Ruoka – kysymyksiä ja vastauksia

Eevi_hyva_ruoka_mika_on_terveellista_vinkitTänään on luvassa toivepostaus, jossa vastailen teidän esittämiin kysymyksiin. Vastailin näihin mahdollisimman ytimekkäästi ja tuon esille omaa näkemystäni. Tänään käydään läpi ruokavaliota! Jos innostutte, voitte laittaa tämän postauksen yhteyteen kysymyksiä koskien treenaamista. Vastailen niihin sitten ensi viikolla<3

Miksi kahvi kannattaa nauttia aina luomuna? Kahvissa voi olla paljon myrkkyjä, sillä kahvipavut kerätään maaperästä. Tunnetusti maaperään imeytyy runsas määrä myrkkyjä yms. Luomu kahvi on myös paremman makuista ja aidosti terveellistä. Kahvia kannattaa nauttia max 3 kuppia päivässä, sillä sillä on kehoa kuivattava vaikutus, sekä tämän jälkeen kahvin vaikutukset usein kumuloituvat

Voiko kananmunaa syödä joka päivä? Jos syöt paljon kananmunia, saattavat ne alkaa allergisoimaan runsaan käytön seurauksena. Siksi kannattaa välillä pitää taukoa kananmunista. Osa ruoka-aineita on helpommin allergisoivia kuin toiset. Munat saattavat aiheuttaa mm vatsavaivoja

Onko liha huonoa vatsalle? Tämä on aika yksilöllistä, mutta punainen liha sulaa huonosti joillakin meistä. Tämä saattaa aiheuttaa vatsavaivoja, närästystä ja tukkoista oloa. Kannattaa kokeilla muutaman viikon lihatonta ruokavaliota, jos huomaisit eroa omassa hyvinvoinnissasi?

Voiko light limuja juoda? Mielellään ei. Kehomme ei nimittäin tunnista juommeko sokeria vai makeaa, jossa ei ole kaloreita. Puhun aina siitä, mikä on luonnollista ja mikä ei – mitä luonnollisempi, sen parempi terveydelle. Light-juomat eivät ainakaan ole terveellisiä, joten suuria määriä niitä ei kannata nauttia. Jos haluat eroon sokerihimosta, kannattaa myös keinomakeutusaineet karsia. Makeutusaineet aiheuttavat useimmille myös vatsavaivoja, sekä päänsärkyä

Kauramaito vai suojamaito? Itse suosisin kauramaitoa, sillä soijamaito on hyvin estrogeenipitoinen. Soijatuotteita voi kuitenkin nauttia kohtuudella. Soijatuotteet saattavat olla myös pitkälle prosessoituja, joka on myös haitallista terveydelle

Miksi leipä ei ole usein suositeltua? Ns. ”hyvää leipää” on vain pieni osa kaupan valikoimasta. Siksi usein leivän kohdalla pitääkin olla itse aika tarkkana, mitä oikeasti ostaa. Paketin tekstit eivät nimittäin kerro ikinä mitään, vaan täytyy osata lukea paketin kyljestä mitä leivässä on ja paljonko. Kauraleipä on vain harvoin oikeasti kauraleipä. Onneksi poikkeuksiakin löytyy. Puhdas, vehnätön kauraleipä on todella löytö! Myös itsetehdyt leivät ovat sitä aitoa tavaraa

Miksi luomua kannattaa suosia? Ei luomussa on runsaasti mm. torjunta-aineita. Myös niiden ravintopitoisuus voi olla heikompi kuin luomutuotetussa. Luomu on valinta myös luonnolle ja luonnollisuudelle. Myös lähituotetut, suomalaiset tuotteet ovat aina parempi valinta, kuin ulkomaiset. Tomaatit ostaisin aina kotimaisena ja/tai luomuna, sillä esimerkiksi espanjalaiset kirsikkatomaatit voidaan kasvattaa ”halvoilla” alueilla, jossa on runsaasti saasteita. Myös esimerkiksi omenat kannattaa ostaa luomuna tai kotimaisena, sillä syömme ne usein kuorineen

Miksi käyttää superfoodeja? Superfoodeja on monenlaisia kotimaisesta mustikasta viherjauheisiin. Ne ovat usein helppoja lisiä ruokavalioon ja tukevat terveellistä ruokavaliota. Niissä tärkeää on kuitenkin puhtaus ja laatu. Suosi siis luomua ja laadukasta tuottajaa. Myös niiden käytössä kannattaa muistaa vaihtelu. Suosi superfoodeja oman fiiliksen mukaan. Joskus keho kaipaa energiaa, toisinaan taas rauhoittumista. Superfoodit voivat olla apuna erilaisiin kehon viesteihin. Superfoodeja on kuitenkin tutkittu vielä aika vähän, joten tutkimusnäyttöä niiden toimivuudesta on vähän. Siksi niiden kanssa kannattaa mennä oma fiilis ja terveys edellä

Onko suola epäterveellistä? Suola on välttämätön kehon optimaaliselle toiminnalle. Hermosto ja lihakset tarvitsevat suolaa. Se vaikuttaa myös kehomme nestetasapainoon. Myös ravintoaineet imeytyvät paremmin jos ruokavaliossa on nimenomaan hyvälaatuista suolaa sopivasti. On turha pelätä syövänsä sitä liikaa puhtaasti nautittuna, sillä usein ongelmana on pikemminkin huonosta ruoasta saatu piilosuola. Hyviä ovat esimerkiksi ruususuola ja Puhdistamon Guerande-suola. Jos juo 2-3 litraa vettä päivässä, ei suolan käytöllä useinkaan ole ongelmia

Eevi_blogi_treenitrikoot_House_of_brandon_ruokavinkit Eevi_hyva_ruoka_vinkit_suosi_naita

 

Treenitrikoot – House of Brandon Täältä*

Loistavaa torstaita <3 -E

 

 

Q&A – Vastauksia osa I

Minifitness_Q&AKiitos mielettömästi kaikista kysymyksistänne – niitä tuli yllättävän paljon ja ihan laidasta laitaan. Siksi jaetaankin nämä kahteen postaukseen! Tässä kootusti kysymyksiä ja vastauksia! <3

1. Kuinka montaa kertaa viikossa treenaat salilla ja montako aerobista treeniä teet? Treenaan salilla 5 kertaa viikossa ja en tee varsinaisesti aerobisena treeninä muuta kuin HIIT-treenejä, jotka kestävät noin 20 minuuttia. Teen ne usein sisällä pyörällä, tai sitten ulkona mäkijuoksuna. Olen nostanut nyt kisadieetillä niiden määrää vähitellen ja nyt teen neljä 20 minuutin vetoa viikossa. Tämän enempää treeniä minulla ei tule olemaan kisakauteni aikana.

2. Millainen ruokavaliosi on? Syön 4 ateriaa päivässä, sekä tämän lisäksi treenin jälkeen nautin palautusjuoman ja banaanin. Aterioiden välillä otan muutaman kerran päivässä BCAA-jauhetta sekoitettuna veteen. Perus runkoni koostuu juuri nyt seuraavista; kasviksia, kanaa/jauhelihaa/kalaa/karitsaa, riisiä/riisikakkuja, kookosöljyä, oliiviöljyä, marjoja, Wheytä palkkarina, kaurapuuroa, kananmunia. Tämä uppoaa meikäläiseen erittäin hyvin niin offilla kuin dieetilläkin. Samoja ruoka-aineita löytyy ruokavaliostani ympäri vuoden. Saatan suosia esimerkiksi kasviksia/marjoja/hedelmiä kauden mukaan. Pyrin ostamaan aina mieluummin luomua mahdollisuuksien mukaan ja suosin suomalaista. Noudatan gluteenitonta ja maidotonta ruokavaliota, koska olen kokenut ne itselleni todella toimiviksi myös kisakauden ulkopuolella – vatsani ja koko kehoni on terveempi. 

3. Miten sinun ja Danin tarina sai alkunsa? Tunsimme toisimme yhteisien ystävien kautta, mutta aloimme oikeasti juttelemaan kunnolla Facebookin chatissä. Dan lisäsi minut kaveriksi ja siitä se vähitellen lähti. Ensimmäiset treffimme vietimme kesäkuussa (salilla), mutta seurustelemaan aloimme vasta samana syksynä. Pitihän sitä hieman testata;) Olemme olleet yhdessä kohta kolme vuotta.

