Tulosten takana

Eevi_salitreeni_tuloste_takanaOlen törmännyt tähän ongelmaan niin itseni, kuin myös omien asiakkaideni kassa. Sitoudutaan, toteutetaan ja painetaan sata lasissa. Silti ajoittain tekeminen on tahmeaa. Salille menoa on kiva venyttää mahdollisimman pitkälle iltaan ja ruokaileminen tuntuu olevan yhtä kaavamaista, kuin kilpailuihin valmistavat dieetit. Osa saa vedettyä motivaatiokäyränsä nollaan, osa saattaa ajautua jopa ylikuntoon. Miten aluksi niin ihana, tärkeä ja motivoiva asia voi johtaa täystuhoon? Onko tulosten takana hampaat irvessä suorittaminen ja täysi omistautuminen, vai voiko tuloksia saavuttaa myös toisella tavoin?

Tiedän kuinka helppoa on hurahtaa johonkin. Tosiasia on kuitenkin se, että huuma laskee. On kuitenkin mahdollista säilyttää sama tuloksellisuus, ihan ilman alkuhuuman nostattamaa piikkiäkin. Olen opetellut ulos suorittamisesta ja keskittynyt yhä enemmän tekemisestä ja olosta nauttimiseen. Suorittamiseen ajautuu usein ajan kanssa, tahtomattaan. Siksi pyrin treenailemaan monipuolisesti, jotta välttyisin tältä ”loppuun palamiselta”. Joskus on hyvä pitää ihan puhdasta taukoakin! Tuloksia tulee, kunhan muutama asia toteutuu. Paitsi säännöllisyys, riittävä kuormitus ja progressio, mutta myös palautuminen on huomioitava.Eevi_salitreeni_tulokset_kehittyminen

On yksinkertaisesti nautittava siitä, että astuu pois mukavuusalueelta päivän kunnon mukaan. Joskus se tarkoittaa palauttavaa aerobista ja venyttelyä, joskus taas jalkatreeniä kuola valuen pitkin poskia. Unohdamme liian usein kuunnella omaa kehoa kokonaisuutena. Jos stressi paukuttaa ylhäällä jatkuvasti, ei ole välttämättä järkevää piikittää samaa lääkettä treeneissäkin.

Tein perjantaina virallisen paluuni kuntosalille. Olen pitänyt tiedostettua taukoa noin 5 kk, mutta liikkunut kyllä silti. Kehitin eri osa-alueita, mitä salitreeneissä. Tauko teki todella hyvää omalle päälle ja toki myös lihaksistolle ja hermostolle. Voimatasot hakevat paikkaansa, mutta se on tottakai väistämätöntä. Oli kuitenkin loistavaa huomata, kuinka aerobinenkunto on parantunut jo aikaisemmin hyvästä sellaisesta. Myös hermotus pakarassa tuntu toimivan aiempaa paremmin. Olen toki oheisharjottelussa keskittynyt myös sen parantamiseen. Pahin haasteemme on oma pääkoppamme. Pää sanoi että eihän tässä tehdä mitään, vaikka nyt pitkäjänteisen tekemisen jälkeen huomaa, kuinka ”himmaaminen” teki oikeasti hyvää ja toi niitä tuloksia. Tämän mielen niskuroinnin vuoksi onkin monelle usein parempi ulkoistaa ohjelmointi ja valmennus.

Pakko sanoa, että ainakin oma motivaatio on nostettu jälleen sen vaatimalle tasolle. Onneksi maltoin. Tämä maltti vaikutti myös ruokailutottumuksiin ja herkkuhimojen tasapainottumiseen. Sopivan rennosti kun tekee, saa usein paljon enemmän kuin väkisin tekemällä. Olen kuullut joskus seuraavanlaisen sanonnan; ” Jos haluaa ihan hirveästi juoda lasin punaviiniä, kannattaa se toisinaan juoda. Sillä jos siitä aina kokee kieltäytyvänsä, nostattaa se stressitasoja”. Jos sallii sen hyvän jutun itselleen välillä, hyväilee sen nauttiminen mieltä ja kehoa enemmän. Plus miinus nolla-peliä miten päin tahansa kääntäisi. Huomioitavaa kuitenkin on toki se, kuinka usein näitä mielitekoja tulee ja kuinka usein niille on hyvä antaa tilaa. Mieli toimii minkä tahansa kohdalla samoin; ” sitä haluaa mitä ei voi saada”. Siksi näitä varsinaisia kieltoja ei kannata asettaa loputtomiksi säännöiksi.

Saamme tuloksia monella keinoin, mutta kaikkein pysyvimmät tulokset tulevat pitkäjänteisellä tekemisellä. Se ei kuitenkaan ikinä tarkoita sitä, että pitäisi edetä hitaasti, tai että tuloksia tulisi odotella pitkään. Jokaisella on täydet mahdollisuudet kehittyä ja saada tuloksia. Yhtälössä on kuitenkin hyvä huomioida, millaisilla eväillä on hyvä lähteä liikenteeseen. On otettava huomioon muutakin kuin se, millainen liikuntatausta tai kuntotaso on. Liikkumisen tulisi muuttua samassa tahdissa kuin muukin elämä. Pitäkää se mielessä<3

Eevi_blogi_hyvinvointia

 

