Millainen treeni on tehokasta?

Eevi_teittinen_hyvan_mielen_treenaamistaEn ole käynyt salilla kuukauteen. Tai olen, mutta en ole tehnyt sitä vanhaa tuttua nelijakoista salitreeniä pitkään aikaan. Olen tehnyt lähinnä kiertoharjoittelua, koska se on tuonut sitä kuuluisaa hyvää oloa niin fyysisesti kuin henkisesti. Salitreeni ei ole ainoa oikea tie kehittymiseen, vaan mielestäni treenaaminen koostuu aina omista sen hetkisistä tavoitteista ja siitä, mitä on kiva tehdä! Motivaatio pysyy ja kehittymistä tapahtuu kun tekee sitä mistä tulee hyvä fiilis. Toki treenin tulee olla riittävän tehokastakin, mutta itselläni sellaista puoliksi tekemisen meininkiä ei ole nähty koskaan. Onnistumisen tunne on asia, johon ei koskaan kyllästy. Tee mistä nautit, niin nautit siitä mitä teet. Teemulta lainattu motto, joka toimii tähän mielestäni hyvin. Kun treenimuoto on oikeanlainen omiin tavoitteisiin ja elämäntilanteeseen nähden, täyttyy tämä ilman painostamista.

Olen treenannut kovaa ihan ilman saliakin. Olen myös kehittynyt ja löytänyt haluamaani tasapainoa treenaamisen ja minun välilleni. En koskaan  ole kannattanut treenaamista, josta ei nauti. Treenaamaan pitää olla kiva mennä ja sen pitää tuoda energiaa, sekä hyvää oloa. Sen merkitys korostuu erityisesti näin synkän lumettoman aikajakson aikana, kun tuntuu ettei päivä oikeastaan ala ikinä. Ulkona on tasaisen harmaata ja hämärää. Treeni on ainoa keino selvitä tästä niin, ettei elämä tunnu ankealta. Se on kaiken perusta ja sitä siivittävät terveellinen ruokavalio, eikä ne sohvan nurkassa syödyt suklaakonvehdit, vaikka ei siinäkään mitään väärää ole. Niitä ei vain tee samalla lailla mieli silloin, kun mieli on arjen kanssa tasapainossa. Hyvän olon ja fiiliksen saa ihan muualta! Treeni tasapainottaa ihan kaikkea. Myös mieltä masentavien (sokeri ei sitä siis kohota!) ruokien syönti vähenee, kun hyvästä olosta haluaa pitää kiinni. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta väittäisin treenin olevan sen kaiken ydin tässäkin. Never skip Monday!Eevi_Teittinen_motivoivaa_liikkumista_hyva_mieli_lapi syksyn

Olen myös tämän viikon jälkeen suorittanut thainyrkkeilyn peruskurssin läpi, joka tarkoittaa sitä, että pääsen ihan kunnolla hommiin. Uudet haasteet kiinnostavat aina, mutta kilpaileminen ei minusta lähde kulumallakaan. Minulta kysytään usein aionko vielä kilpailla fitneksessä, mutta haluan jättää sen vielä täysin auki. Fiilis kyllä kertoo. Vaikka sitä ei aktiivisesti nyt pohtisikaan, etenee omat treenit silti tutulla tavalla – onnistumisen fiilis on avainsanana, vaikka treenimuoto olisikin erilainen. Olen tehnyt pitkän pohjatyön salilla ja se kantaa nyt hedelmää muissa osa-alueissa ja treenimuodoissa. Sehän liikkumisessa onkin parasta, kun voi tehdä ihan kaikkea!

Myös kiireinen arki on ollut osasyynä siihen, miksi salitreenit ovat vaihtuneet toiminnalliseen treenaamiseen. Haluan saada kaiken irti itsestäni niin fyysisesti, kuin henkisestikin. Haluan sen olevan mielenkiintoista ja vaihtelevaa. Kaavaa on muutettava silloin, kun jokin ei kiinnosta, tai onnistu enää kuten ennen. Ilman tätä väistöliikettä ilmaantuu tilalle treenitauko. Homma lopetetaan kokonaan, koska ei ole enää riittävää mielenkiintoa. Tällaista loppua ei urheilua rakastavalle ole kuitenkaan oikeasti olemassa, ellei sitten itse niin päätä. Hanskat on helppoa heittää tiskiin, mutta niitä on vaikea laittaa takaisin käteen.

