Epämukavuusalueella

Minifitness_jooga_rauhoittuminenViikonloppu starttasi vahvasti omalta epämukavuusalueeltani. Kuten lomalla ollessani uhkailinkin, aloitin taas hot joogan. Ensimmäinen askel oli saada joogakaveri, jonka kanssa tästä viikottaisesta rutiinista ei tulisi niin kevyesti lipsuttua. Mielellään vielä sellainen, joka on yhtä kankea. Notkeuskateus on aina paha.

Kuten jokainen laji, vaatii joogakin pientä ponnistelua ja omalta mukavuusalueelta pois hyppäämistä. Jooga on kaukana siitä totutusta mukavuusalueestani. Olen se joka painii rautojen kanssa ja irvistelee. Ajoittain myös huutaa. Mutta jos haluaa tulla aidosti vahvaksi, on työstettävä myös niitä heikoimpia lenkkejään. On pakko herkistyä ja kuunnella mitä muuta keholla on sanottavanaan…

Parasta on kun huomaa hurahtaneensa johonkin, jota kuvitteli ensin inhoavansa. Yleensä se inhotus nousee pintaa vain sen vuoksi, että sitä ei osaa – enkä kestä jos en osaa! Olen kuitenkin opetellut ottamaan etäisyyttä tähän piirteeseeni. Joskus onnistun paremmin, joskus se vaatii ensin hieman hampaiden kiristelyä.Minifitness_jooga

Jooga on ollut itselleni sellainen harrastus, joka tulee ja menee. Se ei oikein koskaan pysy menossani mukana, vaikka ehkä pitäisi. Silloin on nimittäin pakko rauhoittua ja vain keskittyä. Joogasta ei pääse läpi vain olemalla! Se vaatii niin keholta kuin mieleltäkin vahvaa läsnöoloa, mutta se myös palkitsee isosti. Siinä pääsee oman kehonsa sisälle ihan kokonaan, sellaisena kuin se aidosti on.

Erityisesti pidän hot ja aerial joogasta. Hotti on kaukana hauskasta, mutta se on niin palkitsevaa! Hauskuus seuraa myöhemmin. Ensin siellä tuntee olevansa aikamoinen norsu. Ei ymmärrä mitään, ei joskus edes sitä kumpi on vasen ja kumpi oikea. Ja mihin se käsi oikein piti kääntää? Kun siinä tuijottelee omaa paljasta napaansa naama punaisena, on olo kaikkea muuta kuin hehkeä. Hiki virtaa niin että tunnin loputtua saat istua omassa pienessä lätäkössäsi tyytyväisenä. Olet juonut ainakin puolilitraa omaa hikeäsi. Hehkeys on lopulta kuitenkin ansaittu – riittää että riisuu litimärät vaatteet pois.Minifitness_yogapants

Olo on tyhjä. Eikä ihme, koska pää on tyhjennetty turhanpäiväisestä roskasta ja hikoilu nyt vaan toimii aina. Mitä isompi lätäkkö, sen leveämpi hymy. Kuumuus on myös tuolta koleasta hyppäävälle suomalaiselle isku vasten kasvoja – se salpauttaa hetkellisesti. Siihenkin kyllä tottuu, mutta ei siellä viitsisi kovin kauaa olla. 90 minuuttia on kipurajoilla ajelehtimista.

Joogassa piilee myös itsensä hyväksymisen taito. Tunnin jälkeen oman kehon näkee jotenkin uusin silmin. Mieti millaisen raivaustyön se voi saada aikaan viikkotasolla harjoitettuna? Meistä jokaisella on joskus epävarma olo, eikä oma kroppa täysin miellytä. Jooga on täydellistä lääkettä itsensä rakastamiseen ja oman kehon hyväksymiseen juuri sellaisena kuin se on.Minifitness_joogaa energiaa

YOGA TIPS

  • Siisti varpaankynnet – et halua tuijotella liian pitkiä varpaankynsiäsi yli tuntia
  • Varaa riittävästi vettä – Joogakokemus kärsii jos alat säntäilemään kesken tunnin
  • Pue yllesi venyvät, mukavat housut – mielellään kireät ja korkeavyötäröiset
  • Unohda topit – mitä vähemmän vaatetta, sen parempi. Löysät ja märät vaatteet ehdoton ei
  • Juo nestettä ennen joogaa tasaisesti pitkin päivää
  • Syö muutama tunti ennen joogaa
  • Pyyhi meikit pois ennen tuntia
  • Laita tukka kiinni, ellet halua liimaletin löytyvän omalta poskeltasi
  • Varaa matto, mattopyyhe ja hikipyyhe
  • Joogan hikoilujen jälkeen on pakko saada kylmä (tai edes viileä) kookosvesi
  • Varaa mukaan suihkupyyhe ja vaihtovaatteet
  • Nappaa kassiin hedelmä tai smoothie – joogan jälkeen tekee mieli raikkaita ruokia

Ostin suoraan kymppikerran kortin – uskon sen olevan avain säännölliseen joogaamiseeni. Kannattaa hyödyntää ensikertalaisen alennuksia, sillä niissä säästää usein pitkän pennin<3

