Vatsavaivat ja matkustaminen

Minifitness_vatsavaivat_matkustaminenPuhun aiheesta, joka koskettaa meistä hyvin monia. Tiedän millaista on kärsiä kipeästä vatsasta ja jatkuvasti varoa ihan kaikkea. Ennakoida ja elää mustuneen mielen kanssa turhaan. Onneksi ongelmiin löytyy usein helpotusta, mutta tie voi olla pitkä ja kivinen. Mutta se kannattaa. Ei ole olemassa yhtä vastausta kaikkeen. Jos jokin on monimutkainen ja yksilöllinen asia, niin se on tämä suolisto!

Jossain vaiheessa huomasin pelkääväni matkustamista. Tämä johtui puhtaasti siitä, että olin ollut hillittömässä sairastelukierteessä kaikki viimeiset reissuni. Milloin sairastuin vatsatautiin, milloin flunssaan. Kaikki sairastelut olivat kuitenkin peräisin suolistosta – kuten usein hyvin monet sairaudet ja yliherkkyydet. Ulkomailla on hyvin toisenlainen bakteerikanta. Mitä pidemmälle mennään, menee homma usein haastellisemmaksi. Vaikka kuinka valmistauduin matkaan probioottivalmisteiden turvin ja muiden keinojen turvin, ei se taannut mitään. Olin todella kyllästynyt matkustamaan lomalle ja sairastamaan siitä puolet. Marssin lääkäriin jokaisen matkan jälkeen pidellen vatsaani. Mitään ei koskaan löytynyt. Minifitness_suoliston_hyvinvointi_matkoilla Minifitness_hyvinvoiva_vatsa

Ollessani kisadieetillä ja kisojen jälkeen suolisto oli erityisen herkillä. Se altisti kaikelle. Vaikka kuinka yritti syödä oikein, ei aina auttanut sekään. Mutta usein se kuitenkin auttaa huomattavasti suoliston sopeutumista. Siitä syytä en koskaan enää pidä mättöpäiviä, vaan syön pääsääntöisesti terveellisesti ja samoja raaka-aineita kuin kotona. Jos noudattaa kotona maidotonta ja gluteenitonta ruokavaliota, kannattaa sitä jatkaa myös ulkomailla. Vatsani sallii herkkuja pienissä määrin ilman että se aiheuttaisi ongelmia. Tämä on minun suolistoni ja se toimii näin. Onneksi olen löytänyt keinot sen kanssa elämiseen useiden vuosien haasteiden jälkeen.

Ensimmäinen askeleeni oli aikoinaan siirtyä maidottomaan ruokavalioon, sillä suolistossani vallitsi selvä kaaos. Olin paljon sairaana ja vatsa toimi milloin huvitti. Vatsani kipristeli jo pienestä määrästä maitoa. Nyt vuosien maidottoman kauden jälkeen siedän jonkin verran maitoa, mutta noudatan silti maidotonta ruokavaliota. Lähinnä siksi, että vatsani toimii paremmin kuin syödessäni maitorahkaa, sekä myös flunssat vähenivät huomattavasti. Pieni muutos, (johon tottui jo kahden viikon jälkeen) mutta mikä ero hyvinvoinnissa. Gluteenia voin syödä, mutta ruokavalioni on kuitenkin lähes kokonaan gluteeniton, sillä en tavallisesti syö leipää enkä pastaa. Ongelmia ei esiinny pienissä määrissä nautittuna.

Nyt kun viime kilpailuistani on kohta vuosi, olen saanut matkustella keväästä lähtien terveenä. Vatsan kanssa ei ole ollut ongelmia, mutta olen myös noudattanut tiettyjä rutiineitani jokaisella matkalla. Viherjauhe (ravintotiheää, puhdistaa, tasapainoittaa), vitamiinit (vastustuskyky) ja suolistoa tukevat probiootit (tasapainoittaa, ehkäisee ja korjaa) ovat ehdottomia. Syön usein matkoilla Precosan lisäksi Boulardiita tai Vivomixiä. Olen itse huomannut tämän yhdistelmän kaikkein parhaaksi. Ruokavalio on kuitenkin ihan ehdoton juttu!Minifitness_aamiainen_toimiva_vatsaminifitness_hyvinvoiva_vatsa_ruokavalio minifitness_aamiainen

Veden juonti ja liikunta auttavat kehoa ylläpitämään normaalin tilan myös reissussa. Ennen ruokailuja kannattaa nauttia ruoansulatusentsyymi, mikäli kärsii minkäänlaisista vatsavaivoista, kuten nipistelystä, turvotuksesta tai närästyksestä.

Sokeri saa bakteerit mylläämään, joten myös sen nauttimisen kanssa kannattaa olla tarkkana. Myös alkoholi heikentää vastustuskykyä, joten kaikkea kannattaa nauttia kohtuudella omaa kehoa kuunnellen.

Olen matkustellut paljon, mutta olen vain kerran sairastanut ihan oikean ruokamyrkytyksen. Kaikki muut ovat olleet oman kehoni floppeja. Paljon on siis meidän omissa käsissä, joten muistathan valmistautua reissuille jo muutamaa viikkoa aikaisemmin! 

Söin Maltan reissulla ainoastaan valkoista tuoretta kalaa ja vain hieman kanaa. Ai että vatsani kiittää! Ruoansulatus toimii aina niin paljon paremmin, kun karsii punaisen lihan käyttöä. Tämä siis vinkkinä kaikille, joilla on hankaluuksia ruoansulatuksen kanssa. Söin paljon kasviksia, joilla täytin lautasen ensimmäisenä. Sivuun otin perunaa tai riisiä. Aamiaisella syötiin ihania tuoreita hedelmiä, kaurapuuroa ja munakasta. Välipalaksi joimme usein puhdistavat vihersmoothiet, riisikakkuja, porkkanoita ja matkoilla mukana kuskaamaani Monarchin purkkikanaa (on muuten oikeasti hyvää!)

Pidä huolta suolistostasi, sillä sen huonovointisuus heijastuu voimakkaasti mielialaan ja energioihin. Myös rasvan palaminen hidastuu mikäli suolisto ei toimi optimaalisesti. Jos siis kiukuttaa treenaamisesta huolimatta, kannattaa pohtia voisiko syy löytyä suolistosta?

<3 -E

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

4 vastausta artikkeliin “Vatsavaivat ja matkustaminen”

  1. Siis apua mulla on ihan samanlainen vatsa kun sulla.XD Itselle toimii juurikin tuo että pääsääntöisesti gluteeniton ja maidoton. Yleensä viikonloppuisin syön vähä rennommin, mutta tärkeintä on just se että tuntee oman vatsansa.

  2. Moikka! Kirjoitit, että jätit rahka-iltapalat pois. Millä korvasit sen eli toisinsanoen olisiko sulla hyviä vinkkejä iltapalaan?😉
    Itsellä tuntuu, että iltapala on aina jotain rahkaa tai vastaavaa, kun se on niin nopeaa ja ei jaksaisi tuunailla kauhean monimutkaisia🤔

    • Moikka,
      Munakkaat, itsetehdyt proteiinijäätelöt/smoothiet on nopeita 🙂 Suosittelen! -E

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 12
Tykkää jutusta