ELÄMÄNLAATU #1

*kaupallinen yhteistyö;UnikulmaMinifitness_unenlaatu

Olen tässä reissatessani huomannut kuinka paitsi uni, mutta erityisesti unenlaatu vaikuttaa toimintakykyyni. Sitä alkoi kuukauden kuluessa arvostamaan asioita, joita piti itsestäänselvänä. Nukun nimittäin oikeastaan missä vain, mutta en koskaan ehkä ajattelut kuinka voimakkaasti uniympäristö vaikuttaa unenlaatuun ja sitä kautta mm. palautumiseen ja jaksamiseen. Määrä ei tässäkään asiassa aina ratkaise, jos laatu on huonoa. Olin Jenkeissä koko ajan väsynyt, enkä ymmärtänyt silloin vielä miksi.

Nukun tavallisesti 9 tuntia. Unentarve tuntuu olevan hyvin yksilöllinen ja osa saattaa nukkua vähemmän silloin kun valoa on enemmän. Luulin itsekin kuuluvani tähän ryhmään, mutta uudessa asunnossamme olen huomannut tämän luuloni liittynyneen makuuhuoneen valoisuuteen. Kolmesta asiasta en enää koskaan luopuisi. Pimennysverhoista, oikeanlaisesta sängystä/petauspatjasta ja viileästä huoneesta. Kuukauden aikana tuli nimittäin nukuttua liian pehmeässä sängyssä liian monta kertaa ja tämän seurauksena selkä oli aivan jumissa pakaraa myöten. Unenlaatu oli myös heikkoa, josta seurasi jatkuva väsymyskin. Monet mieltävät pehmeän mukavaksi, enkä pysty ymmärtämään (enää) miksi. Kovempi ei tarkoita epämukavaa, jos se mukautuu kehon mukaan.Minifitness_unikulma_unenlaatu

Olen kärsinyt selkäongelmista todella pitkään ja yksi isoin muutos parempaan tapahtui kun muutimme Danin kanssa ensimmäiseen yhteiseen asuntoomme pari vuotta sitten. Muistan vieläkin kuinka tukala oloni oli liian pehmeän sängyn vuoksi ja sanoin silloin Danille, että tähän on saatava muutos. Se vaikutti negatiivisesti hyvinvointiini suuremmin kuin aluksi edes ajattelin.

Eron unenlaadussa ja selän kunnossa pystyi tuntemaan jo ensimmäisien viikkojen jälkeen. Keho pääsi palautumaan ilman että yön aikana olisi kohdistunut ylimääräistä painetta kehon osiin joissa sitä ei kuuluisi olla. Uskon että monella meistä olisi vähemmän kiputiloja ja väsymystä jos uniympäristö olisi kunnossa. Usein puhutaan kuinka ruokavaliot ja treenit ovat yksilöllisiä, mutta aivan yhtä yksillöllisiä ovat kehomme myös öisin – joten miksi sänkyyn ei jakseta panostaa, mutta kaikkeen muuhun kyllä?

Olen tässä kotiin palattuani nukkunut 10 tuntisia yöunia. Univelat kertyvät, tiesitkö? Tässä saa hetken paikkailla näitä omia univelkojani. Maailman parasta oli päästä kotiin palattuani omaan sänkyyn. Sain sen verran ison ahaa-elämyksen tämän myötä, että seuraava projektini heti pihan laiton jälkeen on vierashuoneemme sänky. Se on vaihdettava kyllä uuteen. Tiesitkö että sänky kestää keskimäärin 10-vuotta? Kuinka monella on vanhempi?