Loistavaa viikkoa ja aurinkoa päivään! -E

Pakokauhua salilla

Tiedättehän, että jokaisella salilla on hieman erilainen tunnelma. Olen tässä viime aikoina käynyt treenaamassa eri saleilla ja huomannut asioita, joita itse erityisesti arvostan. Tunsin pientä pistoa rinnassani kirjoittaessani tätä, mutta koin tämän olevan myös tärkeä viesti meille juuri nyt…

Kävin tässä taannoin treenaamassa Kisahallin uudella salilla – Ensimmäistä kertaa ikinä minut valtasi pakokauhu salilla. Halusin pois mahdollisimman pian. Tämä ahdistukseni johtui siitä, että sali oli täynnä vanhuksia – Eikä siinä mitään, sillä on kerrassaan upeaa että myös vanhemmat ihmiset treenaavat! Mutta. Tiedättehän ne ihmiset, jotka saastuttavat treeni-ilmapiiriä? Niitä löytyy myös näköjään mummojen keskuudesta.

 

Old women_minifitness_training

 

 

Eräs vanhempi rouva oli piikki perseessäni tunnin ajan – Hän vain valitti kaikille elämästään ja saatoin nähdä ärtymyksen myös vaarien kasvoilta. Eräs vanha mies jutteli hänen kanssaan ja kertoi kuinka oli lukenut teräsmummoista kyseisenä aamuna. Hän oli iloinen ja yritti kauheasti tsempata tätä rouvaa. Rouva oli kuitenkin todella pessimistinen ja vain valitti kuinka kaikki muut matkustelevat ja hän ei. Pirkko lähtee Teneriffalle ja Pentti Egyptiin. Jaksoi mainita monesti kuinka elämä on ohi ja loppua odotellaan. Miettivätkö Pentti ja Pirkko asioita näin? Veikkaan että eivät – Elämä ei todellakaan ollut ohi ja he nauttivat kaikesta mitä oli vielä edessä. Rouva kertoi, kuinka joka paikkaan sattuu – Hän ei kuulemma kestä kipua yhtään, koska ei ole kokenut sellaista ennen (arvatkaa väänsinkö tuon lauseen jälkeen kyyneliä hauiskäännössä). Vanha mies jatkoi omaa positiivista puhettaan – En tiedä miten hän jaksoi niin kauan, sillä tuohon kyyniseen rouvaan ei tuntunut tepsivän sitten mikään. Hänestä ei löytynyt kyllä lainkaan positiivisuutta. Minäkin yritin omalta osaltani, mutta luovutin nopeasti.

 

old-lady-squat_minifitness

 

Uskon, että mielemme on yhteydessä kehoomme ja positiivisella asenteella mennään jo puolitiehen. Kaikki mitä olemme sisältä, säteilee myös ulos kehoomme. Miksei elämästä voisi nauttia myös vanhana? Itse ainakin aion paiskia töitä sen eteen, jotta pysyisin hyvässä kunnossa mahdollisimman pitkään. Kuitenkin kaikki mitä me pääkopassamme mietimme on tärkeintä. Nautinto elämään löytyy sisältämme. Olisin halunut sanoa sen tuolle rouvalle…

 

old-man-poster-web

 

Listasin asioita, joita itse arvostan salilla.

  •  Positiivinen ilmapiiri
  • Kunnon treenimeininki!!
  • Siisteys
  • Kattava laitevalikoima
  • Hyvä musiikki ja vola!
  • Mukava henkilöstö
  • Riittävä treenitila
  • Lukollinen säilytyskaappi, josta ei tarvitse maksaa extraa

Varsinkin isoilla ketjuilla tuppaa käymään todella värikästä jengiä. Vihaan eniten niitä, jotka tulevat salille hengailemaan ja lukemaan lehtiä. He istuvat laitteissa haukottellen ja vievät samalla muiden treeniaikaa – Puhumattakaan treenifiiliksestä. Mummot eivät selkeästi taas ymmärrä sitä, että jokin laite saattaa olla jonkun käytössä – Vaikka siinä nököttää painot ja vesipullo. Seuraavaksi kirjoitan lapun. Todella raivostuttavaa siinä odotella että se Irma saa sen 50 toistoa tehtyä niillä 1kg käsipainoilla, kun oman kierron tulisi toimia rivakasti. Pakkohan niille on anteeksi antaa, mutta kyllä se vähän närästää. Jotkut vanhukset kun kuvittelevat, että vanhuus tuo kaikki oikeudet tehdä ihan mitä vaan. Koska on vanha. Voi hemmetti minusta ei tuollaista mummoa kyllä ole tulemassa! Haluan olla se teräsmummo josta kirjoitetaan lehdissä. Toivon että ette käsitä minua väärin, talutan naapurin mummot ratikalta kotiin <3

 

Old but happy_minifitness

 

Olen löytänyt uuden kodin. Ja toisenkin. Olen ajautunut näihin ”kunnon” treenisaleihin, joissa hiki haisee ja painot kolisee. Astut sisään ja kuulet murinaa ja lihasten raivoa. Sinne on ihana mennä ja viimeistään silloin minuun iskee SE kipinä. NY REENATAAN!

Löytyykö vanhuksille omaa salia? Mielestäni se olisi hienoa, sillä he kaipaavat paljon opastusta omaan tekemiseen. Heidän liikkumisessa tulee ottaa monia asioita huomioon, jotta treenaaminen on turvallista, sekä tehokasta. Oli muuten ihana nähdä myös vanhuksia, jotka oikeasti treenasivat paita hiessä! MAHTAVAA! 

 480273_183581081765704_887596397_n

 

 Be good for your body.

-E