Arjen pienet, mutta suuret valinnat

Eevi_Teittinen_syksy_arjen_teotTurku antaa enemmän aikaa ja tilaa ajatella. Kun pöytä on putsattu, on sitä helppoa alkaa pohtimaan elämäänsä. Millaisia muutoksia siihen ehkä kaipaa, tai mistä olisi hyvä päästä eroon? Onko jotakin, mistä olisi hyvä luopua pidemmän päälle? Joskus tämä pohdiskeluni pyörähtää jopa ympäri, mutta tämä aivoralli on silti mielestäni kasvattavaa ja avartavaa. Parhaimmat muutokset syntyvät vahingossa, ajatuksen kautta. Saamme jostakin ulkopuolelta joko suoran kehotuksen, johon meidän on jollakin tavalla helppo tarttua heti, tai sitten jokin asia jää muhimaan mielemme syövereihin ja muotoutuu siellä vähitellen. Valintojamme ohjaavat kysymykset; miksi ja mitä varten. Aina muutokseen ei riitä se että tietää, vaan siihen vaaditaan myös otolliset olosuhteet ja avoin suhtautuminen. Näin syntyy tekoja, joilla on väliä.

Vaikka jokaisen elämän tärkein henkilö on sinä itse, niin silti muutokset joita haluamme elämäämme tehdä vaikuttavat aina laajemmin ympäröivään maailmaan. Muihin ihmisiin, eläimiin, luontoon, ihan kaikkeen. Valinnoillamme vaikutamme omaan elinikään, mutta myös koko ympäröivän maailman olemiseen ja hengittämiseen.

Itse olen viimeaikoina pohtinut omia arjen valintojani ihan kierrättämisestä lähtien siihen, millaisia tuotteita ostan kaupasta. Olen toki tehnyt tätä huomaamattani ja tiedostaen jo vuosia, mutta nyt pysähdyin oikein pohtimaan tätä. Ovatko ne ekologisia, ovatko ne suomalaista tuotantoa, onko ruoka tullut läheltä, onko minulla mahdollisuus valita tuotteita, jotka olisivat ympäristöystävällisempiä ja samalla myös parempia minun hyvinvoinnilleni? Näitä ajatuksia pohdin usein ja mitä pidempään sitä teen, sitä enemmän huomaan nirsoilevani kuluttajana. Mikä vain ei kelpaa. Silti törmään siihen ajatukseen jatkuvasti, kuinka mikään mitä teen ei tunnu riittävän. Aloin epäilemään omaa toimintaani ja sitä, riittääkö minun arjen pienet, mutta silti niin suuret valintani?

Olen pienien muutoksien kannattaja, sillä pysyvät muutokset tapahtuvat pienin, mutta varmoin askelin. Siksi en esimerkiksi halusta huolimatta vaihtanut koko synteettisesti valmistettua kosmetiikkaani kerralla luonnonkosmetiikkaan, vaan nyt vuoden verran olen vähitellen pyrkinyt tekemään parempia valintoja kuluttajana. Kun olen löytänyt hyvän uuden tuotteen, joka täyttää aikaisemman tuotteen asettamat kriteerit, vaihdan tuotteen siihen. Olen valmis maksamaan siitä enemmän, kuten olen valmis maksamaan enemmän paremmasta ravinnosta. Sillä kosmetiikka jos mikä vaikuttaa hyvinvointiimme. Kaikki mitä itseemme hieromme, puunaamme ja suihkutamme, imeytyy kehoomme jollakin tavalla. Parhaimmillaan voimme ravita ja hoitaa kehoamme, pahimmillaan myrkyttää sitä ulkoisilla valinnoilla. Samalla tavalla teen valintoja paremman ravinnon suhteen, jotta pysyisin mahdollisimman terveenä. Jos minulle on tärkeää syödä aitoa ravintoa ja ravintoaineita, miksi en tarjoaisi sitä myös keholleni ulkoisesti aitona, puhtaana ja laadukkaana? En kykene tekemään mitään totaalista putsausta yhdellä kertaa, mutta teen valinnat siten kun ne istuvat itselleni ja omaan elämääni. Liiallisella pakko toimia-ajattelulla aiheutetaan usein vain ja ainoastaan ahdistusta ja itselleen sopimattomia valintoja.

Haluaisin kannustaa myös teitä tekemään näitä omia arjen, pieniä mutta suuria parempia valintoja. Ei tarvitse muuttaa kaikkea, vaan muuta niitä, mitkä sopivat parhaiten sinulle. Vaikuta siis niihin asioihin, joihin juuri sinusta tuntuu hyvältä ja mahdolliselta. Valinnoillamme me ohjaamme sitä, mitä meille tarjotaan. Valinnoillamme vaikutamme siihen, mihin suuntaan asiat menevät. Paremmat valinnat vaikuttavat paitsi meihin itseemme, myös ympäröivään maailmaan. Siksi ne kannattavat ja siksi meidän jokaisen tulisi vaalia niitä pienin askelin.

