavat mm.ruoansulatuksessa, edesauttavat ravintoaineiden imeytymisessä, torjuvat taudinaiheuttajabakteereja ja auttavat niiden poistamisessa. Myös ripulin iskiessä ja antibioottikuurin aikana suositellaan usein nautittavan maitohappojaMinifitness_vatsa toimimaan

Oma suolistoni vannoo chiasiementen nimeen. Aamupuuro, jossa on chiasiemeniä, ovat varma vatsan ja päiväni startti. Superfoodina tunnetut chiat sisältävät terveellisiä omega-3-rasvahappoja, kuitua, proteiinia, antioksidantteja ja kalsiumia. Chiasiemenen toiminta on parhaimmillaan turvotettuna, joten sen kannattaa antaa hetken tekeytyä. Se imee nestettä itseensä runsaasti ja näin turpoaa vähitellen. Israelin matkalla sain viimeksi järkyttävän turvotuksen, joka sai koko kehoni voimaan todella pahoin. Siitä oppineena chiapuurosta en poikkea! Jos kaurahiutaleet jäivät kotiin, on tässä resepti helppoon aineenvaihdunnan boostaajaan, jonka voi tehdä myös matkatukoksen ilmentyessä.

Lakritsinen Chiavanukas

(maidoton/gluteeniton), 2 annosta)

0,5 dl chiasiemeniä

2-3 dl haluamaasi nestettä (Käytin Alpron kookosjuomaa)

1-2 tl lakritsijuurijauhetta esim Foodin

Ripaus suolaa

Mausta esimerkiksi kanelilla ja kardemummalla

Sekoita neste ja siemenet keskenään ja anna tekeytyä tunnista ylöspäin. Voit tehdä tämän valmiiksi jo illalla ja siirtää jääkaappiin aamua varten.

Mausta banaanilla ja taatelilla. Vatsalääkekin voi olla just näin hyvää ja luonnollista!

Miksi lakua? Lakritsijuuri on apu ruoansulatuskanavan vaivoihin, sekä se hillitsee myös erilaisia tulehdustiloja kuten flunssan erimuotoisia oireita. Mikä ehkä parasta, se toimii myös makeanhimon selätyksessä! (muista kuitenkin kohtuus)Minifitness_lakritsinen chiavanukas_resepti

Monet sairaudet ja oireet ovat peräisin ruoansulatuskanavasta. Siksi kehoa kannattaisi opetella kuuntelemaan ja ravintoon keskittyä ja panostaa. Se on sinun tärkein kanavasi hyvinvoinnillesi, joten muista pitää siitä huolta! <3

Voi hyvin, E

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

32 vastausta artikkeliin “Aineenvaihdunta käyntiin syömällä”

  1. Mä kärsin harvoin mistään vatsaoireista mutta tuo vanukas kuulostaa kyllä niin herkulliselta että pakko kokeilla sitä ihan muuten vaan! Tiiätkö että myydäänkö tuota lakritsijuurijauhetta ruokakaupoissa? 🙂

    aboutmylife-peppi.blogspot.fi

    • Se on hyvää Peppi <3 Ruohonjuuresta ainakin saa, mutta ehkä perus ruokakaupasta ei löydy -E

    • Löytyy kaupastakin 😉 Ainakin suuremmista marketeista, ite ostan Prismasta.

  2. Jos vatsa änkyröi helposti, niin chilit ja muut voimakkaat mausteet kannattaa jättäää hyllylle. Kävin vasta kolonoskopiassa ja erikoislääkäri mainitsi siitä, ettei niitä kannata syödä, jos vatsa tai suolisto ärtyy herkästi. Olen harventanut tulisten ruokien syömistä ja nyt kyllä huomaan, että ne pahentavat suolisto-oireita. Harmi sinänsä, kun mausteinen ruoka on just parasta!

  3. Hyvä tapa olisi kertoa etenkin näissä terveyttä koskevissa kirjoituksissa, mistä tieto on peräisin. En tarkoita vain tätä postausta. Siis lähteet näkyviin pliis 🙂

    • Moikka Esmes,
      Tämä oli oma vinkkilistani, jonka koostin itse 🙂 Siksi lähde puuttuu, koska lähdettä ei ole tässä käytetty -E

  4. Ei mun mielestä omaan blogikirjoitukseen tarvitse laittaa tiedon lähteitä esille, sillä voihan tieto olla Eevin oppimaa ja kokemuksellista tietoa, koska hän on pt ja varmaan perehtynyt asioihin? Lukijalla itsellään on vastuu, kuinka tulkita tietoa ja uskooko sen.

