Liikkuvuus osana suorituskykyä

Minifitness_liikkuvuus_harjoitteleminenTeemme paljon asioita saadaksemme suorituskykyä paremmaksi. Treenaamme enemmän, syömme paremmin, mittaamme untamme ja ravaamme hierojalla. Monet palaset ovat kohdallaan, mutta usein unohdamme ne kaikkein yksinkertaisimmat asiat. Yksi niistä on liikkuvuus. Sen vaikutus suorituskykyyn ja hyvään oloon on kiistaton.

Meistä jokainen tietää, että ennen treeniä pitäisi lämmitellä. Mutta se onkin eri asia, kuinka jokainen motivoituisi oikeasti tekemään sen oikein? Minulla on siihen aika hyväkin vinkki, joka toimii myös itseeni. 

Kohdennettu lämmittely vähentää vammariskiä ja valmistaa lihaksistoa, verenkiertoa ja hermostoa tulevaan treeniin. Se valmistaa myös mieltäsi, joka on taannoisen kirjoituksenikin mukaan ehkä se tärkein työkalu. Yksinkertaistettuna, suorituskykysi nousee! Jotta kohdennettu lämmittely tuntuisi mielenkiintoiselta ja motivoivalta, kannattaa siitä tehdä hauskaa. Tee yksinkertaisia liikkeitä jotka parantavat liikkuvuutta, mutta pidä huolta myös sykkeen noususta. Hyvä alkulämmittely on todella tärkeä suuntaviiva sille, millainen tulevasta treenistä tulee – tehokas vai tehoton?

Tänään tehdessäni liikkuvuutta parantavia harjoituksia kyykkytreeniä varten huomasin innostuvani ihan hirveästi liikkuvuuden paratumisesta. Nyt ajattelet, että siinähän kestää ikuisuus? Itseasiassa ei kestä. Liikkuvuutta on mahdollista parantaa HETI ja sen vaikutus itse treenissä näkyy myös HETI. Kannustankin sinua panostamaan laadukkaaseen lämmittelyyn aina ennen treeniä! Erityisen tärkeänä pointtina nostaisin rangan liikkuvuutta parantavat harjoitukset, sillä se on koko kehomme tukiranka. Jos ranka on jumissa, vaikuttaa se heti liikkuvuuteen ja voimantuottoon puhumattakaan muista ongelmista.Minifitness_lammittely_liiikkuvuuden parantaminen

Ota lämmittelyyn mukaan toiminnallisuutta. Hyödynnä kuminauhoja, palloja, TRX-naruja, keppiä, seinää tai oman kehon painoa! Kokeilin Procedos-treenialustaa osana alkulämmittelyä ja se on kieltämättä toimiva keksintö. Liikkuvuus hioutuu nopeasti paremmaksi.

Keho on 15-30 minuutin lämmittelyn jälkeen paljon valmiimpi treeniin niin keskittymisen, kuin voimantuotonkin kannalta. Alkulämmittelyssä kannattaa tehdä myös liikkeitä, jotka matkivat itse treenissä tehtävää liikettä. Tällöin hermosto on valmiimpi kunnon jumppaan! Alkulämmittelyssä käytettävän tehon kannattaisi olla noin 50 % verrattuna treenisuoritukseen.

Kun lämmittely on kohdennettua ja tehokasta, on myös aineenvaihdunta kovassa käynnissä koko treenin ajan. Et siis välttämättä tarvitse aerobisia laitteita lämmittelyyn, eikä se yksinään ole sitä tehokkainta mahdollista lämmittelyä. Sen kaveriksi olisi hyvä yhdistää treeniä tukevaa lämmittelyä.

Oman liikkuvuuden parantaminen on yksi todella tärkeä osa kehittymistä! Jos paikat on jumissa, ei yksinkertaisesti treenikään mene samalla tavalla perille ja myös lihaksen repeämisriski kasvaa. pitäkää huolta kunnollisesta lämmittelystä ja nimenomaan kohdennetusta, liikkuvuutta parantavasta lämmittelystä.

Liikkuvuuden parantamisen voi aloittaa tältä seisomalta! Ei tarvitse odotella viikkoja, jotta siinä kehittyisi. Liikkuvuus paranee toistojen ja lämmitettyjen lihasten kautta. Mikä tärkeintä, tehkää siitäkin hauskaa;) 

Loistavaa treenipäivää -E

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

3 vastausta artikkeliin “Liikkuvuus osana suorituskykyä”

  1. Osu tä kirjoitus kyllä täydellisesti hyvään saumaan! Rupesin tällä viikolla pohtimaan, miten oon huomannu mun liikkuvuuden heikentävän suorituskykyäni ja kui paljon se ärsyttää! Päätinkin et alan keskittymään siihen vielä enemmän 🙂 Tästä sain hyviä vinkkejä, parhain ehkä se, että liikkuvuus voikin parantua heti eikä tarvii oottaa pitkiä aikoja niin kuin jostain syystä oletin!

  2. Osu kyllä täydelliseen saumaan tä kirjotus! Rupesin tällä viikolla pohtimaan miten mun liikkuvuus heikentää suorituskykyyni ja kui paljon se ärsyttää! Päätinkin alkaa keskittymään siihen enemmän 🙂 Tästä sain hyviä vinkkejä, parhain ehkä se, että liikkuvuus voi parantua heti eikä tarvii oottaa pitkiä aikoja niin kuin jostain syystä oletin!

    • Hei ihan huippua! Toi on vaan niiiiin totta, mutta se helposti jää ja unohtuu kunnes on jo tosi ilkee treenata.
      Se täytyy ottaa perus jumppaan vaan päivittäin mukaan niin tulee varmasti tehtyä 😉 Tsemppiä treeneihin! -E

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 12
Tykkää jutusta