SALLI ITSELLESI HYVÄÄ OLOA

Hyva_olo_salliminen_Hyvinvointi

Miten teillä sujui Timmi Tammikuu? Onko hyvä olo saavutettu ja mieli tasapainossa? Ainakin itse pystyn allekirjoittamaan nämä, vaikka koko kuukausi ei sujunutkaan ihan täysin ilman sokeria uhosta huolimatta. En pode tästä huonoa omaatuntoa, sillä miksi pitäisi? Olen keskittynyt hyvinvointiini ja siihen on välillä kuulunut hetkessä elämisen rentous – joskus se on tarkoittanut jälkiruokaa illallisen päätteeksi. Hyvänä porkkanana tämä Timmi Tammikuu tuntui kuitenkin toimivan, sillä herkkuja tuli syötyä paljon vähemmän. Huomasin myös tämän haasteen virittäneen meikäläisen kokkitaitoja, sillä olen kokeillut tammikuun aikana paljon erilaisia ruokia ja myös syönyt monipuolisemmin. Tammikuiselta haastelistaltani löytynyt avantouinti osoittautui aivan mielettömäksi puuhaksi ja siitä pääsikin muodostumaan ihan joka viikkoinen tapani rentoutua. Joulukuun sokeriähkyn pois lakaisemiseen vaadittiin siis ehdottomasti pientä puhdistautumista ja haasteen heittoa. Olo on erittäin energinen ja latautunut!

Päädyin tässä tammikuun aikana pohtimaan sellaista, että voiko jatkuva pakonomainen kieltäytyminen altistaa meidät jopa lihomiselle? Tiedätkö ne tyypit, jotka tuntuvat olevan aina dieetillä? Saavatko he mielihyvää tai onnistumispisteitä kieltäytymällä ”huonoista valinnoista”, vai tuleeko heillä kenties nämä sortumiset rytinällä viikonloppuisin tai pitkien työpäivien jälkeen? 

Pidetäänkö sitä heikkoutena, jos sallii itselleen hyvinvointia jonkun muun kuin kovan treenin tai seitifileen kautta? Jos sanot itsellesi jatkuvasti EI, nostaako se stressitasojasi korkeammalle ja saastuttaako se meidät lopulta vain stressisyömään? Minun kohdallani tämä saattaisi päteä, onko siellä muita heimolaisia?

Pyrin itse painottamaan elämääni kisakauden ulkopuolella sille tasapainoiselle hyvinvoinnille. Mahdollisimman vähän kieltäytymistä ja mahdollisimman paljon fiiliksen mukaan elämistä. Se saa hymyn nousemaan ja naurun helisemään! Väitän sen olevan myös syy sille miksi samat farkut menevät jalkaan vuoden ympäri. Salliminen on myös oma avaimeni jatkuvasti elävälle motivaatiolleni – se nimittäin sammuu jos sitä pyrkii liikaa hallitsemaan ja rajoittamaan. Treenaamisen tulee olla paljon muutakin kuin tuloksia ja treenikalentereita!

Hyvinvointi ei ole dieettiä ja kurinalaista treenaamista, vaikka se saattaisikin  olla pieni osa sitä. Hyvinvointi on asioiden oivaltamista juuri sopivanlaiseksi itselleen. Salli itsellesi juuri niitä asioita, joita pidät tärkeinä ollaksesi energinen ja voidaksesi hyvin <3 Loistavaa helmikuuta.

-E

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

11 vastausta artikkeliin “SALLI ITSELLESI HYVÄÄ OLOA”

  1. Just näin! Hyvä teksti ja itse olen onneksi viime vuoden lopulla alkanut vihdoin löytää juurikin tätä tasapainoa ja hyvinvointia jatkuvien kieltojen sijaan 🙂

  2. Niinhän se yleensä menee, että ne kielletyt asiat ovat niitä kaikkein houkuttelevampia. Allekirjoitan siis tuon stressisyömisen täysin! Samahan se on jos esimerkiksi lapselle sanoo ettei punaista nappia saa painaa, niin tottakaihan se juuri sitä painaa. Ehkä meidän tulee alkaa toteuttamaan käänteispsykologiaa, haha! 😀 Loistavaa helmikuuta myös sulle!

  3. Pikkuhiljaa pienin askelin kohti joustavuutta. Runeberginpäivä ja laskiainen lähestyy. Syötkö itse pullaa/torttua? Sinun innoistamana uskalsin uimahallin kylmäaltaaseen6astetta. Ei ihan avantoa mutta virkisti, tuli hyvä olo kun uskalsi. ”Hyvinvointi on asioiden oivaltamista juuri sopivanlaiseksi itselleen” ->oikein tosin vaikea toteuttaa kun ei aina tiedä mitä haluaa. Välillä vaihtoehtoja on liikaa. Voisiko tästä kirjoittaa/saada apua? Miten valita kun on vaihtoehtoja niin paljon?

    • Olisi kiva tietää paljonko sinulla menee rahaa terveelliseen ruokaan kuukaudessa? Eli ruokakustannukset

  4. Moi! Tavoitteena ois vähän kiristyä ja laihtua sen 5kg. Kuitenkin rakastan hyvää ruokaa enkä haluais juuri kieltäytyä ihan kaikesta. Voisko toimia että viikonloppuisin söiskin vähän enemmän ja arkena sitten pitäis kalorivajeen siinä -800 tienoilla. Oon kuullut että jotku ei suosi tätä tapaa koska viikonloppuun mennessä on kehittynyt niin suuri nälkä että syö sit koko jääkaapin. Ja kuulemma myös tuommonen kalorien laskeminen ja nostaminen vaikuttaa haitallisesti kroppaan. Mutta jotenkin vaan tommonen tasanen puurtaminen ja totaalikieltäytyminen kaikesta ilman mitään sallittua herkkua tuntuu ihan mahottomalta, pitäähän sitä nyt elämässä olla jotain nautintoja… 😀 Oisko sulla minkälaista mielipidettä tästä?

    • Elämä ei voi olla vain kalorien laskemista. Valitse viikosta esim. yksi päivä jolloin korvaat yhden aterian jollain mieliteollasi. Kannataa tosiaan pohtia makroja enemmän viikko kuin päivä tasolla.

  5. Moikka,

    Ihan out of topic halusin semmosta kysyä kun viime viikolla viikon tauon jälkeen salilla sain uusia tuloksia lähes jokaiseen lihasryhmään. Tänään sitten tulokset olivat tipahtaneet viime viikosta melko reippaastikin.

    Miksi näin käy?

    • Ei pidä lannistua! Yleensä kehitys ei ole noin lineraalista mitä ehkä olet odottanut? Kehitys ottaa aikansa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 17
Tykkää jutusta