    Omasta mielestä kirjoitus oli hyvä eli kitos siitä! Kokeilen heti lakritsi-chia-vanukasta. 😛

    Vedessä liotetut pellavansiemenet auttavat myös kovaan vatsaan. Siemenet laitetaan illalla likoamaan ja litku juodaan aamulla. Maistuu pahalle ja suutuntuma on vähän inhottava, mutta toimii. 😀

    • Juurikin näin Jenni 🙂 En ole käyttänyt tässä mitään lähteitä, vaan kaikki täysin omasta päästä vuodatettua ja omiin kokemuksiini pohjautuvaa tekstiä.
      Jos käytän lähteitä, on ne aina merkitty.
      Pellavansiemenet on kyllä hei myös tosi hyviä vatsan toimintaan ja erityisesti pellavansiemenrouhe! Siemet sulavat hieman hankalammin ja aiheuttavat
      helpommin vatsan väänteitä. Oletko kokeillut heittää ne puuron sekaan? 🙂 -E

  5. Esmes on oikeassa lähteiden suhteen, vaikka sinällään tietosi ”oikeilta” pääsääntöisesti kuulostavatkin. Toisaalta annat neuvoja omien kokemusteni pohjalta ja meistä kukaan ei ole toistensa kaltaisia, se täytyisi jokaisen lukijankin muistaa.
    Ilahtunut olen joka tapauksessa tällaisesta postauksesta, ravitsemuksellisesti pystytään pitämään yllä terveyttä ja ennaltaehkäisemään sairauksia. Sinua lukee ja seuraa valtava määrä ihmisiä, joihin sinä omilla teoillasi ja tiedoillasi vaikutat. Ja tarkoitan nimenomaan hyvässä mielessä!
    Terkuin viime syksynä blogisi seuraamisen aloittanut, tyytyväinen lukija 😊

    • Tässä en ole käyttänyt varsinaisesti mitään lähteenä, vaan olen koostanut tämän listan täysin omien kokemuksieni perusteella 🙂
      Siksi lähdettä ei luonnollisesti ole.
      Kiitos ihanasta palautteesta Lina <3 -E

  6. Kokeilin chiansiemeniä josko ne vähentäisi mun vatsan turvotusta ja suolisto-ongelmia. Alkuun oli ihan jees, mutta sitten vatsa ja suoli menikin ihan tukkoon :s Eli just päinvastoin kuin pitäis tehdä. Porkkana on aiheuttanut samoja oireita aiemmin ja nyt en voi syödä porkkanaa enää ollenkaan, mikä on harmi kun ne olis niin hauskoja syödä! Viimeisin porkkanasosekeitto laittoi vatsan viikoksi täysin tukkoon – olo oli aivan kamala!

    Eli jokaisen kannattaa kokeilla, mikä itselle oikeasti sopii. Niinhän sitä oppii parhaiten 🙂

    • Voi harmi :/ Olen kuullut muutamalta samaisesta ongelmasta. Kaikki ei vaan toimi jokaiselle, onneksi omaa kehoaan on lopulta aika
      helppokin kuunnella 🙂 Toivottavasti olet löytänyt avun vatsanongelmiin? -E

  7. Mua alkoi naurattaa tuo 3-4 tunnin välein syöminen – mulla ei tulis mitään 😂 silloin kun kävin kodin ulkopuolella töissä, söin aamupalan matkalla tai vasta työpaikalla, ihan siitä syystä että rakastan nukkumista yli kaiken enkä luovu minuutistakaan varsinkaan aamulla vapaaehtoisesti. Varsinaista lounasta en syönyt ollenkaan, söin pari kolme välipalaa työnteon lomassa, ja vasta kotona oikean ruuan, ja se oli sen verran myöhään että iltapaloja ei enää syöty, vaan mentiin nukkumaan. Nyt kun teen töitä kotona, ruokarytmi on asettunut siihen, että aamupala, välipala, päivällinen ja nukkumaan. Mutta mun aamupala sisältää sen ilmeisesti tyypillisen 400 kalorin sijasta 850-950 kaloria, välipala sen noin 400 kaloria vähän riippuen siitä mitä tulee syötyä, ja päivällinen on samaa sarjaa aamupalan kanssa, ruokailuvälit on helposti 6-7 tuntia. Jengi aina taivastelee että miten mä pärjään kolmella aterialla päivässä, ainakin siihen asti kunnes näkevät kun mä syön – sen jälkeen ne ihmettelee miten tän kokoiseen ihmiseen mahtuu kerralla niin paljon ruokaa 😁 mulle tää rytmi tuntuu sopivalta, jos yritän syödä tiheämmin, olo on joko koko ajan ähky tai koko ajan nälkä. Toisaalta tässä elämäntilanteessa ei edes onnistu syöminen vähän väliä, koska jos mä istun pöytään, joku lapsista huutaa äitiä/ tulee tappelu/ kaatuu vesilasi/ ovikello soi/ syttyy kolmas maailmansota. Mä en ikinä syö samaan aikaan lasten kanssa, koska se jos mikä aiheuttaa stressiä ja harmaita hiuksia – mä oon kiukkunen jos en saa nukkua tarpeeksi ja vihanen jos en saa syödä rauhassa, rafloissakin helevetin tylsää seuraa koska kun mä istun pöytään niin mä tulin syömään, en lätisemään. Muuten kyllä puhun aina ja koko ajan, mutten todellakaan silloin kun syön 😄