Meillä jokaisella on mahdollisuus parantaa hyvinvointiamme; millaista ravintoa annat kehollesi ulkoisesti ja sisäisesti? Huonot ja piittaamattomat valinnat saattavat aiheuttaa meille oman käden kautta aiheutettuja allergioita, yli-herkkyyksiä, sairauksia ja jopa lyhentää elinvuosiamme. On myös näiden seikkojen lisäksi hyvä nähdä omien valintojen yhteys luontoon.Terveys-leiman takaa pitäisi pohtia ja tutkia sitä, millainen tuotantoprosessi on tuotteen takana? Kumoaako se jopa sen terveellisyyden? Kuluttajilla ei ole helppoa, sillä meitä kieltämättä johdetaan helposti harhaan erilaisien terveys-merkintöjen avulla. Myös eri järjestöjen leimat, eivät ole aina tae yhtään millekään. Olemme kuitenkin menossa koko ajan siihen suuntaan, että meitä kuluttajia kiinnostaa asiat yhä enemmän, eikä meitä näin ollen ole yhtä helppoa ohjailla ostotottumuksien suhteen. Tämä pätee siis ihan kaikessa ruoan, vaatteiden, kosmetiikan yms suhteen. Meitä kiinnostaa ja hyvä niin! 

En siis heristä sormea ja käske lopettamaan suihkussa käyntiä, tai siirtymään täysin esimerkiksi luonnonkosmetiikkaan. Kehotan ainoastaan miettimään mitä kannattaisi oikeasti muuttaa tai vaihtaa omassa elämässä? Tässä omia pieniä arjen valintojani;

  • Käytän kauppareissuilla kangaspusseja muovipussien sijaan
  • Lajittelen roskat
  • Käytän mieluiten luonnonkosmetiikkaa, mikäli se on mahdollista
  • Ostan ruokaa torilta, kauppahallista tai lähtituottajilta (suomalaista/luomua/lähituotantoa)
  • Käytän aina mahdollisuuksien mukaan pyörää ja jalkojani enemmän kuin autoa
  • Käytän kotona EKO-pesuaineita
  • Kierrätän mahdollisimman paljon vaatteita ja tavaroita
  • Valitsen ruokapaikat ja kahvilat arvojen mukaan

Länsimaalainen elämäntyyli on täynnä synteettisiä kemikaaleja, joita on oikeastaan kaikkialla. Syömässämme ruoassa, ilmassa, tekstiileissä, kosmetiikassa, ihan kaikkialla! Meillä on mahdollisuus karsia näistä kaikista. Sitä kautta meillä on mahdollisuus voida paremmin ja vaikuttaa valinnoilla myös meitä ympäröivään maailmaan. Pakoon emme kuitenkaan ole pääsemässä, mutta valintoja on silti mahdollisuus tehdä joka päivä. Tämä ei ole helppoa, enkä ole mikään mallioppilas itsekään, mutta ainakin yritän. Olemme eläneet suuruudenhulluuden aikaa jo pitkään ja sillä on seuraukset. Haluan kuitenkin uskoa että meidän valinnoilla on vielä väliä.Eevi_teittinen_syksy_paremmat_valinnat

 

Raikasta viikkoa kaikille <3 -E

Hallitse ja hillitse stressiä

Minifitness_hallitse_stressi_keinoja stressinhallintaanMeillä kaikilla on joskus stressiä ja kiire painaa päälle. Toisinaan saattaa käydä myös niin, että olemme niin kovia koneita, että emme edes huomaa stressipiikin nousua. Itse lukeudun näihin suorittajiin, jotka eivät helposti havannoi stressikäyrän nousua edes silloin, kun se on aivan tapissa. Huomaatko sinäkin stressijaksot vasta kun ne ovat ohi? Hep, täällä yksi sellainen. 

Olemme hyvin erilaisia stressaajia, jonka vuoksi emme voi koskaan verrata sitä muihin. Me kaikki siedämme stressiä eri tavalla, joten myös sen käsittely saattaa olla hieman erilaista. Stressi on ok silloin, kun sille ei anna ruoria. Helpommin sanottu kuin tehty? Stressaavien ja kiireisien jaksojen jälkeen tulisi muistaa antaa itselleen palautumisaikaa. Sitä on hyvä antaa myös kiireen keskellä vaikka pienen hetken verran, jolloin koneisto sietää myös tulossa olevaa uutta painetta paremmin.

Unen merkitystä ei voida tässäkään tapauksessa korostaa liikaa, mutta sen laatu ja määrä kärsii meillä jokaisella aina joskus. Mitä teet silloin? Ahdistutko välittömästi? Olen harjoittelut parempaa lähestymistapaa kiireen keskelle ja koen toimivani nykyään tehokkaammin. Väitän sillä olevan suotuisia vaikutuksia myös terveydelleni pitkällä aikavälillä!Minifitness_stressihallinta

Jotta et ajautuisi mieltä ja kehoa kuluttavaan stressikierteeseen liian pitkäksi aikaa, pohtisin seuraavia ajatuksia;