4. Millainen tyttöystävä olet omasta mielestäsi? Huolehtivainen, äkkipikainen, hellä, luotettava, rento, toimelias.Minifitness_minun tyylini

5. Millainen on yleensä tavallinen arkipäiväsi? Tavallista ei taida olla olemassa, eikä mikään päivä ole ihan samanlainen. Mutta usein herään 8 maissa ja suuntaan aika pian heräämisestä salille tai päivän hommiin. Toimistolle suuntaan kun tarvitsen tiivistä työrauhaa, tai jos päiväni on täynnä tapaamisia, on helpompi keskittää oleminen työpisteelleni keskustaan. Joskus on ihanan vapauttavaa pysyä kotona ja tehdä töitä sieltä käsin.

Jokainen päiväni sisältää sähköposteihin vastailua, blogin ylläpitoa, treenaamista ja usein myös muiden treenauttamista. Tapaamisia ja yhteistyökuvioita on myös paljon viikon aikana, sekä erilaisia kirjoituksia mm. lehtiin. Kirjoitan vakituisesti Fitbodyyn kerran kuukaudessa. Ensi keskiviikkona minut löytää Fitbodyn kannesta!

Yllättävän paljon aikaa saan tuhlattua asiakkaiden kontaktointiin ja tapaamisiin. Myös omaia menoja kertyy viikkoon yllättävän paljon varsinkin näin kisadieetillä. Jännintä tässä on se, että edeltävällä viikolla näyttää seuraava viikko usein tyhjältä, mutta kappas kummaa, aina se jotenkin täyttyy vähän huomaamatta. Kovin pitkälle tässä työssä ei voi asioita suunnitella, sillä koko ajan tapahtuu ja paljon!

6. Sanonta/lausahdus jota vihaat? Hmm keksin paljon tapoja joita vihaan. Vihaan sitä ehkä eniten kun ihmiset selittelevät asioita joskus liikaa. Tarkoitan tilannetta, jossa on liikaa selittelyn makua ja se haisee läpi. Vihaan tekosyitä erityisesti jos kyseessä on esimerkiksi asiakkaani, joka selittää miten on ollut mahdotonta syödä oikein töissä – en tunne sellaista tilannetta – usein nämä ovat tekosyitä:) Myös valehtelu ärsyttää todella paljon ja turha mielistely. Haluan itse puhua aina suoraan ja odotan sitä myös muilta.Minifitness_summerlove_finland Minifitness_lukijoille 7.  Ruokakauppasi? Käyn usein siinä mikä on lähimpänä kotia. Mutta pyrin suosimaan K-marketteja/K-Supermarketteja, koska heillä on usein hyvät valikoimat. Tuoretta lihaa haen usein Anton & Antonista, koska heiltä sitä saa luomuna.

Suosin paljon tuoretiskejä ja se usein ratkaisee kauppavalintani. Lidlistä löytää usein kaikkea spessua ja vähän edullisemmin. Siksi tykkään käydä siellä aina välillä. Kaikkea sieltä ei kuitenkaan saa, joten siksi en käy siellä viikoittain.
8. Mikä oli unelmiesi ammatti pienenä? Mulla oli monta! Haaveilin olevani liikunnanopettaja ja toiveena oli joskus myös radiojuontaja. Mutta isoimmat haaveet ovat kyllä silloinkin liittyneet liikkumiseen.

9. Kaikille varmasti tulee hetkiä, kun tekee mieli luopua tavoitteistaan ja jäädä vaan makaamaan. Onko sinulla ollut tällaisia hetkiä fitness-elämäntyylin ja varsinkin nyt kisaamisen kanssa? Puhuit esimerkiksi keskivartalostasi heikkoutena; onko ollut aikoja kun peiliin katsoessa luovutusajattelu on saanut vallan? Sokeriset, rasvaiset herkut ja sohvalla löhöäminen on vienyt voiton? Monet varsinkin terveellisen elämäntyylin opettelun alkuvaiheessa törmäävät tällaiseen vaiheeseen, ja olisi mielenkiintoista kuulla sinun kokemuksiasi, ja miten näistä hetkistä on konkreettisesti selvitty? Voi kyllä. Näitä aikoja tulee meille kaikille ja silloin ratkaisee se oma suhtautuminen – ja ne aikaisemmat kokemukset! On helppoa antaa vaan mennä – kuitenkin monien kertojen jälkeen tullut aina siihen samaan tulokseen, että siitä ei seuraa kuin pahaa mieltä ja huonoa fiilistä. Kun tämän kaavan toisti tarpeeksi monta kertaa, otin siitä opikseni. Sillä saan usein potkittua itseäni eteenpäin aina uudestaan.

On ehdottomasti aikoja, kun lepsuilulle antaa helpommin tilaa, mutta jos olen asettanut itselleni tavoitteen, harvoin ammun itseäni enää nilkkaani tämän asian suhteen. Tiedän mitä haluan ja miksi haluan, jolloin motivaatiota löytää yllättävän helposti. Kyse on kuitenkin omasta terveydestä. Mutta pieni rentous ja leppoisuus olisi hyvä säilyttää itseään ja elämää kohtaan aina!

10. Minkä merkkistä itseruskettavaa käytät, vai käytkö suihkurusketuksessa? En käytä itseruskettavaa/suihkurusketusta muulloin kun satunnaisesti tärkeissä kuvauksissa esim lehtikuvauksissa tai videokuvauksissa. Olen käyttänyt Curasanoa ja tykännyt siitä ja sen luonnollisuudesta. Rusketukseni pysyy kuitenkin niin hyvin ympäri vuoden että harvoin joudun tarttumaan tähän optioon. Reissaamme sen verran mukavaan tahtiin että päivetys pysyy ainakin jollakin tasolla ympäri vuoden.Minifitness_summerstyle_jeans

11. Mistä saat motivaatiota, tai mikä saa sinut jatkamaan eteenpäin? Tavoitteet motivoi eteenpäin ja tulokset aina uudestaan! Hyvä fiilis on kuitenkin aina se ykkönen ja se onkin se kaikista pysyvin tapa pysyä motivoituneena. Kyllä tästä liikkumisesta täytyy tykätä jotta sitä jaksaa ympäri vuoden. Myös treenikaverit motivoivat jos tuntuu että tänään ei oikein lähde. Sitä saa yllättävää virtaa muista kanssatreenaajista tarvittaessa.

12. Onko julkisuuteen vaikeaa suhtautua? Kävin tämän keskustelun itseni kanssa jo silloin kun tapailimme Danin kanssa. Oli pakko opetella suhtautumaan siihen järkevästi, sillä muuten suhteemme ei olisi toiminut. En halunnut tulla julkisuuteen Danin tyttöystävänä, vaan jos tulisin, haluaisin tehdä sen nimenomaan omana itsenäni, oman työni kautta. En kuitenkaan koskaan ajatellut haluavani julkisuuteen, mutta siihen kelkkaan hyppäsin ihan bisnessvaistojen vuoksi. Jos haluaa menestyä blogaajana/personal trainerina, on toki etu jos sinut tiedetään entuudestaan. Minulla oli siis selkeä funktio miksi ja mitä. Julkisuudessa ei ole mielestäni muuta järkeä olla, paitsi jos se edesauttaa omia bisneksiäsi eteenpäin. Julkisuus ei ole mikään tavoiteltava asia, vaan lähinnä joskus hyödynnettävä työkalu. Elämäni ei ole muuttunut julkisuuden myötä, vaan se on luonnollinen osa työtäni. Mutta tottakai töitä on enemmän!

13. Oletko päätynyt nykyisiin kuvioihin(fitness, pt-hommat, Helsingissä asuminen) ns. vanhingossa ja oliko sulla vielä 5 vuotta sitten erilaiset suunnitelmat? Helsinkiin halusin puhtaasti paremman koulun vuoksi. Kotkalla ei ollut mitään tarjottavaa minulle ja halusin päästä kouluun, jonka papereilla olisi enemmän arvoa työmaailmassa. Kävin entisen Suomen Liikemiesten kauppaopiston Pasilassa 3-vuodessa ja valmistuin merkonomiksi asiakaspavelusta ja markkinoinnista. Koulu Helsingissä tuntui alkuun paljon haastavammalta kuin Kotkassa ja muistan miettineeni kuinka siitä selvittäisiin. kehityin koko ajan ja menestyin hyvin – kiitän itseäni päätöksestäni haastaa osaamistani. Personal Trainerin hommiin halusin pitkään ja onneksi lopulta uskalsin tavoitella haavettani. Eli en sanoisi että mitään on tapahtunut ihan vahingossa – olen kova suunnittelemaan ja kulkemaan sitä tietä pitkin kohti tavoitettani kunnes saavutan haluamani.

