Henkireikä löytyy avannosta

Eevi_avantouinti_hyodyt_hyvinvointia_henkinenMonella meistä on asioita, joita kutsumme omaksi henkireiäksemme. Se on asia, joka saa meidät voimaan aina paremmin, oli olo sitten millainen tahansa. Se korjaa meitä jotenkin. Toiselle se voi olla lukeminen, toiselle liikkuminen. Osalla meistä näitä on monia. Stressiin, palautumiseen ja henkiseen hyvinvointiin hyödynnän itse lyömätöntä kaksikkoa; avantoa ja saunaa. Se korjaa minut aina.

Odotan sitä jo. Tänään on avantopäivä. Kireät pakkasilmat ovat tehneet tästä harrastuksesta taas vielä astetta koukuttavamman. Kontrasti kylmän ja lämpimän välillä on valtava, kun astelen höyryävästä saunasta ulos litimärkänä. Hiki valuu silmiini ja isken villamyssyn päähäni. Astun lumelle, mutta varpaita ei palele. Uimatossut tekevät hommasta mukavaa. Päästessäni rappusille huomaan kuinka kukaan ei oikein uskalla koskettaa jääkylmää rappusten metalliputkea. Minulla on neopreenihanskat, joten en arastele. Tartun kiinni kaiteeseen ja alan kavuta alaspäin. Keskityn hengitykseeni, ihan rauhassa nyt. Valun veteen ja alan uimaan rauhallisesti pientä ympyrää. Katselen kirkasta taivasta. Aurinko alkaa valua alemmas. Tunnen kuinka kylmä vesi alkaa hiipiä luihin ja ytimiin. Vielä hetki ja sitten ylös. Nousen rauhallisesti ja saatan tuntea hengitykseni hieman kiihtyneen, mutta en huohota. Kävelen rauhallisesti kohti saunaa. Tunnen kuinka kireitä lihaksia kiristää ja kirvelee, mutta pian se menee ohi. Minulla ei ole kylmä, vaikka ihoni helottaakin punaisena. Nilkkoja nipistelee. Saunassa tulee nopeasti lämmin ja veri lähtee virtaamaan kohisten pitkin kehoani. Hörppään kookosvettä ja olo alkaa tasoittua. Auringonsäteet tunkeutuvat läpi saunan ikkunan. Miten voikaan olla näin kaunista. Seuraavana ajatukseni harhailevat vielä takaisin päivän tapahtumiin. Tänään oli hirveä päivä. Yleensä paha oloni kumpuaa pahoista tai negatiivisista ihmisistä, ei niinkään asioista. Päätän päästää irti ajatuksistani. Toistan saman uinti-sauna kierroksen kolme kertaa.

Pukiessani puhtaita vaatteita päälleni, en enää muista miksi olo oli huono. En ajattele sitä enää. Olo on raukea, mutta silti jotenkin energinen. Mieli on kirkas, vaikka keho on rauhoittunut. Nälkä kurnii vatsassa, vaikka söin juuri hetki ennen uintireissua. Aineenvaihdunta hyrrää kovaa. Ajattelen tänään syöväni banaani-prodelettuja. Lakuteetä on myös pakko saada. Ihan parasta!Eevi_blogi_avantouinti_terveys_hyvinvointi Eevi_blogi_kookosvesi_puhdistamo

Alkuun avanto lähinnä kauhistutti minua. En pidä vedestä, enkä kylmästä. Yllytyshullun sydän sai minut kuitenkin aikoinaan kokeilemaan tuota touhua ja sille tielle jäinkin oikeastaan samantien. Aloitin muutamasta dipistä, josta siirryin jotenkin huomaamatta uintiin. Olen vedessä 20 sekunnista minuuttiin, riippuen hieman omasta fiiliksestä. Jonakin päivänä viihdyn vedessä pitkään, toisinaan ne ovat vain pikaisia pyrähdyksiä. Kehossa tapahtuu koko ajan, jonka vuoksi sen fiiliksiä kannattaa kuunnella myös tämänkin asian suhteen päivittäin. Tehkää sille hyvää, mutta älkää väkisin<3 Käyn uimassa 2-4 kertaa viikossa.

Mitä hyötyjä olen itse kokenut?