Tiesitkö että myös ne lapsena nukutut yöt saattavat vaikuttaa kehossamme edelleen? Nukuin koko lapsuuteni ja nuoruuteni jonkun vanhassa sängyssä. Virheasennot saattavat olla jo sieltä peräisin. Minusta tämä on todella mielenkiintoista. Olen jotenkin todella innoissani tästä aiheesta – ehkä siksi että sitä on laiminlyöty niin monet vuodet – ja ehkä siksi että meillä jokaisella on mahdollisuus tehdä kehostamme ja päivistämme astetta parempia nukkumalla! Ihana ajatus.Minifitness_uniymparisto_unikulma

Me kävimme molemmat Danin kanssa Unikulmassa UnikLab-mittauksessa, jossa katsottiin yksilöllisesti millainen sänky meille sopii. Mittaus antaa selkeää osviittaa siihen millainen sänky sopii kellekin ja mitä nukkumisasennossa pitäisi ehkä muuttaa. Tämän myötä pystytään valitsemaan esimerkiksi oikeanlainen tyyny, sillä tähänkin vaikuttaa missä asennossa sitä tykkää useimmiten nukkua. Tyyny kestää keskimäärin 3-vuotta ja ymmärrän kyllä miksi. Mietitäänpä paljonko hikoilemme päästä ja niskan alueelta? Paljonko eritteitä meistä (valitettavasti) jää sänkyyn? Kaikki se imeytyy mm.tyynyyn tyynyliinasta huolimatta. Monet allergiatkin saattavat johtua ihan vaan likaisesta tyynystä. Tätä tosiseikkaa ei kannata koskaan miettiä hotellissa…

Petauspatjoistakin löytyy vaihtoehtoja, mutta sen valitseminen ei ole onneksi yhtä hankalaa kuin itse sängyn. Petauspatjaksi valitsimme Air-o-bed-petauspatjan, joka on huomattavasti ilmavampi kuin tavalliset petauspatjat. Kolmiulotteisen rakenteen ansiosta Air-o-bed -petauspatja tasoittaa kehoon kohdistuvia paineita ja edistää näin myös pintaverenkiertoa. Plussana myös suojalakana, jonka pystyy pesemään pesukoneessa.

Unihygienia on tärkeä osa laadukasta nukkumisympäristöä. Mitä enemmän tiedän faktoja, sitä enemmän hysteeriseksi tulen:D Suosittelen katsomaan tämän pienen pätkän nukkumisesta ja unihygieniasta – miten nukkuma-asento vaikuttaa kauneuteemme? 

Nyt on oiva tilaisuus panostaa siihen omaan hyvinvointiin ja hyödyntää Unikulman tarjous, jolla saat kaikki Unikulman tuotteet –20% alennuksella. Muista hyödyntää koodia: A-asiakas. Tarjous on voimassa Unikulman myymälöissä ja verkkokaupassa 30.6 asti. Etu koskee vain Unikulman valmistamia omia normaalihintaisia tuotteita ja sitä ei voi yhdistää muihin tarjouksiin.

Ps. Muistakaa vaihtaa lakanat kerran viikossa! Hyvää yötä <3 -E

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

20 vastausta artikkeliin “ELÄMÄNLAATU #1”

  1. Miehen kanssa ostettiin pari vuotta sitten uusi sänky, paras ostos ikinä! Ei sitä aiemmin tajunnutkaan kuinka paljon heräili esim toisen liikkeisiin yön aikana. Unen laatu on parantunut niin paljon siitä, nykyään herään yöllä vain vessaan jos sitäkään! 🙂

    • Kuulostaa niin tutulta! Katkonainen uni ei ole kyllä kivaa, eikä hyväkään asia. Hyvä että homma on nykyään #hallussa <3 -E

  2. Kiva postaus. Tiedän monta tuttuani, jotka nukkuvat samoissa lakanoissa pari kuukauttakin. Eivät pese tyynyjä/peittoja varmaankaan ikinä. Itse vaihdan lakanat joka viikko, vaikka moni on sanonut että olen vaan hysteerinen, nipo ja ylitarkka. Olen huomannut, että kun nukkuu puhtaassa ympäristössä niin unenlaatuni on jokseenkin parempi. Sänky on kyllä tärkein. Kärsin muutaman vuoden ajan nukkuessani hampaiden narskutuksesta, levottomuudesta ja kuorsauksesta. Kolme vuotta sitten panostettiin sänkyyn ja kas kummaa, oireeni katosivat. En edes ajatellut, että ne voisivat johtua pelkästään sängystä. 🙂 Hyvää kesää ja sun postauksista/kuvista saa paljon energiaa päiviin, kiitos siitä 🙂

    • Hei miten loistava tarina Noora! Aika mahtava juttu ja just niin konkreettinen 🙂 Kiitos siis siitä <3 Kiitos myös ihanasta palautteesta -E

  3. Taas oli hyvä postaus, mutta ainoa huono puoli näissä useimmissa postauksissasi on, että ne pistää aina mietityttää itseänikin. Nytkin taidan suunnata seuraavan palkan tullessa sänkykaupoille! 😀

    • hahah ihana Jussi 😀 Käy siinä mittauksessa, se on mielenkiintoinen oikeasti! -E

  4. Itsekin olen nyt vanhempana huomannut konkreettisemmin unen laadun vaikuttavan siihen, miten päivät sujuvat. Onneksi mun kroppa kertoo hyvin nopeasti milloin uneen pitää satsata, sillä mulle tulee jalkoihin kasvukipumaisia särkyjä, jos nukun huonosti 😀
    Kiva postitus ja tärkeä aihe.
    http://byveera.blogspot.fi/?m=1

    • Kuulostaa tutulta noi kasvukivut 😀 Mulla ne tulee aina sääriin! Mutta niitä särkee myös jos sataa vetää 😀 Kunnon mummo.
      Kiitos kommentista Veera! -E

  5. Tottahan se on että, hyvä patja ja sänky ovat hyvän yöunen tukipilarit.
    Tulevaisuudessa kun vakityö on kourassa niin sänkykauppa kutsuu, valitettavasti Suomessa kun hyvinvointi on suhteellisen kallista esim. hyvä patja, niin en ensimmäisenä lähde ostamaan patjaa pienillä kuukausituloilla. Rahaa menee jo kaikkeen muuhunkin niin paljon.

    • Sama! Tiedän, että huonon sängyn takia on niska/selkä ja hartiat kipeänä joka aamu, mutta kun ei ole varaa siihen uuteen juuri minun selälleni sopivaan sänkyyn 🙁

    • Ihan totta puhut kyllä Enni. Ei se halpaa ole ja itsekin vetkuttelin juuri siitä syystä. Mutta hyvä asenne, kannatan!! 🙂 -E

    • Pauliina, Uniklab mittaus on maksuton. Varaa aika lähimpään Unikulman myymälään

    • Ilmainen 🙂 Itse kävelin liikkeeseen keskellä päivää ja kun ei ollut muita asiakkaita sain tosi hyvää palvelua ja jotenkin ehtivät keskittymään tosi hyvin omaan tilanteeseeni! -E

  6. Täysin totta! Itsellekin vihdoin saatu uus sänky ja aamulla on vaan niin paljon levänneemäi ja iloisempi olo!! Onko muuten vinkkejä, miten sais tosta polven alueelta rasvaa vähennettyä? Hölmö kysymys tavallaan, ja tietenkään alueellisesti ei pysty rasvaa polttamaan. Muttauuten kunto suht siisti, vatsalihakset näkyy yms. Mutta polvet on ku 80 vuotiaalla 😀

    • Oi ihanaa Nora! Super juttu että oot huomannut eron käytännössä <3 Oon jotenkin onnellinen sun puolesta kun tiedän millaisen fiiliksen se saa aikaan 😀
      Niin iso muutos, jota ei osannut aikasemmin välttämättä ajatella tarpeeksi tärkeänä. Mitä noihin polviin tulee niin niihin saattaa kertyä nestettä. Kuulostaa ainakin siltä ja niitä saa eteenpäin hieromalla, rullaamalla, hypoxsissa ja lymfassa. Ne vaatii aktivointia ei muuta 🙂 -E

  7. Ihana julkasu! Musta tuntuu että ihmiset ei osaa oikeasti miettiä unen ja unenlaadun merkitystä. Ajatellaan että joojoo onhan se tärkeää, mutta sitten sille, joka oikeasti nukkuu tarpeeksi vähän naureskellaan.
    Kiva siis että nostit aiheen esille positiivisessa valossa konkreettisin esimerkein ja neuvoin. Se auttaa varmasti monia ymmärtämään asian ytimen ja oli hyvä muistutus itsellenikin!

    🙂

    • Kiitos kovasti kommentista, hienoa kuulla että tämä herätti ajatuksia <3 Unen merkitystä ei voisi liikaa korostaa 🙂 -E

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta