Ruoka – kysymyksiä ja vastauksia

Eevi_hyva_ruoka_mika_on_terveellista_vinkitTänään on luvassa toivepostaus, jossa vastailen teidän esittämiin kysymyksiin. Vastailin näihin mahdollisimman ytimekkäästi ja tuon esille omaa näkemystäni. Tänään käydään läpi ruokavaliota! Jos innostutte, voitte laittaa tämän postauksen yhteyteen kysymyksiä koskien treenaamista. Vastailen niihin sitten ensi viikolla<3

Miksi kahvi kannattaa nauttia aina luomuna? Kahvissa voi olla paljon myrkkyjä, sillä kahvipavut kerätään maaperästä. Tunnetusti maaperään imeytyy runsas määrä myrkkyjä yms. Luomu kahvi on myös paremman makuista ja aidosti terveellistä. Kahvia kannattaa nauttia max 3 kuppia päivässä, sillä sillä on kehoa kuivattava vaikutus, sekä tämän jälkeen kahvin vaikutukset usein kumuloituvat

Voiko kananmunaa syödä joka päivä? Jos syöt paljon kananmunia, saattavat ne alkaa allergisoimaan runsaan käytön seurauksena. Siksi kannattaa välillä pitää taukoa kananmunista. Osa ruoka-aineita on helpommin allergisoivia kuin toiset. Munat saattavat aiheuttaa mm vatsavaivoja

Onko liha huonoa vatsalle? Tämä on aika yksilöllistä, mutta punainen liha sulaa huonosti joillakin meistä. Tämä saattaa aiheuttaa vatsavaivoja, närästystä ja tukkoista oloa. Kannattaa kokeilla muutaman viikon lihatonta ruokavaliota, jos huomaisit eroa omassa hyvinvoinnissasi?

Voiko light limuja juoda? Mielellään ei. Kehomme ei nimittäin tunnista juommeko sokeria vai makeaa, jossa ei ole kaloreita. Puhun aina siitä, mikä on luonnollista ja mikä ei – mitä luonnollisempi, sen parempi terveydelle. Light-juomat eivät ainakaan ole terveellisiä, joten suuria määriä niitä ei kannata nauttia. Jos haluat eroon sokerihimosta, kannattaa myös keinomakeutusaineet karsia. Makeutusaineet aiheuttavat useimmille myös vatsavaivoja, sekä päänsärkyä

Kauramaito vai suojamaito? Itse suosisin kauramaitoa, sillä soijamaito on hyvin estrogeenipitoinen. Soijatuotteita voi kuitenkin nauttia kohtuudella. Soijatuotteet saattavat olla myös pitkälle prosessoituja, joka on myös haitallista terveydelle

Miksi leipä ei ole usein suositeltua? Ns. ”hyvää leipää” on vain pieni osa kaupan valikoimasta. Siksi usein leivän kohdalla pitääkin olla itse aika tarkkana, mitä oikeasti ostaa. Paketin tekstit eivät nimittäin kerro ikinä mitään, vaan täytyy osata lukea paketin kyljestä mitä leivässä on ja paljonko. Kauraleipä on vain harvoin oikeasti kauraleipä. Onneksi poikkeuksiakin löytyy. Puhdas, vehnätön kauraleipä on todella löytö! Myös itsetehdyt leivät ovat sitä aitoa tavaraa

Miksi luomua kannattaa suosia? Ei luomussa on runsaasti mm. torjunta-aineita. Myös niiden ravintopitoisuus voi olla heikompi kuin luomutuotetussa. Luomu on valinta myös luonnolle ja luonnollisuudelle. Myös lähituotetut, suomalaiset tuotteet ovat aina parempi valinta, kuin ulkomaiset. Tomaatit ostaisin aina kotimaisena ja/tai luomuna, sillä esimerkiksi espanjalaiset kirsikkatomaatit voidaan kasvattaa ”halvoilla” alueilla, jossa on runsaasti saasteita. Myös esimerkiksi omenat kannattaa ostaa luomuna tai kotimaisena, sillä syömme ne usein kuorineen

Miksi käyttää superfoodeja? Superfoodeja on monenlaisia kotimaisesta mustikasta viherjauheisiin. Ne ovat usein helppoja lisiä ruokavalioon ja tukevat terveellistä ruokavaliota. Niissä tärkeää on kuitenkin puhtaus ja laatu. Suosi siis luomua ja laadukasta tuottajaa. Myös niiden käytössä kannattaa muistaa vaihtelu. Suosi superfoodeja oman fiiliksen mukaan. Joskus keho kaipaa energiaa, toisinaan taas rauhoittumista. Superfoodit voivat olla apuna erilaisiin kehon viesteihin. Superfoodeja on kuitenkin tutkittu vielä aika vähän, joten tutkimusnäyttöä niiden toimivuudesta on vähän. Siksi niiden kanssa kannattaa mennä oma fiilis ja terveys edellä

Onko suola epäterveellistä? Suola on välttämätön kehon optimaaliselle toiminnalle. Hermosto ja lihakset tarvitsevat suolaa. Se vaikuttaa myös kehomme nestetasapainoon. Myös ravintoaineet imeytyvät paremmin jos ruokavaliossa on nimenomaan hyvälaatuista suolaa sopivasti. On turha pelätä syövänsä sitä liikaa puhtaasti nautittuna, sillä usein ongelmana on pikemminkin huonosta ruoasta saatu piilosuola. Hyviä ovat esimerkiksi ruususuola ja Puhdistamon Guerande-suola. Jos juo 2-3 litraa vettä päivässä, ei suolan käytöllä useinkaan ole ongelmia

Eevi_blogi_treenitrikoot_House_of_brandon_ruokavinkit Eevi_hyva_ruoka_vinkit_suosi_naita

 

Treenitrikoot – House of Brandon Täältä*

Loistavaa torstaita <3 -E

 

 

Ruokanatsi

 

Minifitness_syomalla_kiinteytyy_ruokavinkit

Tämä ruokanatsi pitää usein huolta siitä, että myös muut muistavat syödä riittävästi. Jos minun kanssani lähtee pidemmäksi aikaa reissuun, palaa jengi sieltä usein timmimpänä, vaikka ovat usein syöneet enemmän kuin tavallisesti. Kyse onkin siitä, onko ravinto ollut parempaa, säännöllisempää ja monipuolisempaa. Keho on viisas koneisto. Se säästelee ja varastoi ravintoa mikäli kokee sen tarpeelliseksi. Tämä ilmiö tapahtuu silloin, kun ravintoa tulee liian harvoin tai vähän. Kun koneisto tottuu siihen, että ruokaa tulee tasaisesti ja riittävästi, on se valmis myös luovuttamaan ylimääräisestä. Tässä tapauksessa kyse on rasvasta ja nesteistä. Tämä reissuilla usein tapahtuva ruokailmiö tiivistää mielestäni hyvin sanonnan ”seura tekee kaltaisekseen”. Tämä pitää paikkansa niin hyvässä kuin pahassa. Vaikutamme usein toisiin tiedostamatta vaikutustamme. Ruokailutottumukset voivat olla tarttuvia!

Olen kuten kuka tahansa nainen. Kerrytän rasvaa ja selluliittiakin, mutta tiedän myös miksi sitä on kertynyt ja toiseksi kuinka siitä pääsee eroon. On kuitenkin tärkeää antaa löysää ja palautumisaikaa keholle, mutta se ei tietenkään tarkoita sitä, että se edellyttäisi huonon ravinnon syömistä. Usein kuitenkin meidän mieli, eli pääkoppa on eri mieltä. On aikajaksoja, kun syön löysemmin ja se näkyy väistämättä kunnossa. On kuitenkin tärkeää osata suhtautua siihen oikein ja antaa itselleen lupa myös toisenlaiseen kuntoon. Se on jatkuvaa opettelua. Oma nuppi kyllä usein kertoo lopulta sen, koska riittää. Heikkoutta tai ei, on sekin osa elämää. Kullakin aikajaksolla on oma aikansa ja paikkansa. Me naiset vain tuppaamme usein stressaantumaan tästä, vaikka ilmiö on hyvin luonnollinen. Keho pyrkii tasapainoon. Joskus tasapainon hakeminen voi mennä yli, mutta sen voi aina etsiä uudelleen. On kuitenkin hyvä muistaa, että tasapainotilakin voi muuttua iän ja olosuhteiden muuttumisen myötä. 

Nälkä on myös luonnollinen asia ja se on silloin hyvä mittari, kun homma toimii. Näläntunne tulee itselleni juuri ennen seuraavaa ruokailua. Kehoni tietää hyvin, koska ruokaa on tulossa. Oma kuntoni kiristyy nopeasti kohtalaisen korkeillakin kaloreilla, jos kyseessä on puhdas ruoka. Hiilihydraattia en jätä koskaan pois ruokavaliosta, vaan jopa mieluummin suosin sitä. Hiilihydraatti kertyy rasvaksi vain silloin, kun kehon energiatarve ylittyy. Hiilihydraatit ovat keholle äärimmäisen toimiva kaveri niin rasvanpoltossa, jaksamisessa kuin palautumisessakin.

Ylimääräiset kilot ja selluliitti kertyvät usein sokerista ja liiallisesta rasvasta. On myös hyvä muistaa, kuinka kaloriton ei ole lainkaan ”parempi vaihtoehto”. Keho kerryttää tuon ylimääräisen moskan usein juuri selluliitiksi koristamaan pakaroita. Jos siis siitä haluaa päästä eroon, kannattaa pitää huolta aineenvaihdunnasta, veden juonnista ja vältellä keholle ”vieraita aineita”. Mutta täsmennän vielä, että en ole itsekään mikään pyhimys. Pyrin kuitenkin pitämään niiden käytön hallinnassa ja minimoimaan sitä kautta kehon turhaksi luokiteltavan huonovointisuuden.  Minifitness_kiinteytyminen

Lola, ruokaverottaja<3

RUOKANATSIN VINKKEJÄ

  • Syö kun olet nälkäinen
  • Muista juoda vettä ruokailuiden välillä
  • Älä syö tylsyyteen
  • Täytä lautanen ensin kasviksilla ja salaatilla. Lisää tämän jälkeen proteiini, hiilihydraatit ja mahdollinen rasvan lähde
  • Paras tapa vältellä herkkuhimoa on syödä riittävästi –> älä nipistele, syö kunnes olet kylläinen
  • Syö rauhassa ja pureskele ruoka kunnolla –> ruoka sulaa paremmin ja tunnistat kylläisyyden signaalin 
  • Älä koskaan korvaa ruokaa herkuilla. Jos syöt herkkuja, pidä huoli että syöt ensin kunnon ruokaa
  • Jos haluat vähentää sokerinhimoa, pidä pannassa myös alkoholi ja kalorittomat, makeat tuotteet
  • Valitse viisaammin. Jos makeanhimo kuitenkin iskee, voit aina valita terveellisempiä vaihtoehtoja
  • Suosi kasviksia! Kotimainen porkkana on loistava makeanhimon tylyttäjä
  • Ruoka on hyvinvointisi perusta. Kunnioita kehoasi ja pidä siitä huolta myös ravinnon kautta. Se kantaa aina hedelmää
  • Joskus kannattaa keskittyä ulkoisten muutosten sijaan sisäiseen muutokseen. Näin saatat ottaa vähemmän stressiä ja suhtautua asiaan huolettomammin–>pudotat usein kiloja huomaamattasi. Voit paremmin, olet paremmalla tuulella ja säteilet ulospäin!
  • Nuku riittävästi. Väsyneenä tekee helpommin mieli herkkuja, eikä väsyneenä ruoan valmistukseen riitä välttämättä energiaa

 

Energistä elokuuta! Nyt taas kiinni rytmeihin <3 -E