-Vilkastuttaa verenkiertoa

-Virkistää kehoa ja mieltä (hormonit)

-Palauttaa lihaksia ja hermostoa treeneistä

-Auttanut migreeniin (joillakin ihmisillä saattaa laukaista sen)

-Rauhoittaa mieltä

-Parantaa unta

-Parantaa vastustuskykyä

-Nopeuttaa vammojen parantumista (aineenvaihdunnan vilkastuminen ja turvotuksen laskeminen)

-Parantaa kylmänsietokykyä

 

Eevi_talviharrastus_talviuinti_terveys Eevi_avanto_terveys_lisaa_energiaa_henkireika

Avantouintia ei suositella mm.sydän- ja verisuonitauteja sairastaville, pienille lapsille eikä kuumeen/flunssan aikana. Jos epäilet soveltuuko harrastus sinulle, kannattaa keskustella asiasta lääkärisi kanssa.

Kokeilkaa ja ihastukaa. Muistakaa fiilistellä oman olon mukaan. Ensimmäinen kerta ei koskaan ole kovin pitkäkestoinen, eikä välttämättä kovin nautinnollinen. Tähän hommaan jää kuitenkin ihan koukkuun jos antaa tilaisuuden.

Uitteko te? Millaisia fiiliksiä te siitä saatte?:)

Love, E <3

 

 

Millainen ruokavalio sinulle sopii?

*Sisältää mainoslinkkejä

Eevi_teittinen_millainen_ruokavalio_on_oikeaRavinto on tämän päivän uskonto. Se tuntuu aiheuttavan koko ajan enemmän kiivaita keskusteluita ja erimielisyyksiä. Parhaimmillaan se myös yhdistää ja voimme oppia toisiltamme paljon sen kautta. Vaikka osa asioista olisikin todistettu tieteellisesti, ei se silti tarkoita, ettemmekö voisi olla siitä eri mieltä. Toinen vannoo terveytensä nojautuvan rasvapainotteiseen ruokavalioon, kun taas toinen liputtaa hiilihydraattien olevan vastaus kaikkeen. Molemmista on tehty tutkimuksia. Vastaukset pohjautuvat liian usein siihen, mihin me haluamme uskoa ja mitä edustaa. Meillä on erityisesti kuitenkin aivan hirveä tarve löytää vastauksia ja erityisesti oikoteitä. Haluaisimme uskoa yhteen vastaukseen, koska se olisi paljon helpompaa.

Ainoa vastaus löytyy kuitenkin meistä sisältä. Olemme jälleen kerran yksilöitä, jonka vuoksi oikeaa vastausta ei valitettavasti ole olemassa. Ei ole mitään ruokavaliota jonka voisi sanoa toimivan kaikille – huomioi, että nyt en puhu painon pudottamisesta, vaan tilasta, jossa ihminen on terve ja luonnollisessa tasapainossa. On aika helppoa päästä tilaan jossa on hyvä olla, mutta kun siihen uskomattoman hyvään olotilaan pääsee kiinni, ymmärtää vasta kaiken. Se ei todennäköisesti tapahdu silloin kun toivoisit, eikä se tule helpolla. Se vaatii usein itsensä ja oman kehon tuntemusta, sekä lukuisien kivien kääntelyitä ennen lopullista vastausta.

Eevi_teittinen_oikeanlainen_ruokavalio_parempi_terveys
Treenitoppi – täältä* / Treenitrikoot – täältä*

”Mulla jämähtää tää ruoka heti kylkiin kiinni”. Lausahdus, joka usein vain ärsyttää meitä, vaikka siinä saattaa piileä pieni totuuskin. Ruoan vaikutus voi olla hyvinkin erilainen kahden tismalleen saman mittaisen ja painoisen henkilön kesken. Miksi? Saamme katsoa omaan perimään. Siksi emme voi katsoa asioita niin mustavalkoisesti, kuten usein teemme. Toinen voi olla 10 kiloa painavampi samalla ruokavaliolla, vaikka elintavat olisivat samanlaiset. Silloin esimerkiksi rasvoihin painottuva ruokavalio ei ilmiselvästi toimi toiselle. Saamamme perimä vaikuttaa nimittäin juuri siihen, mikä meille sopii ja mikä ei. On paljon asioita joihin pystymme vaikuttamaan perimästä huolimatta, mutta esimerkiksi juuri tämä rasvan hyödyntäminen kehossa vs hiilihydraattien prosessointi on meissä ohjelmoituna. Siksi parhaimman tavan löytää vain kokeilemalla. Tai jos kokeilu ei tuota tuloksia, on mahdollisuus myös marssia mittauttamaan näitä. On huomioitava, että ravintomme, ympäristömme ja elämäntapamme muokkaavat näitä perittyjä ominaisuuksia joko huonoon, tai hyvään suuntaan. Ravinto säätelee geenejämme, samalla tavalla kuin liikkuminenkin. Voimme omalla toiminnallamme vaikuttaa siihen herääkö huonot geenimme ja toisaalta taas vaalimmeko niitä hyviä? Niitä vastaan emme voi kuitenkaan sotia.