Eevi_teittinen_blogi_motivaatio_maanantai

Nähkää vaihtoehtoja ja kokeilkaa rajojanne! Uskaltakaa innostua, sillä sitä kautta saavutetaan ulkoisesti omaa silmää miellyttävä olemus, jonka kuorissa viihtyy ilman muita vaatimuksia. Kaikki on lopulta kiinni siitä, millaisen olon me luomme mieleemme. Hyödyntäkää sitä enemmän! Sillä ei ole lopulta mitään väliä paljonko aikaa treeniin päivässä pistää aikaa. Se voi olla mielelle paljon kuluttavampaa, kuin 20 minuutin jumppa kotona. Silloin kun treeni perustuu pelkästään ulkoisiin tavoitteisiin, katoaa siitä aina jossakin vaiheessa se aito tekemisen ilo, joka lopulta ruokkii eniten. Fiilikseen perustuva liikkuminen vaikuttaa aina positiivisesti niin mieleen, ruokailuun, kuin ihmissuhteisiinkin. 

Tällä viikolla on tulossa jotain sellaista, mitä on toivottu paljon! Nimittäin huippuun hiottu kotitreeni-valmennus, josta löytyy 6 viikon tehokas treeniohjelma kaiken tasoisille liikkujille. Olen tehnyt treeniviikosta mielenkiintoisen ja vaihtelevan, jossa käydään eri osa-alueita läpi monipuolisesti. Perjantaina kuulette tästä lisää ja silloin teillä on mahdollisuus hankkia kyseinen kotitreeni itsellenne, tai vaikka sinne pukinkonttiinkin. Valmennuksen voit aloittaa kun sinulle itsellesi parhaiten sopii. Tämän tehokkaampaa ja hauskempaa kotitreeniä ei ole toista, joten kannattaa lähteä messiin! Huippu-etu on tottakai perjantaina käynnissä, joten kannattaa seurata Instagramia ja blogia<3

Housut – Oysho / Paita ja toppi  – Björn Borg

”Never skip monday” <3

eevi

Blogissani kirjoitan itselleni tärkeistä aiheista, kuten treenaamisesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Myös koko kehon hyvinvointi, sekä elämän pienet ilot nostavat päätään kirjoituksissani. Tämä blogi on maustettu myös ripauksella huumoria, vaikka paljon vinkkejä ja informaatiota sisältääkin. Tervetuloa seuraamaan positiivista ja tehokasta meininkiä, josta toivon teidän saavan motivaatiota ja inspiraatiota omaan elämäänne!

4 vastausta artikkeliin “Millainen treeni on tehokasta?”

  1. Tästä postauksesta tuli mieleen oma tilanteeni noin vuosi sitten… Oma treenaamiseni oli ajautunut siihen pisteeseen että se ei ollut enää kivaa vaan pakonomaista ja ylisuorittamista. Tavoitteellisuudessa ei ole mitään vikaa mutta siihen miten itse urheilun kokee, jos se on vaan stressin ja huolen aihe niin ei sekään ole kivaa. Löysensin vähän otetta en treenannut pitkään aikaan, ja kappas vaan, kun taas aloitin treenaamisen ai että miten hyvältä se tuntui! parhaimmillaan treenaaminen onkin mun kohdalla juuri sitä sponttaania, ”silloin kun mieli tekee” treenaamista 🙂 <3 Kiva postaus eevi !

    mun blogissa ois kuvia ja youtube kanavalla myday -videota Lapin reissulta, video löytyy blogista 🙂

    https://plantifulmindj.blogspot.fi/

    • Moikka Jemina,
      Se on kuule juurikin näin! Hyvin sanottu 🙂
      Kaikkea hyvää <3 -E

  2. Mulla kävi salitreeni tökkimään, en yhtään oottanut enää salille menoa niin läksin kokeilemaan crossfittiä ja se vei kyllä mut mukanaan 🙂 voin mennä tunnille ilman mitään odotuksia ja saan siitä todella hyvän treenin/mielin joka kerta. Jos tulee kaipuu perus punttitreeniin niin on mulla jäsenyys vielö sinnekkin.. mutta katsellaan nyt.

    • Moikka,
      Hei miten huippua! Toi on niin parasta 🙂 Fiilis edellä <3 -E

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 19
Tykkää jutusta