Henkireikä löytyy avannosta

Eevi_avantouinti_hyodyt_hyvinvointia_henkinenMonella meistä on asioita, joita kutsumme omaksi henkireiäksemme. Se on asia, joka saa meidät voimaan aina paremmin, oli olo sitten millainen tahansa. Se korjaa meitä jotenkin. Toiselle se voi olla lukeminen, toiselle liikkuminen. Osalla meistä näitä on monia. Stressiin, palautumiseen ja henkiseen hyvinvointiin hyödynnän itse lyömätöntä kaksikkoa; avantoa ja saunaa. Se korjaa minut aina.

Odotan sitä jo. Tänään on avantopäivä. Kireät pakkasilmat ovat tehneet tästä harrastuksesta taas vielä astetta koukuttavamman. Kontrasti kylmän ja lämpimän välillä on valtava, kun astelen höyryävästä saunasta ulos litimärkänä. Hiki valuu silmiini ja isken villamyssyn päähäni. Astun lumelle, mutta varpaita ei palele. Uimatossut tekevät hommasta mukavaa. Päästessäni rappusille huomaan kuinka kukaan ei oikein uskalla koskettaa jääkylmää rappusten metalliputkea. Minulla on neopreenihanskat, joten en arastele. Tartun kiinni kaiteeseen ja alan kavuta alaspäin. Keskityn hengitykseeni, ihan rauhassa nyt. Valun veteen ja alan uimaan rauhallisesti pientä ympyrää. Katselen kirkasta taivasta. Aurinko alkaa valua alemmas. Tunnen kuinka kylmä vesi alkaa hiipiä luihin ja ytimiin. Vielä hetki ja sitten ylös. Nousen rauhallisesti ja saatan tuntea hengitykseni hieman kiihtyneen, mutta en huohota. Kävelen rauhallisesti kohti saunaa. Tunnen kuinka kireitä lihaksia kiristää ja kirvelee, mutta pian se menee ohi. Minulla ei ole kylmä, vaikka ihoni helottaakin punaisena. Nilkkoja nipistelee. Saunassa tulee nopeasti lämmin ja veri lähtee virtaamaan kohisten pitkin kehoani. Hörppään kookosvettä ja olo alkaa tasoittua. Auringonsäteet tunkeutuvat läpi saunan ikkunan. Miten voikaan olla näin kaunista. Seuraavana ajatukseni harhailevat vielä takaisin päivän tapahtumiin. Tänään oli hirveä päivä. Yleensä paha oloni kumpuaa pahoista tai negatiivisista ihmisistä, ei niinkään asioista. Päätän päästää irti ajatuksistani. Toistan saman uinti-sauna kierroksen kolme kertaa.

Pukiessani puhtaita vaatteita päälleni, en enää muista miksi olo oli huono. En ajattele sitä enää. Olo on raukea, mutta silti jotenkin energinen. Mieli on kirkas, vaikka keho on rauhoittunut. Nälkä kurnii vatsassa, vaikka söin juuri hetki ennen uintireissua. Aineenvaihdunta hyrrää kovaa. Ajattelen tänään syöväni banaani-prodelettuja. Lakuteetä on myös pakko saada. Ihan parasta!Eevi_blogi_avantouinti_terveys_hyvinvointi Eevi_blogi_kookosvesi_puhdistamo

Alkuun avanto lähinnä kauhistutti minua. En pidä vedestä, enkä kylmästä. Yllytyshullun sydän sai minut kuitenkin aikoinaan kokeilemaan tuota touhua ja sille tielle jäinkin oikeastaan samantien. Aloitin muutamasta dipistä, josta siirryin jotenkin huomaamatta uintiin. Olen vedessä 20 sekunnista minuuttiin, riippuen hieman omasta fiiliksestä. Jonakin päivänä viihdyn vedessä pitkään, toisinaan ne ovat vain pikaisia pyrähdyksiä. Kehossa tapahtuu koko ajan, jonka vuoksi sen fiiliksiä kannattaa kuunnella myös tämänkin asian suhteen päivittäin. Tehkää sille hyvää, mutta älkää väkisin<3 Käyn uimassa 2-4 kertaa viikossa.

Mitä hyötyjä olen itse kokenut?

-Vilkastuttaa verenkiertoa

-Virkistää kehoa ja mieltä (hormonit)

-Palauttaa lihaksia ja hermostoa treeneistä

-Auttanut migreeniin (joillakin ihmisillä saattaa laukaista sen)

-Rauhoittaa mieltä

-Parantaa unta

-Parantaa vastustuskykyä

-Nopeuttaa vammojen parantumista (aineenvaihdunnan vilkastuminen ja turvotuksen laskeminen)

-Parantaa kylmänsietokykyä

 

Eevi_talviharrastus_talviuinti_terveys Eevi_avanto_terveys_lisaa_energiaa_henkireika

Avantouintia ei suositella mm.sydän- ja verisuonitauteja sairastaville, pienille lapsille eikä kuumeen/flunssan aikana. Jos epäilet soveltuuko harrastus sinulle, kannattaa keskustella asiasta lääkärisi kanssa.

Kokeilkaa ja ihastukaa. Muistakaa fiilistellä oman olon mukaan. Ensimmäinen kerta ei koskaan ole kovin pitkäkestoinen, eikä välttämättä kovin nautinnollinen. Tähän hommaan jää kuitenkin ihan koukkuun jos antaa tilaisuuden.

Uitteko te? Millaisia fiiliksiä te siitä saatte?:)

Love, E <3

 

 

Ei ole tahdosta kiinni

Eevi_blogi_talvi_hellyHansenMeitä suomalaisia leimataan helposti sisäänpäin kääntyneiksi ja alakuloisiksi. Jos mietitään kuinka synkkää täällä nykyään on suurimman osan vuodesta, en lähtisi syyttelemään. Valo on tutkitusti asia, joka vaikuttaa mielialaan ja koko kehon hyvinvointiin! Harvemmin olen päässyt kiinni tähän pimeyden aiheuttamaan ahdistukseen, sillä olen pyrkinyt matkustelemaan pahimman aikajakson säännöllisesti. Eron itsessään huomaa viimeistään silloin, kun lähtee lomalle valoon. Tuntuu että energia oikein vyöryää! Muuten sitä helposti painaa menemään automaatilla. Olemme ehdottomasti positiivisempia, idearikkaampia ja onnellisempia valokylpyjen jälkeen. Annetaan siis oikeasti hieman siimaa itsellemme, kaikkeen ei edes se asenne ja sisu riitä. Siksi suosin lomien jakamista tasaisesti.

On muuten jännä kuinka pelkkä lumi piristää. Se tuo valoa ja nostattaa mielialaa. Vaikka olimme joulun aikaan Rukalla, missä ei pahemmin valoa juuri nyt ole, jaksoin siellä paljon paremmin kuin täällä etelässä. Nyt onkin aivan ihanaa viettää lauantaita Turussa, kun ulkona on -9 astetta ja lunta hieman maassa. Pieni juttu, mutta suuri vaikutus. Helly_hansen_winter_jacket Eevi_asu_viikonloppu_talvi_hellyHansen Eevi_talvi_turku_kaamosvinkit

Vaikka valon voima on kiistaton, voi tätä olotilaa helpottaa omalla toiminnallaan. Tässä muutamia vinkkejä mielialan kohottamiseen synkälläkin säällä;

Treenaa porukalla – nostattaa mielialaa ja edistää terveyttä!

Syö terveellisesti – huono ruokavalio ja sokeri vaikuttavat suolistoon ja sitä kautta suoraan aivoihin = mieliala

Vietä aikaa perheen ja ystävien kanssa – menkää yhdessä syömään, leffaan, kylpylään tai keilaamaan

Helli ihoasi ja mieltäsi – jooga, meditointi, kuorinnat ja hieronnat tekevät ihmeitä mielelle

Lue ja inspiroidu

Suunnittele seuraavaa reissua

Pukeudu vaatteisiin joissa on kiva olla. Lähde kaupingille kahville ja raakakakulle

Sisusta kotia 

Tee käsillä! Leipominen, askartelu tai kutominen tuottavat mielihyvää

Ulkoile säännöllisesti

Lähde liikkeelle heti aamusta

Pidä itsesi aktiivisena. Jos möllötät vain kotona TV:n ääressä, passivoituu myös mielesi

Pidä kiinni harrastuksista – aikataulut pakottavat liikkeelle, mutta aina jälkeenpäin kiität itseäsi

Sauno ja käy avannossa. Tällä yhdistelmällä on hyvä mieli ja fiilis kropassa taattu!

Annoitte ihan huikeita matkavinkkejä Instagramin puolella jokin aika sitten. Iso kiitos niistä, sillä niitä on nyt pyöritelty täällä jonkin verran. Suunnittelemme täällä myös reppureissua, joten seikkailuja varmasti luvassa pian. Niitä olen todella odottanut. Nyt kuitenkin upeaa lauantaita kaikille <3

Takki – Helly Hansen / Kengät – Timberland / Housut ja paita – Adidas / Huivi – AcneEevi_blogi_talven_fiilis