On myös huomioitava missä asumme. Suomi on kylmä paikka, joten on itsestäänselvää ettemme voisi elää marjoilla, hedelmillä ja siemenillä. Jokainen huomaa eron lomaillessaan jossakin lämpimässä. Ruokavalio saattaa muuttua paljonkin. Ei tee mieli lämpimiä pataruokia ja ruokavalio saattaa helposti painottua salaatin, hedelmien ja valkoisen kalan ympärille, ilman että kaipaisi mitään muuta. Ilmastolla on siis suurikin vaikutus siihen, millainen ruokavalio meille sopii. 

Ruoka on tärkeä osa sairauksien ehkäisyssä, sillä me rakennumme siitä mitä syömme ja mitä ravintoaineita meihin imeytyy. Terveellinen ruokavalio auttaa pitkälle, mutta yhä kuluttavimpien elintapojen ja köyhemmän ravinnon vuoksi ravintolisille löytyy oma hyvinkin tärkeä paikkansa. Ravintolisät tukevat ruokavaliota ja parantavat vastustuskykyä, eli kehon omaa puolustusjärjestelmää. Esimerkiksi urheileminen kuluttaa kehon varastoja, kuten myös sairaudet, ympäristön saasteet ja torjunta-aineet. Erityisen kovasti meitä kuluttava tekijä on stressi ja lisääntynyt unettomuus. Myös alkoholi ja tupakka laskevat huomattavasti luontaista puolustusvalmiutta. Kun tähän yhtälöön yhdistetään huono ruokavalio, on seurauksena usein sairastelu.
Eevi_teittinen_ravintolisät_hyodyt_paranna_terveyttasi

Eevi_ravinto_Magnesium_puhdistamo_hyvin_imeytyva Eevi_hyvat_ravintolisat_paremmin_imeytyva_ravinto

Puhdistamon Magnesium / Monivitamiini / Enzymedica Digest Gold *Puhdistamon tuotteista koodilla EEVI15 saat 15 % alennuksen Puhdistamon verkkokaupasta

Ravintolisien tehtävänä onkin tukea terveellisen ravinnon vaikutusta ja tehdä meistä entistäkin lujempia. Ne eivät ole korvaamassa mitään, vaan täydentävät jo olemassa olevaa hyvää. Ravintolisille tulee kuitenkin aina olla selkeä funktio miksi niitä tarvitsee. Kehomme tuottaa monia niistä myös itse, mutta a. osaa niistä kehomme ei kykene muodostaan b. Emme saa ravinnosta niitä riittävästi, sillä kulutus on niin valtava. Myös tarvittavat määrät vaihtelevat mm sukupuolen, koon, kulutuksen ja imeytymisen mukaan. Elintavoilla on merkitystä tässäkin.

Se mitä ravintolisiä kukin tarvitsee, on yksilöllistä. Tässä oma listani, joita käytän ympäri vuoden. Käytän näiden lisäksi myös ns. täsmätuotteita esimerkiksi stressiin ja flunssakausiin.

D-vitamiini (paitsi aurinkolomilla)

C-vitamiini

Maitohappobakteerit

Sinkki

Omegat

Monivitamiini

Magnesium

B6 ja B12-vitamiinit

Flunssaan; Valkosipuliuute tai kapselit, muut luonnon omat valmisteet kuten yrtit ja uutteet (esim pakuri, mäntyuute, echina ), kurkumiini, betaglukaani, glutamiini

Stressiin ja väsymykseen; Ruusujuuriuute, ubikinoli, seleeni, reishiuute (parantaa unta)

Kivaa viikkoa kaikille <3 -E