Ruokanatsi

 

Minifitness_syomalla_kiinteytyy_ruokavinkit

Tämä ruokanatsi pitää usein huolta siitä, että myös muut muistavat syödä riittävästi. Jos minun kanssani lähtee pidemmäksi aikaa reissuun, palaa jengi sieltä usein timmimpänä, vaikka ovat usein syöneet enemmän kuin tavallisesti. Kyse onkin siitä, onko ravinto ollut parempaa, säännöllisempää ja monipuolisempaa. Keho on viisas koneisto. Se säästelee ja varastoi ravintoa mikäli kokee sen tarpeelliseksi. Tämä ilmiö tapahtuu silloin, kun ravintoa tulee liian harvoin tai vähän. Kun koneisto tottuu siihen, että ruokaa tulee tasaisesti ja riittävästi, on se valmis myös luovuttamaan ylimääräisestä. Tässä tapauksessa kyse on rasvasta ja nesteistä. Tämä reissuilla usein tapahtuva ruokailmiö tiivistää mielestäni hyvin sanonnan ”seura tekee kaltaisekseen”. Tämä pitää paikkansa niin hyvässä kuin pahassa. Vaikutamme usein toisiin tiedostamatta vaikutustamme. Ruokailutottumukset voivat olla tarttuvia!

Olen kuten kuka tahansa nainen. Kerrytän rasvaa ja selluliittiakin, mutta tiedän myös miksi sitä on kertynyt ja toiseksi kuinka siitä pääsee eroon. On kuitenkin tärkeää antaa löysää ja palautumisaikaa keholle, mutta se ei tietenkään tarkoita sitä, että se edellyttäisi huonon ravinnon syömistä. Usein kuitenkin meidän mieli, eli pääkoppa on eri mieltä. On aikajaksoja, kun syön löysemmin ja se näkyy väistämättä kunnossa. On kuitenkin tärkeää osata suhtautua siihen oikein ja antaa itselleen lupa myös toisenlaiseen kuntoon. Se on jatkuvaa opettelua. Oma nuppi kyllä usein kertoo lopulta sen, koska riittää. Heikkoutta tai ei, on sekin osa elämää. Kullakin aikajaksolla on oma aikansa ja paikkansa. Me naiset vain tuppaamme usein stressaantumaan tästä, vaikka ilmiö on hyvin luonnollinen. Keho pyrkii tasapainoon. Joskus tasapainon hakeminen voi mennä yli, mutta sen voi aina etsiä uudelleen. On kuitenkin hyvä muistaa, että tasapainotilakin voi muuttua iän ja olosuhteiden muuttumisen myötä. 

Nälkä on myös luonnollinen asia ja se on silloin hyvä mittari, kun homma toimii. Näläntunne tulee itselleni juuri ennen seuraavaa ruokailua. Kehoni tietää hyvin, koska ruokaa on tulossa. Oma kuntoni kiristyy nopeasti kohtalaisen korkeillakin kaloreilla, jos kyseessä on puhdas ruoka. Hiilihydraattia en jätä koskaan pois ruokavaliosta, vaan jopa mieluummin suosin sitä. Hiilihydraatti kertyy rasvaksi vain silloin, kun kehon energiatarve ylittyy. Hiilihydraatit ovat keholle äärimmäisen toimiva kaveri niin rasvanpoltossa, jaksamisessa kuin palautumisessakin.

Ylimääräiset kilot ja selluliitti kertyvät usein sokerista ja liiallisesta rasvasta. On myös hyvä muistaa, kuinka kaloriton ei ole lainkaan ”parempi vaihtoehto”. Keho kerryttää tuon ylimääräisen moskan usein juuri selluliitiksi koristamaan pakaroita. Jos siis siitä haluaa päästä eroon, kannattaa pitää huolta aineenvaihdunnasta, veden juonnista ja vältellä keholle ”vieraita aineita”. Mutta täsmennän vielä, että en ole itsekään mikään pyhimys. Pyrin kuitenkin pitämään niiden käytön hallinnassa ja minimoimaan sitä kautta kehon turhaksi luokiteltavan huonovointisuuden.  Minifitness_kiinteytyminen

Lola, ruokaverottaja<3

RUOKANATSIN VINKKEJÄ

  • Syö kun olet nälkäinen
  • Muista juoda vettä ruokailuiden välillä
  • Älä syö tylsyyteen
  • Täytä lautanen ensin kasviksilla ja salaatilla. Lisää tämän jälkeen proteiini, hiilihydraatit ja mahdollinen rasvan lähde
  • Paras tapa vältellä herkkuhimoa on syödä riittävästi –> älä nipistele, syö kunnes olet kylläinen
  • Syö rauhassa ja pureskele ruoka kunnolla –> ruoka sulaa paremmin ja tunnistat kylläisyyden signaalin 
  • Älä koskaan korvaa ruokaa herkuilla. Jos syöt herkkuja, pidä huoli että syöt ensin kunnon ruokaa
  • Jos haluat vähentää sokerinhimoa, pidä pannassa myös alkoholi ja kalorittomat, makeat tuotteet
  • Valitse viisaammin. Jos makeanhimo kuitenkin iskee, voit aina valita terveellisempiä vaihtoehtoja
  • Suosi kasviksia! Kotimainen porkkana on loistava makeanhimon tylyttäjä
  • Ruoka on hyvinvointisi perusta. Kunnioita kehoasi ja pidä siitä huolta myös ravinnon kautta. Se kantaa aina hedelmää
  • Joskus kannattaa keskittyä ulkoisten muutosten sijaan sisäiseen muutokseen. Näin saatat ottaa vähemmän stressiä ja suhtautua asiaan huolettomammin–>pudotat usein kiloja huomaamattasi. Voit paremmin, olet paremmalla tuulella ja säteilet ulospäin!
  • Nuku riittävästi. Väsyneenä tekee helpommin mieli herkkuja, eikä väsyneenä ruoan valmistukseen riitä välttämättä energiaa

 

Energistä elokuuta! Nyt taas kiinni rytmeihin <3 -E

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

3 vastausta artikkeliin “Ruokanatsi”

  1. Puressa tää itsestä huolehtiminen toteutuu niin herkullisesti, että siitä on vaikea kävellä ohi (etenkin kun lähes joka päivä siitä kulkee..)… 😂 Siellä syöminen kyllä hellii kokonaisvaltaisesti, paitsi kehoa, myös aisteja! Ehdottomasti yks ykkösmesta Turussa! ☺

    • Sanoppa muuta Elina 😀 Niin samaa mieltä. Vegeoverloaaad löytyy aina mun lautaselta! Niin hvvää, ei sille mitään voi <3 -E

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 27
Tykkää jutusta