  • Katkaise kiire ja stressi aina välillä. Pysähdy aina kun voit ja ota omaa aikaa. Näin saat itsellesi lisää peliaikaa ja jaksat paremmin. Pidä huolta itsestäsi ja hyvinvoinnistasi joka päivä jollakin tavoin
  • Älä venytä stressiä turhaan. Älä ennakoi stressaamista, äläkä yllytä sen voimaa ajattelemalla edessä olevaa työmäärää. Päivä ja yksi tehtävä kerrallaan vähennät omaa ahdistustasi huomattavasti
  • Stressaavina aikoina ei kannata kuormittaa kehoa esimerkiksi kovilla treeneillä, vaan silloin kannattaa suosia pääkoppaa miellyttävää treeniä. Jokainen fyysinen harjoitus on tietynlainen stressitila keholle. Jos pusket stressin alla kovia jumppia, ajaudut todennäköisesti sängyn pohjalle flunssan kouriin. Ole siis lempeä!
  • Syö hyvin. Mieli on paras työkalumme stressinkin alla, joten anna sille sen kaipaamaa ravintoa. Älä tukehduta sitä aineilla, jotka saavat naaman rutulle ja aivopiuhat tukkoon. Älä juo liikaa kofeiinia, sillä sen liikakäytöllä voi olla tuhoisat vaikutukset (max 4 kuppia kahvia/pv)
  • Harjoittele rauhoittumista. Meditoi, lue tai kuuntele äänikirjaa. Löydä oma tapasi rentoutua joka ilta. Rauhoita mieli, jolloin myös kehon on helpompi rentoutua ennen nukkumaan menoa
  • Älä tuijota kelloa. Kun laitat illalla herätyskellon soimaan, älä laske tunteja. Jos tänä yönä et yksinkertaisesti ehdi nukkua tarpeeksi, korvaa se itsellesi seuraavana yönä. Älä pitkitä univelkoja, vaan ota niistä kiinni mahdollisimman nopeasti
  • Tee keskittymistä vaativat tehtävät parhaassa vireystilassa. Itselleni parhaita keskittymiselle ovat aamut ja aamupäivät
  • Älä jätä asioita kesken. Kun olet stressaantunut ja tehtävää on paljon, päätä jo heti aamulla mitkä asiat teet tänään valmiiksi. Kun olet saanut tehtävät valmiiksi, on mieli valmiimpi lepotilaan
  • Pyri antamaan keholle enemmän palautumisaikaa päiväunilla tai pidennä yöuntasi
  • Älä nauti alkoholia ennen nukkumaan menoa, vaikka viinilasillinen saattaisikin tuntua rentouttavalta ajatukselta. Jo pienikin alkoholimäärä saattaa vaikuttaa radikaalisti unenlaatuun ja palautuminen on heikompaa. Pelaa siis varman päälle kun lepo on kortilla
  • Laadi tarvittaessa suunnitelma. Pysyt aikataulussa helpommin ja asiat ovat selkeämpiä tehdä. Näin pystyt jakamaan helpommin tehtäviä useammalle päivälle, eikä kuorma kasva yhtä suureksi
  • Hyväksyminen. Hyväksy tilanteet sellaisina kuin ne tulevat ja pyri tekemään parhaasi
  • Siisti kalenterista kaikki turha, jota on mahdollisuus siirtää myöhemmälle
  • Palaudu seurassa, joka rauhoittaa sinua. Läheisyys on meille hyväksi, joten halaaminen kannattaa
  • Kylpeminen, avanto, uiminen ja saunominen ovat itselleni todella rentouttavia tapoja pitää stressi kurissa
  • Hakeudu luontoon aina kun voit. Ulkoilma rauhoittaa ja saa meidät nukkumaan paremmin
  • Pidä asiat järjestyksessä. Itseäni helpottaa suunnattomasti asioiden hallinnointi, kun koti on siisti. Kodin tulisi olla turvapaikka, johon on aina kiva tulla. Myös kukilla/kasveilla on ihmeellinen voima!
  • Älä hoida työasioita (edes sähköpostia) työajan ulkopuolella. Määrittele itsellesi selkeästi koska olet töissä, koska vapaalla. Älä asenna edes sähköpostia puhelimeesi jos se ei ole välttämätöntä
  • Hillitse puhelimen ja muun elektroniikan käyttöäsi. Pidä itse kaikki sovellukset äänettömillä, sillä yleensä vain puhelut ovat kiireellisiä

Minifitness_stressi_hallintaan_vinkit

Hyvälaatuinen stressi on meille hyväksi. Sen kautta saatamme päästä parempiin tuloksiin ja sitä kautta kokea onnistumisia. Sopivan stressin alla suorituskyky on parempaa, kunhan se ei ole pitkäkestoista. Stressaavan hetken tai asian jälkeen olisi aina hyvä nollata tilanne, sillä se on osa omaa hyvinvointia. Hyvinvoinnistaan huolehtiminen ei ole pelkästään treeniä ja oikeanlaista ruokaa, vaan paljon muutakin! Jos itse valitsisin näiden lisäksi kolme muuta tärkeää hyvinvointia edistävää seikkaa, olisivat ne; arjen aktiivisisuus, sosiaaliset suhteet ja kehon kuunteleminen.

Loistavaa elokuuta, pidetään stressitasot kurissa kiireestä huolimatta <3 -E