FOKUSOIVA AAMUKAHVI

Aamiaiseni on näyttänyt samalta jo monta vuotta; kananmunia, puuroa, marjoja ja vihermehua. Tanssitreenien myötä totesin kuitenkin aika nopeasti, että tätä turvallista kaavaa on muutettava. Aamiainen ei nimittäin tuntunut energisoivan tarpeeksi ja vauhti tyssäsi jo reilusti ennen lounasaikaa. Jatkuva uuden opettelu kuormittaa aivokapasiteettia ja paljon kysytyt kyvyt opella uusia asioita ovat todella koetuksella. Ei auta vaikka keho olisi latingissa, jos aivot käyvät hitaalla – been there, done that! Päätinkin parisen viikkoa sitten kokeilla ensimmäistä kertaa ikinä jättää rutiineista pois aamupuuroni – kyllä, siis se mistä en olisi aikaisemmin voinut luopua mistään hinnasta. 

Vähän yllätyksekseni tämä kokeilu osoittautui todella toimivaksi monellakin tapaa! Huomasin hieman kevyemmän ja helposti sulavan aamiaiseni toimivan uusien arkirutiineideni kanssa paremmin. Niin syntyi tämä FOKUSOIVA AAMUKAHVI-resepti, jonka nautin vihersmoothien kera.

Vihersmoothie on parhaimmillaan täyttävä ja erittäin ravitseva tapa startata päivä! Yhden suosikeistani löydät täältä. Toisinaan jätän vihersmoothiesta pois herajauheen ja korvaan proteiinin lähteen munakkaalla.

Kahvini ydinajatuksena on syöttää aivolle välitöntä energiaa, joka myös kestää pitkään. Kahvissa olevan MCT-öljyn rasvahapot eivät varastoidu, sillä maksa kykenee hyödyntämään ne suoraan energiaksi. Siinä on syy miksi hyviä rasvoja ei tulisi missään tapauksessa vältellä ruokavaliossa, vaan pikemminkin lisäisin ja monipuolistaisin niitä rutkasti. Me pelätään niitä hyviä rasvoja oikeasti ihan liikaa. Ne eivät jenkkakahvoja tee kenellekkään! 

Meille naisille rasvojen riittävä saanti on erityisen tärkeää myös hormonitoiminnan kannalta. Rasvojen osuus ruokavaliossa on kuitenkin yksilöllistä ja toisilla toimii paremmin hiilihydraatti-painotteinen ruokavalio, kun taas toisilla painotus kannattaa olla rasvoissa. Mistään ei kuitenkaan pitäisi missään tapauksessa luopua, vaan jokaisen olisi hyvä löytää omalle keholleen toimivimmat suhteet ja ajoitukset.

FOKUSOIVA AAMUKAHVI 

3-4 dl Vahvaa luomukahvia

1/2-1 rkl Puhdistamon premium macaa

1 tl kookosöljyä

1-2 rkl MCT-öljyä

1 rkl raakakaakaota

(lisää halutessasi ripaus Guerande-suolaa, kanelia ja kardemummaa. Voit muuttaa reseptissä olevien rasvojen suhdetta halutessasi)

Laita ainekset blenderiin tai sekoita sauvasekoittimen vaahdotuslevyllä

Pyöritän hiilihydraatteja ruokavaliossani treenipainotuksen mukaan, mutta erityisen tärkeää niiden nauttiminen on iltaisin. Näin varmistan hyvälaatuisen unen ja mahdollistan mahdollisimman tehokkaan palautumisen yön aikana. Huomasin uuden ruokavalioni edesauttavan myös vatsani toimintaa suotuisasti – olen siis arvatenkin aika fiiliksissä. 

RAAKAKAAKAO; piristävä vaikutus, sisältää runsaasti ravintoaineita 

MACA; boostaa hormonitoimintaa ja hedelmällisyyttä, energisoi, parantaa muistia, keskittymistä ja stressinsietokykyä

MCT-ÖLJY; stimuloi rasvanpolttoa, energisoi, hyvää aivoille ja suolistolle

KOOKOSÖLJY; ehkäisee tulehduksia (antibakteerinen), energisoi, suolistoa hellivä ja puhdistava, kiihdyttää aineenvaihduntaa, parantaa kolesteroliarvoja

ENERGIAA AAMUIHISI <3 -E

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

3 vastausta artikkeliin “FOKUSOIVA AAMUKAHVI”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 13
Tykkää jutusta