    Chia ei oo oikein iskenyt mulle ikinä, mutta aion ehdottomasti testata tän vanukkaan, ihan vaan siksi että lakritsijuuri on mun ehdoton herkku 😊

    • Voi sun kanssas <3 Ihana arjen avautuminen ja ihanan realistinen vielä 😀 Tsemppiä neiti! Ei oo helppoa.
      Mutta voin hyvin samaistua moneen hetkeen. Vanukas oli ihan huippu! -E

    • Ihan pakko kun kaikille muillekin tytöttelijöille ja neidittelijöille sanon – meillä oli just männä viikolla 11v-kihlajaispäivä, ja ens kuussa vietetään 11v-hääpäivää, joten en oo ollu neiti enää ikiaikoihin vaikkei mulla sormuksia olekaan 😁😂 mutta joo, arkisia avautumisia, arkihan tätä elämänrytmiä määrittelee enemmän kuin mikään muu 😊

  8. Stressi ja varsinkin ruokavaliosta stressaaminen ovat varmaan systeemimme pahimpia vihollisia. Itsellä oli ihan hirveitä vatsavaivoja ja kokeilen kaikkea gluteenittomasta maidottomaan, mutta loppujen lopuksi kaikki oireet katosivat kun vain lopetin vatsani tarkkailun, söin säännöllisesti ja liikuin. Ihmisistä olisi usein kiva että vaivoihin löytyisi jokin ihmelääke tai -dieetti, mutta monesti vatsavaivat voivat johtua henkisestäkin puolesta.
    Tässä tekstissä oli ihan tositosi hyviä pointteja ja paljon, mutta jäin ihmettelemään mikä ihme on ruokaskanneri 😀 ”…teollisesti valmistettuja ruokia, sillä kehomme ei välttämättä osaa rekisteröidä ruoan ainesosia, vaan ruokaskanneri jää helposti jumiin.”

    • Humoristinen heitto lähinnä, ei muuta 😀
      Mutta tosi hyvä pointti, stressaamattomuus näkyy usein positiivisesti! -E

  9. Hei! Osaisitko sanoa, jos unirytmi on välillä vähän sekaisin, niin vaikuttaako se negatiivisesti painonpudotukseen vaikka noudattaisikin ruokavaliota?

  10. Hei! Haluaisitko kirjoittaa postauksen vitamiineista / ravintolisistä joita syöt ja mitä ihmisen kannattaisi syödä sekä miten -ja mihin ne vaikuttavat kehossa. 🙂 Olisi kiva lukea sellaisesta!

  11. Olipa hyvä postaus! Muutama päivä ollut aika tuskaa ku n ei vatsa toimi yhtään. Liikun päivittäin, veden juonti kunnossa ja ateriaväli 3 tai 4 tuntia. Toivottavasti tämä on vain ohimenevää.

    Mietin, että mistäköhän johtuu että tulee tosi huono olo salitreenin jälkeen? Syön salin jälkee kotona perusruokaa hillityn annoksen,siitä n.1-2 tuntia niin huono olo iskee. Saattaa kestää loppupäivän.

    • Moikka Anniko,
      Kannattaa seurailla johtuuko ruuasta vai jostain muusta. Jos jatkuu niin kannattaa ehdottomasti suunnata lääkärin pakeille!
      Mulla tulee huono olo joskus aamuisin vitamiineista yms voimakkaista jutuista, mutta menee kyllä aina hetkessä ohikin. Jos juot paljon vettä, kannattaa tsekata että saat suolaa tarpeeksi -E

  12. Ruokaskanneri. Se on ruuansulatuskanava. Suu, ruokatorvi, mahalaukku, ruokaskanneri, ohutsuoli, paksusuoli, tulostin

  13. Monet vannovat chia-siementen nimeen, kun taas minulle ne aiheuttivat vuoden kestäneen tuskallisen vatsakipukierteen. Vaikka nautin siemeniä aamun raakapuuron yhteydessä vain pienen määrän ne aiheuttivat minulle vakavia vatsaongelmia. Tämän huomasin vähän sattumalta, kun olin ”riisunut” ruokavaliostani yksi kerrallaan yleisimmät haittatekijät ja mikään ei tuntunut auttavan. ”Vahingossa” tuli chia-siemenissä parin viikon paussi ja vatsaongelmat katosivat. Onneksi syy löytyi ja nyt voin paremmin!

    • Tuokin on totta, että herkkävatsaisille ei välttämättä toimi, mutta usein ei toimi muutkaan huonosti sulavat siemenet ja pähkinätkään :/
      Hyvä että osasit yhdistää vatsaoireet, ettei tarvinnut kärsiä niitä turhaan <3 -E

  14. Hei eevi! Puhut paljon oman kehon kuuntelemisesta ja sen antamien merkkien huomioimisesta. Olen koittanut ajatella tätä ja kuunnella, mutta sen antamat merkit tai olotilat ovat minulle vielä todella epäselvät.. olisi tosi nice jos tekisit postauksen aiheesta, esim antaisit vinkkejä ja kertoisit miten oman kropan ja olotilan kuuntelu tosiaan ilmenee 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 1
Tykkää jutusta