Hiukset ja kampaus – Milla H/Unika / kuvat Linda

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

25 vastausta artikkeliin “Epämukavuusalueella”

  1. Hei, minkä merkkiset urheiluliivit kuvissa? Malli näyttää sen verta kivalta.. Tarkoituksena olis hankkia uudet tukevat urheiluliivit esim. juoksua varten vai onko jotain merkki suosituksia? (:

    • Juuri mietin samaa, minkä merkkiset mahtavat olla nuo liivit? 🙂

    • Moikka Anne,
      Liivit on Liquidon, ostin Tulijoogasta kun ihastuin heti 😀 -E

    • Moikka,

      vastailinkin jo tuonne 🙂 Nämä olivat super mukavat joogaan, mutta tukevampia liivejä etisiessäni suosittelen kyllä ehdottomasti Shock Absorberin liivejä, ne on parhaita ja kokoja/malleja/värejä on tosi laidasta laitaan -E

  2. Moikka!
    Ihana postaus taas. Pakko kysyä että mistä suomessa saa kookosvettä? Rakastuin kookosveteen ollessani jenkeissä ja oon pohtinut että löytyiskö täältäkin 😍

    • Mä oon löytänyt kookosvettä vähän joka puolelta. Isoimmissa cittareissa ja prismoissakin oon nähnyt, myös pienemmissä kaupoissa. Joissan Life liikkeissä myös sekä osassa punnitse ja säästä paikoissa.

    • Joo tosiaan niitä löytyy nykyään tosi hyvin 🙂 merkeissä saattaa olla isoja eroja maun puolesta (Vita Coco, Cocomax, Ecos on mun mielestä parhaita)
      -E

    • Moikka Linnea,
      Tuolta löytyykin vastausta ja suosituksia 😉 Niitä saa nykyään tosi hyvin! Luontaistuotekaupoissa valikoima usein parempi -E

    • Moikka Helmi,
      No minä ilmiannan! Housut on myös Liquido-merkkiset. En osaa sanoa missä niitä myydään, mutta itse ostin Tulijoogasta joten varmaan sieltä osaavat auttaa 🙂 -E

    • Moikka K,

      Pullo on Lifefactoryn, niitä myydään mm. Stockmannilla ja Ruohonjuuressa (plus varmaan muissakin luontaistuotekaupoissa) 🙂 Se on lasia, mutta jos tippuu lattialle ei mene rikki, peukku sille. Kokoja on monia erilaisia, pillillä ja ilman -E

  3. iloinen yllätys kun kokeilet uusia lajeja eikä pelkkää salitreeniä. lisää epämukavuusalueita jatkossakin. oisko seuraavaksi zumba, vesijuoksu tai sulkapallo?

    • Kiva kuulla Ninna 🙂 Sulkapallo voisi olla kyllä just tarpeeksi epämukavuutta 😀 -E

  4. Heh, mä oon tässä viikon pohtinut että lämpöjoogaan pitäis kyllä mennä, joskus kävin hyvinkin säännöllisesti. Mä tosin tykkään siitä ihan hulluna 😀

    • No todellakin Outi! 🙂 Nyt meet, se on vaan pakko päättää 😀 Sitten kun sen on vihdoin varannut ei sitä kehtaa perua (tai muista) -E

  5. Kiitos hotjoogavinkeistä! Missä joogasalilla olet käynyt, mitä osaisit suositella aloittelijalle? Onko Kaisaniemessä sijaitseva Yoga Nordic tuttu? Kiitos jo etukäteen! 🙂

    • Moikka Piia,
      Nyt tutustuin Tulijoogaan Punavuoressa – sain niin monelta hyviä suosituksia siitä 🙂 Vaikuttaa hyvältä.
      Yoga Nordic, Studio Yin ja Lauttasaaressa oleva Merijooga (aerial-jooga) on tullut itse testattua. Olen aika kaikkiruokainen näiden paikkojen kanssa, jokaisesta löytyy kyllä aloittelijoille sopivia tunteja 🙂 -E

  6. Moikka. Harmi, ettei meidän salilla ole hotjoogaa. Aloiitin salitreenit itseasiassa eilen. Elämäni ensimmäistä kertaa salilla! jo 32 v! auta mua, mikä salitreeni on paras rasvanpolton kannalta? en halua lihaksia, siis sellaisia näkyviä ja reidet haluan pitää laihoina.

    • Moikka,
      Oi mahtava uutinen! Kannattaa pitää toistot 15-20 ja sarjat 2-3 nyt aluksi 🙂 Suosi laitteita, niissä liikeradat on ennalta määrätty ja siksi usein turvallisempia ja teknisesti homma onnistuu helpommin. Siihen kylkeen voit toki tehdä ohjattuja jumppia, joissa enemmmän tuota cardiota. Lihas ei kovin helposti tai nopeasti kasva, joten siitä en turhaa murhetta ottaisi 🙂 -E

    • Moikka Sanna,
      hmm varmaan joskus tosi kauan sitten 🙂 Ei oikein muistikuvaa :/ -E

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta