Tulosten takana

Eevi_salitreeni_tuloste_takanaOlen törmännyt tähän ongelmaan niin itseni, kuin myös omien asiakkaideni kassa. Sitoudutaan, toteutetaan ja painetaan sata lasissa. Silti ajoittain tekeminen on tahmeaa. Salille menoa on kiva venyttää mahdollisimman pitkälle iltaan ja ruokaileminen tuntuu olevan yhtä kaavamaista, kuin kilpailuihin valmistavat dieetit. Osa saa vedettyä motivaatiokäyränsä nollaan, osa saattaa ajautua jopa ylikuntoon. Miten aluksi niin ihana, tärkeä ja motivoiva asia voi johtaa täystuhoon? Onko tulosten takana hampaat irvessä suorittaminen ja täysi omistautuminen, vai voiko tuloksia saavuttaa myös toisella tavoin?

Tiedän kuinka helppoa on hurahtaa johonkin. Tosiasia on kuitenkin se, että huuma laskee. On kuitenkin mahdollista säilyttää sama tuloksellisuus, ihan ilman alkuhuuman nostattamaa piikkiäkin. Olen opetellut ulos suorittamisesta ja keskittynyt yhä enemmän tekemisestä ja olosta nauttimiseen. Suorittamiseen ajautuu usein ajan kanssa, tahtomattaan. Siksi pyrin treenailemaan monipuolisesti, jotta välttyisin tältä ”loppuun palamiselta”. Joskus on hyvä pitää ihan puhdasta taukoakin! Tuloksia tulee, kunhan muutama asia toteutuu. Paitsi säännöllisyys, riittävä kuormitus ja progressio, mutta myös palautuminen on huomioitava.Eevi_salitreeni_tulokset_kehittyminen

On yksinkertaisesti nautittava siitä, että astuu pois mukavuusalueelta päivän kunnon mukaan. Joskus se tarkoittaa palauttavaa aerobista ja venyttelyä, joskus taas jalkatreeniä kuola valuen pitkin poskia. Unohdamme liian usein kuunnella omaa kehoa kokonaisuutena. Jos stressi paukuttaa ylhäällä jatkuvasti, ei ole välttämättä järkevää piikittää samaa lääkettä treeneissäkin.

Tein perjantaina virallisen paluuni kuntosalille. Olen pitänyt tiedostettua taukoa noin 5 kk, mutta liikkunut kyllä silti. Kehitin eri osa-alueita, mitä salitreeneissä. Tauko teki todella hyvää omalle päälle ja toki myös lihaksistolle ja hermostolle. Voimatasot hakevat paikkaansa, mutta se on tottakai väistämätöntä. Oli kuitenkin loistavaa huomata, kuinka aerobinenkunto on parantunut jo aikaisemmin hyvästä sellaisesta. Myös hermotus pakarassa tuntu toimivan aiempaa paremmin. Olen toki oheisharjottelussa keskittynyt myös sen parantamiseen. Pahin haasteemme on oma pääkoppamme. Pää sanoi että eihän tässä tehdä mitään, vaikka nyt pitkäjänteisen tekemisen jälkeen huomaa, kuinka ”himmaaminen” teki oikeasti hyvää ja toi niitä tuloksia. Tämän mielen niskuroinnin vuoksi onkin monelle usein parempi ulkoistaa ohjelmointi ja valmennus.

Pakko sanoa, että ainakin oma motivaatio on nostettu jälleen sen vaatimalle tasolle. Onneksi maltoin. Tämä maltti vaikutti myös ruokailutottumuksiin ja herkkuhimojen tasapainottumiseen. Sopivan rennosti kun tekee, saa usein paljon enemmän kuin väkisin tekemällä. Olen kuullut joskus seuraavanlaisen sanonnan; ” Jos haluaa ihan hirveästi juoda lasin punaviiniä, kannattaa se toisinaan juoda. Sillä jos siitä aina kokee kieltäytyvänsä, nostattaa se stressitasoja”. Jos sallii sen hyvän jutun itselleen välillä, hyväilee sen nauttiminen mieltä ja kehoa enemmän. Plus miinus nolla-peliä miten päin tahansa kääntäisi. Huomioitavaa kuitenkin on toki se, kuinka usein näitä mielitekoja tulee ja kuinka usein niille on hyvä antaa tilaa. Mieli toimii minkä tahansa kohdalla samoin; ” sitä haluaa mitä ei voi saada”. Siksi näitä varsinaisia kieltoja ei kannata asettaa loputtomiksi säännöiksi.

Saamme tuloksia monella keinoin, mutta kaikkein pysyvimmät tulokset tulevat pitkäjänteisellä tekemisellä. Se ei kuitenkaan ikinä tarkoita sitä, että pitäisi edetä hitaasti, tai että tuloksia tulisi odotella pitkään. Jokaisella on täydet mahdollisuudet kehittyä ja saada tuloksia. Yhtälössä on kuitenkin hyvä huomioida, millaisilla eväillä on hyvä lähteä liikenteeseen. On otettava huomioon muutakin kuin se, millainen liikuntatausta tai kuntotaso on. Liikkumisen tulisi muuttua samassa tahdissa kuin muukin elämä. Pitäkää se mielessä<3

Eevi_blogi_hyvinvointia

 

Loistavaa viikkoa ja aurinkoa päivään! -E

KILPAILUKAUDEN AVAUS

Minifitness_stay_motivated”En jaksa enempää. En tiedä mistä reiästä sitä ruokaa enempää sisään saisi”. Tällaisen puhelun kävin valmentajani Aleksin kanssa tällä viikolla. Ei meillä muutenkaan liian vakavasti asioita oteta, vaikka treeni onkin vakava puheenaihe ollut meidän välillä aina. Mutta ihan sattuneesta syystäkin, kun haluan tätä fitnesshöpöhöpöä harrastella.  Aleksi tiedusteli Jenkkeihin että mikähän mahtaa olla neidin paino tällä hetkellä, johon vastasin  hetken hämmästeltyäni että ei mitään hajua – pitäisikö muka tietää? Voin lyödä vetoa että se oli nähnyt donitsivideoni. Viimeksi nousin vaa’alle joskus neljä kuukautta sitten hei! Aleksilta ei herunut kuin vastaus, että eikö Jenkeissä ole vaakoja? Nauratti ja ohitin aiheen.

Valitettavasti tähän on nyt kuitenkin palattava sillä olen taas kotona ja vaakakin meiltä ikävästi löytyy. Paino on nyt 55 kiloa, eli kisapainosta on tultu 8 kiloa ylöspäin. Olen tähän todella tyytyväinen ja nykyinen kuntokin kertoo että reverse dieetti on mennyt kohtalaisen hyvin. Lihasta on saatu koko ajan tasaisesti ja lähtötilanne viime vuoteen verrattuna on ehdottomasti kovempi!

Niimpä päästäänkin aiheeseen. Kisakausi startataan nimittäin ensi viikolla! En vaan jaksa lämmittää aamupuuroa enää kahdesti. Samoihin aikoihin aloitin viime vuonnakin, joten maltillisesti päästään etenemään. Vuosi sitten paino oli noin kolme kiloa vähemmän, mutta myös rasvamassa suurempi.

Lihastahan on päästy hakkaamaan ihan urakalla vuoden aikana, sillä nelisen kiloa on tullut tähän minitikkuun lisää tavaraa. Siistiä etten sanoisi. Mutta vielä siistimpää on kuitenkin se kuinka olen kehittynyt treeneissä. Jalkapäivät on ihan lemppareita, vaikka vielä vuosi sitten oltiin tilanteessa josta ei paljon kehuja voinut keräillä. Selkä oli mäsänä ja jalkojen voimatasot muutenkin paljon heikommat. mm. jalkaprässissä ja bulgarialaisessa kilot on tuplattu. Nyt siis oikeasti juhlin sitä että olen pysynyt terveenä!! Enkä voisi tässä kohtaa liikaa painottaa riittävää ja toimivaa lihashuoltoa järkevän treenaamisen ohessa.Minifitness_bikini_nelly.com

Ajattelin tässä viikonlopun aikana kuvailla teille vielä videopostausta nykyisistä ruokamääristä, koska tiedän niiden kiinnostavan monia. Mitään nättiä materiaalia siitä ei tulla saamaan, mutta onneksi aina ei ole pakko edes olla nätti! Tänään kuvattiin sellaista hikipersetreeniä Lindan kanssa, että sen hien saatatte haistaa sunnuntaina sinne ruudun toiselle puolelle saakka. Videomateriaalia siis tulossa pian! 

Ps. tänään meillä oli Danin kanssa tekemämme hyväntekeväisyys smoothien tiimoilta fanitapaaminen Jungle Juice Barilla Kampissa ja kiitos teille kaikille ihanille jotka kävitte moikkaamassa! Toiveita tuli mm. Fitnesskeittiön osalta ja sitäkin jatketaan taas paluuni myötä ihan viikkotasolla <3 Hyvätekeväisyys Smoothieita voi käydä vielä ostamassa kesäkuun puoleen väliin saakka, jonka jälkeen Little Lifteriä ei enää valikoimista löydy. Smoothiet naamaan siis pikapikaan!Minifitness_summer_bikini_nelly.com

Ihanaa viikonloppua! -E

Bikinit – Nelly*yläosa täältä/ alasosa täältä

*sisältää mainoslinkkejä