Millainen ruokavalio sinulle sopii?

*Sisältää mainoslinkkejä

Eevi_teittinen_millainen_ruokavalio_on_oikeaRavinto on tämän päivän uskonto. Se tuntuu aiheuttavan koko ajan enemmän kiivaita keskusteluita ja erimielisyyksiä. Parhaimmillaan se myös yhdistää ja voimme oppia toisiltamme paljon sen kautta. Vaikka osa asioista olisikin todistettu tieteellisesti, ei se silti tarkoita, ettemmekö voisi olla siitä eri mieltä. Toinen vannoo terveytensä nojautuvan rasvapainotteiseen ruokavalioon, kun taas toinen liputtaa hiilihydraattien olevan vastaus kaikkeen. Molemmista on tehty tutkimuksia. Vastaukset pohjautuvat liian usein siihen, mihin me haluamme uskoa ja mitä edustaa. Meillä on erityisesti kuitenkin aivan hirveä tarve löytää vastauksia ja erityisesti oikoteitä. Haluaisimme uskoa yhteen vastaukseen, koska se olisi paljon helpompaa.

Ainoa vastaus löytyy kuitenkin meistä sisältä. Olemme jälleen kerran yksilöitä, jonka vuoksi oikeaa vastausta ei valitettavasti ole olemassa. Ei ole mitään ruokavaliota jonka voisi sanoa toimivan kaikille – huomioi, että nyt en puhu painon pudottamisesta, vaan tilasta, jossa ihminen on terve ja luonnollisessa tasapainossa. On aika helppoa päästä tilaan jossa on hyvä olla, mutta kun siihen uskomattoman hyvään olotilaan pääsee kiinni, ymmärtää vasta kaiken. Se ei todennäköisesti tapahdu silloin kun toivoisit, eikä se tule helpolla. Se vaatii usein itsensä ja oman kehon tuntemusta, sekä lukuisien kivien kääntelyitä ennen lopullista vastausta.

Eevi_teittinen_oikeanlainen_ruokavalio_parempi_terveys
Treenitoppi – täältä* / Treenitrikoot – täältä*

”Mulla jämähtää tää ruoka heti kylkiin kiinni”. Lausahdus, joka usein vain ärsyttää meitä, vaikka siinä saattaa piileä pieni totuuskin. Ruoan vaikutus voi olla hyvinkin erilainen kahden tismalleen saman mittaisen ja painoisen henkilön kesken. Miksi? Saamme katsoa omaan perimään. Siksi emme voi katsoa asioita niin mustavalkoisesti, kuten usein teemme. Toinen voi olla 10 kiloa painavampi samalla ruokavaliolla, vaikka elintavat olisivat samanlaiset. Silloin esimerkiksi rasvoihin painottuva ruokavalio ei ilmiselvästi toimi toiselle. Saamamme perimä vaikuttaa nimittäin juuri siihen, mikä meille sopii ja mikä ei. On paljon asioita joihin pystymme vaikuttamaan perimästä huolimatta, mutta esimerkiksi juuri tämä rasvan hyödyntäminen kehossa vs hiilihydraattien prosessointi on meissä ohjelmoituna. Siksi parhaimman tavan löytää vain kokeilemalla. Tai jos kokeilu ei tuota tuloksia, on mahdollisuus myös marssia mittauttamaan näitä. On huomioitava, että ravintomme, ympäristömme ja elämäntapamme muokkaavat näitä perittyjä ominaisuuksia joko huonoon, tai hyvään suuntaan. Ravinto säätelee geenejämme, samalla tavalla kuin liikkuminenkin. Voimme omalla toiminnallamme vaikuttaa siihen herääkö huonot geenimme ja toisaalta taas vaalimmeko niitä hyviä? Niitä vastaan emme voi kuitenkaan sotia.

On myös huomioitava missä asumme. Suomi on kylmä paikka, joten on itsestäänselvää ettemme voisi elää marjoilla, hedelmillä ja siemenillä. Jokainen huomaa eron lomaillessaan jossakin lämpimässä. Ruokavalio saattaa muuttua paljonkin. Ei tee mieli lämpimiä pataruokia ja ruokavalio saattaa helposti painottua salaatin, hedelmien ja valkoisen kalan ympärille, ilman että kaipaisi mitään muuta. Ilmastolla on siis suurikin vaikutus siihen, millainen ruokavalio meille sopii. 

Ruoka on tärkeä osa sairauksien ehkäisyssä, sillä me rakennumme siitä mitä syömme ja mitä ravintoaineita meihin imeytyy. Terveellinen ruokavalio auttaa pitkälle, mutta yhä kuluttavimpien elintapojen ja köyhemmän ravinnon vuoksi ravintolisille löytyy oma hyvinkin tärkeä paikkansa. Ravintolisät tukevat ruokavaliota ja parantavat vastustuskykyä, eli kehon omaa puolustusjärjestelmää. Esimerkiksi urheileminen kuluttaa kehon varastoja, kuten myös sairaudet, ympäristön saasteet ja torjunta-aineet. Erityisen kovasti meitä kuluttava tekijä on stressi ja lisääntynyt unettomuus. Myös alkoholi ja tupakka laskevat huomattavasti luontaista puolustusvalmiutta. Kun tähän yhtälöön yhdistetään huono ruokavalio, on seurauksena usein sairastelu.
Eevi_teittinen_ravintolisät_hyodyt_paranna_terveyttasi

Eevi_ravinto_Magnesium_puhdistamo_hyvin_imeytyva Eevi_hyvat_ravintolisat_paremmin_imeytyva_ravinto

Puhdistamon Magnesium / Monivitamiini / Enzymedica Digest Gold *Puhdistamon tuotteista koodilla EEVI15 saat 15 % alennuksen Puhdistamon verkkokaupasta

Ravintolisien tehtävänä onkin tukea terveellisen ravinnon vaikutusta ja tehdä meistä entistäkin lujempia. Ne eivät ole korvaamassa mitään, vaan täydentävät jo olemassa olevaa hyvää. Ravintolisille tulee kuitenkin aina olla selkeä funktio miksi niitä tarvitsee. Kehomme tuottaa monia niistä myös itse, mutta a. osaa niistä kehomme ei kykene muodostaan b. Emme saa ravinnosta niitä riittävästi, sillä kulutus on niin valtava. Myös tarvittavat määrät vaihtelevat mm sukupuolen, koon, kulutuksen ja imeytymisen mukaan. Elintavoilla on merkitystä tässäkin.

Se mitä ravintolisiä kukin tarvitsee, on yksilöllistä. Tässä oma listani, joita käytän ympäri vuoden. Käytän näiden lisäksi myös ns. täsmätuotteita esimerkiksi stressiin ja flunssakausiin.

D-vitamiini (paitsi aurinkolomilla)

C-vitamiini

Maitohappobakteerit

Sinkki

Omegat

Monivitamiini

Magnesium

B6 ja B12-vitamiinit

Flunssaan; Valkosipuliuute tai kapselit, muut luonnon omat valmisteet kuten yrtit ja uutteet (esim pakuri, mäntyuute, echina ), kurkumiini, betaglukaani, glutamiini

Stressiin ja väsymykseen; Ruusujuuriuute, ubikinoli, seleeni, reishiuute (parantaa unta)

Kivaa viikkoa kaikille <3 -E

VAHVA ARKI

*Kaupallinen yhteistyö; MinisunEevi-Minisun-Vahva-banner

Tästä syksystä tehdään taas edellistä vahvempi ja energisempi! Mitä siihen sitten kuuluu? Liikkumista, terveeellisiä ja herkullisia ruokia, sekä tottakai myös vahvaa vastustuskykyä. Koska Minifitness on minikokoinen mutta vahva, on tämän syksyn vitamiinivalmistekin sitä! Minisunin kanssa teimme yhteistuumin kampanjan, jolla on annettavaa teille kaikille; Terveempi ja hyvinvoivampi sinä! Olit sitten aloittamassa vasta matkaasi kohti terveellisempiä elintapoja tai jo vanha konkari, löydät varmasti itsellesi käypiä vinkkejä! Julkaisen syksyn mittaan niin terveellisiä reseptejä, treenivinkkejä, kuin myös ohjeita vahvempaan vastustuskykyyn. 

Vitamiinien riittävä saanti on äärinmäisen tärkeää näin syksyn tullen ja siitä tulisi pitää huolta koko pitkä talvikin. Vitamiinilisät kuuluvat jokaiseen aamuuni ja ne auttavat minua pysymään terveenä ja tuovat energiaa arkeeni. Erilaiset puutostilat näkyvät usein mm. väsymyksenä, iho-ongelmina, lihaksistossa tai heikentyneenä vastustuskykynä. Minisunin VAHVA on aktiivista elämää tukeva monivitamiinivalmiste, josta löytyy kaikki tärkeät vitamiinit ja hivenaineet yhdessä tabletissa. Se sisältää muun muassa reilun annoksen D-vitamiinia, kalsiumia, B12-vitamiinia, foolihappoa ja sinkkiä. Mukaan on lisätty myös superfoodia, nimittäin mustikkauutetta tukemaan painonhallintaa (insuliiniherkkyys) ja parantamaan muistia! Mustikka on täynnä antioksidantteja ja niitä kannattaakin ruokavaliossa suosia viikoittain. 

Suojaravintoaineiden merkitys korostuu usein silloin, kun keho käy kovilla. Stressi, laihdutus, allergiat, yksipuolinen ruokavalio, raskas työ ja urheileminen kuluttavat koko ajan näiden varastoja kehostamme. Siksi on äärinmäisen tärkeää jaksamisen ja terveenä pysymisen kannalta muistaa täydentää ravintoaineiden saantia riittävästi mm. vitamiineilla päivittäin. Flunssan iskiessä tankkailu voi olla jo myöhäistä, joten ennaltaehkäisy onkin kaiken avain.

Oikeiden vitamiinien ja muiden ravintolisien merkitys elämässäni korostui ensimmäistä kertaa silloin kun aloin polskia kohti terveellisempiä elintapoja ja halusin parantaa myös heikkoa vastustuskykyäni. Alkuun kehoni reagoi vahvasti terveellisempiin elintapoihin, mutta panostus kantaa hedelmää pitkällä tähtäimellä. Pieniä arjen siirtoja, joilla on iso merkitys elämäsi laatuun.

Kun pudotetaan painoa tai stressi painaa päälle, iskee se usein uupumuksena. Erityisesti silloin pystytään tätä kehon omaa stressitilaa paikkaamaan sopivilla ravintoaineilla ja riittävällä unen saannilla. Pysytään terveenä askel askeleelta ja ensimmäisenä haasteenani teille onkin panostaa riittäviin ja monipuolisiin ravintolisiin. Tästä on hyvä lähteä liikkeelle rakentamaan seuraavia osioita, kuten liikunnan lisäämistä ja ruokavalioon paneutumista. Keholle on syytä olla lempeä ja aloittaa muutokset askeleittain, jolloin joka viikko voi ottaa mukaan yhden uuden asian. Lisää tällä viikolla ruokavalioosi karviksia ja marjoja. Ensi viikolla voisit kiinnittää huomiota veden juontiisi ja jättää pois kaikki sokeripitoiset/lisäainepitoiset juomat. Näin uudet asiat ja muutokset eivät tunnu hankalilta ja niistä tulee helpommin tavallinen osa arkeasi. 

Aamun suojastartti päivään

  • 1 kpl Minisun VAHVA monivitamiinia
  • 2 kpl omegoita
  • 1 kpl sinkkiä
  • Vahvaa C-vitamiinia
  • D-Vitamiinia (vähintään 50 mikrogrammaa/pv elokuusta toukokuulle)
  • glutamiinia annostuksen mukaan
  • 1 kpl maitohappobakteereja

Näillä eväillä liikenteeseen kohti uutta upeaa viikkoa! <3 -E