14. Mikä on ollut rankin koettelemuksesi/vaiken asia elämässäsi ja miten selvisit siitä? Vaikein asia elämässäni on varmasti ollut perheessäni esiintynyt alkoholismi, joka on rasittanut nuoruuttani aika paljon. Se on asia, joka voi rikkoa jopa perhesiteitä. En voi sanoa selvinneeni siitä, mutta osaan suhtautua siihen nyt toisella tavalla. Sekin on ollut asia matkallani, joka on tehnyt minusta itsenäisemmän ja vahvemman.

15. Lempibiisit tällä hetkellä? Kurkkaa Fitnesspower listani Spotifystä, siellä ne on kaikki!
16. Onko suositella joitain hyviä kirjoja? Oi niitä on paljon ja tästä on tulossa ihan omaa postausta pian. Viimeiset kirjani ovat olleet Inspiroivaa luettavaa, joita voin suositella kaikille.  Taivas+Helvetti ( Yrittäjän opukset I ja II, sekä urheilijan opus)Minifitness_kesän asuni
17. Millä herkuttelet? Tuli fiilis että lääh puuh, muistanko edes vielä:D Mutta rakastan lakritsia ja juustokakkua. Tykkään herkutella offilla monesti mieluummin terveellisillä herkuilla mm siksi että kroppa pystyy helpommin käsittelemään ne ja niistä ei tule pahaa oloa. Mutta kyllä joskus tulee sekin fiilis että nyt on pakko hakea iso lakupussi ja vetää se napaan minuutissa! Silloin ei paljon paha olo kiinnosta. Omat leipomukset on parasta. Niitä on myös ihanaa väsätä, jotenkin rauhoittavaa puuhaa (ellei resepti ole super vaikea ja menee pieleen:D)
18. Millainen olisi sinun täydellinen päivä? Ystäviä, hyvää ruokaa, lämmin sää ja kiireetön fiilis. AH. Näitä hetkiä kaipaan jo!
19. Oletko kiinnostunut yliluonnollisista asioista? Olen. Saan usein etiäisiä asioista jotka tulevat tapahtumaan – onko se oikea sana sille? Esimerkiksi tällä viikolla meidän oli tarkoitus suunnata Tampereelle ja Even piti hakea minut. Minut valtasi huono fiilis autosta ja koko reissusta. Koitin soittaa Evelle etten lähdekkään, mutta hän ei kuullut soittoani. Lähdimme matkaan ja päästyämme motarille automme hajosi. Ei päästy Tampereelle, mutta pääasia oli se ettei kenellekään sattunut mitään. Uskon tiettyihin asioihin, jotka eivät ole aina meidän käsissämme.
20. Mitkä asiat tekevät sinut onnelliseksi? Perhe, ystävät, terveys, hyvä ruoka, onnistumiset, itsensä haastaminen, elämän pienet hetket, ihmisten pyyteettömyys ja aitous. Nauru. Lämpö. Oma aika.
21. Miten hemmottelet itseäsi? Erilaisilla hoidoilla, lehdillä, kukilla ja hyvällä ruoalla, kuten sushilla. Treenivaatteet ovat myös yksi paheeni! Matkustelemalla palkitsen itseäni duunirupeamasta makaamalla äksänä rannalla samalla napsien jotakin ihanan raikasta, esimerkiksi tuoreita hedelmiä (tai kylmää jäätelöä:D) Joskus tulee myös se fiilis että haluan palkita itseni kakkupalalla, tai jopa puolikkaalla kakulla! Onneksi niitä ei tule kuukausittain…
22. Miten rentoudut? Lukemalla, hengittämällä ulkoilman hiljaisuudessa, kävelemällä Lolan kanssa, venyttelemällä, saunomalla, kirjoittamalla. Offilla illalliset ystävien kanssa ovat parasta. Kiertelemme yhdessä usein uusia ravintoloita ja arvostelemme yhdessä menut.

Lolan kanssa on ihana käpertyä sohvan nurkkaan katselemaan jotakin ihanaa tyttöjen elokuvaa – minä vollotan ja Lola nuolee naamaani hullaantuneena…<3 Se on niin hellyyttävä.Minifitness_farkkuasu_shortsi

23. Montako kertaa viikossa treenaat jalkoja? 2 kertaa viikossa. Käyn molempina päivinä läpi etureidet, takareidet ja pakaran. Treenasin pitkään niin että tein jalat yhden kerran viikossa, tai sitten niin että jaoin jalat kahteen päivään etureisipainotuksella ja takareisipainotuksella. Tykkään tästä nykyisestä kyllä eniten! Se on ihanan raskas ja tehokas. Paras fiilis on kun lähtee kirjaimellisesti jalat alta treenin päätteeksi.

24. Suomen top 3 parasta kuntosalia? Pystyn vastaamaan Helsingin osalta tähän. Rakastan kotisaliani Töölö Gymiä siksi että siellä vallitsee jotenkin hyvä ja avoin ilmapiiri. Sieltä löytyy myös varmasti kaikki laitteet ja tarpeeksi tilaa. Toisena sanoisin Mayors Gymin, koska sieltä löytyy muutama todella ihana (kamala) jalkalaite. Kolmanneksi sanoisin Esportin kuntosalit (rakastan hyvää saunaa ja erityisesti infrapunasaunaa). Olen kuullut kehuja myös Forever-kuntoklubeista, jonka olen ajatellut testaavani seuraavaksi.
25. Menistikö Fitnesspäiväkirjat jatko-osalle jos pyydettäisiin? Ehdottomasti! Se oli hauska juttu. Se oli mieletön matka ja on niin upeaa päästä motivoimaan ihmisiä liikkumaan ja syömään paremmin. Siinä oppi myös paljon itsestään.
26. Miten määrittelet lepopäivän? Sohvalla makaamista, hyviä leffoja, koiran kanssa kevyitä kävelyitä, ruokaa, päiväunet, kodin järjestelemistä fiiliksen mukaan. Ei kiirettä tai pakollista tekemistä. 

27. Onko sinulla vielä kisojen jälkeisiä suunnitelmia? Kuka on valmentajasi? On ehdottomasti. Niistä kerron heti kisojen jälkeen lisää! Paljon kivoja juttuja luvassa tälle vuodelle vielä. Valmentajani on Aleksi Paavola, jolla on muutama tyttö valmennuksessa. Hänen kanssaan on ollut todella ilo tehtä töitä! Linda Paldanius on yksi hänen tytöistään, joka voitti viime vuonna oman sarjansa SM kultaa.

28. Mikä on vaatekokosi? S/ 34. Käytän samoja vaatteita läpi vuoden. Mutta kyllä – minultakin löytyy ne vähän kireämmät farkut joita saa usein pitää vain kesäisin.

29. Paljonko olet parhaimmillasi juossut? Olen juossut Helsingissä puolikkaan maratonin, joka meni ihan hienosti. Olen juossut myös kaksi kertaa Helsinki Midnight Runin, sekä Saksassa Hampurissa kävin juoksemassa Maraton Relayn. Nämä olivat silloin kun keskityin juoksemiseen salitreenin sijaan, eli vuosia sitten. Hauskaa aikaa mutta niin erilaista!

30. Montako leukaa vedät? Jos putkeen täytyy vetää niin kyllä sieltä 10-12 tulee!

31. Tuleeko sulla ns. valaspäiviä eli olo on vaan järkyttävän turvonnut ja peilikuva ottaa päähän? Miten selviät niistä? Ihana sana, valaspäivä:D Minä haluan tietää naisen jolla ei ole sellaisia! Kyllä kyllä ja kyllä. Jos oikein pännii, lähden treenaamaan tai saunaan hikoilemaan! Usein turvotus kuitenkin on väliaikaista, joten siihen on aika tottunut. Se on osa naisen elämää – valitettavasti:D

Oikein ihanaa viikonloppua tyypit <3 Olen aivan fiiliksissä tästä säästä  -E 

Jumpsuit – Bershka/ Kengät – Vagabond/ Lasit – Tommy Hilfiger/Specsavers